Sign in to follow this  
Followers 0
Ink Q

Mikä johti kaksosuuteen?

135 posts in this topic

Meillä kaksoset ovat seurausta Menopur- pistoshoidosta. Vaikka ihan pienesti kaksosia epäilin ennen ultraa, olin silti varmempi, ettei siellä mitään ole, koska lääkäri ei viimeisessä ultrassa vaikuttanut kovin luottavaiselta. Kun hän sitten ennen ultraa sanoi, että niin siellähän oli neljä hyvän kokoista rakkulaa epäilykset vahvistuivat ja ultrassa vihdoin kävivät toteen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunkin kirjoitettava jotain sillä mulla on nyt menossa rv 5+6 ja epäilen että voisko olla tuplat tulossa? Maha selkeästi isompi kuin aikaisemmissa raskauksissa tähän mennessä ja turvotus jotain aivan mahdotonta! Äiti saanut joskus kaksoset jotka kyllä menehtyneet (syntyteen keskosina joskus 60-70 luvulla jolloin hoito ei niin hyvää kuin nykyään) ja siskopuolella (eri isä kuin minulla) on elävät täysi-ikäiset kaksoset eli mahdollisuus minulla siihen myös on. Muilla sisaruksilla ei kaksosia tietääkseni ole ollut. Luulisin että äidillä alkoi tuo kaksosraskaus aikoinaan luomusti. Onko kellään ollut tähän asti oireetonta tupla raskautta? Vai onko ne aina voimakkaampia oireita kuin ns. yksikköraskaudessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös täysin luomuraskaus ja kaksosuus tuli aivan puun takaa. En aavistanut yhtään mitään, kun alkuraskaus oli vielä täysin oireeton ja mietin olenko edes raskaana ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on toinen kaksosista. En silti osannut odottaa kaksosia koska muuta rasitetta suvussa ei ole. Valitettavasti toinen pienistä menikin sitten kesken joten yksi on vain tulossa :girl_cry: Täysin luomuna saivat kuitenkin alkunsa, vaikkei toinen pysynytkään matkassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, itse olen saanut jo kaksi haamua erittäin herkällä testillä, veritestin tuloksen joka oli otettu kaksi päivää ennen haamuja sain tänään ja se oli 11 eli kotitestienkin olisi pitänyt näyttää jo plussaa, kun herkkyys kuitenkin on 10. Oireilua, pientä pahoinvointia, nopeahkoa painonousua, ja liitos/ alaselkäsörkyjä on ollut jo viikon verran. Yhden kierton olen syönyt clomeja. Olisikohan kaksoset? Kuinka suuri riski? Nyt siis olen noin viikolla 4+1. Veritesti tehty 3 päivää aiemmin. Toinen mitä olen miettinyt, että sattuisiko kukaan tietämään kuinka vahva hcgn pitää veressä olla että se virtsassa näkyisi? Kun tuo oma veritestini todistaa ettei kotitestini, jonka herkkyys oli 10 näyttänyt raskautta kun veressä se oli 11. Vai enteilisikö km, koska ei näy noissa kotitesteissä, kuin haamuna? Kiitos vastauksistanne :)

Salaa toivon kaksosia syntyviksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Oma kokemukseni noista 10-herkistä on se, että niillä on tosi hankala saada kunnon plussaa näkyviin. Enempi vähempi haaleampia kuin kontrolliviivat olen saanut niillä testatessa. Siitä on siis ihan mahdotonta mielestäni vetää mitään johtopäätöstä. Valitettavasti totuutta ei kerro kuin ultra. Kaksoset tai ei, niin onnittelut plussasta.

Edited by Minette

Share this post


Link to post
Share on other sites

pompadil, veritestit ja pissatestit eivät valitettavasti mene lainkaan yksi yhteen. veritestissä 11 on vähän, todennäköisesti liian vähän. Tuossa kohtaa veriarvon pitäisi olla useampia kymmeniä ja sen tulisi tuplaantua noin kahdessa vuorokaudessa.

 

verikokeessa alle 5 tarkoittaa negatiivista.

 

tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin toisessa veritestissä neljä päivää ensimmäisen jälkeen ja arvo oli noussut jo 142 :) Eihän sekään ole kauhean korkea mutta ainakin tuplaantunut hyvin. Täytyy vaan katsoa ja odotella. Nauttia näistä hetkistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei sellaistavirlä mietin, että mitä mieltä olette hcg:n tuplaantumis ajasta? Kun omani tuplaantuu 26 tunnin välein, ainakin netistä löytyvien laskureiden mukaan. Joka on kai aika useasti. Kun eikö sen alle 1200 arvojen pitäisi tuplasntua 42-72 tunnin välein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^aika noopeasti kyllä tuplaantuu! Mulla tuplaantui hitaasti ja verikokeen arvo oli muutenkin sielä viitearvon alapäässä. Viittasi siis täysin siihen, että yksönen olisi ollut matkassa. Mutta kaksi sieltä tuli :grin:

 

On siis kovin yksilöllistä ja kauhean huonosti arvosta voi päätellä mitään :girl_sigh:

 

Onnea matkaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin toisessa veritestissä neljä päivää ensimmäisen jälkeen ja arvo oli noussut jo 142 :) Eihän sekään ole kauhean korkea mutta ainakin tuplaantunut hyvin. Täytyy vaan katsoa ja odotella. Nauttia näistä hetkistä...

 

Eli sulla oli rv4+2 hcg tuon 142?

 

Mulla oli rv4+4 hcg yli 2800 ja mut ultrattiin tuolloin tosi tarkasti, koska noille viikoille suht korkean hcg:n takia epäiltiin monisikiö- tai rypäleraskautta. Yksi sieltä kuitenkin vain löytyi ja kaikki oli ihan hyvin. Mulla tuo arvo tuplaantui 1,5vrkn (36h) välein.

 

Joten tuosta arvosta ei oikein voi päätellä mitään, kuten Mamalicious sanoikin jo. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei suvussa mun tietääkseni kaksosia ole. Joten siksi tämä monikkoraskaus ei ole käynyt pienessä mielessäkään. Ihan luomuna ovat alkunsa saaneet ei siis mitään hoitoja tai muita taustalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, jotaan sinne päin. En ihan tasan tiedä, kun kierrot ovat olleet epäsäännöllisiä. Mutta veikkaisin että olen ainakin kolme päivää vielä laskuissani edellä... No tulevaisuus näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei sain lisää arvoja... Eli en ole varma kuinka pitkällä olen. En kuitenkaan niin pitkällä ainakaan kuin aluksi luulin. Mutta tässä nyt niitä arvoja. Sanotaan nyt että päivä dpo 9 arvo oli 11 dpo 14 se oli 142 ja dpo 23 8100. Dpo voi siis heittää mutta arvojen välit ovat oikein kuten arvotkin. Mielipiteitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleenkin sanoisin että noista arvoista on mahdoton päätellä mitään. Jos menisit ultraan? Syke nyt ei vielä näy, mutta alkioiden sijainti (/määrä) näkyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Epäidenttisten kaksosten todennäköisyys kasvaa synnyttäjän iän kasvaessa; myös pitkillä äideillä on enemmän kaksosia kuin lyhyillä. Aikaisempien synnytyskertojen määrä, äidin puoleisen suvun kaksoset ja etenkin onnistuneet lapsettomuushoidot lisäävät myös kaksosten todennäköisyyttä." -Turun monikkoperheyhdistys.

 

Mulla on ikää vasta 27, olen 160cm pitkä pätkä ja esikoiset tulossa ilman mitään hoitoja. Ja mun suvussa ei ole kaksosia. Eli siis riskitekijöitä ei mielestäni ole (27 ei ole mielestäni sellainen ikä, että olisi merkitystä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, tuun tänne kurkkimaan koska meillä pieni mahdollisuus tulla monikkoperheeksi. Raskaus vasta ihan alussa ja saanut alkunsa clomeilla, follikkeliultrassa vaste clomeille oli tosi hyvä, löytyi 3 follikkelia eli siellä saattaa olla 1-3 kpl asukkeja. Lisäksi mun mummi on saanut kaksoset eli mun täti ja setä on kaksoset. Katsotaan, miten käy. Ultra reilun parin viikon päästä.

 

Raskaustestissä ei ole kyllä tullut mitenkään erityisen vahvoja viivoja, olen käyttänyt sofi one step herkkiä liuskatestejä ja siihen tuli todella haalea viiva dpo13 eli ehkä ois näkynyt jo tummempana jos ois tuplat/kolmoset? Samoin dpo13 tuli digiin raskaana 1-2, eli oisko pitänyt näyttää jo pidempiä viikkoja? Oireet kyllä olleet todella kovat ja samoin alavatsakivut ja turvotusta löytyy. Salaa toivon useampaa lasta kerralla kun lapsesta oon haaveillut jo 10 vuotta :blush: Mutta toki kaikista vaihtoehdoista ollaan kiitollisia, kunhan sieltä jotain sykettä löytyisi :girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan luonnollisesti saivat alkunsa, tosin olen lukenut jostain että foolihapon syönti saattaa myös yleistää kaksosraskauksia :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tuplat ovat pakastealkion siirrosta. En suostunut heittämään toista roskiin, kun molemmat selvisivät sulatuksesta. Alkuraskaus oli samanlainen kuin yksösraskaudessakin, kammottavaa pahoinvointia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tuplat saivat alkunsa clomifien-hoidosta. Tiedostimme riskin kaksosraskauteen. Emme kuitenkaan osanneet kuvitella sitä omalle kohdallemme. Raskausoireiden iskettyä osasin melkein odottaa kahta masuasukkia, koska olivat oireet todella voimakkaita. Pahoinvointi ja väsymys olivat todella voimakkaita.

Edited by Paula82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummasti vaan vetää tää monikko puoli puoleensa, vaikka hoidot vasta menossa! :D Mut näillähän ne pelottavan ihanat mahdollisuudet olis kaksoset vaikka tullakki! Mein äiskä kun on aivan vahingossa semmone himpatun ennustaja ja meni tokasemaan taannoin: jospa teille tuleeki sit 2 kerralla! No, eihän siinä, antaa tulla jos on tullakseen! =) Muistaakseni kuitenki äidin puolen suvussa kaksoset ainaki yhet olis....ehkä! :D Serkulle syntyi kaksoset kyllä tuossa muutama vuosi sitten, mutta on mies puoleinen, tosin serkku äidin puolelta! Turhapa sitä on etukäteen hirveesti miettiä kuitenkaan...jää nähtäväksi kuin näis hoidoissa ylipäänsä käy! =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa jotain "todennäköisyysprosenttia" kaksosraskaudelle, kun äidin puolen suvussa on paljon kaksosia ja jopa oma äitinikin on epäidenttinen kaksonen? Käsittääkseni mun kohalla sen siis juuri pitäis olla normaalia todennäköisempää, mutta siis haluaisin jotain arvioo siitä et miten paljon todennäköstä!

 

Kaikkea sitä tulee vauvakuumeillessa mietiskeltyä, hmm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisella googletuksella löysin tästä kokooma-artkkelista perinnöllisyydestä johtuvan epäidenttisen kaksosraskauden 'riskin' kasvavan muuhun väestöön verrattuna noin 1,7-2,5 kertaiseksi, sukulaisuussuhteesta riippuen. Uutta minulle oli viitteet siitä, että myös mies voi periyttää taipumuksen saada kaksosia tyttärelleen. Todennäköisyys kasvaa äidin iän ja synnytettyjen lasten määrän mukana. Myös isompi BMI, pituus (yli 164 cm) ja muutama muukin tekijä taitaa kasvattaa todennäköisyyttä.

 

Identtiseen kaksosraskauteen perintötekijöillä ei ole vaikutusta, enemmän satuman kauppaa.

 

http://humupd.oxfordjournals.org/content/14/1/37.full

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hedelmöityshoito eli Puregon-pistokset ja Pregnyl. Kontrolliultrassa näkyi kaksi follia mutta toinen oli sen verran pienempi, etten uskonut sen ehtivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0