Sign in to follow this  
Followers 0
Guest

Miten paljon vauvan vaatteita?

69 posts in this topic

Eli kertokaas miten paljon ostitte vauvan vaatteita, mistä koosta aloititte ja kuinka paljon oli erikokoisia potkupukuja, bodyjä, puolipotkareita...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

joku muu varmaan osaa kertoa tarkemmin määristä, mutta tässä jotain...

 

Vaatteiden tarve riippuu varmasti paljon omista tottumuksista ja siitä, pulautteleeko vauva usein vai ei. Meillä vauva ei juuri pulautellut, joten riitti, kun kerran päivässä vaihtoi vaatteet. Mitenkään kovin paljon ei meillä vaatteita ollut, eniten olin hankkinut etukäteen 56-senttisiä. Sen lisäksi oli ihan pari 50-senttistä paitaa ja housua ja niitä tarvittiinkin sitten lisää, kun neiti oli syntyessään alle kolmikiloinen ja 47 cm pitkä.

 

Jos ei ole syytä olettaa, että vauva olisi kovin pieni, on varmaan koko 56 paras valinta. Isokokoisille kun koko 50 saattaa olla jo heti pieni.

 

Mun oma neuvo on se, että oikeastaan vasta parhaiten vauvan syntymän jälkeen tietää, miten paljon vaatteita tarvitsee ja millaisia vaatteita. Tietty jonkinlainen peruspuvusto on hyvä olla etukäteen, mutta ehtii niitä vaatteita hankkimaan syntymän jälkeenkin. Todennäköisesti saatte vaatteita tuomisina ystäviltä ja jos itse sattuisit olemaan huonossa kunnossa, voi vaikka miehen lähettää kaupoille. Meillä mies menikin heti kotiintulon jälkeen hakemaan muutamia 50-senttisiä, kun 56-senttiset oli liian isoja. Olin itse kierrellyt äitiysloman lopussa kauppoja sen verran, että osasin hyvin ohjeistaa minne mennä ja mitä hankkia.

 

Samoin huomasin sen, että vasta vauvan syntymän jälkeen tiesin, millaiset vaatteet on parhaita. Itse pidin vastasyntyneellä eniten nepparillisista kietaisubodyista ja college- tai trikoohousuista, kun taas esim. monet potkuhousut jäi kokonaan käyttämättä, kun koin ne hankaliksi.

 

Kun vauvan sukupuolikaan ei ollut tiedossa, oli kiva, että sai sitten ostaa tyttömäisiä vaatteitakin, kun kaikki etukäteen hankittu oli vaan valkoista ja ruskeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaista ulkovaatetta kesävauvalle pitää varata? Täytyykö hankkia jonkinlainen tuultapitävä puku viileämpia säitä varten? Pientä vauvaa ei hirveästi varmaan tule pidettyä säiden armoilla, mutta jotenkin pitäisi varmaan varautua. Suosituksia/kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syntynyt toukokuussa. Viime kesänä kun oli vauva meillä oli: Kevytvanupuku, vuoreton fleecehaalari, vuorellinen fleece takki. Pipoja ja lakkeja oli moneen lähtöön. Fleece haalari ja trikoopipo oli varmaan eniten käytetyt vaatteet, niitä käytettin paljon. Nukkuessa oli vielä peiton alla ja alkuksi makuupussissa. En edes huomannut kaivata mitään tuulenpitävää. Jos oli hetken "tuulen armoilla" turvakaukalossa, oli siinä päällä peitto. Niina ja tumppuina oli sellasset trikoiset ohuet tumput, niillä mentiin syksyyn saakka :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon! :lol:

 

Olen pitkin talvea hamstrannut käytettyjä vauvanvaatteita (kirppikset, huuto.net) isot pinot, sillä kaksosille tietysti tarvitsee tuplasti tavaraa. Lisäksi varauduin ostamalla ihan pieniäkin, 44 cm ja runsaasti 50 cm vaatteita. Kevättä ja kesää olen pitänyt taas mielessä ostamalla pääasiassa kevääksi pitkähihaisia ja kesäksi myös lyhythihaisia bodyja ja paitoja (koot 56-62 cm).

 

Osa vaatteista jäänee käyttämättä, jos koot eivät osukaan kohdalleen tai vaate muuten osoittautuu hankalaksi pukea tms. Siinä tapauksessa myyn vaatteet edelleen eteenpäin. :)

 

Varmasti vaatetta tulee ostettua vielä kaupoistakin, kun tietää mistä tykkää ja tietää minkä kokoisia vauvat ovat esim. keskikesän helteissä. Mutta mielestäni on ihan ok varautua jo etukäteenkin reilulla "vaatekaapilla", jos siltä tuntuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö tosin nyt vasta 4 vkoa, mutta meillä mies joutui kanssa lähtemään 50 cm bodyjen hakureissulle kun raukkaparka hukkui isompiin kotiin tullessaan. Kokoa oli kuitenkin 3,5 kg ja 51 cm syntyessään. Tosin ne jäivät parin viikon jälkeen pieniksi...

 

Sen sijaan meidän oli tullut ostettua (vahingossa) semmoinen body, jossa käsiosat oli kiinni (niinkuin ainakin naistenklinikalla oli) ja niitä suosittelen. Stokkalta oli se body ostettu. Ei päässyt repimään naarmuja kasvoihin niin helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millaista ulkovaatetta kesävauvalle pitää varata? Täytyykö hankkia jonkinlainen tuultapitävä puku viileämpia säitä varten?

 

Meidän poika syntyi toukokuussa, ja jotenkin mulle on jäänyt sellainen fiilis, että oli koko kesän pelkässä lyhythihaisessa bodyssa (mikä ei ehkä ihan pidä paikkaansa :rolleyes: ). Meillä oli vaunuissa muhkea pehmeä koppa ja anopin tekemä makuupussi, joten siellä tarkeni viileämmälläkin ihan bodyssa, collegehousuissa ja trikoopipossa. Olimme varanneet vauvalle myös fleecehaalarin, mutta se jäi lähes käyttämättömäksi.

 

Tuollaista "tumppubodyja" suosittelen minäkin ensimmäisiksi viikoiksi. Ja meilläkin mies sai heti kotiintulopäivänä lähteä hakemaan H&M:ltä 50 senttistä vaatetta, vaikka poika olikin 52cm syntyessään. Jotenkin se oli kuitenkin niin laiha ja kippura, että 56 senttiset vaatteet tuntuivat hankalan isoilta, kun muutenkin aloittelijan oli vaikea pukea ja pidellä vauvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu että meillä ei ihan kovin montaa vaatekertaa kulunnut alkuunsa kun ei vauva niinkään sotkennut. Vähän sitten isompana alkoi pulautella ja sitten bodeja onkin mennyt muutamakin päivässä. Niitä onneksi on tullut niiin rutkasti lahjaksi että itse ei juurikaan ole tarvinnut ostaa.

Yöpukuja myöskin on hyvä varata jokunen kun jos tulee yöllä ylituloja niin on sitten mitä vaihtaa.

Housuja meillä vähemmän kuin yläosia. Puolipotkareita muutamat ja housuja n.4kpl (+ ns. juhlahousuja jokunen).

Itse en oikein sellaisia kokohaalareita tykkää käyttää että pääasiassa on menty bodeilla ja housuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun oma neuvo on se, että oikeastaan vasta parhaiten vauvan syntymän jälkeen tietää, miten paljon vaatteita tarvitsee ja millaisia vaatteita. Tietty jonkinlainen peruspuvusto on hyvä olla etukäteen, mutta ehtii niitä vaatteita hankkimaan syntymän jälkeenkin.

 

Samoin huomasin sen, että vasta vauvan syntymän jälkeen tiesin, millaiset vaatteet on parhaita.

Täsmälleen samoja ajatuksia, kuin minulla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tiedettiin että tyttö tulee ja aika pieni (syntymäpaino 3250 g, pituus 50 cm) joten ostin valmiiksi 50 cm vaatteita ja hyvä niin koska niille oli käyttöä. Eka kuukausi käytettiin niitä ja joitain 56 cm vaatteita, hirveästi kun tuo koko on kiinni myös valmistajasta mm. vieläkin 67 cm tytöllä käytämme Reiman 56 cm fleecepukua... :rolleyes: Alkuun harmitti kun lahjavaatteet oli kaikki kokoa 62+ eikä niitä saatu käyttöön kun vasta paljon myöhemmin, mutta enää ei kyllä harmita! :)

 

Hyviä vinkkejä minulle oli Lindexin "pussiyökkäri" eli yöpuku joka oli narulla kiinni alhaalta, ihan ehdoton öisiin vaipanvaihtoihin! Silloin oli ainekin ruskeavalkoraidallinen malli, nykyään taitaa olla joku valkoinenkin. Näitä meiltä löytyikin sitten ihan hirveästi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko vastasyntyneellä pidetään tumppuja? Meillä la on 28.5 ja ajatus kesäkuumasta ja tumpuista naurattaa, vaikka tiedänkin että vauvan lämmönsäätely on hukassa. Ja toiseks mistä niitä tumppuja löytää? Kävin viikonloppuna H&M:ssä ja Lindexissä eikä kummassakaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos kelit on lämpimät, ei mun mielestä kesäkuussa vastasyntyneelle tarvi tumppuja laittaa. Vilposempiin päiviin ohuet puuvillatumput tai -sukat voi sujauttaa käsiin. Tosi äkkiä sen sitten huomaa, kuinka hikoilevaa sorttia teiän pikkuinen on ja millaisissa varusteissa ulkona viihtyy.

 

Muoks. Jos sisätumppuja tarkoitit, me ei käytetty kertaakaan, joten ei mitenkään "pakolliset" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulin, että äitiyspakkauksen vaatteet on sitä kokoa, jota vauva käyttää heti synnyttyään. Noh, eipä ollut sillon paljon kokemusta vauvoista ja niiden koosta enkä sitten tajunnut kysyäkään. Niinpä ei sitten ollut niitä +50 kokoisia vaatteita varattuna. Eipä niitä kyllä paljon tarvittukaan.

 

Äippäpakkauksen vaatteet siis oli ja tutulta saatiin kaksi vanhaa äippäpakkauksellista käytettyjä. Hyvin on pärjätty. Jonkin verran kirppareilta sitten ostettu tarpeellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti ihan kaivaa muistiinpanot esiin ;)

 

Meillä oli: 50 settisiä 4kpl potkareita, 1kpl potkupuku, 5kpl bodeja, 2kpl paitoja ja 5kpl housuja

56 senttisiä 5kpl potkareita, 3kpl potkupukuja, 5kpl puolipotkareita, 12kpl bodeja, 2kpl paitoja, 1kpl housuja ja kevytvanupuku. Ja sitte oli sukkia, hattuja, tumppuja yms.

 

Itse en tykkää ollenkaan pestä pyykkiä ja ei kyllä aluksi oli jaksanutkaan. Oli ihan että vaatteita oli, eikä loppuneet kesken. Ja jos joku ihmettelee tarkkoja määriä, niin tykkään tehdä listoja :rolleyes: Sai sen ajan kulumaan äippälomalla noinkin. Enää ei kauheesti ole energiaa tai aikaa tehdä turhia listoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli suht.pieni syntyessään(3220g ja 50cm) vaikka oli paljonkin yliaikainen. Mä vähän tuota epäilinkin ja hankin 50 cm vaatteita ja 56cm vaatteita. Muistaakseni 50 cm bodyja oli 3, samoin potkareita. 56cm taisi olla 6 bodya, suurinpiirtein saman verran potkiksia.

 

Olen huomannut ainakin meidän tytön kanssa kietaisubodyt parhaimmiksi käytössä. Helppo laittaa, eikä tyttö hermostu helposti. Näissä vielä ne nepparilliset on parhaita.

 

Yksi hyvä ostos oli puuvillatumput tytön käsiin, kun raapi aluksi jatkuvasti itseään eikä kynsiä saanut leikata vielä...

 

Muoks. 50 cm vaatteet meni kyllä päälle useita viikkoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kauanko vastasyntyneellä pidetään tumppuja? Meillä la on 28.5 ja ajatus kesäkuumasta ja tumpuista naurattaa, vaikka tiedänkin että vauvan lämmönsäätely on hukassa. Ja toiseks mistä niitä tumppuja löytää? Kävin viikonloppuna H&M:ssä ja Lindexissä eikä kummassakaan ollut.

 

Itse ostin H&M:stä sellaiset todella ohuet tumput viime kesänä, harmi jos niitä ei nyt ole myynnissä. Meillä tyttö tarvitsi tumppuja raapimisen ei kylmyyden takia. Vauvan kynsiä ei leikata ekaan kahteen viikkoon ja meillä ehti kasvaa siinä ajassa jo aika pitkäksi ja kun harotaan jatkuvasti ilmaa niin osuuhan ne naamaan..

 

Piti vielä lisätä noin yleisesti että meillä täysin turhake oli (onneksi alesta) ostamani velourpuvut jotka napitettiin takaa.. Kertaakaan ei käytetty ja olivat todella epäsopivaa malliakin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni kanssa 50cm ja 56cm vaatteet tosi kauan. Tyby oli 3620g ja 51cm kun syntyi. Meillä oli aikamoinen kasa vaatetta valmiina ja hyvä niin, niitä kun oli kiva vaihtaa pulautuksien tai maitosuihkun jälkeen heti uusiin, ettei rassun tarvinnut olla märissä/likaisissa vaatteissa.

 

Ja oli kiva kun oli oikean kokoisia vaatteita eikä vauvalla ollut hihat ja lahkeet käärittynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kauanko vastasyntyneellä pidetään tumppuja? Meillä la on 28.5 ja ajatus kesäkuumasta ja tumpuista naurattaa, vaikka tiedänkin että vauvan lämmönsäätely on hukassa. Ja toiseks mistä niitä tumppuja löytää? Kävin viikonloppuna H&M:ssä ja Lindexissä eikä kummassakaan ollut.

 

Jumbossa ostin Exitistä, hm:ssä olivat finito viimeksi kun kävin. Prismassa on kanssa myynnissä, tosin ehkä vähän liian isoja ihan vastasyntyneelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauva painoi syntyessään 3545g ja oli 50 cm pitkä. 50 senttisiä vaatteita ei ollut yhtään ja 56 senttisiäkin vain pari parempaa potkupukua ja muutama yökkäri ja yksi pieni body. Vauva kasvoi sellaista tahtia, että parissa viikossa siirryttiin pienimpiin 60 settisiin vaatteisiin ja kuukauden vanhana ei pienet potkupuvut enää mahtuneet. Kestovaipat vaativat aika nopeasti isompia bodyja, joten lopulta oltiin tyytyväisiä, että pieniä vaatteita ei oltu liiemmin hankittu, vaikka ensimmäisenä viikkoina tuntuikin siltä, että vaatekauppaan on lähdettävä. Nyt 3 kk iässä on siirrytty osassa vaatteissa jo 68 senttisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei alkuun ollut paljon mitään sopivia vaatteita. Tasan kahdet 56 senttiset potkarit ja yksi paita. Mä jotenkin kuvittelin että ne äitiyspakkauksen vaatteet olisivat heti sopivia. Miten väärässä sitä voi ollakaan... no, ensi hätään saatiin anopilta miehen vanhoja vaatteita, aivan ihania retropotkareita (4kpl) ja paita. Joten ekat neljä-viisi viikkoa meidän talous pyöri kuusilla potkareilla ja kahdella paidalla (joista yksi potkari oli koko ajan yöpukuna) Sitten ostin huuto.netistä kahdet potkarit, kaksi bodya, paidan ja puolipotkarit, 50-56 senttisiä. Tällä setillä mentiin yhteensä varmaan liki kaksi kuukautta, kunnes muutkin vaatteet alkoivat olla sopivia. Lahjaksi saadut vaatteet olivat järjestään suurempia, alkaen 62 senttisiä. Nyt tuntuu että meillä hukutaan vaatekasoihin. Lahjaksi saatujen ja kirppikseltä haalittujen ja äp:n vaatteiden lisäksi ostin huuto.netistä kaksi vaatepakettia, toinen 74 ja toinen 80 senttinen. Näillä mennäänkin sitten luultavasti ensi jouluun saakka. Anopille olen sanonut, että yhtäkään alle 86 senttistä vaatekappaletta ei saa enää ostaa, sen kun tekisi usein mieli ostaa kaikkea söpöä ;) Mutta tosiaan hyvin pienelläkin varastolla pääsee alkuun oikein mainiosti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin ostanut esikoiselle (kesävauva) 3x50cm body(pitkähihainen), 3x50cm puolipotkuhousut, 2x50cm kokopuku/yöpuku, 5x56cm body(pitkähihainen), 3x56cm body(lyhythihainen), 5x56cm puolipotkuhousu, 3x56cm potkupuku(päällysvaate siis), 5x56cm kokopuku/yöpuku, suurinpiirtein samat 62cm kuin 56cm. Pari pikkuista mekkoa, parit pikkusukat ja parit pienet sukkahousut tuli myös ostettua. Lisäksi oli äp vaatteet.

 

No, tyttö syntyi 48cm joten lisää 50cm vaatteita piti ostaa. Ja kun kesä (ja meidän asunto!!) oli superkuuma niin lyhythihaisia bodeja tuli ostettua paljon koossa 50 ja 56. Lisäksi saatiin tosi paljon 62cm bodeja lahjaksi, joten hyvin olisi pärjätty jos ei olisi etukäteen ostettu yhtään. Myös mekkoja tuli monta lahjaksi ja eihän niitä oikeestaan tullut käytettyä yhtään. Mutta ihan ok meni vaateostokset vaikka kokemusta vauvoista ja niiden pukemisesta oli ihan nolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä vauva syntynyt alkuvuodesta. Saimme 56cm toppahaalarin kavereilta ja itse ostin kevyemmän 62cm fleecehaalarin. Kaverit kutoneet monta villahaalaria ja potkuhousuja ja villatakkeja lahjaksi. Bodeja ja puolipotkareita ja housuja ostin n.5 kpl kaikkia n.56 cm ja parit 50cm.Poika nyt 2 kk ja 50cm pieniä, mutta 56cm vielä käytössä ja osa 62 cm menee jo. Poika syntyessään 51cm pitkä ja painoa reilut 3kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen kokemus, että tarpeet ja käytännölliset mallit tietää vasta sitten, kun vauva on maailmassa. Me ostettiin jonkun verran itse ja saatiin ihan hirmuisesti käytettyjä vaatteita meidän kaksosille. Ajateltiin, että vaatteita tarvii PALJONPALJONPALJON. No tarviihan niitä paljon, mut ei näin paljoo kuin meidän kaapeista löytyy.. Tai eiväthän kaikki ajattele niin, mut mua harmittaa jos on paljon ylimääräistä, jota ei sitten ennätä käyttää.

 

Aika suuressa roolissa meillä on ollut kyllä uusi hankintamme kuivausrumpu. Ilman sitä vaatteita olisi tarvinnutkin enemmän. Nyt pesu ja kuivaus on ollut niin näppärää, että aika pienellä määrälläkin olisi pärjännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä kokosia vaatteita kannattaa vauvalle haalia eniten? Mulla on ihan muutama 50cm asu ja en sellasia halua enempää ostaa (vauva kun on varmasti isompi jos mennään laskettuun aikaan asti). Eli mitä kokoa vauva käyttää oikeestaan pisimpään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0