Kndr

Kiinteiden aloitusikä


160 posts in this topic

Joskus nuo yhtäjaksoiset tankkaukset voi olla myös maidonnostatusta :) eli vauveli tilaa lisää maitoa tietyssä vaiheessa kasvua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, camelot said:

Joskus nuo yhtäjaksoiset tankkaukset voi olla myös maidonnostatusta :) eli vauveli tilaa lisää maitoa tietyssä vaiheessa kasvua.

Totta muuten! Ei tullut itse asiassa tuo edes mieleen - noloa. Kiitos hyvasta pointista! Luulis kylla etta vahemmassakin ajassa rinnat reagoisi kun kolme viikkoa? Tuntuu etta taa menee pahempaan suuntaan koko ajan eli syo useammin ja useammin. Onko mahdollista, etta mun rinnat ei reagoi kunnolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, *Eve* said:

Totta muuten! Ei tullut itse asiassa tuo edes mieleen - noloa. Kiitos hyvasta pointista! Luulis kylla etta vahemmassakin ajassa rinnat reagoisi kun kolme viikkoa? Tuntuu etta taa menee pahempaan suuntaan koko ajan eli syo useammin ja useammin. Onko mahdollista, etta mun rinnat ei reagoi kunnolla?

Eihän se tietysti varmasti ole tuota, mutta tuli mieleen. Löysin linkin aiheesta, ja google myös kertoi että aika monilla tuo 6 kk tiheän imun kausi tulee jo siellä 5 kk puolella. 

 

Tosiaan noissa lukee että se kausi olisi useimmilla reilun viikon. Teillä on mennyt jo pitempään. Maidon lisäämisestä - pitäisi itse jaksaa tankata sekä syömistä että juomista, eikä esim imetysteen tai pilsnerin juomisesta haittaakaan ole! Omasta imetyksestä on jo sen verran aikaa etten kaikkea muista, mutta jossain vaiheessa kun vauvalla oli tuo jatkuva rinnalla roikkuminen ja tyytymättömyys ja kitinä niin se Weledan imetystee teki ihmeitä. Eli jotain maitoa nostattavaa juomaa, reippaasti vettä ja lisäyksenä välipaloja niin saattaa onnistua tuo lisätilaus. 

 

Voi myös hyvin olla että on aika aloitella kiinteitä :) Kannattaa vaan muistaa että niitähän menee vatsaan aluksi tosi pieniä määriä eli sitä nälkäongelmaa eivät ihan heti ratkaise. Toki sit kuukausien kuluessa ruokamääräkin kasvaa hiljalleen ja niistä tulee ihan oikeita aterioita imetyksen oheen. 

 

Eihän vauva ole muuhun asiaan tytymätön, esim oireile hampaita tai vatsaa? Toki sellaisen huomaisi helpommin. Mietin vaan että jos jo useamman viikon jatkunut. Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin ekan kanssa kiinteät vajaa 4kk iässä. Nyttemmin tuntuu siltä, että hätäilin turhaa. Toiveena olisi siis tätä tulevaa imettää (jos imetys onnistuu yhtä hyvin kun esikoisen kanssa) se 6kk ja vasta sitten siirtyä kiinteisiin. Mutta tietysti lapsen tarpeiden mukaan mennään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen maistoi kiinteitä ekan kerran 4,5kk iässä ja säännöllisesti alkoi saamaan 5,5kk iässä. Kuopus aloitti kiinteät 6kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen ja toinen lapsi oli molemmat reilu 5kk ikäisiä kun aloitettiin kiinteiden maistelu

Ja sama tulee olemaan myös kolmannen kanssa, eli kun vauva on sen reilu 5kk nii alotellaan maisteleen kiinteitä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinteät aloitettiin 4,5kk:n iässä, ja kyllähän se helpotti elämää. Voi olla, että kyseessä oli vain jokin vaihe, mutta edeltävät pari viikkoa vauva oli nälkäinen noin tunnin välein, mikä oli paljon enemmän kuin tavallisina tiheän imun kausina, ja olin jo aika poikki. Ensimmäiset kiinteät olivat itsekeitetty riisivelli (äidinmaitoa joukkoon) ja kesäkurpitsasose. :) Vauva osasi heti syödä, ei työntänyt ruokaa pois suusta, mutta syöttötuolissa hän ei tietenkään osannut vielä istua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neuvola suositteli kiinteiden aloitusta imetyksen oheen jo nelikuukautisena, sillä vauva on aika iso ja koska kuulemma tämänhetkisen tiedon mukaan vauvoilla on 4-5 kuukauden iässä suolistossa herkkyys kiinteiden aloitukselle, jolloin allergiariski on pienempi. Koska tämä oli meille ihan OK, aloitettiin kiinteät näiden ohjeiden mukaan. Itsellä on myös toiveena, että kiinteiden syöminen  pikkuhiljaa vähentäisi vauvan harrastamaa tiheää maidon syömistä öisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella aloitettiin 6kk täysimetyksen jälkeen. Kakkosen kanssa on sama tavoite, jos kaikki sujuu hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now