Halloweenbaby

akupunktio ja akupainallus

11 posts in this topic

Mua kiinnostaisi akupunktio ja akupainallus.. Eli annetaanko tuota akupunktiota vain silloin synnytyksessä vai voiko sitä hakea jo etukäteen jostain? (Kun ilmeisesti kättärillä tai haikaranpesässä ei ole asiaa osaavaaa..)

 

Luin Vauva-lehdestä artikkelin, missä kerrottiin akupunktion olevan Saksassa ihan rutiinihoito ja että se voi lyhentää synnytysaikaa usealla tunnilla. Tämä nimenomaan kiinnostaisi. Eli ilmeisesti akupunktiolla voidaan edistää kohdunkaulan ja -suun valmistumista synnytykseen, tms.?

 

Siihen, että auttaako tuo oikeasti kipuun, olen vähän skeptinen..

 

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta, tai oletteko kuulleet muilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytyksessä kokeilin tuota akupainantaa (ohjeet siis tuolta babyidean sivuilta). Koin että minua tuo painanta auttoi. Painelin etupäässä noita nilkan sivun pisteitä, samaa tekniikkaa olen käyttänyt onnistuneesti jo kuukautiskipuihin ennen raskautta. Ohjasin tuon akupainanta tekniikan myös miehelle ennen synnytystä. Akupainanta ei tietenkään vienyt kaikkea kipa pois, mutta poisti pahimman kivun terän ja teki olon siedettäväksi. Aion ehdottomasti hyödyntää tuota akupainantaa myös seuraavassa synnytyksessä jos vain mahdollista. Mielestäni tuo painanta auttoi parhaiten kun samalla keskittyi myös hengittämiseen. Käytössä minulla oli myös kauratyyny, jumppapallo ja suihku. Noilla pärjäsin kotona 7cm asti.

 

Akupunktiotakin olisin varmaan kokeillut jos olisi ollut mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi hienoa kuulla! Kiitos linkeista ja tosi tarpeellisesta keskustelunavauksesta. Tosi hienoa, jos tuota akupainallusta voi itsekin harjoittaa synnytyksen alussa / aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain akupunktiota. Neulojen laitto sattui jonkinverran ja myöhemmin alaselässä nipisteli, kun vaihtoi asentoa (neulat teipattiin sivuttain kiinni). Mulla noi neulat tuntuivat ehkä hieman pahentavan kipua. En kuitenkaan kokenut niitä mitenkään haitallisiksi vaan voisin kokeilla uudemmankin kerran, josko olisi apua :rolleyes: . En sitten tiedä kuinka paljon vaikuttivat suppareihin ja avautumisvaiheeseen, koska mulla toi avautumisvaihe junnasi pitkään samalla viivalla... Supparit taisivat kyllä voimistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoisen synnytyksessä akuneuloja pisteissä joiden pitäisi vauhdittaa synnytystä ja vähentää kipua.

No, esikoinen syntyi kolmessa tunnissa ilman lääkkeellistä kivunlievitystä eikä mun mielestä tehnyt niin kovin kipeää..

Nyt pohdin, kuinkahan paljon akupunktio oikeasti auttoi ja uskaltaisikohan täysiaikaisuuden jälkeen alkaa harrastaa akupainantaa itselleen, jos vaikka saisi edes kypsytettyä siten alakerran tilannetta valmiiksi tositoimiin, eikä ehkä menisi synnytys "yliajalle" :rolleyes:

 

Onko joku saanut akupainannalla itselleen kipeitä (mahdollisesti kypsytteleviä) supistuksia aikaiseksi?

Onko jotkut tietyt pisteet olleet vahvempia reaktioita aiheuttavia kuin toiset?

Kokemukset kiinnostaa :)

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin vaikka testata tota akupainantaa synnytyksessä. En aikaisemmin ole perehtynyt asiaan, mutta raskauden lopussa kun jalat turposivat ihan törkeiksi palikoiksi pitkän seisomisen päätteeksi niin jalkapohjissa olevien akupisteiden painelu auttoi. Myöhemmin näin, että piste jota olin painellut oli munuaiset, joiden heikentynyt teho loppuraskaudesta ilmeisesti juurikin on vastuussa siitä turvotuksesta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En itse synnytyksen yhteydessä akuhoitoa saanut, mutta käynnistymistä avitettiin neuloilla. Olen muihin vaivoihin saanut apua akupunktiosta, mutta käynnistymistä se ei auttanut, sain vain muutaman suuren ja kipeän mustelman. Hoito kuitenkin rentoutti sen verran että sain nukuttua, jännitin kovasti sairaalaan käynnistykseen jäämistä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kätilö neuvoi mun miehestä painamaan alaselästä kahta pistettä aina supistuksen tullessa ja kyllä se vaan kipuun auttoi jotenkin.
Kätilö siis ensin paineli niitä itse, ja sitten opasti miestä, kun hänen piti poistua muihin tehtäviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikea sanoa mikä oli painelun vaikutus oikeasti, mutta kahden kipeän supistuksen jälkeen googlailin ohjeet ja runnoin aika voimalla niitä synnytyssupistuksia voimistavia pisteitä (muistaakseni ainakin käsissä ja jaloissa). Supistukset tehostui ja tiheni tosi pian, ja synnytys oli kokonaisuudessaan aika "plop", 3h15min. Noita ensimmäisiä kipeitä supistuksia tosin edelsi pitkä sarja kyykkyjä ja muita häätötoimenpiteitä, ja voi olla että olisi tapahtunut ihan yhtä liukkaasti ilman paineluakin, ei voi tietää. Kuitenkin, kun ei tuosta painelusta haittaakaan ole, niin kyllä mä kokeilisin seuraavallakin kerralla.

 

Edit: Yo. linkin akupisteistä siis CO4 ja SP6 oli ne, mitä mä painelin.

Edited by katya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla käytettiin synnytyksessä akupunktiota istukan irrottamiseen. En sitten tiedä mikä teho sillä oli, reilun tunnin kuluttua vauvan syntymästä tuli kahdessa osassa. En muista missä vaiheessa neulat laitettiin, varmaankin aika lähellä irtoamista luulisin. Kohtuun jäi vielä palasia, joten loput otettiin kaavinnoilla. Eihän se nyt kovin putkeen mennyt mutta voisin kuvitella akupunktiolla jotain merkitystä olleen sen varsinaisen istukan irtoamisessa. Minusta on tosi kiva, että kätilöt käyttävät sitäkin nykyään, on aina virkistävää kun on olemassa vaihtoehtoisia tapoja auttaa. Oli se sitten synnytyksen etenemisessä, kivussa tai jälkivaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now