Sign in to follow this  
Followers 0
Ink Q

Mikä johti kaksosuuteen?

135 posts in this topic

Otsikko on vähän hölmö, mutta en parempaakaan tähän hätään keksinyt. Minua kiinnostaisi (osin ihan uteliaisuudesta, osin myös siksi, että syön Clomeja, jossa "kaksosriski" on kasvanut ja se vähän mietityttää) tietää, että osaatteko näin jälkikäteen arvioida, mikä teidän tapauksessanne "aiheutti" kaksosraskauden. Onko suvussa ollut identtisiä/epäidenttisiä kaksosia vai saiko lapset alkunsa hoidoilla, ja jos niin millä? Vai oliko kyseessä ihan suvun ekat luomukaksoset? Toivottavasti sekavuudesta huolimatta kysymyksen idea kävi selville. :)

 

Jatkan vielä nyt jo useiden vastausten jälkeen, että aavistitko jostain, että kaksoset olisi tulossa, tai oliko mitään muita vinkkejä, mistä asian olisi voinut aavistaa? Millä kierronpäivällä/dpo-päivällä plussasitte ja miten vahva tulos silloin oli?

Mietin tässä vaan, kun itselläni ne clomit on käytössä, ja plussa nyt tuli. Folliultrassa en käynyt, joten en nyt tiedä montako munista siellä on ollut... Plussa tuli varsin selkeänä jo dpo9, samana päivänä Clearbluen digitaalinen näytti "raskaana". Vähän kieltämättä jänskättää... :rolleyes:

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksosraskaus sai alkunsa clomien ansiosta. En älynnyt vaatia hoidon aikana seurantaultraa ja gynekin vähätteli kaksosraskauden riskiä. Tässä sitä sitten ollaan, kaksi melkein kolmekiloista poikaa odottaa masussa ulostuloa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksoset tulivat ns. luomuina ;) . Suvustani ei löydy kaksosia, mutta siitä huolimatta perinnöllistä alttiutta saattaa hyvinkin olla (monet raskaudethan alkavat kaksosraskautena, mutta toinen alkio kuihtuu pian pois). Gynekologi sanoi minulle vuosia sitten, että minulla kypsyy useampia munasoluja yhtäaikaisesti (normaalistihan niitä kypsyy yksi per munasarja, eikö?), joten riski saada kaksoset on olemassa. Muistin tuon gynekäynnin vasta, kun ultralääkäri onnitteli tuplaraskaudesta! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti on epäidenttinen kaksonen, ja kun epäidenttisten kaksosten saaminen on tapana periytyä äidin suvusta, niin meille tuli kaksoset luomusti perinnöllisistä syistä.

Edited by Joogini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on iha luomu kaksoset.Suvusta löytyy paljon kaksosia on identtisiä ja ei identtisiä.Nyt sisko odottaa ihan luomu kolmosia. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luomukaksoset tulossa ihan puun takaa. En edes tiennyt suvussa olevan kaksosia, kunnes pappani muisti uutisten kerrottua että hänellä oli kaksoisveljet, joista toinen tosin vain selviytyi.

 

Samoin miehen mummon siskolla on kaksoset, mutten tiedä periytyykö noin kaukaa meille nämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa nimenomaan äidin puolella on paljon epäidenttisiä kaksosia. Mumminikin on synnyttänyt kaksoset, toinen tosin menehtyi päivän ikäisenä. Mummillani on myös sisaruksina kaksostytöt, joista toisen kahdella pojalla on molemmilla kaksoset. Kaksosraskaus oli itselläni kolmas raskaus, voihan siinäkin olla osa syynsä.

 

Muoks. Niin luulen, että meidän luomukaksoset johtuvat ihan "sukurasitteesta". :D

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin kaksoset sai alkunsa clomeilla. Ensimmäisessä clomikierrossa ultrassa näkyi vain yksi hieno munasolu, joten toisella kierrolla ei katsottu seurantaultraa tarpeelliseksi. Mutta siis kaksi munasoluahan siellä oli sitten tokassa kierrossa kypsynyt.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin on tulossa kaksoset clomien avulla. Ensimmäisestä clomikierrosta plussasin ja ultrassa näkyi kaksi sikiötä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä luomukaksoset tulossa. Suvussa ei ole kaksosia. Gynekään ei ole ikinä maininnut, että munasarjat olisi mitenkään "yliaktiivisia". :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan vielä nyt jo useiden vastausten jälkeen, että aavistitko jostain, että kaksoset olisi tulossa, tai oliko mitään muita vinkkejä, mistä asian olisi voinut aavistaa ennen ultraa? Millä kierronpäivällä/dpo-päivällä plussasitte ja miten vahva tulos silloin oli?

Mietin tässä vaan, kun itselläni ne clomit on käytössä, ja plussa nyt tuli. Folliultrassa en käynyt, joten en nyt tiedä montako munista siellä on ollut... Plussa tuli varsin selkeänä jo dpo9, samana päivänä Clearbluen digitaalinen näytti "raskaana". Vähän kieltämättä jänskättää, vaikka tokikin ihan yksikköraskauksiakin on näillä päivillä todettu yhtä vahvoilla plussilla.... (lisäsin tän kyssän vielä tonne alkuunkin.)

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tosi vahva tunne siitä, että olen raskaana jo monta päivää ennen kuin pystyin edes testaamaan. Noin 8-9 päivää oviksesta. Aikaisempiin keskenmenneisiin (yksikkö)raskauksiin ei liittynyt mitään tällaista. Sanoinkin miehelle, että vaikkei me saataisi tätäkään lasta, niin olen täysin varma, et nyt on tärpännyt. Testasin vasta 17 päivää oviksen jälkeen, tosin testi oli vain varmistustesti, niin varma olin asiasta. :) Enkä olisi itse aiemmin ikinä uskonut, että sen voi jotenkin tuntea ennen plussaa! Testiin piirtyi viivat välittömästi ja olivat tosi vahvat. Mun kaverille kerroin tuntemuksista ennen alku-ultraa ja hän sanoi, et mulla on kaksoset, niin samalta kuulosti kuin hänellä vuotta aiemmin kaksosraskauden alussa. :o Sitä en kyllä uskonut, ennenkuin ultrassa itse näin omin silmin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein testin vasta kun jo melkein 6rv oli täynnä, sillä luulin etten voi olla raskaana. Tuloksena oli todella vahva viiva, mutta noilla viikoilla se nyt onkin jo tavallista.. Mulla alkoi vahva pahoinvointi pari päivää ennen testausta, joka ehkä saattaisi viitata kaksosraskauteen, mutta itselläni ei käynyt edes mielessä, että kaksoset voisi tulla. En siis todellakaan aavistanut mitään ennen kun käytiin alkuraskauden ultrassa rv7 ja jotain..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin tuli tosi vahva plussa kp 27/29. Oireet on kylläkin olleet aika samanlaiset yhtä lasta odottavien kanssa, ei toistaseks ole ollu mitenkään huonompi olo. Tosin maha alkoi kyllä kasvaa jo aika hurjaa vauhtia! Mietinkin, että miten mulla voi olla jo näin turvonnut maha, kun ei sitä mahaa kuitenkaan valmiiks ollu mitenkään hirveästi:) Mun mummolla oli kaksoisveli, joten siinäpä varmaankin syy kaksosuuteen. Luomusti saivat siis nämä alkunsa. Ei kyllä tullut ennen ultraa ollenkaan mieleen, että kaksoset tosiaan voisi olla tulossa. Aika iso ylläri oli kyllä ultrassa, mutta ihana semmoinen! :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitan tähän kuvan mun plussista, ekat (2 ylintä liuskaa) on siis rv 3+2 eli dpo9, ja kaksi alinta sekä Clearblue rv3+4 eli dpo11. gallery_30_4_20588.jpg

Tosiaan, onhan tuolla muutamia, jotka ovat yhtä varhain plussan saaneet, mutta kyllä mua rehellisyyden nimissä vähän jännittää se ultra, kun nuo clomit kuitenkin oli alla... :ph34r:

 

Muoks: Siis jännittää, mutta ei siis mitenkään negatiivisessa mielessä. Olisihan se melkoinen ylläri, mutta... No, kunhan nyt pääsisi varmemmille viikoille ylipäätään.

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inkkumaa, mä testasin kaksosista kyl vasta kun menkat oli 2 päivää myöhässä, ja silloin viiva piirtyi siihen samantien ja oli selvästi tummempi kuin kontrolliviiva. Eli olis varmasti näkynyt jo paljon aiemmin. Kaksosia en yhtään osannut veikata, paitsi ekan neuvolan jälkeen kun täti sanoi, että "on täällä ainakin yksi vauva" ja sanoi myös kohdun olevan huomattavan kookas. Jälkeenpäin ajateltuna kaikki raskausoireet alkoivat selvinä ja voimakkaina suht aikaisin. rv 6+0 suunnilleen jo oksensin ihan kunnolla monta kertaa päivässä ja heti plussausaikoihin oli aikamoista huimausta yms. Mutta tosiaan, sulla voi nyt olla 1, 2 tai useampi vauva ;). Kaikkea hyvää raskauteen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Ultrassahan sen sitten näkee, jos nyt sinne asti päästään! Pitää kyllä testata torstaina, silloin ois menkat 2 päivää myöhässä, että tuleeko kontrollia vahvempi viiva. :P (Jälleen hyvä tekosyy testata ;) ) Niitä tikkuja nimittäin on "jokunen" kertynyt tässä yrittelyn aikana tonne kaappiin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vau, olispa hienoa saada joukkoon taas yksi tupla(tripla-??)mamma lisää! ^_^Onnittelut raskaudesta!

 

Vastaan vielä omalta osaltani, vaikka meidänkin kaksoset syntyivät siis luomusti... "Teimme vauvaa" ahkerasti joka päivä noin parin viikon ajan (siinä oviksen kieppeillä siis). Minulla alkoivatkin varhaiset "raskausoireet" melko pian, n. 2 viikkoa yrityksen aloittamisesta, eli oli pientä nuhaa ja nenän tukkoisuutta, päänsärkyä ja lievää huimausta, ummetusta (!) jne. Kun menkkoja ei sitten ajallaan tullutkaan, niin teimme mieheni kanssa raskaustestin (olimme juuri Kreetalla lomamatkalla). Siinä näkyi heikohko viiva, joten ajattelimme tehdä uuden testin pari päivää myöhemmin. Silloin en ehtinyt kuin pissata tikkuun, niin saman tien paukahti "rasti ruutuun" ja se oli sillä selvä! Kaksosia en tosin osannut vielä siinä vaiheessa edes veikkailla...

 

Loman viimeisenä päivänä mulla ei käynyt syönti mitään, mutta ei ollut varsinaisesti vielä huono olokaan. Lentomatka meni hienosti, samoin seuraava päivä. Maanantai-aamuna sitten "helvetti repesi" ja kolmen kuukauden hirvittävä oksennusrumba alkoi... :wacko:<_<Tuossa vaiheessa aloin miettiä, että voisiko mahassani olla yhden sijaan kaksi uutta tulokasta?! Vitsailimme vanhempieni kanssa asiasta ("olispa hirveetä, ajatteles sitä työn määrää" yms. :rolleyes: ). Muutama viikko myöhemmin kävimme ultrassa, jonka jälkeen oli hienoa soittaa äidilleni, että "Arvaas mitä?!"... :P

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerron väliaikatietoja: Eilinen hcg oli 294 (rv4+0), eipä tuosta voi päätellä mitään, menee kummankin vaihtoehdon viitearvojen sisään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossapa tuo mun rv4+2 -testi on, ei yhtä vahva kuin Pennillä (ts vahvempi kuin kontrolli), joten ehkä siellä vaan yksi on (toivottavasti olis, eikä mitään typeriä "valeraskauksia" taas), mutta aika selkeä kuitenkin, vähän jopa ihmetyttävän selkeä. :)

 

gallery_30_4_12960.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inkkumaa, kiinnostuneena seuraan tätä sun edistymistä ja toivon, että siellä masussa on kaikki hyvin, oli siellä sitten 1 tai useampi asukki. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin aika vahvasti asennoitunut kaksosten saamiseen jo ennen kuin alettiin raskautta yrittääkään, sillä kaksosia löytyy sekä isäni että äitini suvusta (ja äitini on siis myöskin kaksonen) ja miehenkin suvusta. Pari päivää ennen kuin kuukautisten olisi pitänyt alkaa, oli vahva tunne raskaudesta, mutta mulla ei ollut niin kiire sitä testailla. Testasin Predictorin testillä vasta kp 32/28, ja testiruutuun ilmestyi samantien vahva viiva ennen kuin näyte oli edes ehtinyt imeytyä kontrolliruutuun asti. Testasin vielä huvikseni kp 34/28 ClearBlue:lla ja vahva plussa tuli ruutuun. Pahoinvointia mulla ei ollut missään vaiheessa, joten ennen alkuraskauden ultraa ehdin jo hieman pettyneenä ajatella, ettei siellä varmaan niitä kaksosia ole, vaan olipa sittenkin.

 

Edit. Lisättäköön vielä, että nuo olivat ensimmäiset raskaustestit elämässäni, joten mitään vertailupohjaa ei ollut, että oliko vahvemmat plussat kuin aikaisemmin.

Edited by Joogini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauskaa spekulointia ja faktaakin!

Meillä ei ole mitään perinnöllistä eikä havaittua todennäköisyyttä kaksosten suhteen, mutta niin vain kävi.

Olen tässä itsekseni päätellyt että ovulaation aikainen rankka, monen tunnin rullaluisteluretki sai aikaan toisenkin munasolun irtoamisen :)! Heh! Ei kylläkään vielä tiedetä onko kyseessä identtiset vai erimunaiset :)!

-Joskus vain sattuu ihmeitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0