Sparkles

Päivä Helsingissä vauvan kanssa

43 posts in this topic

Olen suunnittelemassa päivä Helsingissä -reissua 4 kk vauvani kanssa. Voisiko joku ystävällinen suositella parhaita vauvaystävällisiä tiloja vaipanvaihtoon ja ruokintaan? Jonnekin pitäisi myös päästä pumppaamaan kun en imetä... Onkohan pakko ottaa kuitenkin hotellihuone? Saako nykyään edes päivähuoneita hotelleista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kampissa on se 3. kerroksen hoitohuone, jossa on sohva ja sit vähän syrjemmässä vielä nojatuoli imettämistä varten. Siellä ei kuitenkaan ole mikroa.

Jos imettäisit, niin Kampin Bebesissä vois imettää ja siellä sais vielä imetystyynyn käyttöönsä (vaikka ei ostais mitään). Bebesillä on myös oma hoitohuone/vessa, jota asiakkaat saa käyttää. Se on todella iso ja siisti, joten sitä voi ainakin suositella ja siellä vois varmaan pumpatakin.

Stockan 4. kerroksessa on myös ihan hyvä lastenhoitoalue, jossa on "puoliseinin" eroitettu alue imettämistä varten. Siellä on 2 penkkiä, joilla voi istua ja imettää tai muuten syöttää lasta.

 

Mun käly kävi muuten aika usein vaan vessassa pumppaamassa, kun se sujui häneltä helposti. Ei just nyt tuu mieleen hirveästi muita paikkoja, joissa vois pumpata. Pitää miettiä asiaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stockalla on useammassa kerroksessa hissien vieressä myös iso invavessa, jossa on vaipanvaihtopöytä ja tuoli. Sinne mahtuu vaunujen kanssa sisään. Jos siis tarvitsee ehdottoman rauhallisen tilan pumppaamista varten. Itse olin siellä joskus vastasyntynyttä imettämässä kun en vielä tiennyt 4. krs nojatuolista, hyvää oli se ettei varannut talon ainoaa invavessaa vaan niitä on ihan reilusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko vielä vinkkejä "vaunuystävällisistä" ravintoloista Helsingin keskustassa? Eli kaipailisin sellaista keskihintaista lounaspaikkaa, johon olisi helppo mennä vaunujen kanssa, eikä pienet vauvanitkut haittaisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vastaus tulee varmaan vähän myöhässä.

Mä käyn vähän missä vaan ravintolassa vaunujen kanssa...

Kampin keskuksessa on E-kerroksessa muutama ruokapaikka, joissa voi käydä. Memphikseen mahtuu hyvin, Picniciin ihan hyvin (ainakin 1 vaunujen kanssa), italialaiseen (Don Corleone) pitäisi päästä käytävän vieressä olevaan pöytään, niin voi pitää vaunuja siinä käytävällä (ravintolan ulkopuolella, mutta vaunut ovat kiinni pöydässä, kun siinä ei oo seinää). Samalla tavalla Singapore Wokissa, eli vaunut ovat käytävällä, mutta pöydässä kiinni. Sushi-paikkaan mahtuu vaunut pöydän viereen, jos ei ole täyttä.

Kerrosta ylempänä on kiinalainen, johon mahtuu myös vaunujen kanssa.

Kamppi-keskusta vastapäätä, olisko graniittitalossa, on Thaimaalainen/kiinalainen, jonne myös mahtuu vaunujen kanssa. Fredrikinkadulla Autotalossa (Finnkinoa vastapäätä, Onnelan vieressä, samassa talossa McDonaldsin kanssa) on nepalilainen Satkar, jonne mahtuu vaunujen kanssa ja jossa on ihan hyvä ruoka (jos yläkerta ei oo käytössä, sinne voi mennä imettämään ihan omaan rauhaan, mulle tuli joku laittamaan valot ja sain sit olla siellä rauhassa).

Stockmannilla on vielä jäljellä yks ravintola 6. kerroksessa ja sinne mahtuu hyvin vaunujen kanssa. Siellä on aika usein muita äitejä vaunujen kanssa, joten itkut ei haittaa ;) Uudessa ravintolamaailmassa 8. kerroksessa on myös tilaa vaunuille. Näissä on ongelmana itsepalvelu, joten ruoka pitää hakea itse ja maksaa kassalla. 6. kerroksessa, jos ostaa pastan tai pitsan, jonka täytteet valitsee itse, niin voi tilata ruoan ja maksaa sen ja sit viedä juomat pöytään ja sit vaan hakea pikaisesti ruoka-annoksen niin, että vaunut ovat pöydän luona. Siellä 6. kerroksessa saattaa olla myös pieni à la carte -osasto, jossa on pöytiin tarjoilu.

Mä tykkään myös käydä Cafe Esplanadissa. Se on vaan välillä aika täynnä. Siellä on myös Bistrot-puoli, jossa pöytiin tarjoilu.

Ravintola La Famigliassa on huomioitu perheen pienimmät, kun siellä on leikkinurkkaus, mutta vaunujen kanssa pitää päästä pari rappua ylös, joten se hankaloittaa hieman (eikä ruoka oo ollu mun mielestä hirveän hyvää).

Noi nyt tuli ekana mieleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanomatalon Wayne's coffee:ssa on tilaa monillekkin vaunuille, sieltä saa jotain pilttejä tms ostettua ja inva vessaan/hoitohuoneeseen mahtuu vaunujen kanssa. Lounasaikaan tarjolla ainakin salaattia ja keittoa, muuloin perus sämpylöitä + makeita leivonnaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Totta! Olinkin unohtanu ton. Ja se toikin heti mieleen myös Sähkötalon Robert's Coffeen (Sähkötalo on Kampin keskuksen vieressä ja E-tasolla pääsee kävelemään suoraan Kampin keskuksesta Sähkötaloon ilman, että tarttee mennä ulos asti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yliopiston päärakennuksessa on tosi hyvä imetys/vauvanhoitohuone. Vaikka onkin tarkoitettu opiskelijoiden käyttöön, tuskin se mitään haittaa, jos siellä käy joskus joku satunnainen matkailijakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan tämän ketjun lukijat kertoa onko keskustassa ravintoloita, joissa on lapsille leikkinurkka/-paikka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaisikohan tämän ketjun lukijat kertoa onko keskustassa ravintoloita, joissa on lapsille leikkinurkka/-paikka?

Vastaan itse :) Omenapuussa on leikkinurkka ja videosysteemit. Mainostavat itseään lapsiystävällisenä paikkana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko keskustassa jotain paikkaa, johon voisi mennä leikkimään lasten kanssa. Ystävä pyysi mukaan keskustaan asioille, ja minun tarvisi katsoa lapsiamme noin tunnin ajan (molemmat n. 1v.). Kaksia vaunuja en jaksa työntää ja leikkipuistoon on näin talvella vähän huono mennä, joten tarvitsisin jonkun hyvän paikan. Ja pitäisi siis olla ihan keskustassa.

 

Stockan se lastenhoitopiste on ainakin ihan liian pieni, että meidän poika siellä kauaa viihtyisi, lisäksi siellä ei ole porttia ja portaat carollssiin heti siinä vieressä, joten kahden juoksentelevan lapsen kanssa voi olla siellä vähän haastavaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laittaisitteko infoa mistä kaikista ravintoloista tai kahviloista (Stockan ja Kampin lisäksi siis) olette löytäneet vaipanvaihtopisteen? Viimeksi sain vaihtaa maitokakkavaippaa sylissä. Seuraavaksi ajattelin valita ravintolani paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorellina, Mä oon pähkäilly ihan samaa. Ennen oli Stockan 6. kerroksessa ravintolan yhteydessä se pieni huone, jossa oli isoja tyynyjä (englannin karkkien (?) mallisia) ja videoilta tuli piirrettyjä, mutta enää sitä ei oo. En tiedä, ovatko kehitelleet 8. kerrokseen jotain sen tyylistä, en oo ainakaan mitään siellä nähnyt. Hakaniemessä on leikkiluola, jossa saa maksua vastaan leikkiä 2 tuntia. Siellä on aika pieni alue pienille lapsille, mutta ainakin pallomeri on sellainen paikka, josta eivät pääse karkuun... En kyllä tiedä, miten hyvin siellä pärjää kahden pienen kanssa.

Jos joku keksii jonkun hyvän paikan, niin siitä olis kiva kuulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laittaisitteko infoa mistä kaikista ravintoloista tai kahviloista (Stockan ja Kampin lisäksi siis) olette löytäneet vaipanvaihtopisteen? Viimeksi sain vaihtaa maitokakkavaippaa sylissä. Seuraavaksi ajattelin valita ravintolani paremmin.

 

Hatara muistikuva on, että Salomonkadun Chico'sissa olisi. Siellä on myös isommille lapsille leikkipaikka. Jos ravintolaan vielä pääsisi helposti vaunuilla ja rattailla, niin olisi ihan ykköspaikka, mutta muistaakseni se tuulikaappi kynnyksineen on aika hankala ainakin jos on yksin liikkeellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laittaisitteko infoa mistä kaikista ravintoloista tai kahviloista (Stockan ja Kampin lisäksi siis) olette löytäneet vaipanvaihtopisteen? Viimeksi sain vaihtaa maitokakkavaippaa sylissä. Seuraavaksi ajattelin valita ravintolani paremmin.

 

Kahviloista ainakin kaikissa Wayne´s Coffee:ssa joissa ole käynyt (Aleksi, Kaisaniemi, Bulevardi, on hoitoalusta naisten vessasssa tai invavessassa ja vessat ovat isohkoja ja siistejä. Sen lisäksi sellainen taitaa olla Cafa Javassa (Lasipalatsi ja Hakaniemi) ja Bakers´ssa on ainakin iso invavessa. En ole ihan varma onko siellä hoitoalustaa.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tarkistamassa tuon Salomonkadun Chico'sin vielä :) Siellä tosiaan on ihan kunnollinen vaipanvaihtopaikka invavessassa. Etuovella on kaksi porrasta, joihin saa kyllä rampit tarvittaessa, mutta helpompaa lienee nostaa vaunut sisään. Ravintolassa on reilusti tilaa, joten vaunujen kanssa mahtuu kyllä vaikka seurueessa olisi useammatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stockan lastenhoitohuone on siirtynyt 6. kerrokseen, eikä siellä nyt ole mun mielestä mitään kunnon paikkaa, missä imettää. Siellä on pari tuolia, mutta se on hyvin avoin tila. En kyllä tiedä, onko remontti siellä vielä vähän kesken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vähän nostelisin tätä ketjua... Olisi tiedossa ystävä-tapaaminen Helsingissä (keskusta) ja pitäisi tosiaan keksiä joku fiksu paikka (ravintola), jossa mahdollisesti voisi imettää/lähellä olisi imetyspaikka. Vaunut olisi saatava mukaan. Mä olen kumminkin ainoa lapsellinen tässä porukassa, joten mitään vaunujen joukkoajoja ei oo tiedossa. Näillä tiedoilla olen päätymässä tuohon Kamppiin (pitää kumminkin käydä Bebesissä shoppailemassa ;) ), mutta jos olisi vielä muita vinkkejä? Oletteko imettäneet jossain ravintolassa ihan siellä pöydässä? Mä en mielellään mihinkään vessanhajuiseen hoitohuoneeseen menisi syöttämään, mutta en toisaalta halua ihan kaikkien näkösälläkään imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös stockalla ole jonkinlainen hoitohuone, jossa voisit imettää ja sitten siellä 7 kerroksessa on ravintola, jossa usein näkee vaunuja eli sinne pääsee niiden kanssa näppärästi suoraan hissistä.

 

Ravintola Teatterissa taas on kiva salaattibaaripuoli tai vaihtoehtoisesti hyvä lämmin lounas ja alakerran vessassa on nojatuoleja, joissa voi myös imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää nyt tulee vähän myöhään, mutta mä oon imettäny ravintoloissa ja kahviloissa Helsingissä. jos en oo just silloin ravintolassa, niin oon pyrkiny joko Stockalle (vaikka se uusi hoitohuone 6. kerroksessa on paljon huonompi kuin se vanha, joka oli 4. kerroksessa) tai sit Kampin keskukseen, jossa on 3. kerroksessa sekä hoitohuone että Bebes, joissa voi imettää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kampin hoitohuone on hyvä, eikä ainakaan 1v sitten ollut vessanhajunen :)

Kannelmäen Prismassa leikkihuone voittaa kyllä kaikki paikat, mutta ei ole keskustaa nähnytkään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kampissa ja Stockalla (leluosaston takana) on hyvät lastenhoitohuoneet, mutta tulin vinkkaamaan Akateemisen toisessa kerroksessa olevasta "vanhanaikaisesta lastenhoitohuoneesta". Toisin sanottuna siellä on vessa, joka pitää pyytää avaamaan viereiseltä kassalta, mutta mukaan mahtuu vaunut, voi käydä itsekin vessassa ja imettää ihan rauhassa. En ole myöskään nähnyt tuolla ikinä ketään, joten on ilmeisen rauhallinen. Noi modernit lastenhoitotilat on kivoja, mutta jos on liikkeellä yksin lapsen kans, niin voi tulla joskus itselläkin hätä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä vierailulla ihastuin Kampin hoitohuoneeseen. Mutta toisen kerran käydessäni lähinnä ahdistuin, koska huone oli sillä hetkellä enemmän leikki- kuin hoitohuoneena ja 4-5 lasta, noin 1,5-3vuotiaita juoksenteli ympäriinsä. Ei ollut toivoakaan siitä, että olisi saanut oman vauvan imetettyä kun hirveä hulina ja kolina. Muutenkin ärsytti kuin ne harvat (about 3) imetysistumapaikkaa mitkä sielä on, niin yksi imetti ja muilla paikoilla istui tämän kaverit jauhamassa p*skaa .. :skilletgirl:

Siihen pienen lapsen hoitamiseen menee niin pieni aika loppujen lopuks, että luulisi siitä äidin selviävän ilman sen suurempaa tukijokkoa, etenkin kun kauppakeskuksesta löytyy kyllä ajankulua kanssakaupassaolijoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now