Guest Sirppis

Mitä päälle meneillään olevana vuodenaikana?

252 posts in this topic

Isabelleza Mä olen nukuttanut pikkuvauva ikäistä varpaisillaan vasta siinä vaiheessa, kun on todella lämmin (+25->) ja sellainen paikka johon ei sovi tuuli. :) Taidan olla samanlainen arkajalka, kuin sinäkin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä syysvauvalle puetaan ulos päälle jos lähdetään 1) vaunuilemaan tai 2) autoilemaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä laittaisin 1) lämpimän haalarin (äp:n vanupuku hihat ja lahkeet taitettuna tai joku söpö teddypuku pienemmässä koossa ;)), myssyn, haalarin mallista riippuen ehkä myös sukat ja lapaset (tarvittaessa äp:n makuupussi) 2) sisävaatteet ja kaukalopussi.

 

(H&M:ssä on taas superihania teddynallehaalareita halvalla, vastasyntyneelle kannattaa ostaa ehkä koko 56 - ei ole alussa hirveästi liian iso mutta ei jää heti pieneksikään.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Miinanen!

 

Riittääköhän näillä keleillä kotiutumiseen seuraava setti?

pitkähihainen body

sukkahousut

lappuhaalarit vakosametista

kaksinkertaisesta kankaasta tehty puuvillanuttu

hattu

lapaset

sukat

kaukaloon viltti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä mun mielestä riittää. Vaikka tuolla tuuleekin jonkin verran, niin ei kuitenkaan kauheen kylmä ole. Ja ei siellä ulkona kuitenkaan kauan olla.

 

Itse en tykännyt ihan pienelle lappuhaalareita tai sametti/farkkujuttuja käyttää, kun olivat jotenkin niin kankeita. Mutta onhan ne sukkahousujen päällä mukavan lämpöset.

 

Ja noihin ylempiin, mä olen tänä kesänä poitsua nukuttanut välillä sortseissa ja/tai paljain varpain. Meidän poju tosin jo vähän isompi. Ei toi ehkä iästä ole niinkään kiinni, vaan siitä, miten toinen hikoilee/palelee. Meidän poika ainakin hikoilee aika herkästi.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on ärsyttävä välikausi.. Pitäisi olla sellaista päällä ettei hiekkalaatikolla ihan heti sottaannu, ja kuitenkin saisi olla tuulen pitävä. En tykkää laittaa konttaavalle vauvalle noita vauvojen välikausihaalareita kun tuo heleä vaaleanpunainen ei ole ihan paras väri. Kaapissa odottaa Reimatecin haalari joka taas on turhan kuuma näille ilmoille.. Olispa vauvoille tuulipukuja! :lol:

 

Me kotiuduttiin sairaalasta kuta kuinkin samanlaisilla keleillä kuin nyt ja päällä oli lyhythihainen body, sukat, sammaripaita ja housut, myssy sekä fleeceviltti. Siirtymähän on aika lyhyt joten omasta mielestäni riittää että sisävaatteiden päälle laittaa viltin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä mielestäni oon nähny jonkinlaisia tuulipukuja pieniäkin kokoja. Mä oon pitänyt ReimaTecin tuulen- ja vedenpitävää välikausihaalaria jopa niinkin lämpösellä kuin +18, JOS on ollut pilvistä, tuulista ja/tai märkää. Alle on riittänyt pelkkä lyhythihainen body, tietysti sit koleemmalla/kovemmalla tuulella jne. enemmän alle. Pienessä sateessakin on ulkoiltu eikä haalariin juuri tartu edes märkä hiekka tai ruoho, vaikka on vaalea väriltään!

 

Meidän vastasyntynyt kotiutui viime syyskuun alussa (melko lämmintä ja puolipilvistä) pitkähihaisessa potkupuvussa, sukissa, ohuessa myssyssä ja sellaisessa ei-kovin-paksussa pörröhaalarissa, josta sai lahkeet ja hihat käännettyä ja huppukin tais olla päässä. Pieni on kuitenkin siihen astisen elämänsä ollut melkoisen lämpöisessä äidin vatsassa, joten lyhytkin pyrähdys tuulisessa syyssäässä voi tuntua aika kurjalta. Kaukalopussithan on kyllä käteviä kun ulkona saa hyvin suojaan ja sit taas autossa vähän raotettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvojen tuulipukuja tosiaan onkin löytynyt vähän joka paikasta vaikkei aiemmin mun puusilmiin ole sattunutkaan! :rolleyes:

 

Mm. Tutalla on uusi Sport mallisto, ainekin tyttöjen housut näytti tosi kivoilta! Tänään viimeksi tuli todettua että Reimatecin välikausihaalari on ihan liikaa ja hankala konttaavan tytön liikkuakin.. Pitänee siis taas mennä ostamaan yksi ulkovaatekerta lisää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta Ticket to Heaven välikausiasusta? Jonkinlaiset vedenpitävät housut oisi kiva saada 9kk ikäiselle hiekkalaatikolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan nyt pukeuduttu 17-18 asteen lämpötiloihin sisävaatteilla (pitkähihainen body ja potkarit/puolipotkarit) + tumput ja sukat sekä fleecepuku, ohut hattu ja äitiyspakkauksen makuupussi... Ja vauvalla oli ihan lämmin olo ja nukkui vaunuissa kuin tukki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, pian alkaa lämpötilat olla jo 10 asteen kieppeillä, ja tämä kesävauvan äiti on äimän käkenä, miten vauveli pitäisi pukea tuonne. Neuvokaas nyt fiksummat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos vaunuissa nukkuu, niin varmaan ihan normi body+potkarit, sitten ehkä collegepuku tms. ja kevyttoppa... Jonkun mielestä voi olla liikaa mut kyllä 10 asteen lämpötila mun mielestä voi olla aika pettäväkin... riippuu tuulenkin voimakkuudesta. Sitten meillä on yleensä ollut vielä makuupussi päällä. Helpompaa on nyt kun puen tyttöä puistoon. Meillä nyt lähipäivinä +-15 asteessa 8kk tytöllä ollut body+potkarit, collegepuku ja vk-haalari(baby-malli eli ei vedenpitävä koska ei liiku vielä).Eikä oo ollut yhtään liikaa koska tuuli on ollut aika raju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän mittarissa lukee +10 astetta, ulkona paistaa aurinko (vaunut yleensä varjossa, paitsi tietty vaunulenkin aikana) ja tuulee kovaa ja viileästi. Vauvoilla on päikkäreillä päällään body ja puolipotkarit, lämmin hattu (ei ihan ohut, muttei vielä talvihattukaan) ja se äp:n vanupuku. Hienosti ovat tarjenneet, eikä hikikään ole tullut, ei edes auringon paistaessa vaunuihin (jotka ovat mustat). Näin meillä siis. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans asuu lämminverinen vauva. Näillä n. 13 asteen keleillä on päällä body ja puolipotkarit ja niiden päällä joku vanupuvun tyylinen. Sitten vielä töppöset, lapaset ja syyshattu. Enemmän tuo tuntuu paistumisen puolelle kääntyvän kuin palelemisen. Mä oon pikkuhiljaa oppinut, ettei meidän vauvalle parane pukea hirveitä vaatevuoria, alussa puin aina liikaa ja kannoin huutavaa vauvaa vaunulenkiltä kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä kun meillä lämpötila on +5-+10 väliä on neidillä body, sukkahousut, housut ja semmoinen kevyttoppis tietysti tumput ja pipo ja vaunuissa on lampaantalja ja päälle olen vielä laittanut viltin.

 

+12 asteesta eteenpäin neidillä on perusvaatteiden päällä fleece asu eli housut ja takki ja sitten välikausihaalari ja vaunuissa edelleen talja ja viltti. Siitä ylemmäs riippuen tuulesta ja auringosta olen jättänyt viltin pois. Neiti nukkuu mieluiten vähän lämpöisemmässä, mutta jos meinaa tulla vilu niin itkustelee herkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pukenut meidän puolivuotiaan lähipäivinä (lämpötila aamulla, kun mennään ulos +5-10) : body, housut, sukat, collegetakki/neuletakki, villasukat, tuulenpitävä fleecehaalari ja neulehattu, joka myös tuulenpitävä. Hanskoja ei tarvitse, kun haalarissa on käännettävät hihat, jotka ovat kuin tumput. Poika on vaikuttanut oikein tyytyväiseltä ja on ollut vaunuista otettaessa lämmin, mutta ei kuuma. Vaunuissa ei muuta lämmikettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näillä +10 asteen keleillä olen pukenut meidän 2 kk vauvalle bodyn+puolipotkarit, hupullisen collegeasun sekä äp:n vihreän vanupuvun. Sinne alle vielä neulesukat ja äp:n ohuemmat tumput sekä korvat peittävä myssy. Voi olla, että tuo on vähän liikaakin, kun poju ei ihan palelevimmasta päästä ole. Mutta näillä vermeillä mennään sitten pitkästi tästä eteenpäin, jollei nyt ihan pakkasia ala pukata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on viime päivinä ulkoiltu äp:n vanupuvussa. Alla sisävaatteet eli body ja puolipotkarit ja päässä vanupuvun hupun lisäksi pipo. Vauva on pysynyt lämpimänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään kokemusta Ticket to Heaven välikausiasusta? Jonkinlaiset vedenpitävät housut oisi kiva saada 9kk ikäiselle hiekkalaatikolle.

 

Mä ostin meidän 7-kuukatiselle pojalle Ticketin välikauispuvin (housut ja takki yhdistelmän) ja oon ollut tosi tyytyväinen. Peppu on topattu, joten pitää keinuessakin lämpimänä. Takkiin kuuluu vetoketjuilla kiinnitettävä fleecetakki, joten pystyy käyttämään talvellakin. Jos vielä villapuvun pistää alle niin menee varmasti kovimmillakin pakkasilla. Huppu on ihan mielettömän näppärä, sen saa kiristettyä niin että oikeasti pysyy päässä. Pitää hyvin kosteuden maassa möyriessä. Suosittelen kyllä :)

 

Me ollaan näillä keleillä käytetty tuota välikausipukua sisävaatteiden päällä. Nukkuessa laitan vielä fleecepussiin. Vaihtoehtoisesti nukkuessa pojalla on superretro 30-vuotta vanha toppapuku, joka ei todellakaan enää ole kovinkaan toppa -vaan lähinnä vastaa ohutta kevyttoppaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin meidän poitsulle name it:n housut takki yhdistelmät nyt pidettäväksi. Takissa on fleecetakki sisällä. Molemmat ovat vedenpitäviä, mutta housuissa ei ole mitään vuorta. Mitä sinne alle? Riittääkö sukkikset ja verkkarit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on 11kk tyttö ja aika suojattomat rattaat (quinny speedi sx, googleen jos haluaa vilkaista) ja nyt ulkona nukkumiseen on päällä ollut: housut+sukat+body/paita, hattu, villasukat + topattu fleecehaalari jossa on käännettävät hihansuut ja lahkeet. ja tämä paketti ohkueen lämpöpussiin joka suljetaan jaloille, eli ihan kokonaan ei ole siellä mytyssä=)

Pihalla leikkiessä on housut+sukat+body/paita, hattu, vuorelliset kengät, lapaset, villapuku ja ohkanen kahisevasta kankaasta oleva välikausipuku.

VIPPE meillä on nameit:n kanssa välikausipuku, kun takissa on fleecevuori, oon housujen alle laittanut fleece/tai villahousut, että molemmissa on vuori. ja jos lapsi istuu maassa niin se maa on kylmä, ensiyöksi luvattiin jo pakkasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs ihmettä sitä laittaisi vaunuvauvalle päälle näillä säillä? Aamulla kun lähdetään lenkille on asteita se pari mutta kun aurinko kunnolla nousee niin lämpötila nousee ja itselle ainakin tulee talvitakissa kuuma.

 

Tänään mentiin yhdistelmällä sisävaatteet (body+puolipotkut+housut+sukat) & toppahaalari + silkkivillainen pipo + villasukat + hanskat. Ja yhdistettynä makuupussiin tuli kyllä vaunuissa liian kuuma. Aino on varsinainen kuumakalle ja kokoajan on ollut ongelmana että vaatetta on liikaa.

Toinen yhdistelmä on sitten noi samat sisävaatteet + äippäpakkauksen vanupuku + pipo + tumput + villasukat. Mahdollisesti voisi väliin laittaa vielä puuvillaisen haalarin.

 

Onko kellään vielä toppa-asua käytössä? Ja missä lämpötilassa ootte toppa-asut laittaneet? Meidän vaunut on Emmaljungan Duo edget, koppa on tosi lämmin kun siinä on se termo-pohja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vaunuillessa tai vaunuissa nukkuessa päällä body + puolipotkarit + sukat ( paksummat tai villasukat kummat nyt sattuu löytymään) sitten tumput, pipo -> tänään siirryttiin ohueen kypärämyssyyn jotta korvat peittyisi paremmin ja sen päällä myssy ja sitten sellanen paksuhko (?) vanupuku päälle. Hyvin on pysynyt lämpöisenä eikä liian kuuma, tänään kokeeksi laitoin vielä sellaisen ohuen fleece-peiton päälle kun lykkäsin pihalle ja sopivan lämpöisenä tuli poika takaisin. Niin ja koppana on pehmeä koppa. Olenkin miettinyt tässä että missähän asteissa sitä siirtyy sitten seuraavaan pukuun, välipukuihin...

 

muoks. nyt siis asteita siinä -3 :sta nollaan.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now