Pamina

Sormet suussa, tutti ei

19 posts in this topic

Kun tutti ei kelpaa, vaan vauva imee peukaloaan, mikä avuksi - ja koska?

 

Meillä tuttia ruvettiin antamaan tytölle jo viikon ikäisenä, muttei tähän päivään asti (2½kk) ole oppinut sitä kunnolla syömään. Joitain kertoja olen onnistunut nukuttamaan niin että pidän aluksi tuttia pitkään suussa kunnes lopulta löytää imun. Posken sivelyt ym. kikat on kokeiltu. Yleensä tutti vain pyörii suussa ja ikenissä ja pulpahtaa hetkessä ulos suusta. Sen sijaan minun pikkusormeen tarttuu hanakasti ja nyt on löytynyt myös oma peukalo, joka rauhoittaa monessa tilanteessa. Kauhistuttaa vain, miten peukalon imemisestä pääsee eroon?

 

Ja nyt 4kk iässä tutti on edelleen vain leikkikalu, jota pureskellaan ikenillä ja pöristään se suussa. Heti kun annan oman pikkusormeni (nukutustilanteessa), tyttö rauhoittuu ja monesti nukahtaakin. Jos jätän yksin nukahtamaan tai jos havahtuu yöllä, oma peukku löytyy nopeasti ja nukahtaa helposti. Eli lähinnä peukaloa imetään kuitenkin vain nukahdettaessa.

 

Olen oikeastaan luovuttanut, että enää saisin tuttiin vaihdettua. Onko jollain kokemuksia sormien imemisestä ja miten siitä päästään eroon? Kaikki pelottelevat että nyt sitä imetään peukaloa 6 vuotiaaksi asti. Onko jollain käynyt paremmin, eli vieroittaminen onnistunut nopeammin? Ehkäpä jos yrittäisi ujuttaa vähitellen unirättiä tilalle..?

Edited by Pamina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä peukun syönti sallittiin aluksi (noin 3-4kk:n ikäisenä), kun se oli muka niin suloisen näköistä. Nukahtamistilanteissa tutti vaihtui nopeasti peukaloon ja unirätti toisessa kädessä. Päivisinkin kun sai jonkin pukluliinan nurkasta kiinni, niin meni automaattisesti peukalo suuhun. Olin jo ihan siinä uskossa, että peli on menetetty!

Noin 7kk(?) ikäisenä otettiin unirätti pois ja tilalle tuputettiin uninallea, jonka kans naiti oli nukkunu syntymästään asti ja automaattisestä peukalon syömisestä jäi pois noin 85%.

 

Nytemmin (10,5kk) neiti syö tuttia nukkumisen ja pahimpien itkukohtauksien aikana. Peukku menöö silloin tällöin suuhun, mutta kun nopeesti vaihtaa tuttiin, niin antaa sen olla suussa.

 

Tämä ei oo yhtään vastaava tilanne ku teillä, koska meillä syödään tuttia. Mutta niinku itte ajattelitkin, niin suosittelisin jotakin unilelua. Varsinaista rättiä en suosittele, koska oma kokemus kertoo, että rätti ja peukku kuuluu yhteen, ihan niinku sillä tyypillä Jaska Jokusessa.. :P

 

Tsemppiä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei tutti kelvannut ekaan puoleen vuoteen ollenkaan. Peukalon syönti alkoi joskus varmaan 3kk:n iässä.. tuttia ei huolittu, vaikka välillä tuputettiinkin. Peukaloa syötiin yleensä väsyneenä ja nukkuessa. Ekojen hampaiden myötä, 6kk:n iässä, peukalon syönti väheni ja tuttikin alkoi kelvata silloin tällöin. Nykyään tuttia syödään harvoin, mutta se pysyy joskus suussa :) Peukalon syönti on vähentynyt pariin kertaan päivässä ennen nukahtamista. Nyt siis 7½ kk ikää..

 

Meillä on uniriepu nukkuessa, peukku saatetaan laittaa suuhun niin, että riepu on välissä. :D Varmaan hampaat terävät peukulle.. Mutta kuitenkin, luulen, että se peukun syönti jää jossain vaiheessa kokonaan pois!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalle ei annettu aluksi tuttia, mutta siinä 2 kk ikäisenä alkoi imemään peukkua ja sitten harjoiteltiin tutin syöntiä. Tutti ei aluksi kelvannut ollenkaan, mutta harjoittelun myötä alkoi syömään tuttia nukahtaessa. Jonkin aikaa söi sekä tuttia, että peukkua :D, sitten alkoi pureskella peukkua kun ikeniä kutitti ja nyt kun hampaita on tullut, ei oikeastaa enää ime tai pureskele peukkua. Sormet saattavat mennä kyllä joskus suuhun, niin kuin kaikki muukin, mutta ei varsinaisesti enää syö peukkua. Tuttia käyttää nyt nukkumaan mennessä ja joskus yöllä laitan tutin suuhun. Tutti ei kuitenkaan ole koskaan ollut mikään hitti, mutta on kuitenkin tottunut siihen nukkumis-tilanteessa. Aika nopeasti poika kuitenkin tottui tuttiin harjoittelun myötä, en tiedä voisiko esim. uniriepu tai jokin muu toimia toisilla paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on syönyt pelkästään peukkua koko ajan, melkein alusta alkaen. Nyt viime viikkoina peukun syönti on vaan kiihtynyt ja se on suussa melkein 90% ajasta. Jotain täytyy siis tehdä jottei hampaat mene ihan vinoon. Tuttia ei ole oppinut ikinä syömään.

 

Toimisikohan se pahanmakuinen aine jota saa apteekista? Vähän arveluttaa vuoden ikäisellä sellaista laittaa, tulee vähän huono mieli kun joutunee turvautumaan tuollaisiin keinoihin mutta joku raja tuolla peukun syömiselläkin pitäs olla. Kun mikään ei tunnu auttavan vaan tahti vaan lisääntyy. Peukku on niin rakas poitsulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen peukkuketjua, kun asia on pinnalla meilläkin.. Poika on syönyt sormiaan ja nyrkkejään ihan syntymästä aina (itse asiassa myös masussa ollessaan rv 20 ja rv 36 bongattiin ultrassa nyrkki suussa :lol: ), mutta varsinaiseksi peukun imemiseksi homman meni 3 kk:n iässä. Nyt ikää on 5 kk. Peukku menee suuhun erityisesti väsyneenä, mutta usein muutenkin. Tästä haluaisin päästä eroon, koska olen kuullut varsinaisia kauhutarinoita lapsista, jotka vielä kouluiässäkin jyystävät peukaloa :(

 

Tuttia on tarjottu pojalle jo synnärillä hurjan imemistarpeen vuoksi, mutta ei huolinut. Ostin useita erilaisia tutteja, ja harjoittelimme päivittäin, mutta poika ei vaan suostunut syömään. Jyysti sitä kuin purkkaa.. Nyt vähän isompana (4-5 kk) poika kyllä ottaa tutin iloisena suuhun, kun sitä tarjoan (havaittuani peukun imemistä), mutta poika sylkee tai muuten tiputtaa tutin pian pois, ja laittaa peukun takaisin. Jos yritän vaihtoa peukusta tuttiin, kun poika on väsynyt, hän saa kauhean raivarin.. Tutti ei siis meillä toimi.

 

Unileluksi olen viimeisen kuukauden aikana tarjonnut "unilehmää", eli pehmeää velourrättiä missä on lehmänpää. Poika rutistelee rättiä mielellään, mutta tunkee kyllä samalla peukunkin suuhun. Uniriepu ei siis korjaa peukaloa meidän tapauksessa. Muunlaista unilelua pojalle ei oikein voi vielä antaa, kun ei se mistään pehmolelusta saa niin hyvää otetta, että voisi sitä halia.

 

En oikein enää muuta keksi, kuin laittaa tumput käsiin 24/7, mutta se tuntuu ihan hullulta. Mä kovasti yritän luottaa siihen, että peukun imeminen loppuisi jossain vaiheessa itsestään. Ei tässä kai oikein muutakaan voi :unsure: Tuntuu vaan tosi pahalta, kun ystävät ja sukulaiset paheksuvat sitä että olen antanut pojan oppia syömään peukaloa, ja toistelevat että "tutista olisi helpompi vieroittaa kuin peukusta". En mä oikeesti ymmärrä, että mitä olisin voinut tehdä asialle.

Edited by Mansikka82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neiti on myös peukun imijä. Esikoinen (poika) ei koskaan sormiaan erityisesti imeskellyt, mutta tämä toinen aloitti jo muistaakseni muutaman viikon iässä. Yksi syy siihen on varmaan se, että nukutin vauvaa mahallaan jo parin viikon ikäisestä alkaen ja siinä asennossa tytön oli helppo laittaa peukku suuhun. Tuttia yritin tarjota jo synnärillä, mutta ei se sitä ole oikein koskaan huolinut.

 

Nykyisin (neiti on 4,5kk) peukku menee suuhun, kun väsyttää ja uni on tulossa. Mielenkiinnolla odotan miten joskus pääsemme peukusta eroon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mansikka82, kuulostaa ihan samalta tuo teidän tapaus kuin meidän tyttö! Eikä mulla valitettavasti ole vieläkään mitään neuvoja antaa. Muuta kuin että älä anna sukulaisten kommenttien lannistaa. Et varmasti olisi voinut estää asiaa, toiset ei kertakaikkiaan huoli tuttia, ei siihen voi pakottaakaan!

 

Meillä synnärillä myös jo tarjottiin tuttia kun imemisen tarve oli niin suuri. Kätilö neuvoi myös, että pikkusormensa voi laittaa myös vauvan suuhun, ja siitähän meidän tyttö tykkäsi. Ja nyt toivoisin ettei sitä olisi koskaan tarjottukaan, koska ilman ei nukahda kuin valtavan huudon kanssa. Toisaalta, antamalla omaa pikkusormeani tyttö unohti peukalon imemisensä useaksi kuukaudeksi kokonaan. Nyt (7kk iässä) se on jostain syystä palannut. Samoin meillä todella huonosti nukutut yöt ajoittuivat juuri tuohon jaksoon, kun omaa peukkua ei imenyt. Eli juuri tällä hetkellä (kaameiden univelkojen vaivaamana) olen ihan iloinen että osaa öisin tyyntyä (ilmeisesti) oman peukun avulla.

 

Unirättiä ollaan nyt koitettu opettaa tytölle ihan kunnolla, jos se vähitellen toisi turvaa unitilanteisiin. Uniketjusta sain vinkin ottaa unirätti imetystilanteisiin ym. sylittelyihin mukaan, niin vauva oppii yhdistämään rätin turvallisuuden tunteeseen. Kun meillä se peukku menee oikeestaan suuhun vain väsyneenä.

 

Se miten olen järkeillyt tämän asian on, että jos lapsella on valveaikana tarpeeksi puuhaa, eiköhän ne kädet pysy enimmäkseen muualla kuin siellä suussa. Sitten yritän huolehtia että saisi imemisen tarpeensa tyydytettyä (eiköhän sekin tässä iän mukaan oikeasti vähene, kunnes siitä tulee vain tapa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä tilanteeseen. Ostin sitä pahanmakuista ainetta ja ollaan sitä laitettu peukalon kynteen useita kertoja päivässä. Se kyllä auttaa sen hetken, mitä aine pysyy paikallaan mutta sitä pitää lisätä kun se lähtee pois. Päivisin peukalon syönti on vähentynyt sen ansiosta tosi paljon, kun vaan jaksaa sitä ainetta laittaa. En ole sitä yöksi hennonut laittaa, kun poika nukahtaa peukun imemiseen ja öisin havahtuessaan laittaa peukun suuhun. En tiedä milloin sen saisi pois sitten mutta tärkeintä olis, että ei ainakaan päivisin olis koko ajan peukku suussa.

 

Peukalo on ihan punainen, karkea ja iho kuivahtanut. Tosi hurjan näköinen. Suosittelen kyllä tuota ainetta, on auttanut meillä. Vettäkin yritän tarjota ruokailujen välissä, jotta ei ainakaan janoonsa peukkua ime.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivittelen meidän tilannetta, nimittäin poika on oppinut jonkin verran tutille. Hiphei B) Päiväsaikaan siis tarjoan nykyisin aina tuttia, jos peukku meinaa mennä suuhun. Toivon niiiin kovasti, että poika pikkuhiljaa tutin myötä unohtaisi sen jo lähes automaattiseksi käyneen peukku suuhun -liikkeen..

 

Nukahtaessa annan kyllä jatkossakin pojan lutkuttaa peukkuaan, koska peukku kyllä putoaa suusta heti kun uni tulee. "Unipeukkua" en meidän tapauksessa pidä niin suurena ongelmana, kuin peukun syömistä valveilla ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaas tänne meidänkin kokemuksia. Olen siis itse ollut peukalon imijä ja imin satunnaisesti vielä ekaluokallakin, unen saamiseen ja lohdutukseen... mutta uskokaa vaan on se jäänyt pois! Minulle ei asiasta mitää "vammaa" tai haittaa ole jäänyt, imupeukku on vähän paksumpi päästään kuin toinen ja siinä on hyvä vahva kynsi (olisipa muissakin sormissa yhtä hyvä). Äiti oli joskus huolissaan hampaista, mutta hyvät ovat nekin.

 

Nyt oman pienen kanssa olen heti napannut käden suusta, jos alkaa imeä peukkua, tuttia olen myös tyrkyttänyt, mutta vasta vähän aikaa hän on sitä huolinut, n. 3kk iässä, kun muutenkin imemisen tarve selvästi lisääntyi. Ensin yritin estää kaikkea käsien imemistä, mutta päivässä totesin, että sehän on lapsen tapa tutkia, ei sitä voi/saa estää. Nyt hän imee hanakasti välillä etusormeaan, mutta en ole "huolissani" kun suostuu sentään välillä vaihtamaan tuttiin...

 

Tätini totesi vaan, että helpommallahan siinä pääsee, ei tarvitse pestä ja steriloida tutteja ja on aina tarvittaessa saatavilla. Ja äitinikin oli sitä mieltä, että anna vaan imeä peukaloa, miksi ihmeessä estelen. Joten ei kai siitä suurtakaan haittaa ole tai sitten on isovanhemmuus pehmittänyt pään ja aika kullannut muistot. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutama peukkukommentti myös meiltä. Meidän neiti ei ikinä huolinut tuttia. Ei, vaikka me sitä joka välissä tuputettiin. Aivan vastasyntyneestä asti, kun neiti nukahti, tutti lensi suusta ja peukku meni sen tilalle. On yritetty kaikkea; pahaa makua, hanskoja, tuttia, peukun suusta vetämistä aina ja koko ajan, puhumista...

 

Koskaan valveilla peukku ei silti ole ollut suussa. Ikää tytöllä on nyt miltei 9v, ja silti välillä peukku hakeutuu yöllä suuhun. Vaikka me tehtiin kaikkemme (eikä peukkua onnistuttu häätämään), silti rautahampaat on kasvaneet ihan normaalisti (sillä se oli se meidän suurin pelko, että hampaat kasvaa ulospäin). Voimia siis teille kaikille peukkuvanhemmille. Älkää kuunnelko muiden irvailua, vaan antakaa ajan parantaa. On niitä pahempiakin tapoja kuin peukun imeminen :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä taasen...eli tuo kynsiaine ei loppujen lopuksi ole tehonnutkaan halutusti vaan poika tottui sen makuun enkä ole jaksanut enää sitä aktiivisesti laittaa. Peukkua imee edelleen vähän väliä. Pitää varmaan luovuttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö ei syönyt koskaan tuttia. Peukun syöminen varsinkin nukkumaan mennessä jatkui 2-vuotiaaksi asti, jolloin saimme pikkuhiljaa totutettua tavan pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään esikoinen ei huolinut tuttia, kun aivan pienenä sitä kaupiteltiin. Myöhemmin sormet eksyivät suuhun, tosin poikkeuksena yleisestä meillä syötiin etusormea ja peukkua, molemmat siis olivat suussa. Tuo syöminen liittyi unirievun halimiseen ja nukkumiseen, muuten sormet eivät suuhun menneet. Yöllä sormet kuitenkin olivat suussa muulloinkin kuin nukkuessa. 1v7kk iässä hommasin sitä pahanmakuista tököttiä (joka aiemmin kulki nimellä Kynnel, en muista enää mikä tuo uusi on nimeltään), jota laitoin kun muistin ehkä parin viikon ajan sormiin ihan reilusti aina nukkumaan mennessä, ja vaikka aluksi tuntui, että tuo tökötti toimi lähinnä mausteena ja sormia syötiin yhtä hartaasti, niin kuitenkin parin viikon päästä huomasin, että sormien syönti olikin kokonaan jäänyt. Tosi helpolla homma tosiaan jäi pois! Itse olen kans syönyt peukaloa, ja vieläpä varsin vanhaksi eli varmaan kuusivuotiaaksi. :D Kynnelillä tuo tapa jäi multakin pois, eikä siitä mitään haittaa mulle jäänyt sen enempää hampaisiin kuin kynteenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

 

Meillä kanssa tuota peukkuongelmaa, mistä onkin tullut nyt ilmojen viiletessä varsinainen pulma.

Meillä nimittäin kolme kuukautinen neiti ei suostu nukkumaan päikkäreitä muualla kuin vaunuissa ja nyt kun aamut on olleet jo viileämpiä, olen joutunut laittamaan neidille tumput käteen. Ja tästähän se varsinainen riemu syntyy kun sitä peukkua ei saakaan enää lussutettua kunnes uni tulee. (Meillä peukkua syödään kunnes uni tulee ja kevyemmän unen vaiheessa se hakeutuu myös hetkeksi suuhun). Tutilla useimmiten rauhoittuu uneen pienen taistelun jälkeen, mutta samantien kun tutti tipahtaa suusta, uni keskeytyy eikä tutti enää kelpaa tämän jälkeen. Tästä johtuen neiti onkin nyt ollut päivisin kovin väsynyt ja tuntuu että ei jaksa tissiäkään syödä yhtä hyvin kuin ennen...

Vain iltaisin suostuu nukahtamaan sisälle omaan sänkyyn ja tällöin riittää vaan kun tekee iltarutiinit (pesut, laulut jne.) ja jättää neidin yksin lussuttelemaan peukaloa.

 

Tietysti voisin tytön antaa nukkua päivisin sisällä vaunuissa, mutta toivon hartaasti että hän oppisi tuttia syömään kunnolla, sillä muuten ei oikein päästä ulkoilemaankaan talvella ilman kovaa huutoa jos tuttiin ei totuta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ikää pikkumiehellä vasta 7 vkoa, ja suuhun tuppaa menemään koko nyrkki (mennyt kutakuinkin alusta asti). Tuttia kaveri ei toistaiseksi ole suostunut syömään yrityksistä huolimatta - sinkoaa aina vain samantien ulos suusta, ellei siitä pidä kiinni. Ja vaikka pitäisikin, ei imutahtia tutille tunnu siltikään löytyvän.

 

Yksi asian ikävistä lieveilimiöistä on ollut se, että kun suussa on maitoa, alkavat tassutkin haista hapantuneelta maidolta pesuyrityksistä huolimatta... miten kädet voikaan saada niin tiukkaan nyrkkiin! Ollaan pidetty kaverilla aika paljon tumppuja käsissä, jos helpottaisi edes käsien haisuun, mutta kokonaan ei olla siitä eroon kuitenkaan päästy.

 

Vinkkejä otetaan vastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now