Guest Sirppis

Mitä päälle meneillään olevana vuodenaikana?

252 posts in this topic

Täällä 11 kuukauden ikäinen kuumaverinen poika kulkee rattaissa villa-alusvaatteissa (Babyidean villahousut ja villabody) sekä veden- ja tuulenpitävässä välikausihaalarissa. Päässä on säästä riippuen joko ohut villainen kypärämyssy ja haalarin huppu tai tuulisuojilla varustettu puuvillainen välikausipipo. Kädessä lapaset/välikausikintaat ja jalassa kengät tai välikausitöppöset. Alle 10 asteen lämpötiloilla kuorihaalariin kiinnitetään fleecestä valmistettu välihaalari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 1,5kk ikäinen muksu kulkee vaunuissa sisävaatteissä (elikkäs siis body+housut) + tumput ja sukat + myssy + äitiyspakkauksen vanuhaalari, haalarin huppu sitten sen ohuen pipon kanssa. Ja sitten se vaunun suojus tietty päällä. Lämmin poika sieltä kotiin aina on tullut näillä 9-12 asteilla. Kypärämyssyä olen metsästänyt kun tuo päähine mikä meillä on niin lähtee aina korvilta pois ja nousee ylös (on liian isokin) mutta meijän kaupungista en ole löytänyt oikean kokoista kypärämyssyä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään sisävaatteet, tumput, myssy, ja toiset sukat ja välikausihaalari. Joskus tuntuu siltä kun pukisin liian vähän, mutta joka kerta on poika ollut lämmin sisälle tullessa.

Esikoinen menee samalla tyylillä, paitsi sukkien tilalla kengät..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, minä olen laittanut kyllä vaunulenkille tosi paljon enemmän vaatetta ylle girl_impossible.gif Tosin meillä poika onkin vasta viikon ikäinen, mutta vaunuissa on ollut sisävaatteiden (body+potkarit) lisäksi ohut neulosmyssy, Ruskovillan ohut villahaalari, H&M:n hupullinen fleecehaalari ja vielä makuupussin sisään koko paketti. Vauva nukkuu kyllä tuossa käärössä tositosi hyvin eikä ole kertaakaan ollut hikinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen laittanut näillä keleillä (5-10 astetta) sisävaatteet, villasukat ja tumput, myssyn ja päällysvaatteeksi puuvillaisen melko ohuen haalarin. Paketti nakataan vielä vaunujen lämpöpussiin.

 

Tykkään näillä keleillä pukemistyylistä, jossa vaatteita laitetaan vähemmän ja sitten koko hoito laitetaan esim. äippäpakkauksen makuupussiin tai lämpöpussiin. Helpompi viilentää, jos huomaa pukeneensa liikaa tai jos parin tunnin aamulenkillä lämpötila nouseekin useita asteita (alkumatkasta viileä ilma, mutta loppumatkasta tulee hiki).

Edited by Claudia

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tykkään näillä keleillä pukemistyylistä, jossa vaatteita laitetaan vähemmän ja sitten koko hoito laitetaan esim. äippäpakkauksen makuupussiin tai lämpöpussiin. Helpompi viilentää, jos huomaa pukeneensa liikaa tai jos parin tunnin aamulenkillä lämpötila nouseekin useita asteita (alkumatkasta viileä ilma, mutta loppumatkasta tulee hiki).

 

Mä oon samaa mieltä. Tuossa loppukesästäkin puin mielummin jos oli vähän viileämpi ilma, niin vähän vaatetta ja sitten makuupussiin. Samoin nyt.. On tosiaan helpompi sitten "viilentää".

 

Nyt, kun tyttö menee ekoille päikkäreille on ollut välillä vain pari lämpöastetta ja maakin ihan "kuurassa" yön jäljiltä, joten meillä on ollut päällä silloin; sukkahousut, body, collegeasu ja lisäksi fleecehaalari, töppöset, lapaset ja kaksi lakkia (=kypärälakki ja aika ohut villalakki.). Lisäksi on makuupussissa ja tuulisuoja vaunuissa. Muilla päikkäreillä on sitten jätetty toinen lakki ja toinen kerros sisävaatteita pois ja on ollut aina sopiva. Täällä meillä lämpötila ei ookkaan hetkeen noussut pahemmin yli 10 asteen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään edelleen: sisävaatteet (plus tumput ja myssy) + äitiyspakkauksen makuupussi + vaunujen kova koppa ja sen tuulensuoja. Ei ole ollut lapsi vielä kylmissään. Jos tuulee, niin laitan siihen pienelle suuaukolle vielä harson. Olen ajatellut laittaa sitten miinuskeleillä vielä sen äitiyspakkauksen villahaalarin tuohon päälle, katsotaan miten pitkälle sillä pärjätään. Tyttö ei ole tullut äitiinsä ja on vissiin aika kuumaverinen..

 

Ja jos menään autolla, niin meillä on Vaunulasta ostettu kaukalopussi, jonka sisälle tyttö menee sisävaatteeissa (miinus housut jos ne on jalassa) + myssy ja tumput. Lämpöpussi on meillä tosi lämmin, lämpimämpi kuin äippäpakkauksen makuupussi.. Näillä vaatteilla pärjätään hyvin marketeissa ja pienillä ulkoiluilla joita matkisten ja turvakaukalon kanssa tulee tehtyä..

 

Ja yleensä sisävaatteet ovat meillä: pitkähihainen body, sukkahousut/puolipotkarit, paksummat sukat/tossut sekä housut. Joskus myös joku pitkähihainen paita/plyyshitakki.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla, 3kk, on vaunuissa äp:n toppapuku ja alla sisävaatteet sekä villasukat ja lapaset. Pipona on pelkästään puuvillainen kypäräpipo, koska toppapuvun huppu pysyy hyvin päässä. Jos on tuulinen tai muuten purevan oloinen sää niin laitan peiton vielä päälle.

Autoilleissa on toistaiseksi ollut vuorillinen fleecepuku ja sen alla bodyn ja sukkahousujen lisäksi velourhousut ja villasukat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 2,5 kk pojan päällä sisävaatteiden (body+puolipotkarit/housut ja sukat) lisäksi vanhan äitiyspakkauksen vanupuku, tumput + villasukat + kevyt kypärämyssy + makuupussi (siis ihan peruspussi äitiyspakkauksesta) ja vaunujen pehmyt koppa peitteineen. Tai sitten sisävaatteiden päällä äitiypaukkauksen toppahaalari mutta kun se on niin iso niin en tykkää käyttää. Toi toppapuku saa jatkossakin kelvata vaunuissa, muuhun ulkonaoloon tarttis hankkia pienempää kokoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syksyllä kun vauva oli ihan pieni toimi hyvin se, että sisävaatteet, fleecehaalari ja makuupussi. Nyt kun pieni ei ole enää niin pieni ja ollaan siirrytty vaunukopasta ratasosaan on ongelma se ettei siihen saakaan makuupussia kun pitää olla valjaat.

Olen kierrellyt kaupoissa ja miettinyt millainen haalari pitäis hankkia loppukevääksi ja kesäksi. Kunnon verräpitävä kurahaalari on ehkä vähän raskas, toisaalta kai sellaisenkin tarvii viimeistään sit kun lapsi lähtee enemmän liikkeelle.

 

Nyt (n.+7) olen vielä laittanut äp haalarin, mut se on varsinkin kaupassa kierrellessä kuuma ja hankala avata. Ja kun säät vielä vaihtelee niin paljon niin tuntuu oikeanlainen pukeminen tosi vaikeelta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän poju, nyt 4,5kk, käyttää alle +10 kelillä tällasta haalaria

1250_250_2.jpg

sen alla on äippäpakkauksen harmaa ohut villahaalari, body, pöksyt, kahet sukat, kypärämyssy ja tumput.

sitten taas +10 - +20 keleillä sama, mutta villahaalari pois, ja ehkä tumput pois, jos keli sallii.

 

vaunuina meillä on teutonia mistarilit ja viellä on koppa kiinni, mutta sama vaatetus myös kyläilleissä, jos nukutaan ulkona ja sillon on vaunukoppa kotona ja poju on ratasosassa valjaissa kiinni. Lämpöpeite vaan sitten viellä päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon joskus haaveillu tällasesta ketjusta ja nythän se tulikin vastaan! :girl_in_love:

 

Kertokaapa kokeneemmat, mitä laitatte päälle vauvalle tämmösellä +20 kelillä! Oon ihan hukassa, ku on vaan pitäny talvella pistää hirveesti vaatetta, ja nyt tuntuu, että vauva on ihan hiki päässä tosi helposti. Meillä vaunut on varjossa, mut sit tietenkin jos kävelylle lähtee, mennään aurinkoon.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tänään mittari näytti varjossa +20 astetta ja 13kk vanha typy nukkui siinä varjossa. Päällä oli vaan body ja sukkahousut, ei edes päässä mitään ja oli sitten makuupussissa. Makuupussikin oli auki ja vähän vaan siinä päällä peittona. Jos ulkoilemaan on lähdetty niin että on istunut rattaissa tai touhunnut hiekkalaatikolla, niin oon laittanut bodyn, verkka-asun ja ihan ohuen pipon. Verkkatakkia oon ottanut tilanteen mukaan pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä pukea vastasyntyneelle jos on sellainen 30+ helle? Elokuun alussa LA ja epäilen että tukala kesä tulossa... Entä sisätiloissa, jos on 35-38 astetta lämmintä, mitä silloin päälle vauvalle vai ei muuta kuin vaippa? Meillä on asunnossa ihan sikakuuma, paljon kuumempi kuin ulkona, jo 25 asteen helteillä. Tälläkin hetkellä on 25 sisällä kun ulkona on 15, tuuletuksesta huolimatta :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos aamuisin on viileämpää (alle 15°) tai tuulista niin mä olen laittanut sisävaatteiden lisäksi ohuen trikoohatun, ohuen Reiman haalarin ja vk-töppöset ja ohuet tumput. Näillä kuteilla rattaisiin. Vaunukopassa haalari on auki ja tumput ja töppöset ja joskus hattukin pois. Päivällä jos on kuumempi (20°) niin ollaan pelkissä sisävaatteissa ja hellehatussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kohta 8 kk poika ja näillä kevätkeleillä ollaan enimmäkseen menty rattaissa sisävaatteilla (pitkähihainen body, puolipotkarit, sukat) ja ohuella hupullisella vanuhaalarilla tai pelkällä collegetakilla jos ei ole tarkoitus olla ulkona pitkää aikaa (esim. kauppareissut). Rattaiden lämpöpussi on jo liian lämmin meidän kuumakallelle joten sateisia ja tuulisia päiviä varten ostettiin nyt Reiman välikausihaalari. Niinä muutamina päivinä kun on ollut se päälle 20 astetta lämmintä ollaan menty ihan sisävaatteilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on kamala vilukissa ja esikoiseen verrattuna vaatetta pitää laittaa päälle ihan hulluna. Nyt on ollut ulkona nukkuessa yksi kerros sisävaatteita (siis esim. body ja housut), äp-vanuhaalari ja äp-makuupussi osittain kiinni. Hyvä jos esikoisella oli nollakeleillä tuon verran päällä ja silti oli hikinen... Mitä ihmettä mä puen tolle, kun on pakkasta???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 6kk pojalla ollut ulkoillessa päällä nyt body+housut. Päällä vanuhaalari, pipo ja käsineet. Nukkuessa lisäksi makupussi. Talvea varten meillä on kunnon toppapuku jolle melkosen varmasti tulee käyttöä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorellina, kannattaisko hankkia talvea varten lämpömakuupussi, jos talvi on samanlainen kuin kaksi edellistä (vaikkei silloin kyllä tarvii kovin usein ulkona nukuttaa... girl_sad.gif ). Meillä alkaa typyllä olemaan vaunukoppa kohta ahtaanpuoleinen, joten tietenkin juuri talvea vasten pitää sitten siirtyä käyttämään ratasosaa, joka on paljon harvempi kuin tiivis koppa skilletgirl.gif Mä olen ajatellut talveksi ostavani Eisbärchenin lämpöpussin, ettei vaan tarvitse ulkona nukkuessa ja muuten vaunuissa istuskellessa palella. Ja päälle sitten tietenkin kunnon toppavarustus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on lämpötila ollut nyt sellaista 10-15 astetta lämmintä ja 4kk pojalla vaunuissa kovassa kopassa päällä body, housut ja sukat, collegehaalari, ruskovillan silkkimyssy, froteetumput ja villasukat. Päälle silkkipeitto ja kopan suojus. Ihan lämmin tyyppi sieltä aina heräilee :)

Talveksi siirrytään tuosta kopasta pois ratasosaan ja rattaisiin tulee Ticketin untuvamakuupussi, joka on jo itsessään tosi lämmin. Ja sinnehän voi sitten paukkupakkasilla laittaa vaikka toppahaalaria vielä alle tai vaikka lampaantaljan ihan alimmaiseksi, niin varmasti tarkenee :)

Edited by Kiekura

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauhean epävarma olo aina kun ulos lähdetään, tai lähinnä jos liikutaan autolla, että onko liian vähän päällä. Vaunulenkille puen tällaisella sateisella syyskelillä bodyn, sukkahousut, pitkähihaisen tai paksumman hupparin, collegehousut, villasukat ja tumput ja pipo tai myssy. Vaunut on tosi paksut ja sisällä vielä makuupussi. Tyytyväisenä nukkuu ja herää ihan lämpöisenä. Jos autolla lähdetään niin oon alkanu käyttää ohuempaa haalaria. Parina aamuna kun miehen vienyt töihin, en oo jaksanut vauvaa alkaa vielä monilla vaatteilla pukea, toppahaali päälle vain grin.gif

Yhdistän liian paljon omia tuntemuksia vauvaan, jos itsellä on kuuma niin ei vauvalla välttämättä ole..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on taas niin vaikea vaihe pukemisen kannalta. Mä otin käyttöön päiväunille jo välikausihaalarin, jonka alla oli ihan vaan sisävaatteet. Sit vauva äp-makuupussin sisään vaunuihin nukkumaan. Ja herätessä oli mukavan lämmin eli ei liian kuuma. Toki meille tohon terassille tuuleekin välillä ja sit välillä taas noi sadepäivät on kylmänkosteita. Mut viikonlopukshan luvattu taas jotain lähemmäs 20 astetta, että revi siitä sitten taas mitä laitetaan päälle päiväunille. Autoillessa ollaan pidetty ohutta fleecehaalaria, pipoa ja villasukkia ja hyvin on riittänyt, koska tuo kaukalo on sellainen styrox-koppa, jossa vähemmälläkin pukeutumisella tulee tytön selkä nihkeäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen luullut olevani ihan hyvä lasten pukemisessa, mutta nyt ei tunnu onnistuvan. Vauva herää joka päivä kesken unien joko kylmään tai kuumaan girl_sigh.gif Kaksinkertaiset sisävaatteet + fleecehaalari = liian kylmä, yksinkertaiset sisävaatteet + fleecehaalari + äp-makuupussi auki = liian kuuma, yksinkertaiset sisävaatteet + villahaalari + vk-puku = liian kylmä, yksinkertaiset sisävaatteet + villahaalari + äp-makuupussi = liian kuuma (tätä tosin voisin kokeilla uudestaan, vaunuihin saattoi epäsuorasti paistaa aurinko) girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pukenut tässä syksyllä aika usein juurikin sisävaatteet+villahaalari (äp 2010, harmaa tutta-merkkinen)+ äp-makuupussi. Ohut pipo on ollut myös, ja joskus villatöppöset, mutta ei tumppuja. Makuupussi on ollut hieman auki, jos on ollut lämpimämpää ja kokonaan kiinni, jos viileämpää.

 

Tänään on kyllä ollut niin lämmin päivä, että hieman ihmettelin että mitäköhän sitä laittaisi! Nukkuu nyt ulkona vaunuissa makuupussissa vain sisävaatteissa, makuupussi on kylläkin auki, mutta silti mietin tuleekohan kuitenkin kuuma...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now