Lucinda

KYS

128 posts in this topic

Synnytyksistä on hyvät kokemukset sekä sitten synnyttäneiden osastolta. Kätilöopiskelijoita on ollut aina mukana ja hirveän mukavia ovat olleet.

 

Raskausaikana sitten taas oli yksi lääkäri jolle en kyllä toista kertaa haluaisi mennä. Ei voi puhua hoitovirheestä, mutta virhe kuitenkin.

.Neuvolan terkka sanoi että kyseiselle lääkärille on pidetty puhuttelujakin, en vissiin ole ainoa potilas joka tällaista kohtelua sai.

Terkka sanoi mulle tästä lääkäristä on kanssa jouduttu valittamaan useasti. Tämä lääkäri oli myös joku ulkomaalaissyntyinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla jäi viime vuoden toukokuisesta synnytysreissusta Kys:llä ihan hyvä fiilis synnytysosastolta. Mulla kerkes olla kolme kätilöä ennen ku poika syntyi. Oli siis eka yövuorolainen sit tuli aamuvuorolainen ja vähä ennen ku poika tuli maailmaan nii tuli iltavuorolainen :grin:

Tää iltaan tullut kätilö oli ehottomasti se kaikkein ihanin. Tsemppas mua ihan mielettömästi ja koska en ollu edes tässä maailmassa välillä (kiitos ilokaasun) nii hän kuitenki ymmärsi ja tuki ja kannusti. Aamuvuorolainen kävi vaan n. tunnin välein ovelta kurkkaamassa ja hymähti ku ei päästy vielä tosi toimiin.

 

Osastolla mä jäin kyllä vähä yksin. Ku mentiin sinne pojan ja miehen kans nii tää kätilö synnäriltä ohjas meidät oikeeseen huoneeseen ja kerto vähä että mitä löytyy mistäki. No mies lähti kotiin ja me jäätiin sit ootteleen, että joku kätilö tulis sieltä osastolta meitä tervehtimään.

Lähettiin sit sinne päivähuoneeseen ja aattelin, että meen ite kyseleen että mikä on homman nimi mut ei siellä näkyny mailla halmeilla ketään.

No soitin kelloa ja sain vaan kiukkusen vastauksen, että tullaan tullaan ku keritään!

Poika on kuitenki meidän esikoinen, ei mulla ollu mitään kokemusta vauvanhoidosta! imettäminen oli ihan hepreaa tms.

Vihdoin ja viimein joskus vähän ennen vuoron vaihtumista tuli sellanen oikein tomera kätilö joka auttoi pojan vaipan vaihdossa ja mittaili lämpöä tms.

Muutenki koko osastolla olo ajan soitin tosi monta kertaa päivässä kelloa ja sillä sai edes jonku piipahtamaan meidän luona. Imetykseen olisin kaivannut Paljon enemmän tukea ja kannustusta! Ymmärrän, että heillä oli kiire. Oon ite hoitoalan ammattilainen ja tiiän, että pitäis revetä joka suuntaan samanaikaisesti, mut silti mua jäi vähä harmittaan toi!

 

Muuten kyllä Kys:stä jäi hyvä fiilis! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava olisi saada tänne lisää ihmisten kokemuksia Kyssistä synnytyssairaalana. Itsellä on h-hetki edessä maalis-huhtikuussa, joten mukava olsi kuulla kokemuksia. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii kirjoitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälleen kokemusta rikkaampana kirjoittelemassa :girl_smile:

 

Kolmas poikanne syntyi KYS:ssa 18.1.11 suunnitellusti sektiolla perätilan takia, kuten isoveljensäkin reilut 4 vuotta sitten :girl_wink:

 

Sektio oli tällä kertaa hankalampi (siis leikkaavalle lääkärille) vatsassa olleiden runsaiden kiinnikkeiden takia, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, terve poika tuli :girl_in_love:

 

 

Osastolla jouduttiin taas odottelemaan pitkään; aamulla mentiin 7.30 ja poika syntyi klo 15.13. Hoitajat kyllä pitivät hyvin ajantasalla koko päivän mikä tilanne oli, otivat käyrää ym. jotta aika olisi jotenkin kulunut.

 

Tämän toisen sektion jälkeen olin kipeämpi kuin ekalla kerralla, mutta kipulääkitystä sain tarpeeksi pyytämällä sitä ja kipuja kyseltiinkin kyllä ahkerasti eka päivien aikana.

 

Osastolla oli kyllä silmin nähden täyttä ja hoitajilla varmasti kiirettäkin, mutta ainakin itse koin saavani apua aina kun tarvitsin eikä tullut kertaakaan olo "anteeksi kun vaivaan" :girl_smile:

 

Sen verran muutosta reilun neljän vuoden takaiseen huomasin, että imetyksen opastukseen on panostettu enemmän, hyvä niin! Itse en eka päivien jälkeen apua tarvinnut, mutta huonekavereina sattui olemaan ensisynnyttäjiä ja sivusta seurasin/kuuntelin, niin jaksoivat kyllä ihailtavan hyvin opastaa ja neuvoa :girl_smile: Voi tietty olla, että sattui kohdalle ne hoitajat, jotka asiaan panostivat, mutta tällainen kuva yleisesti ottaen jäi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kirjoittelempa tähän kokemuksia keväältä -10. Ei siis mitään negatiivista sanottavaa synnyttämättömien osastolta, salista eikä synnyttäneiden osastolta. Olin laitoksella kaiken kaikkiaan 8 päivää, joista 6 vauvan synnyttyä. Vauva joutui teholle 3 päiväksi, jossa oli myös mukava henkilökunta.

Imetykseen opastettiin mielestäni hyvin ja vauvan sai viedä kansliaan suihkun ja kanttiinissa kahvittelun ajaksi.

Siis vain hyviä kokemuksia minulla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos KYS:ssä saatavilla perhehuoneita?

 

Mun käsittääkseni vain yksi. Ja se oli meillä puolitoista vuotta sitten :) Ensisijalla on esikoisen synnyttäneet, mutta nopeet syö hitaat.

Ihan kaamea huone ja kaameat sängyt, mutta saatiinpahan olla rauhassa. Kuolasin sitä synnytyssalissa ollutta parisänkyä siinä vaiheessa kun näin tuon huoneen sängyt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

me taas oltais marraskuussa saatu vaikka heti semmonen, mutta ei ollut tarvetta...ruuhka tuli vasta meidän jälkeen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki tapahtumat ovat monien asioiden yhteissumma ja synnytys on aina kokemus,joka harvemmin menee niin kuin suunnitellaan. Näin kävi myös minulle suunnitteilla oli normi alatiesynnytys ammeineen ja epiduraaleineen ym. Toisin kävi. Tyttö (esikoiseni) syntyi käynnistyksen, pysähtyneen synnytyksen ja lopulta sektion avulla huhtikuussa aamulla viikoilla 41+4. Käynnistys aloitettiin oman henkisen ja fyysisen väsymykseni vuoksi.

Synnyttämättömien osastosta minulle jäi vähän hapan maku suuhun. Hoitajat olivat melko välinpitämättömiä jossain vaiheessa ja ehkä jopa syyllistäviäkin..sekä kuulin aika hurjia kokemuksia myös muiltakin kyseisen viikon/yön tapahtumista heihin sekä kivunlievitykseen liittyen. Mutta edelleen joukkoon mahtuu monen laista ihmistä ja tilanteita..jne.

Synnytyssalin ja leikkaussalin, heräämön porukasta minulla ei ole mitään negatiivistä sanottavaa..Kaikki sujui hyvin, eikä minulle jäänyt sektiosta mitään traumoja.

Synnyttäneiden osastolla löytyi muutama epämiellyttävämpi hoitaja, mutta myös niitä mukaviakin. Saimme perhehuoneen kerrankin hyvällä tuurilla. Mikä olikin tarpeen.

Kaiken kaikkiaan ok kokemus näin ensikertalaiseksi...Jotkut henkilökunnan jäsenet Kys:llä...Lääkärit,kätilöt,hoitajat voisivat olla huomaavaisempia, pitää välillään tiedonvirtaa enemmän yllä ja jotkut jopa harkita toista ammattia... =) En toki halua yleistää...Mutta tämä oli vain minun kokemukseni.

Edited by Dragonflies1981

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyssalin henkilökunta oli todella ihania ja huomaavaisia! Synnytys ei todellakaan ollut helppo, mutta hyvin sitä jaksoi, ja kiitokset kuuluu myös henkilökunnalle. Mutta sitten osastolle jouduttuaan.. Monet kätilöt oli mukavia, mutta siihen se jäikin. Kyllä olisi alan vaihdos monille tarpeen.. Ei kovin hyvä maku jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen reissu heitetty, ei edelleenkään moittimista! Synnytyssalin kätilö oli mukava ja hoiti meidät hyvin, ohjasi hyvin ja toisaalta antoi myös tilaa sopivasti. Osasto oli kattoon asti täynnä porukkaa, joten kysyttiin suostuisinko menemään naistentautiosaston puolelle - kriteerinä normaali synnytys ja uudelleensynnyttäjä. Sopihan se mulle, huonekaveria ei ollut koko aikana joten sain lekotella ihan omassa rauhassa vauvan kanssa siellä toisen osaston nurkissa, hoitajat kävi ehkä kerran-kaks vuoron aikana kurkkimassa kuulumiset ja painamassa kohtua, noin muuten kävin itse tai soittelin kutsupuhelimella sinne oikealle osastolle silloin kun oli asiaa. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä toinen reissu tehty, edellistä lainatakseni :) Pelkästään hyvää sanottavaa tämäkin kerran jälkeen.

 

Käynnistelyihin mentiin 41+5 ja tyttö syntyi seuravaana aamuna. Synnytys oli nopea ja kivulias, noin tunnissa edettiin synnyttämättömien osastolla tehdyn tutkimuksen 3 cm:stä tytön syntymään. Salit olivat ihan täynnä myös tuolloin, vissiin lepohuoneessakin oli synnytetty. Me oltiin salissa 1,5 h ja kätilöt lähtivät jo sitä ennen seuraavaan synnytykseen. Osaston kätilö tuli punnitsemaan ja laittamaan vauvaa, kahvit juotiin salin käytävällä :grin:

 

Kokemusta siis synnyttämättömien, salin ja osaston henkilökunnasta, kaikki tosi mukavia :) Uudelleensynnyttäjänä sai olla kyllä mukavan rauhassa, mutta apuja sai, kun pyysi :) Voisin mennä kolmannenkin kerran, vaikka kipukokemus oli aika extreme... hullu mikä hullu :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko uusia kokemuksia KYSistä? Itsellä olisi sinne meno kesäkuussa ja olisi mukava lukea muiden kokemuksia :) Niin ja vieläkö tämä monien synnyttäjien "haukkuma" lääkäri on siellä töissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voi synnytyspuolesta mitään sanoa, mutta mua ainakin harmitti suuri henkilökunnan vaihtuvuus sitten synnyttäneiden osastolla. Toki se varmaan on arki päivää, mutta henkilökunnan luottamusta kaipaavalle aika painajainen. Jokainen työpari oli eri mieltä kaikesta edellisen kanssa. Milloin huolestuttiin ihokontaktissa maanneen vauvan "liian korkeasta lämmöstä" (37,1 astetta) ja milloin oli sitten lämpöä "liian vähän". Yövuoron kätilö kehotti ottamaan toisen kerroksen vaatetta pois ja aamuvuoro sano että pitää lisätä lämpöä. Ja aina oli lukemat liki identtiset keskenään noilla mittauksilla. Ja jopa niin päin että kun kehoitettiin vähentämään vaatetta niin lämpö oli 0.1-0.3 astetta matalampi mitä silloin kun käskettiin lisäämään. Eli ihan nurinkurin. Ihan mukava lisä ahdistukseen sitten vielä joutua jokaiselle selittämään että kun ne on ihan normaalit asteet kuitenkin ja kuinka toinen neuvoi näin ja otittehan huomioon että lapsi on ollut iholla.

 

Niin eikä yön läpi synnyttäneen äidin mahdollista nukkumista otettu missään huomioon itsestään. Aina kun olin nukahtanut niin joku paukkasi herättämään ihan vain kysyäkseen onko kaikki ok. Tämä kuitenkin oli jo kolmas synnytys, joten ei voi laittaa edes ensikertalaisuuden piikkiin. Eipä siinä paljon saanut nukkua uniaan pois. Jouduin turvautumaan kätilön apuun öisellä vaipanvaihdollakin kun en kertakaikkiaan uskaltanut nostaa lastani ollenkaan omasta sängystäni pois megaväsymyksen takia (juuri ja juuri uskalsin vaihtaa vauvan puolta imetyksillä, senkin niin että lapsi on todellakin koko ajan sängyn pinnassa kun hilaan vauvan vasemmalta oikealle tms.)

 

Ei parhaat fiilikset ko. paikasta. Onneksi niitä helmiäkin löytyi synnyttäneiden osastolta jotka olivat tutustuneet tietoihin ja taustoihin. Tai siis se yksi. Kiitos vaan P :lipsrsealed: Se yksi vuoro oli ainoa ihana hetki koko sairaalareissussa ja kaipasin sellaista henkistä läsnäoloa ympärivuorokautiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin Kys:ssä maaliskuussa.

Oma tarinani on semmoinen, että 5 päivää ennen synnytystä kävin siellä ultrassa perätilan vuoksi, jota yritettiin mahan päältä myös kääntää, huonolla menestyksellä. Samalla reissulla mulle tehtiin erittäin kovakourainen sisätutkimus jotta synnytystä saataisiin käyntiin. Varoiteltiin myös, että veristä limaa saattaa tulla. Mulla tuo sisätutkimus sai sen aikaan, että vedet alkoi tihkumaan samana päivänä, enkä itse siis tajunnut asiaa ollenkaan :o sen sisätutkimuksen jälkeen alkoi myös supistelut, jotka tuli lähinnä yö aikaan ja päivällä laantui. Lauantaina 3.3. supistuksia alkoi tulemaan jo päivälläkin ja kipeytyivät ennestään.

Soitin Kysiin puolilta päivin, että voisko tulla jo näytille, mutta sanoivat vaan, että ei mitään kiirettä jos ei vedet ole tulleet ja pärjään kotona. Kahden maissa oli sitten pakko jo lähteä, kun suppareita tuli 5-7 minuutin välein ja kivut oli järkyttävät.

 

Minut vietiin sitten tutkimushuoneeseen, jossa kivan tuntuinen hoitaja sitten otti tietoja vastaan ja käski riisuuntua. Vessassa käydessä sitten huomasin, että emättimestä tulee jotain ruskeaa töhkää, jonka hoitaja ja lääkäri sitten sanoi olevan lapsenpihkaa. Lääkäri ultrasi minut ja totesi, että lapsivettä ei ole ollenkaan.

Sain melkein saman tien antibioottitipan käteen ja meidät ohjattiin miehen kanssa johonkin pieneen lepohuoneeseen synnärille odottelemaan, jos synnytys käynnistyisi luonnollisesti.

 

Mitään kivun lievityksiä en saanut, kun ainoastaan kuuman geelityynyn selälle, ja suihkussa pääsin käymään sekä sen ison jumppapallon päällä istuin suihkussa. Kivut paheni loppujen lopulta niin paljon, että minut siirrettiin synnytyssaliin, joka oli ainut vapaa. Siellä sitten opastettiin ilokaasun käyttöön, mutta siitä ei ollut mulle mitään apua.

 

Seuraavana päivänä hoitajat ja lääkäri ravasi melkein joka tunti kopeloimassa, käynnistyykö synnytys vai ei. Lopulta sain sitten oksitooniotipan kahden maissa, ja sillä alettiin synnytystä käynnistelemään.

Synnytysosastolla oli todella mukava henkilökunta, ja ne kyllä tsemppas ja autto missä vain pyyti. Lääkäreitä mulla kerkes olemaan kaksi, kun yhdeltä vaihtui vuoro, ja lääkäreistäkään mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa.

 

Synnytys ei sitten käynnistynyt kuitenkaan, ainoastaan supistukset alkoi olemaan jo sitä luokkaa, että ilman kivunlievitystä en enää pärjännyt. Epiduraalin sain heti, kun sitä pyysin.

Lopulta päädyttiin siihen, että menen kiireelliseen sektioon, ihan sen takia, että lapsivedet oli menneet jo 5 päivää sitten ja lapsi oli perätilassa ja mulla tulehdusarvot koholla.

 

Leikkaussalissa oli myös todella mukava henkilökunta, niistäkään ei ole mitään pahaa sanottavaa tai moitittavaa missään asiassa.

Kun minut oli kursittu umpeen, minut vietiin heräämöön, jossa sainkin sitten kolme tuntia odotella, että joku hakee minut synnyttäneiden osastolle :angry: kaksi kertaa hoitajat soitti tuona aikana, että minut voidaan hakea. Ennen puolta yötä pääsin sitten vihdoin ja viimein synnyttäneiden osastolle.

 

Sain pojan hetkeksi syliini ja hoitajat vei sitten pojan kansliaan, jotta minä saan kunnon yöunet nukuttua.

 

Hoitajat vaihtui todella paljon osastolla, mutta mulle oli aina ne samat hoitajat kuitenkin, kun työvuoroon tulivat. Sairaalassa olin kaiken kaikkiaan 9 päivää, joista poika vietti 6 päivää teholla.

Teholla hoitajat oli aivan ihania, sinne sai mennä mihin aikaan päivästä, ja siellä opastivat sitten kylvetyksen, pyllyn pesut ym. ja opettivat ihan kädestä pitäen imettämisen.

 

Me saatiin sitten 2 päiväksi perhehuone, kun teholla myös sitä meille vaativat ja itsekin oltiin aika tiukkana asiasta. Vaikka osastolla yrittivätkin vängetä vastaan.

Perhehuoneessa saatiin sitten olla oikeastaan ihan rauhassa, ainoastaan kun vuoro vaihtu hoitajilla, niin silloin tulivat huoneessa käymään ja kyselivät kuulumiset ja painoivat kohtua+toivat mulle lääkkeet.

 

Itselle sattui myös aivan loistavat hoitajat ja itse en pysty mistään muusta moittimaan, kun siitä, että eivät alkaneet synnytystä käynnistämään kun mentiin sairaalaan vaan pitkittivät seuraavaan päivään. Tuskin pojallekaan olisi tulehdusarvot kerennyt nousta niin paljoa, mitä ne oli. Ja diagnoosi pojalle oli, että sillä oli verenmyrkytys :girl_cry:

 

Positiivinen kuva kuitenkin jäi, ja jos joskus tarttee uudestaan lähteä synnyttämään, niin Kysiin menen mielelläni. Kaiken kaikkiaan minua kohdeltiin hyvin, eikä sattunut työhönsä kyllästyneitä ja välinpitämättömiä hoitajia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin alkuvuodesta, todella hyvin ottivat salissa toiveeni huomioon :) Synnyttäneiden osastolla nuoret hoitsut huomaavaisia ja kivoja, mutta yksi vanha oli aika järkyttävän tyly tapaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskos kellää tuorempaa kuulumista. Miten remontti vaikuttaa vai vaikuttaako millään tavoin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli nyt vasta positiivinen kokemus KYSissä synnyttämisestä. Etukäteen pelkäsin että siellä olisi tosi kiireistä jne., mutta melkeinpä kaikesta jäi positiivinen fiilis. Minulle kyllä itse synnytys oli yllätyksekseni tosi positiivinen ja hieno kokemus, että sekin voi toki vaikuttaa ja olin suht hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen. Sain kaikkia kivunlievityksiä mitä halusin, vaikka erityisiä toiveita minulla ei kyllä etukäteen ollutkaan, epiduraaliakaan ei tarvinnut erikseen pyytää mistä tykkäsin :)

 

Mutta etenkin synnytyssalin kätilöt oli tosi mukavia ja oli mukavaa kun meidän luona oli kätilöopiskelija melkeinpä koko ajan :) Ilman opiskelijaa olisi voinut joutua olemaan paljon enemmän vaan kaksin miehen kanssa.

 

Osastolla toki minua väsytti paljon kun vauva ei ensin nukkunut yöllä kunnolla, mutta onneksi yksi kätilö tarjoutui itse toisena yönä ottamaan vauvan yöksi hoitoon jotta saisin levättyä =) Ehkä yksi lastenhoitaja oli vähän tyly minusta, mutta olin kyllä itse NIIN väsynyt ennen tuota hyvinnukuttua toista osastoyötä, että saattoi mielentila olla unenpuutteen vuoksi herkillä... Mutta muuten paljon positiivisempi kokemus, kuin mitä etukäteen luulin tai pelkäsin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EI kannata jännittää ainakaan sairaalan vuoksi. Olin taannoin luennolla aiheena sektiot ja sektioanestesiat, ja yksi talon synnytyslääkäri näytti tilastoja jonka mukaan meillä on vähiten puukkoherkkää porukkaa. Kätilöt on rautaisia, ja kanttia riittää katsoa tilanteet "loppuun asti". Tästä taas seuraa se, että meillä jää tekemättä paljon sellaisia sektioita jotka muissa yliopistosairaaloissa olisi jo tehty, eikä meillä silti kuole vauvoja eikä äitejä sen enempää kuin muillakaan. Itselleni tämä oli suuri ilo kuulla, kahdesti talossa synnyttäneenä ja tammikuussa toivottavasti kolmannen kerran. Olen myös samassa firmassa töissä, joskaan mulla ei ole mitään tekemistä synnytysklinikan kanssa kuin asiakkaana...  :grin:

 

Meitä on moneen junaan, eikä työskentely hormoniherkkien nuorten ja nuorehkojen naisten kanssa taatusti ole sitä helpointa. Kyseessä on kuitenkin heille "vain työ", eikä kenenkään muksu ole erikoisempi kuin sen huonekaverin, tai vaikkapa naapurihuoneen äidin vauva. Parhaansa varmasti yrittävät niukoin resurssein, eikä yksittäistä tylyltä tuntunutta kommenttia hyödytä jäädä vuosikausiksi hautomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vielä kokemusta KYSistä, mutta mukava lukea täältä niistä, itse olen menossa helmikuussa synnyttämään KYSiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now