Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Vieras

Taaperoiden kesäloma hoidosta

19 posts in this topic

Meillä on ensikesänä edessä ensimmäistä kertaa tilanne, jolloin me molemmat vanhemmat olemme kesälomalla. Tämä kesä minulla on mennyt äitiyslomalla. Kivaahan se on, kun tuo lapsen isä on nyt meidän kanssa yhtäaikaa omalla kesälomallaan. Saadaan siis viettää aikaa perheenä ja nautitaan siitä kovasti!

 

Eli, kysymys kuuluukin:

Vietättekö kesälomat niin, että lapsi joutuisi olemaan mahdollisimman vähän hoidossa vai vaalitteko mielummin koko perheen aikaa yhdessä? Koitatteko järjestää lomanne samaan aikaan puolison kanssa vai koitatteko nimenomaan saada lomat eri aikaan, jotta lapsi saisi olla mahdollisimman paljon kotona?

 

Tämän päivän lehti Keskisuomalaisessa oli juttu päiväkotien kesäsulkuajasta. Siinä kerrottiin mm kuinka paljon lapsi itkee näinä sulkuaikoina, kun päiväkodissa on paljon vieraita ihmisiä ja se oma tuttu hoitaja ei välttämättä olekaan aamulla vastassa. Jotkut lapset jäävät sulkuaikoina ilman kaveria, koska ovat arkoja hakeutumaan uusien lasten seuraan.

 

Kommentteja, pyydään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sanottiin päiväkodissa suoraan, että suosittelevat tekemään mitä tahansa ettei lapsen tarvitsisi mennä päivystävään tarhaan loma-aikana. Vaikka olisi sama tarha kyseessä kuin normaalisti, hoitajat ovat eri ja lapset uusia. Eli tarvittaessa sitten lomiakin pitäisi jossain määrin pitää eri aikoina. Jos yhteistä lomaa jää jonkin verran, voivat vanhemmat mielestäni hyvin olla osittain eri aikaankin lomalla.

 

Tätä tukee myös omat kokemukseni kesätarhasta. Niinä kesinä kun jouduin kesähoitoon, oli tosi suuri ilo palata takaisin omaan tarhaan vaikkei mitään varsinaisia suuria ongelmia ollutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidettiin koko perhe lomaa samaan aikaan (Miähen saamien lomien mukaan pidettiin, koska mä voin omani pitää helpommin). Lomat pidettiin alkukesästä ja maanantaina palattiin töihin. Hoitotäti lomailee heinäkuun. Mä olisin kyllä meidän reippaan tytön voinut sijaishoitoonkin laittaa, mutta isovanhemmat olivat toista mieltä, joten seuraavat kolme viikkoa meillä on "ilo" nauttia siitä, että meillä asustaa vuoroviikoin joku meidän vanhemmistamme, eli tytön isovanhemmista. Asuvat kaikki n. 250 km:n päästä, joten asuvat tosiaan meillä. Tänään mun äitini on kolmatta päivää meillä ja nyt jo palaa käämit. Tulee vielä piiiiiiiiiiiitkät 2,5 viikkoa...

 

Ens vuonna toivottavasti Miäs saa lomat töistä heinäkuussa. Tuoreinta vaan yleensä vähän potkitaan noissa lomissa päähän :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tänä kesänä kuusi viikkoa lomaa kesäkuun loppupuolelta heinäkuun loppuun - eli tytön ei tarvitse mennä päivystävään päiväkotiin. Pääasiassa haluaisin jatkossa pitää miehen kanssa lomat samaan aikaan, eli mihinkään sellaiseen en tieten tahtoen ryhdy, että minä olen lomalla esim. kesäkuun ja mies heinäkuun. No way! Perheen yhteinen aika on niin kortilla muutenkin.

 

Jos/kun (?) tulevina kesinä emme pysty koko päivystyskuukautta (=heinäkuuta) pitämään lomaa, toivoisin, että esim. isovanhemmat (äitini on jo eläkkeellä ja anoppi osa-aikaeläkkeellä) voisivat hoitaa sen ajan tyttöä. En haluaisi laittaa päivystävään päiväkotiin tyttöä, sillä olen kuullut aika huonoja juttuja noista järjestelyistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on miehen kanssa ollut varsinaista yhteistä lomaa ainoastaan ensimmäisenä kesänä kun olimme yhdessä. Sen jälkeen olemme molemmat vaihtaneet työpaikkoja ja nyt ovat nämä vanhempainvapaat sotkeneet kuvoita.

 

Tänä kesänä teemme silleen että mies on nyt heinäkuun lomalla pojan kanssa. Sitä ennen poika on ollut minun äidilläni puoli vuotta hoidossa. Itse pidän sen ainoan lomaviikkoni ensi kuun alussa kun käymme pojan kanssa harjoittelemassa perhepäivähoitajalla. Syksyllä jään taas äitiyslomalle ja tarkoitus olisi olla kotona vielä pari vuotta. Eli ensi kesänä toivottavasti voimme lomailla yhdessä. Toisaalta meillä se loma tarkoittaa aina anoppilassa vierailua pohjoisessa joten en sitten tiedä onko sekään niin odottamisen arvoista... ;)

 

Vähänhän se harmittaa ettei ole oikein saanut lomailla yhdessä pitkään aikaan mutta toisaalta nämä vuodet ovat lyhyt aika koko elämästä. Mieskin tuossa juuri sanoi että keritäänhän me sitten eläkkeellä lomailla ihan tarpeeksi yhdessä... :rolleyes:

 

Juteltiin juuri sen meidän tulevan perhepäivähoitajan kanssa tuosta meidän alueen päivystyshoitopaikassa ja hän sanoi että sinne on heinäkuun aikana tulossa 160 lasta. Tuo on minun mielestäni aika järkyttävä määrä. Perhepäivähoitaja sanoi että ainakin hänen hoitolapsilleen se päivystyshoitopaikka on ollut aika rankka paikka kun lapset ovat tottuneet pieneen ryhmään ja kodinomaiseen ympäristöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mie pystyn yleensä aika hyvin sumplimaan omia lomiani, ja kyllä mieskin jonkun verran. Tänä kesänä kävi kuitenkin niin että jouduttiin viikon verran "limittämään" lomiamme, ja siltikin jäi vielä yksi viikko vajaaksi, ennekuin päiväkodit taas aukeavat. Onneksi miun vanhemmat tarjoutuivat auttamaan, ja parhaillaan tyttö onkin mummolassa lomailemassa. :) En olisi halunnut tyttöä laittaa varahoitopaikkaan, koska on muutenkin vaihtamassa päiväkotia tänä kesänä. Olisi tullut ihan liikaa muutoksia. Jos ei oltaisi saatu ketään hoitajaksi tälle viimeiselle viikolle, oltaisiin molemmat voitu mahdollisesti tehdä etätöitä, mutta sen varaan ei kyllä paljon uskalla laskea, työt kun on kuitenkin tehtävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime vuonna kolme viikkoa yhteizellä lomalla, mies oli viikon ennen mua ja mä sitten jatkoin vielä viikon, lapset oli lomalla sitten viisi viikkoa.

 

Tänä kesänä lapset onkin lomalla ainakin seitsemän viikkoa. Aloittavat jo kesäkuun alusta, isovanhemmat hoitaa ti-pe (tää kuvio ihan vaan siksi, että saadaan puolet alennusta hoitomaksusta). Sitten ollaan koko sakki lomalla 2 viikkoa, mies jatkaa siitä, sitten taas joku isovanhemmista hoitaa kolme päivää, ja mä lomailen sen jälkeen kaksi viikkoa. Olin siinä käsityksessä, että päivystys ois omassa päiväkodissa, ja olin ajatellut, että muksut menis heinäkuun viimeiseksi viikoksi päiväkotiin. Nyt sitten kuulinkin, että näin ei oo, joten en kyllä haluis heitä sinne toiseen paikkaan viedä. Toisaalta en haluis isovanhempia enempää rasittaa, käyttävät kuitenkin vuosilomiaan näihin muihin hoitopätkiin ja varmasti tarvitsevat lomaansa hekin. (meidän lasten hoitaminen on kaukana lomasta :grin: :grin: ) Mutta päätetään joskus heinäkuussa vasa miten tää kuvio hoidetaan.

 

Itelläni on isot traumat varapäiväkodista, joten siinä mielessä haluisin kyllä säästää muksut tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies järjesti oman lomansa sen mukaan milloin päiväkoti on kiinni, eli lomailee heinäkuun ajan. Me pojan kanssa aloitamme tosin lomailun jo juhannukselta ja jatkamme kenties vielä elokuun alusta viikon pari. Teen töitä kotoa ja tämän vuoksi ongelmaa asian suhteen ei ole. Tulevaisuudessa sumplitaan sitten lomat niin, ettei lapsen tarvitse mennä minnekään varahoitoon. Mies onneksi voi hyvin vapaasti päättää milloin on lomalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tulevien kesien osalta ajateltu, että vaihdetaan aina lomarahat vapaiksi, jotta lapset saavat mahd. pitkän loman hoidosta ja kuitenkin saadaan myös yhteistä lomaa. Molempien alojen työehtosopimuksissa on lomarahanvaihtomahdollisuus ainakin tällä hetkellä ja toivottavasti siis myös tulevaisuudessa. Tänä vuonna mä jään lisäksi vielä kuukaudeksi hoitovapaalle ennen uutta äitiyslomaa, joten mun ja esikoisen loma alkoi jo nyt, vaikken ehtinytkään olla kuin reilu puoli vuotta töissä lomia kerryttämässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ajateltu jatkossa että oltaisiin yhtäaikaa lomalla, toiveissa olisi silloin kun päiväkodissa on "sulkukuukausi" ja toiminta toisessa pvkodissa. Tänä kesänä houkuttimena kaupungilta oli että jos on kesäkuun ja heinäkuun poissa niin ei mene maksua joten isovanhemmat haluavat hoitaa kesäkuussa minun työvuorojen mukaan (2 vuorotyö), ensin toinen pari viikkoa ja toinen astuu remmiin sitten loppu kesäkuusta. Tosin minulla alkaa varmaan sairasloma tässä lähiaikoina niin poika voi sitten mennä, miten katsotaan parhaaksi, isovanhempien huomaan tai olla menemättä. Heinäkuussa minä olen virallisesti äitiyslomalla joten sitä ei tartte miettiä. Elokussa on LA ja tuolloin emme halua poikaa viedä hoitoon joten pojalle tulee kesälomaa n. 3 kuukautta ja sitten luultavammin meneekin pari kertaa viikossa jatkamaan hoidossa.

 

Vielä ei osaa varmasti sanoa miten sitten parin vuoden päästä, kun tuleva hoitovapaa on ohi, asia hoidetaan mutta tällä hetkellä tuntuu että halutaan olla yhdessä perheenäkin lomalla joten varmaan joko 4 viikkoa yhdessä tai niin että 2 viikkoa yhdessä ja sitten molemmat vanhemmat pari viikkoa itsekseen lasten kanssa kun toinen on töissä. Nähtäväksi jää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päväkoti sulkee jo ensi maanantaina ja avaa elokuun alussa. Poika menee kahdeksi viikoksi varapaikkaan. Siellä on silloin paikalla jompi kumpi oman päiväkodin hoitajista. Itse pidän seitsemän viikkoa kesälomaa, joten poika pääsee elokuussa takaisin omaan päiväkotiinsa. Ja jos tuo varapaikka osoittautuu ihan kamalaksi virheeksi, niin eiköhän me saada hoitoapuja isovanhemmilta tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan sumplittu niin, että me vanhemmat pidämme lomamme samaan aikaan kuin perhepäivähoitaja. Yksi viikko jää niin, että tyttö joutuu olemaan ilman tätä hoitajaa hoidossa (on varahoitopaikassa silloin, ja se on tytölle tuttu paikka ja tutut hoitajat, sillä perhepäivähoitaja on kotinsa remontin takia siellä hoitamassa lapsiaan nytkin).

Meillä on vain yksi viikko kesälomaa kaikilla samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kun päiväkoti olisikin vain yhden kuukauden kiinni.

 

Meidän kunnassa muut paitsi kesäpäiväkoti (=päivystys) sulkevat ovensa kesä-heinäkuuksi. Kuvittelimme, ettei se ole meille kummempi ongelma, kun varapäiväkotina sattuu olemaan oma päiväkoti. Mutta yllätyin, kun huomasin, että lapsista onkin 3/4 vieraita ja esimerkiksi tänään en nähnyt yhtään tuttua aikuista, vaikka sekä vein että hain lapsen, ja molemmat tapahtuivat yleisimpään aikaan (klo 08 ja 16).

 

Harmittaa, kun poika joutuu olemaan ventovieraiden ihmisten kanssa. Tänä aamuna jäi hoitoon itkien, kun vastaanottava täti oli vieras. Minäkin tapasin hänet ensimmäistä kertaa...

 

Eilen taas olin lähettänyt tekstiviestin, että tulemme myöhemmin hammashoitolakäynnin takia. Viesti oli mennyt perille, mutta sen kuviteltiin koskevan ihan toista lasta. Viestissä luki kuitenkin pojan nimi ja oma nimeni. Meiltä tultiin kyselemään, nukuimmeko pommiin kun tulemme niin myöhään... Eikä turvallisuuskaan näyttänyt parhaalta mahdolliselta piha-alueella. Kaksivuotiaani keinui yksin jousikeinulaudalla, josta sinkoaa varmasti kuin raketti, jos ei muista pitää lujaa kiinni. Kukaan ei näyttänyt olevan tietoinen, mitä poika pihan perällä touhuaa. Työntekijät (runsas määrä, ehkä 6-7 kpl) lähinnä seisoskelivat ryppäissä tai pälyilivät, kuka lapsi lähtee kenenkin mukana. Heitä en toki tilanteesta syytä, mutta nyt kun käytännössä tiedän, kuinka sekavaa meininki on, niin harmittaa ja huolestuttaakin. Tänä aamuna minulta myös kysyttiin, että "oliko teidän poika täällä (tässä ryhmässä ja huoneessa) eilen?". Jouduin vastaamaan, että ei harmaintakaan aavistusta, sillä olin hammashoitolakäynnin takia vienyt pojan suoraan aamupalapöytään ja jättänyt siihen. Minunko pitäisi tietää, missä lapseni on mahdollisesti ollut? Kuka sen minulle kertoisi, ja olisiko minun pitänyt tietää, että se pitää tietää?

 

Hakiessani lasta minut kätteli taas uusi ihminen (totta kai, koska aamuvuorossa on eri porukka kuin illassa). Kieltämättä mieleeni tuli, että lapseni olisi voinut noutaa sieltä aivan kuka tahansa, koska hoitajat eivät voineet minua tietenkään tuntea. Kaikki lapset eivät vieraan matkaan hevin lähde, mutta mistä sitä koskaan tietää. Tulee kyllä mieleen, että onko turvallisuudesta oikeasti riittävästi huolehdittu.

 

Nuo kysymykseni ovat aika marginaalisia, tiedostan sen. Ja ehkä pahoitan mieleni herkästi omasta ja lapsen puolesta. En vaan voi olla mielessäni miettimättä, että onko oikeasti välttämätöntä, että tällainen sekava kesähoito kestää kaksi kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös kuullu sen verran paljon huonoa näistä varapäivähoitopaikoista, ettei lastamme tarvitse toivottavasti sinne viedä. Meillä on isovanhemmat apuna, jotta saamme pitää lomamme yhtäaikaa. Sekin on kuitenkin mielestäni aika tärkeää, että perhe saisi lomailla yhdessä koko perheen kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mennyt kesätarhassa loistavasti. Poika jää sinne aamuisin mielellään ja on mielissään kun on uutta tutkittavaa ja enemmän tilaa juosta :grin: Suuri merkitys on ollut sillä, että paikalla on koko päivän jompi kumpi oman tarhan hoitajista. Lisäksi omasta tarhasta on 3 muuta lasta, ja ryhmä puuhaa omiaan oman hoitajansa kanssa. Kotiin ei tuoltakaan huvita lähteä, päivä menee lähinnä pilalle kun äiti tulee paikalle :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osittain ollaan eri aikaa lomalla, mutta silti ei riitä, vaan poika joutuu päivystävään päiväkotiin. Oma päiväkoti on kiinni yhdeksän viikkoa(!), eihän siihen riitä kenenkään lomat enää :skilletgirl:.

 

Hyvää asiassa on se, että hoitajillakaan ei ole noin pitkiä lomia, joten ainakin yksi tuttu hoitaja on joka päivä mukana :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lasten päiväkoti on auki koko kesän, mutta heinäkuun on päivystävä päiväkoti eli sinne tulee lapsia myös muista päiväkodeista. PÄivystys alkaa juhannuksesta. Pojat ovat kesäkuun loppuun hoidossa ei kolme päivää tulee tuossa päivystysryhmässä. Ryhmät on jaettu niin, että saman päiväkodin lapset on laitettu samaan ryhmään. Meidän pojat ovat siis omien päiväkotilaisten kanssa samassa ryhmässä nuo kolme päivää. Mies jää lomalle heinäkuun ensimmäinen päivä ja minä viides päivä. Lomaillaan yhdessä heinäkuu ja myöhemmin elokuussa pari viikkoa. Meille on tärkeää, että koko perhe saa olla yhdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkoti on viisi viikkoa kiinni ja meillä vanhemmilla tietysti vain se perinteinen neljä viikkoa lomaa. Onneksi isäni on eläkkeellä ja minä voin tehdä töitä myös kotoa käsin joten yhden viikon hoidamme silleen että isäni tulee meille hoitamaan tyttöä ja minä työskentelen kotoa käsin. Mielenkiinnolla odotan että miten viikko sujuu ja saanko jopa töitä tehtyä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiväkoti on kiinni juhannuksesta elokuun alkuun, eli viisi viikkoa. Olisi mahdollista varapäiväkotiin, mutta ollaan aiempinakin vuosina luotettu tätien ja isovanhenpien apuun. Meidän lomat alkavat 12.7. joten ollaan elokuun ekakin viikko pois päiväkodista.

 

Ehdottomasti kaikki yhtäaikaa lomalla - kun se kerran on mahdollista. Korkeintaan voitaisiin yhdet viikot (siis toinen aloittaa viikkoa myöhemmin kuin toinen) jos olisi pakko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0