Sign in to follow this  
Followers 0
Finja

Sikainfluenssa

63 posts in this topic

Mua on viime päivinä alkanut kovasti mietityttämään tuo sikainfluenssa. Ihmettelen miksei esim. netistä löydy mitään selkeää tietoa miten pieniä lapsia tulisi "suojella" kyseiseltä taudilta. Neuvolassa eivät osanneet sanoa mitään "kun ei ole tullut virallista ohjeistusta".

 

Haluaisin vaan tietää onko influenssa vaarallinen alle vuoden ikäiselle vaikka muuten perusterve onkin? Lääkitystä ei käsittääkseni pienille anneta? Uskallanko päästää kylään isovanhemmat jotka ovat lomailleet Kreikassa (tulisivat suoraan lentokentältä)?

 

Onko kukaan saanut neuvolasta tai muualta mitään järkeviä ohjeita tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta ei tullut mitään järkevää neuvoa, sanoivat että ovat itsekin miettineet että milloinkohan heitä ohjeistetaan kun ihmiset kuitenkin kyselevät paljon.

 

Itseänikin tuo tauti mietityttää kovasti kun meiltä löytyy sekä tuo alle 2-vuotias menijä että raskaana oleva äiti eli minä. Molemmat siis riskiryhmässä.

 

Aion kyllä vältellä jonkun verran julkisia paikkoja loppuraskauden ajan ja sitten pienen vauvan kanssa. Olen jo nyt sanonut esim. vanhemmilleni että pienistäkin nuhatuntemuksista pitää jättää kyläilyt väliin. Ihmiset vaan tuppaavat suhtautua tuohon sillä asenteella että "siellä se mökkihöperö taas hysterisoi" eli naureskellaan päälle että voithan sinä jäädä auton allekin ja kuolla siihen. Joo. :rolleyes:

 

Eli jos meille olisi isovanhemmat tulossa suoraan kreikan matkalta niin sanoisin kyllä että siirretään viikolla. Ei se mielestäni ole ylihysterisointia jos haluaa varmistaa ettei mahdollisesti altistu tartunnalle. Tosin pojan ristijäisiinkin ihmiset paukkasivat vaikka minkälaisissa nuhissa ja hokivat että "eihän sitä vastutstuskykyä tule jos ei koskaan pöpöille altistu". :angry:

 

Muoks. Miten pieleen voikaan kirjoittaa sanan "vastustuskykyä"?!? :lol:

Edited by annukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä saa hyviä ohjeita: KTL

 

Kyllä IMO neuvolassa pitäisi osata näille sivuille ohjata :angry:

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa nyt alkanu huolestua tästä. Meillä on esikoinen 2v. ja vauva on vasta kuukauden, molemmat lapset riskiryhmässä. Vauvakin on vielä niin pieni että kova huoli kyllä on. :(

 

Ja tosiaan kun ei mitään ohjeita ole tullut neuvolasta, on jotenkin ihan orpo olo koko asian kanssa.

 

Olen kyllä sen päättänyt, että kun se alkaa levitä niin en mene lasten kanssa mihinkään suuriin väkijoukkoihin ja julkisille paikoille. Olkoonkin hysterisointia mutta vauvan takia sen teen. Meillä vielä esikolla on aivan surkea vastustuskyky, saa heti kaikki taudit ja sen jälkeen se on aina mulla ja heti vauvalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua hiukan huolestuttaa se syksyllä mahdollisesti saapuva epidemia. Meidän poika aloittaa parin viikon päästä päiväkodissa ja sieltähän sen varmaan aika helposti saa. Huolestuttaa, onko se kovin vakava tauti noin pienellä ja toisaalta myös se jännittää, jos kaadumme yhtä aikaa petiin koko perhe, että kuinka siinä sitten jaksaa. Töihin mun on kuitenkin mentävä ja vietävä lapsi hoitoon, ei tässä voi elämästä lopettaa vaikka taudin uhka väijyykin.

 

Siinähän mun (ja miehen) työnantajalla sitten on ihmettelemistä, jos päiväkoti vaikkapa suljetaankin epidemian aikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopuksella (1v2kk) oli h1n1 epäily ja eipä nuo (taysin infektio)lääkärit kauhean huolissaan olleet ;) lääkitys (tamiflu) aloitettiin ja kotihoitoa suositeltiin. jos testitulos olisi positiivinen ollut, meidän 3v ja 10v pojat eivät olisi edes lääkitystä saaneet koska se katsotaan turhaksi kun kyseessä on perusterve lapsi. alle 3 vuotiailla lääkitys vielä aloitetaan mutta epäilivät että tästäkin tullaan luopumaan pian...ellei sitten ole luovuttu jo.

 

käsihygienian merkitystä ei jälleen kerran voi korostaa liikaa. muihin toimenpiteisiin ei meidän perhe kyllä ryhdy koska olemme kuitenkin perustervettä sakkia joten riski sairastua vakavaan influenssaan on häviävän pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CDC:n H1N1-aiheinen ohje lasten ruokinnasta yms.

 

Mulle sikainfluenssa on alkanut aiheuttaa unettomia öitä. Viime yönäkin istuin valveilla katselemassa miestä, vauvaa ja koiraa, ja mietin nykyhetken onnea ja podin hirvittävää ahdistusta siitä, että joku pandemia voi omana elinaikana tehdä onnelle tuhojaan. Mun pitäisi olla miettimättä asiaa, kun se paisuu mielessä niin pahaksi möröksi, mutta en voi.

 

Mä en enää haluaisi ollenkaan liikkua ihmisten ilmoilla, käsiä tekee mieli pestä koko ajan, ja matkailijat haluan kiertää kaukaa. Toisaalta mietin, että tautipelkokin on sairaus, jos se estää elämästä ihan oikeaa elämää.

Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin kanssa miettimään tota sikainfluessaa ja meidän vauvaa. Nythän näyttäis siltä, että tää ei ole juurikaan sen vaarallisempi tai pahempi tauti kuin perusinfluenssa, tosin tarttuu vaan helpommin. Sikainfluenssan haitat ja riskit tuntuvat olevan enemmän kansantaloudellisia ja yhteiskunnan toimintaa haittaavia kuin terveydellisiä, tauti siis ole ole vaarallinen, mutta useiden ihmisten sairastaessa yhtaikaisesti tulee yhteiskunnallisella tasolla ongelmia.

 

Tietenkään mä en omalle lapselleni tätä (enkä mitään muutakaan) tautia haluaisi. Tavalliset nuhakuumeet toki kuuluvat elämään varsinkin lapsilla, mutta onhan influenssa rajumpi joten mielelläni lapseni siltä säästäisin. Kotiin taitaa olla turha linnoittautua, mies kuitenkin käy töissä ja tuo sieltä virukset mukanaan ja tauti tulee jos on tullakseen. Ainoa järkevä ja oikeinmitoitettu toimenpide tämän taudin torjumiseksi mun mielestä on hyvä käsihygienia. Siis käsienpesu ja tarvittaessa desinfiointi esim kaupasta kotiin tullessa. Kyllä mä pakkasin laukkuun pienen käsidesin, jos syödään ulkona (tai syötän lasta) eikä käsiä pääse pesemään. Kotioloissa en aio käsiä desinfioida.

 

Myös jos jollain tutulla olisi influenssaan (tai muuhun ikävään tautiin) viittaavia oireita, vältettäisiin tämän ihmisen tapaamista. Ulkomailla matkustaneiden tapaamistakin mietin pari kertaa. Kuulostaa ehkä hysteeriseltä, mutta miksi altistaa riskiryhmään kuuluva ihminen (=vauva) tieten tahtoen.

 

Saa nähdä, miten paljon sikainfluenssatapaukset lisääntyvät kun päiväkodit ja koulut pian alkavat.

 

Viljatuuli: Toivottavasti pystyt rauhoittamaan mielesi tämän pandemian osalta. On tosi ikävää, että tästä taudista on tullut tällainen kohu, kun nyt tosiaan on selviämässä, että tämä ei ole juuri tavallista influenssaa terveydellisesti vakavampi. On ihan luonnollista, että omaa lasta ja perhettä haluaa suojella, mutta kuten itsekin tekstissäsi ilmaisit, huolesi on vähän ylimitoitettua. Toki hyvä käsihygienia on perusteltua ja esim. sairastuneiden välttäminen ehdottoman viisasta, mutta kotiin linnoittatuessa tautimörkö kasvaa mielessäsi ehkä jo liian suureksi. Mene rohkeasti ihmisten ilmoille. Koska asia vaivaa mieltäsi, juttele siitä muiden ihmisten kanssa ja vaikka neuvolassa. Mun mielestä esim tuo tässä ketjussa aiemmin mainittu KTL:n sivu on hyvä tietolähde, joka kannattaa lukaista. :)

 

edit. jos sairastuneiden määrä kasvaa tosi suureksi, on varmaan ihan viisasta välttää turhaa hengailua väkijoukoissa.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tautikammoisuutta tai ei, mutta en suostunut ottaan miehen veljeä katsoon meidän 2-viikoista vauvaa. Miehen veli siis intissä parasta aikaa, ja siellä todettu jollain sikainfluenssa ja pieni osa alokkaita eristyksessä sen takia. Miehen veli oli vielä päässyt kotilomalle.

Mutta huolettaa, kun muutenkin suurissa väkijoukoissa monet taudit leviää. Ärsyttää miettiä, jos vaikka miehen velikin olis jo altistunut, eikä tauti olis vielä vaan puhjennut. Ja onhan se voinut sitten kotilomalla tartuttaa taudin vauvan isovanhempiinkin. Jaa'a pitäiskohän niitäkin vältellä hetki... huoh!

 

Vastaava juttu aiemmin, kun kaveripariskunta olisi tullut katsoon vauvaa viikonikäisenä. Olivat juuri edellisenä päivänä tulleet Euroopan matkalta kotiin. Itsekseni mietin, että parasta odotella jokunen päivä, jos vaikka olisivatkin sairastuneet. Mies ei tätä oikein ymmärtänyt.

 

Tuntuu raskaalta yrittää varautua kaikkeen ja sitten lopulta tuot taudin kotiisi vaikka kauppareissulta.

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asutaan Lontoon liepeilla ja taallahan sikainfluenssaan on jo kuollutkin ihmisia. Kyllahan se pyorii mielessa ja huolettaa aika lailla mutta yritan vain olla ajattelematta sita. Edelleen kayn pojan kanssa ulkona enka ole rajoittanut liikkumisiamme millaan lailla. Mies ja miehen kolleegat kuitenkin matkustavat paljon joten sielta se kuitenkin sitten tulee jos on tullakseen. Oli niiden tyopaikalla jo yksi mahdollinen tautitapaus mutta se onneksi osoittautui tavalliseksi flunssaksi.

 

Arsyttaa vain paniikkia lisaavat lehtiotsikot. Sikainfluenssaan on kuitenkin taalla "vasta" kuollut jotain 60+ ihmista kun taas tavalliseen influenssaan kuolee noin 6000 ihmista vuodessa. Iso-Britannian ihmisluku on yli 50 miljoonaa joten noilla luvuilla asia saa vahan inhimillisemman perspektiivin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin huolestuttaa tää. Meidän pojalla on astmavaivaa, allergiaa ja atooppinen iho, josta lääkärit ovat sanoneet, että kyllä ne taudit sitten nappaakin sen takia aika helposti mukaan. Ja niin on ollutkin, meillä sairastetaan flunssaa koko ajan (nyt kesän ajaksi on hieman onneksi rauhoittunut). Joten mä tiedän että me saadaan sikainfluenssa, varsinkin kun poika aloittaa päivähoidon isommassa päiväkodissa syyskuussa. Lastenpolin lääkärille ilmaisin huoleni ja hänen vastauksensa olivat, että he odottelevat edelleen ohjeita, joten eivät oikeen osaa sanoa mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä ei kannata yhdistää; on sen verran eri asia puhua lapsen mahdollisesta sikainfluenssatartunnasta kuin raskaana olevien.

 

Mua kiinnostaisi kuulla, mitä nyt syyskauden käynnistyessä päiväkodeissa on annettu toimintaohjeeksi tämän epidemian suhteen ja taudin välttämiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän perhepäivähoitajalle oli sanottu että ei saa pitää kelloja eikä sormuksia kädessä ja kädet pitää pestä usein. :rolleyes: That's it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan takalaisessa paivakodissa on iso pumppupullo kasidesia heti eteisessa ja ohjeistus jokaisen sisalle tulevan kayttavan sita.

 

Sita tulin kirjoittamaan etta pitkasta aikaa tormasin naapuriin naiseen tanaan. Heilla on lahes saman ikainen lapsi kuin meillakin, eli noin 1v5kk. Se heidan tytto oli sairastanut sikainfluenssan kolmisen viikkoa sitten mutta parani ihan hyvin eika missaan vaiheessa tilanne ollut kaynyt halyttavan pahaksi. Tama tytto on samassa paivakoti ryhmassa kuin meidan poika eika toistaiseksi meidan tapauksella ole ollut mitaan oireita. Mainittakoon etta meidan poika on tarhassa vain yhden paivan viikossa mutta samaan aikaan kuin naapurin tytto. Viettavat koko paivan samassa "pikkutaaperoiden" ryhmassa joten altistumiselta ei voi valttya.

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sita en tieda kun ei tullut kysyttya. Naapurin puheista paatellen ei mutta tama on siis vain oma tulkinta. Itseani joka tapauksessa tieto vahan rauhoitti etta ei se valttamatta ole niin kauhea paikka mita lehtien kirkuvat otsikot antavat kuvitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos muuten noihin rokotetutkimuksiin kukaan saanut kutsua? Nythän alkaa 3-17-vuotiaiden tutkimus, mutta alle 3-vuotiaiden tutkimus alkanee syyskuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aamulehdessä kerrottiin tänään, että Tampereen alueella ilmoittautuneita on niin paljon, että ei tarvita lisää. Onkohan sinne rekrytoitu esim. muiden tutkimusten rokotuskäynneillä? (ja saako osallistua, jos joku toinen tutkimus on käynnissä?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan Treen yliopiston pneumokokkirokotetutkimuksessa. Just perjantaina siellä kävin ja sikainfluenssastakin hoitajan kanssa juteltiin, mutta ei maininnut sikainfluenssarokotetutkimusta ollenkaan. Mitähän kautta tää rekrytointi oikein on tapahtunut? Mä en oo kuullut koko tutkimuksesta ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on se tilanne, että jos ja kun se tauti tänne iskee niin luultavimminkin joudun hoitamaan sairastuneita. Ja olen joutunut todella miettimään rokottaako meidän neiti vai ei. ja päätettiin miehen kanssa olla rokottamatta. Koska rokotetta vasta tutkitaan niin kukaan ei voi sanoa mitä se rokotus aiheuttaa kymmenen/kahdenkymmenen vuoden päästä. Ja en kyllä koskaan antaisi itselleni anteeksi jos minun päätökseni aiheuttaisi neidille esim. lapsettomuutta. Uskon, että suomessa on niin hyvä terveydenhuolto että jos neiti siihen sairastuu niin hän myös siitä selviää. Vaikkakin mikään ei ole niin kauheaa kuin se että oma lapsi sairastaa.

Mutta jokainen tottakai miettii itse kantansa asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa toissapäivänä uutisissa vaan olin kuulevinani, että siihen alle 3-vuotiaitten ryhmään mahtuisi vielä. Mutta enpä tosiaan ole mistään mitään tietoa löytänyt, että miten siihen olisi päässyt.

 

Tuo A(H1N1)-rokote ei pohjimmiltaan poikkea tavallisista influessarokotteista, eikä siihen liity mitään maailmaamullistavia sivuvaikutuksia. Tutkimuksessa tutkitaan oikeastaan vain sitä, että onko rokotuksesta ylipäänsä hyötyä lapsille, muodostuuko immuniteettia vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ja eikös tää testattava rokote oo vielä sellainen, jota ei tulla Suomessa yleisesti jakamaan (valmistettu Ranskassa, kun se jaettava rokote on brittiläinen)? Vai muistanko mä ihan pieleen?

 

Muuten mä uskon samalla lailla kuin Kyllikki79, raju tauti on varmasti mutta uskon että siitä selviää. Hulluksihan sitä tulis jos miettis mistä kaikista asioista voi päästä hengestään (kotitapaturmat, esim. kaadun portaissa lapsi sylissä, tai muksu kiipeää tuolille ja tipahtaa sieltä niskoilleen, liikenneonnettomuus mummolareissulla jne.) - se tulee jos on tullakseen.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0