Pieta

SAS

36 posts in this topic

Joo-o, synnytykseen on vielä puolisen vuotta, mutta synnytyssairaalan valinta mietityttää jo nyt :rolleyes: Varmaa on, että Tyksiin en halua, vaikka se tuossa vieressä onkin. Tammisaari houkuttaisi, mutta sen tulevaisuus on vielä epävarma, ja epävarmaa on myös maksusitoumuksen saaminen. Neuvolantäti ehdotti kompromissiksi Saloa, josta olen toisen käden tietona kuullut ihan hyvää, mutta nyt kaipailisin kokemuksia siellä synnyttäneiltä! Miten koitte sairaalassaoloajan, millaista oli henkilökunta, saiko apua imetykseen/lisämaitoa tarvittaessa, montako perhehuonetta, ja niin edelleen ja niin edelleen? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kiinnostaisi minuakin. Olen yhdeltä tuttavalta kuullut pelkästään positiivisia asioita hänen kolmen lapsensa synnytyksistä, mutta taas toisen tuttuni synnytyskokemus Salossa oli hyvinkin pelottava (tosin yli kymmenen vuotta sitten). TYKS meillä on toisena vaihtoehtona, mutta jostain syystä se ei houkuta suuruutensa vuoksi siitä huolimatta, että hätätilanteessa Salosta kuitenkin siirretään ambulanssilla Turkuun. Olen kuullut, että Salossa synnytysosasto olisi hyvinkin kodinomainen ja hoito henkilökohtaista. Kaikki kokemukset lukisin kiinnostuneena!

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nosto... Eikö kenelläkään tosiaan ole kokemuksia Salon Aluesairaalasta? Tai tietoa tuttavien kokemuksista edes? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin poikani 07 salon sairaalassa.

Ja mulla ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa siitä paikasta. Aina otettiin mun toivomukset huomioon jne.

 

Hyvin opastivat imetyksessä ja katsoivat vielä lähtiessä että miten poika imee. Ja lisämaitoa kyllä antavat jos tarve vaatii.

Perhehuoneista en muista mitään muuta kuin että pari siellä tais olla. Ja sinne pääsee jos ne ovat vapaana silloin.

Henkilökunta oli ihanaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin myös kommentteja Salosta :)

 

Itselläni vaihtoehtona joku TYKS tai Salo, ja TYKSistä olen paljon kuullut huonoa.. Joten Saloon on kääntymässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen synnyttänyt Salon aluesairaalassa molemmat lapseni (vuosina 08 ja 09).

Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei ole, päinvastoin. Henkilökunta

on mukavaa, ja heillä on aikaa keskustella ja antaa neuvoja.

Omien kokemuksieni perusteella suositten muillekin Salon aluesairaalaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saloon mekin sitten päädyttiin, ja täytyy kyllä sanoa että hyvä valinta oli! Henkilökunta oli tosi mukavaa, hoito asiantuntevaa ja henkilökohtaista, omiin toiveisiin suhtauduttiin varsin vastaanottavaisesti.. Hyvät muistot jäi sekä itse synnytyksestä että koko sairaalassaoloajasta. Suosittelen lämpimästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salon aluesairaalan negatiivisin puoli on se, että siellä ei ole sairaalassa päivystävää lastenlääkäriä ollenkaan eikä kaikkina päivinä edes puhelinpäivystystä. Ns. etupäivystäjä, joka kutsutaan paikalle jos tulee ongelmia, saattaa olla erikoistuva sisätautilääkäri tai kirurgi joka ei ole koskaan hoitanut vauvoja. Toisaalta riskisynnytykset kuuluvatkin automaattisesti Tyksiin mutta tulee niitä yllätyksiäkin aina välillä, siksi en itse Salossa synnyttäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylläolevaan kommentoisin vielä sen verran, että anestesialääkäri päivystää Salossa aina, ja osana heidän koulutukseensa kuuluu vastasyntyneen virvoittelu. Käsittääkseni anestesialääkäri kutsutaan hätiin jos vauvalla on joku ongelma syntymän jälkeen. Toki TYKSissä on paremmat valmiudet jos jokin menee tosi pahasti pieleen, mutta jos normaalisynnytyksessä riski olisi kovin suuri, niin eiköhän lastenlääkäripäivystys olisi silloin olemassa - näin ajattelen ainakin itse.

 

Synnytyssaleja on kolme, joista yhdessä oma amme (ja tähtitaivas ;) ). Muiden salien käytössä on erillisessä huoneessa oleva amme ja suihku. Saliin pääsyä odottaville oli pari-kolme pientä huonetta, yhdessä ainakin oli telkkari, mutta meillä ei ollut. Huoneessa oli yksi sänky ja miehelle tavallinen kova tuoli. Telkkarillisessa huoneessa oli ilmeisesti jonkinlainen penkki tai sohva, jossa mieskin olisi voinut hiukan lepäillä. Perhehuoneita oli kaksi tai kolme ja ainakin meille olisi ollut sellainen vapaana jos olisimme halunneet. Normihuoneet olivat kolmen hengen huoneita, mutta pyrkivät siihen että äitejä olisi max kaksi yhdessä huoneessa. Henkilökunta oli todella mukavaa ja avuliasta siivoojia myöten.

 

Itse synnytin Salossa (02/2010) ja olin kaikin puolin tyytyväinen. Sinne suuntaan ehdottomasti uudelleenkin, jos vain mahdollisuus vielä joskus on. Yksärillä saapi kysyä lisää jos haluat kuulla lisää kokemuksia tai jokin askarruttaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maiskis: itse asiassa uusien säännösten mukaan Salossa ei edes saisi synnyttää kun siellä ei ole lastenlääkäripäivystystä (joka ei suinkaan johdu siitä etteikö tarvetta olisi vaan siitä ettei ole tekijöitä - päivätöissä ei ole kuin 2-3 lastenlääkäriä jotka eivät tietystikään voi olla vuorossa joka ilta, eikä ulkopuolisiakaan päivystäjiä ole saatu rekrytoitua niin paljoa että joka päivälle riittäisi tekijää). Anestesialääkäri toki päivystää mutta häntä tarvitaan niin monella muullakin taholla ettei välttämättä todellakaan saada samantien paikalle osaajaa jos vauvalla on hätä, ei esimerkiksi nukutettua potilasta voi jättää noin vain.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAS on jäänyt pyörimään omassa mielessä mahdollisena synnytyspaikkana mahdolliselle toiselle lapselle :) Käytiin siellä esikoista odottaessa tutustumassa ja aika positiivinen kuva paikasta jäi. Ainoa syy, miksi lopulta päädyttiin Tyksiin esikoista synnyttämään, oli synnytystukihenkilön kulkemisongelmat Saloon.

 

No, esikoisen kanssa oltais jouduttu Tyksiin joka tapauksessa pojan keuhkokuumeen takia. Mutta meidän tapauksessa en usko, että se olis Salossa ollut yhtään sen vakavampi paikka kuin Tyksissäkään, jossa sielläkin lastenhoitaja tulehduksen merkit bongasi ja lääkäri tutki tilanteen vasta aamulla. Luulen siis, ero Salossa synnyttämisessä olis ollu lähinnä se, että sieltä olis joutunut matkustamaan ambulanssin kyydissä sitten Tyksiin.

 

Kyllä mä luulen, että ongelmista huolimatta päätyisin toisen kanssa Saloon, jos raskaus sujuis ihmeemmittä ongelmitta. Jotenkin ajattelen, että isommat ja oikeesti hätätilanteen aiheuttavat ongelmat on kuitenkin harvinaisia - ja jos niitä lähtee miettimään, niin voihan sitä sattua mitä vaan missä vaan. Ei taitavimmankaan lääkärin läsnäolo mitään takaa, ja riskinsä on siinäkin, että hoitajat on sekä synnärillä että vuodeosastolla aivan ylikuormitettuja (tämä siis ainakin oma kokemukseni Tyksistä keväältä 2009).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, että onko Salolla ja Tyksillä tietokoneyhteys? Eli pystyvätkö Salossa lukemaan Tyksin lääkärin lausuntoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasma, itse en tiedä, mutta kysyin kaverilta ja vastaus oli:

"Eivät näe koneelta mitä ovat kirjoittaneet vaan ne pitää tilata paperisina TYKS:stä, jippii mitä tietokoneiden riemu aikaa! :) Ja SASin lekuri täyttää sellasen paperilipun mihin tulee äidin allekirjoitus, joten noin viikossa liput ja laput on tulleet Turkusesta."

 

Oishan tämä pitänyt arvata ;)

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oujee!

 

Mä kysyin kanssa asiaa. Neuvolan mukaan koko Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin pitäisi nähdä toistensa lääkärilausunnot ja sähköisesti täytetyt ipanama-lomakkeet. Tutun keski-suomessa toimivan anestesialääkärin mukaan taas sairaalat faksaavat toisilleen papereita. Ja yhden hoitsun mielestä mitään papereita ei edes tarvita. Neuvolakortti kuulemma helpottaisi asiaa, mutta vauva saadaan pihalle muutenkin.

 

Eli ketä tässä nyt sit uskois? Pitäis kai kysyä asiaa suoraan Salon sairaalasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No sen verran vielä tarkennusta, että tämä ystäväni sai vauvansa kesäkuussa 2010. Onhan systeemit tietty voineet muuttua, mutta paras tosiaan varmaan tarkastaa asia Salosta. :)

 

*Edit: Ja ainakaan mun neuvola ja SAS eivät näe toistensa kirjoittamia tietoja, vaan kaikki tieto välitetään paperisena.

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Musta tämä on jotenkin huvittavaa, että nykyisenä tietokoneaikana plärätään papereita ja arvotaan, että liikkuuko tieto vai ei. Uskomatonta.

 

Me käytiin tutustumassa Saloon. Kysyin tästä ja he kuulemma näkevät tyksin lääkärien sanelut (ei siis muita juttuja, vain lääkärien sanelut) sekä sähköisesti täytetyt ipana-lomakkeet (siis jos on täyttänyt sen sähköisesti. Ainakin meidän kunnan neuvolassa tarjottiin ensin paperista ja sähköinen oli ikäänkuin vaihtoehtona niille "nörteille" jotka ei tykkää mistään paperilomakkeista). Eli ilmeisesti tietojen liikkuminen on aika tapauskohtaista? En tajunnut kysyä, että näkevätkö Salossa esim. Turun neuvolan lääkärin sanelut. Mun käsittääkseni tyksin lääkärillä kun käyvät vain pelkopolin asiakkaat. Voisko olla, että koska vaikeimmat tapaukset ohjataan tyksiin, niin Tyksin tiedon kulkuun on panostettu?

 

Pakko sanoa, että me ihastuttiin Salon synnäriin. Suosittelen tota torstain klo 18 tutustumisvierailua. Mehän saatiin tyksin pelkopolin kautta tutustuminen myös tyksiin, mikä oli tyksiltä tosi kivasti tehty, mutta tyksillä on ison paikan haitat + se viime viikolla alkanut vauvapuolen remontti. Tutustumisessa meitä oli 4 pariskuntaa ja luulen näistä 3 pohtivan valintaa tyksin ja salon välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiva että oot päässyt tutustumaan. Mä ainakin henkilökohtaisesti tykkäsin SASista kovasti, ja oisin tosi harmissani jos nyt toisella kierroksella tulisi joku este, jonka vuoksi joutuisin synnyttämän TYKSiin. Tuntui, että Salossa kohdeltiin synnyttäjiä oikeasti yksilöinä, eikä massana. Hoitajilla oli AIKAA. Eikä kukaan ollut hoputtamassa kotiutumisen kanssa, vaan itse piti tehdä aloite kotiin lähtemisestä. Hyvä mieli jäi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku onko Salossa perhehuoneita? Ja kuinka monta? Onko jonkulla sieltä kokemuksia kivunlievityksestä... siis muista kuin epiduraalista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salossa on perhehuoneita. En muista kuinka monta, mutta ainakin kaksi. Meidän synnytyksen aikaan molemmat olivat vapaana, mutta emme pyytäneet sellaista. Perhehuoneen voi kirjata toivomukseksi esitietolomakkeeseen, ja sitä pitää kysyä siinä vaiheessa kun tulee synnyttämään, jos sellaista havittelee.

 

Itse käytin kivunlievityksenä ammetta ja lämmitettyjä kaurapusseja - sekä omaa TENS-laitettani alussa. Ammeesta nousun jälkeen pyysin itse jotain miestä väkevämpää. Kätilö ehdotti kohdunkaulanpuudutetta, mutta päädyttiin lopulta kuitenkin epiduraaliin, kun tarvitsin pientä lepohetkeä pitkään kestäneiden supistelujen jälkeen. Anestesialääkäriä odotellessa kokeilin myös ilokaasua, mutta siitä ei ollut minulle mitään apua.

 

Viime viikolla kävin pelkopolikäynnillä juttelemassa kätilön kanssa tulevasta toisesta synnytyksestä ja tehtiin synnytyssuunnitelma. Kivunlievityksenä samat lääkkeettömät kuin edellisessä; TENS, kaurapussit, amme - ja mahdollisimman paljon jalkeilla oloa. Aikomus olisi nyt kokeilla sitä kohdunkaulanpuudutetta, mikäli tarvitaan, ja jättää epiduraali väliin kokonaan. Spinaali kirjattiin epiduraalin sijasta mahdolliseksi, jos en muuten kestä.

 

Mitä tarkemmin ottaen haluaisit tietää kivunlievityksestä?

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omalta osaltani SAS:lle suuret +++! Olihan siellä tietysti yksi kätilö vähän niin ja näin, ja yksi hoitaja omasta mielestäni (tosin myös huonetoverin) aivan peepää. Tytöltä ei otettu pituutta ollenkaan (?!), vaan vasta kun itse mainitsin, että koskakohan se pituus voitaisiin ottaa (neljä päivää synnytyksen jälkeen siis, olimme siellä melkein viikon kun tytöllä oli synnytyksessä hengitysongelmia). Ja sekin ketutti, kun mulle sanottiin, että "Tule sitten siihen ja siihen aikaan syöttämään tyttö tänne" (lastenosastolle siis), tai "Me soitamme yläkertaan niin sut tullaan herättään kun on syöttöaika", niin kun mulla oli sinne herätys tiettyyn aikaan itselläni, menin alas, niin siellähän oli syöttöhommat jo lopuillaan. Päivisin sama. Mutta muuta negatiivista sanottavaa ei olekaan! Todella kotoisat oltavat, äidistä ja lapsesta huolehditaan erityisen hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Maiskis, juuri nuo muut vaihtoehdot kuin epiduraali minua kiinnostavat. Jostain luin Salossa käytettävän myös vyöhyketerapiaa yhtenä keinona... Onko jonkulla siitä kokemuksia.

Jokaisellahan kokemus on aina yksilöllinen, mutta kiva kuulla silti muiden ajatuksia ja kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen ehdottomasti Saloa!

 

ennen synnytystä:

+ pääsee tutustumaan. (vrt tyksiin ei pääse)

+ tulimme sairaalaan yöllä ja virallisen kriteeristön mukaan synnytys ei ollut alkanut. Sain jäädä odottelemaan, sain aamiaista ja kukaan ei vihjannutkaan, että isän olisi pitänyt lähteä pois.

+ kysyttiin onko minulla jotain toiveita/toivelistaa. Mitä kivunlievitystä olen ajatellut yms.

+ sairaalapelkoni kohdattiin asiallisesti.

+ amme ja lupa käyttää niin paljon kuumaa vettä kun haluan. (tosin se jäähtyi nopeaan, että lupa tuli tarpeeseen) Kuuntelin samalla radiota.

+ synnytyssali ei ollut niin pelottava ja kliininen kuin Tyksissä. Siellä oli jumppapalloa ja muuta vastaavaa, mutta siitä huolimatta sain (itseasiassa kätilön ehdotuksesta) epiduraalin.

 

synnytyksen jälkeen:

+ kaikki tapaamamme kätilöt olivat mukavia. He tulivat vuoron alussa esittäytymään ja kyselemään kuulumisia.

+ perhehuone :lipsrsealed: Oma aviomies tukena yötä päivää ja oma wc+suihku. Laitettiin sängyt yhteen parisängyksi.

+ sektion jälkeen kätilö auttoi minut wc:hen, eikä miehen tarvinnut nähdä kuinka rikki olin.

+ ruoka tuotiin yöpöydälle. Ei pelkoa, että jää ilman tai ei ylettyisi.

+ vaikka tehtiin kiireellinen sektio, niin anestesialääkäri kohteli minua hyvin. Muisti esittäytyä jne.

+ synnytys käytiin läpi ennen kotiin lähtöä.

+ imetysohjaus oli todella perusteellista. Jokainen kätilö opetti jotain. Koin oppineeni kaiken mahdollisen.

+ perhekylvetys, eli molemmat vanhemmat opetettiin kylvettämään vauva.

+ parkkipaikat, joista osa pidempi aikaiseen pysäköintiin.

 

- seinät ovat ohuet.

- kiireellisessä sektiossa mies ei pääse leikkaussaliin (vaatisi 1 työntekijän lisää) ja leikkaussali on kerrosta ylempänä.

- olisin toivonut gynekologin esittäytyvän, mutta hän taisi luulla minun olevan omissa maailmoissani.

 

Sukulaislääkäri kertoi, että tutkimusten mukaan pienet sairaalat ovat yhtä turvallisia synnyttää kuin isotkin.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen Saloa, jos jollakulla olisi jotain huomioinarvoisia seikkoja kerrottavana.

 

Meillä vaihtoehtona Salo ja Tyks. Saloon ajaa melkein tunnin, Tyksiin tunnin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin itse Salossa synnyttämässä viime syksynä ja viikko siellä sitten vierähti. Ajattelin ensin, että Salo on pieni ja rauhallinen mutta mun synnytystä edeltävänä päivänä siellä olikin ollut tosi kiirettä kun oli syntynyt muistaakseni seitsemän tai kahdeksan vauvaa, ja sitä edeltävät päivätkin oli olleet kiireisiä. Toisaalta synnärin puolella mä en tiedä oliko niissä muissa kahdessa salissa ketään samaan aikaan. Ketään en nähnyt enkä kuullut koko aikana. Osastolla sitten olikin tungosta, kun tosi moni synnyttäneistä oli vielä ekaa kertaa asialla, joten eivät kotiutuneet niin nopsaan välttämättä. Jouduinkin perhehuoneeseen joka oli jaettu sermillä kahden hengen huoneeksi. Itseasiassa se oli tosi hyvä juttu, koska perhehuoneessa oli oma suihku ja vessa :) Ja muutenkin oli kivampi olla kahden hengen huoneessa, kuin kolmen hengen huoneessa. Muuten ruuhkaa osastolla ei sitten huomannutkaan, ilmeisesti väkeä oli kutsuttu töihin ylimääräisinä, joten jos apua tarvitsi, sitä myös sai.

 

Plussia on hyvin lueteltu tuossa Kasman viestissä yläpuolella. Oli tosiaan kiva käydä paikanpäällä tutustumassa, vaikka ei mitenkään välttämättömyys. Pääsin ammeelliseen synnytyssaliin ja sain myös jumppapallon pyytämättä. Toiveita kuunneltiin tosi hyvin ja kätilöt ehdotteli eri vaihtoehtoja. Koko synnytyksen ajan mukana oli kätilöopiskelija vaikka varsinainen kätilö vaihtuikin vuoron vaihtuessa. Opiskelija jäi kuitenkin koko ajaksi. Hän oli myöskin paljon huoneessa, eikä lähtenyt pois, mitä arvostin. Toki saatiin olla alussa miehen kanssa kaksistaankin. Anestesialääkäri tuli nopeasti kun halusin spinaalin.

 

Kaikki kätilöt ja hoitajat olivat yhtä lukuunottamatta tosi mukavia ja avuliaita. Silti jäi vähän sellainen olo, että jutteliko ne vuoronvaihdossa mitään, kun aina kätilön vaihtuessa tuli uudet neuvot jotka saattoi olla ihan päinvastaiset kuin edelliset... Iso plussa siitä, että ruoka tuotiin yöpöydälle ja myös haettiin sieltä. mun poikani nimittäin söi samassa rytmissä kuin minä, ja oli aina nälkäinen kun mulle tuli ruoka. Oli kiva että sitä ei tarvinnut hakea itse mistään vaan se tuotiin viereen ja sitä saattoi yrittää syödäkin samalla kun imetti. Tosi paljon sai apua imetyksen kanssa, mutta kun kaikesta avusta huolimatta poika ei imenyt kunnolla, niin lisämaitoa sai myös.

 

Eihän tuo Salokaan mikään uusi ja moderni paikka ollut, mutta mä halusin mieluummin sinne kuin homeiseen TYKSiin. Olen edelleen tosi tyytyväinen valintaani ja jos nyt kukaan ei keksi lakkauttaa synnytyksiä Salossa, niin sinne menisin uudestaankin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now