Guest Sirppis

Mitä päälle meneillään olevana vuodenaikana?

252 posts in this topic

Meillä oli tänään sisävaatteiden päällä sellainen ohut puuvillahaalari, rattaissa ilman mitään muuta.

 

Noilla kylmemmillä säillä totesin sitten kuitenkin toimivaksi juuri tuon äp-villahaalari (meillä on kyllä se valkoinen) + äp-makuupussi. Toinen vaihtoehto on äp-toppahaalari (tai vastaava) ilman makuupussia.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt syyskuussa (lämpötila ulkona 10-15 astetta) laittanut puolivuotiasta äp:n vanuhaalariin mutta kyllästyttää se haalari kun mennään sisään ja ulos (kauppohin, kylään) tai sää vaihtuu, aina tuntu että on joko liikaa tai liian vähän päällä.

 

Nyt oon siirtynyt arkiliikkumisissa niin, että on bodyn ja sukkisten päällä kangashousut ja fleecetakki, jaloissa toppatöppöset ja päässä fleecemyssy. Noista sitten puen ja riisun osan tai kaikki sen mukaan tuntuuko että on kuuma vai kylmä.

 

Sadesäällä on sadehaalari, nukkuessa joskus villanen peitto.

 

Ratasosassa vaunuissa kulkee siis tämä vauva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä viikolla 10kk. täyttävä tyttö. Tää päiväunille pukeminen on kyllä taas niin hankalaa, kun sää vaihtelee päivästä toiseen ja tuntuu, ettei lämpömittarikaan aina kerro totuutta, miten kylmä tai lämmin ulkona on oikeasti. Tyttö nukkuu yhdistelmävaunujen ratasosassa, jossa on ohut jalkapeite ja kuomun edessä harso. Näillä 10 asteen tai vähän alle -keleillä olen laittanut tytölle bodyn + sukkahousut/legginssit + pitkähihaisen paidan/harvaneuloksisen villatakin + gollegehousut (tai toiseksi kerrokseksi äp10 pakkauksen harmaan tai valkoisen haalarin), tähän päälle sitten vuorillinen fleecehaalari tai sellasella 12-15 asteen säällä vanuhaalari, villasukat, villalapaset ja kypärälakki, haalarin huppu päähän. 10+ asteessa tyttö pärjää rattaissa ilman äp-makuupussia, mutta nyt alle 10 asteen päivinä olen laittanut makuupussin ja puoleen väliin saakka kiinni.

 

Autossa on siirrytty juuri turvakaukalosta turvaistuimeen ja täytyy selkeästi pukea vähän enempi autoon, kun kaukalossa tytölle tuli helposti kuuma, mutta turvaistuimessa taas ei. Kauppareissuille ym. kyläreissuille, joissa ei ulkona mennä kuin sisältä autoon, on puettu sisävaatteiden (body+sukkahousut+gollegehousut) päälle villatakki ja villahanskat, joita ei aina tarvi, syyslakki, kengät ja välikausihaalari. Jos taas laitetaan takki (ohuehko villakangastakki tai softshelltakki) niin sen alta jätetään yleensä villatakki pois ja gollegehousujen tilalle vaihdetaan vuorilliset farkut. Ruokakauppaan pukeminen on yhtä tuskaa, kun toisaalta tytölle tulee aika helposti kuuma, toisaalta taas vilu. Meillä on ainakin ruokamarketissa kylmäosastolla tosi kylmä, jossa tytöllä saa olla reilusti päällä, sitten taas muilla osasotoilla kiertäessä saa riisua lakkia ja hanskoja pois, avata takkia ja jos tehdään pidempi kauppareissu, niin takki pois, sitten on jo pian liikaa housujakin jne... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli varpaista kylmä toppahaalarissa (+ paksut toppatöppöset) girl_sigh.gif Miksi, kun ei ollut kylmempää kuin muinakaan päivinä? Vai oliko? Hohhoijakkaa girl_sigh.gif Täytyy sitten laittaa aina jalat johonkin pussiin nukkuessa.

 

Autossa meillä on (esim. kauppaan mennessä) fleecehaalari. Ei siinä tule ruokakaupassakaan kuuma, ruokakaupoissahan on aika viileää aina. Pidemmillä automatkoilla saattaa olla ohuempi haalari: puuvillahaalari tai äp-villahaalari, ettei tulisi kuuma autossa.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh, musta tuntuu että mä nyt puen pojalle ihan liian vähän vaatetta.

 

Kotipihalla ulkoillessa (=äiti tekee pihahommia, poika istuu ja ryömii maassa) pojalla on sisävaatteiden päällä vain Reiman vk-puku, vuorelliset vauvakengät, pipo ja tumput. Ois varmaan aika lisätä villakerros tuonne väliin, mutta eipä poika toisaalta ole kitissytkään yhtään pihalla.

 

Kauppareissuille lähtiessä sisävaatteiden päällä on Po.pin windfleecepuku (lahkeen ja hihansuut kiinni) ja lakki.

 

Ulkopäikkäreitä meillä ei ole tullut edes harrastettua kun kesällä kävi ilmat liian kuumiksi nukkumiseen ja sen jälkeen en ole muistanut nukuttaa rattaisiin. Jos kuitenkin harrastettaisi niin varmaan laittaisin pojan sisävaatteissa + villahaalarissa rattaiden lämpöpussiin, jonka voi avata vähän jos tulee kuuma.

Edited by coconuttreez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytöillä sisävvaatteiden päällä vk-haalarit. Yks päivä, kun oli joku 8 astetta vaan aamulla niin oli fleeceä siellä vielä lisänä, mutta muuten ei ole tarvittu vielä. Viileämmällä on sukkikset housujen alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys: Jos pienellä vauvalla (<2kk) on 3 tunnin ulkopäikkäreiden jälkeen kylmät kasvot, mutta kaikkialta muualta ihan lämmin, niin mitä pitäisi tehdä? Asteita ulkona -5. Harsoa ei kyllä ollut suojana, mutta aika suojaisa tuo Gessleinien koppa on kyllä muuten, eikä ulkona tuullut. Vai auttaisiko se noihin kasvoihin, jos muualle laittaisi enemmän vaatetta päälle? Tai haittaako se, että kasvot on kylmät? :girl_sigh:

 

Päällä oli sisävaatteiden lisäksi mikrofleace-haalari ja puuvillainen välikausipuku (vastaa ehkä äp-vanuhaalaria paksuudeltaan), villa-kypärämyssy+hattu, villalapaset ja villasukat. Tämä paketti äp-makuupussissa ja kopan kansi kiinni. Muualta siis oli ihan lämmin paitsi kasvoista.

 

Esikoinen oli kevätvauva eikä ikinä ulkona edes nukkunut 1,5 tuntia pidempään, niin ei ollut tällaisia ongelmia... Oli silläkin kyllä joskus kylmä naama herätessä, mutta oli siis jo isompi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä ainakin muistan sellaisen ohjeen että vauvoilla paras sopivan lämmön mittari on niska. Eli jos niska tuntuu sopivan lämpöiseltä ei pitäisi olla huolissaan vaikka sormet tai varpaat (ja varmaan sitten posketkin) tuntuu joskus viileiltä. :) Ei tuolla vielä niin kylmä onneksi ole että vauvalla voisi sentään kasvot paleltua jos suojaisassa vaunukopassa nukkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä näin syksyllä-alkutalvella kannattaisi laittaa vauvalle päälle, kun lähdetään ulkoilemaan liinassa/kantorepussa?

 

Meidän pikkuinen tyttö on hiestä märkä kun päällä on ohuet sisävaatteet (body&potkuhousut) ja päällä H&M:n teddykarhupuku ja päässä kypärämyssy ja puvun huppu kun lämmintä on noin 5 - -5C. :girl_impossible: En mä paljon vähemmän voi laittaa tuolle päälle ja varsinkin kantorepussa lapsi on kuitenkin suht altis tuulellekin. Ja lapsella tosiaan ikää on vasta reilu kuukausi. Neuvoja & ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Meillä on vauvalla aina kylmät kasvot, kun sisään tullaan. En ole tuota vaarallisena pitänyt, kun onhan ne itselläkin aina kylmät, eikä tuolla tosiaan mitään paleltumia pitäisi tulla vielä näin lämpimällä.

 

Jos vauva on muuten lämmin, ei vaatteiden lisääminen auta. Meidän vauva on välillä ollut muuten jopa hikinen, mutta naama silti kylmä. Harso reiän suojanakaan ei mielestäni auta ainakaan merkittävästi.

 

Ainoa haitta mun nähdäkseni tosta on, että posket kuivuvat, mutta sitten vaan rasvataan ulkoilun jälkeen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sama tilanne, posket on kylmät ja niitä on sitten kiva lämmitellä unien jälkeen äitin tai isin poskea vasten :lipsrsealed: Muuten tyttö saattaa olla ihan hikinen, mutta ei kai ulkona tuolle kasvojen kylmenemiselle mitään mahda. Suoralta viimalta toki kannattaa suojata, mutta jos nukkuu pidempiä päiväunia ulkona niin varmasti on kasvot viileät. Tärkeämpää on varmasti tarkistaa herätessä, että onko vauva muuten lämmin ja ovatko esim. varpaat ja kädet kovin kylmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös vauvalla on kasvot kylmät, mutta olen ajatellut että hän tulee siinä minuun. Minä olen aina joutunut talvisin rasvailemaan poskiani, kun ne sitten tarpeeksi altistuttuaan pakkasilmalle, vähän kuivuvat.

 

 

 

 

Minä laitoin tänään rattaisiin lämpöpussin, ja vauvalle sisävaatteet (body, sukkikset) päälle ohuen fleecetakin ja villasukat jalkoihin. Sitten Lindexin toppis, äitiyspakkauksen töppöset ja tumput, kypärämyssy, fleecetakin huppu pään päälle ja toppiksen huppu vielä päällimmäiseksi. Näillä mentiin aamu- ja iltapäivällä ja tyttö oli lämmin, melkein hikinen.

 

Suosittelen tuota lämpöpussia, sen kanssa ei tarvitse ihan niin paljoa vaatetta. Kunnon pakkasilla sitten laitan villaa ja lämpimämmän toppapuvun. Jahka saan sellaisen hommattua ensin, kiire ei ainakaan näytä vielä olevan, mitä säätiedoituksia katsoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä näin syksyllä-alkutalvella kannattaisi laittaa vauvalle päälle, kun lähdetään ulkoilemaan liinassa/kantorepussa?

 

Meidän pikkuinen tyttö on hiestä märkä kun päällä on ohuet sisävaatteet (body&potkuhousut) ja päällä H&M:n teddykarhupuku ja päässä kypärämyssy ja puvun huppu kun lämmintä on noin 5 - -5C. :girl_impossible: En mä paljon vähemmän voi laittaa tuolle päälle ja varsinkin kantorepussa lapsi on kuitenkin suht altis tuulellekin. Ja lapsella tosiaan ikää on vasta reilu kuukausi. Neuvoja & ideoita?

 

Meillä on Manduca, jonka kanssa olen pitänyt tuulen pitävää pukua (välikausi) ja sen alle sitten vaatetta vauvan mukaan. Meillä on molemmat lapset aikamoisia kuumakalleja, mutta ainakin tuossa kantorepussa altistuu viimalle ihan eri tavalla, kuin vaunussa. Olen suojannut korvat, jalat ja kädet hyvin, ja välillä kokeillut onko toisella kylmä. Pääasia minusta on, että tuuli ei tule läpi ja että puku ehkä vähän pitää kosteutta, jos sade/lumisade yllättää.

 

Kokeilemallahan nämä sitten oppii, vaikka ainakin minusta tuntuu aina syksyn alussa ja talven tultua epävarmalta että mitä ihmettä päälle. Liikaa mieluummin, kuin liian vähän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on päällä joko pitkähihanen Body tai ohkanen pitkähihanen paita ja joku villatakki.

 

Jaloissa sukkahousut ja sitten jotkut collegehousut tai farkut ja päällä ihan VK-haalari. Pian kyllä siirrytään talvihaalaariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö nukkuu vaunuissa päikkärit ja hänellä on nyt ollut sisävaattet (ohuet pitkähihaiset & -lahkeiset), villatakki, villasukat, vk-haalari, toppatöppöset (äitiyspakkauksen), rukkaset, kauluri ja pipo. Lisäksi hän nukkuu vaunuissa sellaisessa lämpimässä makuupussissa, joka suojaa erityisesti jalkoja ja keskivartaloa. Villatakin olenkin pukenut vain sen takia, että makuupussi ei ylety olkapäihin ja käsiin. Lämmin tuo on ollut sisälle otettaessa, mutta ei kuuma. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu aina, että kaikki muut pukee kamalasti vauvoille päälle ja mä tosi vähän, mutta poika on kyllä tuntunut aina ihan lämpimältä, joten en ole stressannut asiaa sen enempää.

 

Kantoreppuillessa pojalla on päällä sisävaatteet eli body ja potkarit, sen päällä äp:n villahaalari, pitkävartiset merinovillaiset paksut sukat, merinovillaiset tumput, pyryhattu, ohut pipo ja kauluri. Tämän lisäksi vauvan ympärillä on kantosuoja. Olen yrittänyt suhteuttaa pojan vaatetuksen omaani niin, että pojalla olisi n. yksi kerros enemmän vaatetta kuin minulla. Ainakin tähän asti poika on tuntunut ihan lämpimältä pois ottaessa.

 

Päikkärit poika nukkuu ulkona vaunuissa, jossa on brion lämpöpussi. Tämän lisäksi päällä on vain sisävaatteet ja hanskat, pipo ja kauluri, koska pussin suu jää vähän avoimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin nollassa tai parissa pakkasasteessa on nukkunut Ticketin untuvapussissa villahaalarissa, -lapasissa ja -sukissa. Kauluri kaulassa ja pipo päässä. Tai sitten Ticketin baby suitissa jos ei ole ollut pussissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pienokainen käyttää lämpö pukua talvisin rattaissa...

 

kesäsin kuitenkin käyttää mekkoa/huosut ilman sukkiksia ja t-paita... :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ihmettä te puette vauvoillenne vaunuihin (nukkumaan) näillä +5- +10 asteen ilmoilla?

 

Tuntuu et välillä on hiki ja välillä pelkään, että on liian vähän vaatetta jne. Kesävauva oli helpompi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ihmettä te puette vauvoillenne vaunuihin (nukkumaan) näillä +5- +10 asteen ilmoilla?

 

Tuntuu et välillä on hiki ja välillä pelkään, että on liian vähän vaatetta jne. Kesävauva oli helpompi!

 

Meidän 11-kuisella on ulkona rattaissa nukkuessaan nyt pelkät body, sukkahousut, villasukat, huppari ja ohut puuvillapipo Ticketin untuvapussissa. Jos lämpötila on lähempänä nollaa niin vaihdetaan huppari collegehaalariin. Syksyllä samoilla ilmoilla oli tuo sama paketti vaunukopassa ilman jalkapeitettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vaunuissa äp-makuupussi ja vauvalla yleensä body, housut, paksut sukat ja huppari. Päässä ohut neulepipo ja käsissä äp-tumput. Meidän kuumakalle varmaan paistuisi, jos yrittäisin sille jotain haalarisysteemiä vetää näillä keleillä niskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitä päälle kun lämpötilat alkaa kohta olla +20 astetta? onko sisävaatteet + makuupussi liikaa? pidetäänkö vauvaa kesälläkään ilman pipoa ja tumppuja? helteellä varmasti, mutta muuten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu niin vauvasta. Meillä on semmonen vauva, ettei sille herran tähden voinut missään vaiheessa laittaa tumppuja ja pipoa jos lämpötila oli yli 20 astetta. Monet paheksuvat katseet sain paikallisilta mummoilta kun pelkillä lyhythihaisilla ja makuupussissa kulettelin vauvaa vaunuissa toukokuussa. :D Mutta jos enempi puit, tuli toiselle hiki ja itku. Toiset lapset taas palelee helteilläkin jos ei ole pipoa päässä, eli ei kannata suoraan meidän pukeutumistapoja soveltaa.

 

Nyrkkisääntö on, että jos niskasta ihoa koittaen vauva on lämmin mutta ei hikinen, on sopivasti vaatteita päällä. Kädet saa olla viileät, mutta ei kylmät. Ja vauva ei mene rikki jos silloin tällöin herää parkumaan liikaan hikeen ja ulkona saa olla oikeasti tosi kylmä että pakkaseenkaan kuolee jos aikuinen vaan on kuulolla, joten ei haittaa jos vähän kokeilee mikä sopii omalle vauvalle.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika skippasi jo makuupussinkin ja kantokopan kannen kun lämpötila nousi yli +10 ja esim. tänään käytiin ulkona bodyssa ja sukissa, ohut peitto puolihuolimattomasti herran vieressä. :grin:

Ja tietenkin katselen kauhulla bussissa aina naapurivaunuissa olevan vaatetusta kun meillä on vähintään noin puolet vähemmän tavaraa päällä. :rolleyes:

 

Kauhulla odotan hellekautena vaunuilemista. Pitää varmaan ostaa pojalle vaunuihin tuuletin. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin poika taitaa olla aikamoinen kuumakalle. Eilen oli ulkona -12 ja vaunulenkille puin sille päälle sisävaatteiden (body + potkarit) lisäksi villahaalarin, villasukat, äitiyspakkauksen tumput + villatumput, kypärälakin ja paksumman trikoolakin. Lisäksi vauva oli vaunukopassa käärittynä Lindexin vauvapeittoon. Kuomun aukon edessä oli vielä harso. Toissapäivänä mulla oli lämpömittari lenkin ajan vaunuissa ja se näytti samoilla pakkaslukemilla +5 astetta, joten aika suojaisat ne tosiaan on. Silloin poika nukkui lenkin päälle vielä pari tuntia ulkona ja herätessä oli ihan lämmin, ainoastaan posket olivat hieman viileät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now