Guest Ex-narkki kyselee

Tulevan lapsenne geeneistä

132 posts in this topic

Mä oon melko tyytyväinen. Ehkä ainoa sellanen turhamainen toive on, että se ei sais tätä mun yhdistelmää: pieni pää, suuret korvat :D Mitä luultavammin lapsesta tulee tummahiuksinen, vihreäsilmäinen, normaalivartaloinen ja keskipituinen. Gluteeni ja alkoholi taitaa olla lapsen heikkoja kohtia. Mä olen gluteenittomalla ruokavaliolla, niin eipä se juurikaan haittaa, vaikka lapsellakin keliakia todettais. Alkoholin viehätysvoimaan toivon voivani vaikuttaa kasvatuksella jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on suht hyvät geenit, ei mitään isompia ongelmia. Miehellä on lievä astma ja mulla on koko äidinpuoleinen suku likinäköistä porukkaa. Alkoholin kanssa on ongelmia ollut molempien suvuissa, mutta meillä itsellä ei. Ollan aina naurettu että meidän tulevilla lapsilla ei ole polvia ollenkaan, kun molemmilla on ollut polvien kanssa ongelmia.

 

Silmien ja hiusten värin kanssa ei taida kovasti olla vaihtoehtoja, molemmilla on siniset silmät ja maantienharmaa tukka. Lapsista tulee myös aika pitkiä, mutta vartalon mallista on vaikea sanoa. Itse olen perinyt äitini suvun hoikkuusgeenit, mies taas on jykevämpää mallia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää olikin hyvä kysymys, meillä nimittäin mies pitkään perusteli geeneillään sen, ettei halua biologisia lapsia, vaan haluaisi mieluummin adoptoida. (onneksi on vaihtanut muuten mieltään). Miehellä on nimittäin todella paha atooppinen ihottuma, eikä haluaisi mahd. tuleville lapsillemme sitä. Myös minulla on allergioita, joten piti varmana, että lapset perivät ongelmat. Mutta eihän vanhempien terveydelliset ongelmat välttämättä lapselle siirry. Muuten olen kyllä tyytyväinen geeneihin, (vaikka tottakai suvuista kaikenlaisia terveydellisiä ongelmia löytyy, mutta kenenpä ei?) .

 

Salaa olen toivonut että miehen superkiharat hiukset periytyisivät lapsillemme :grin: Mitä luultavimmin lapsista tulee sinisilmäisiä ja ruskeahiuksisa (ollaan molemmat). Pituudesta ei voi oikein meidän perusteella mitään sanoa, ollaan miehen kanssa täsmälleen samanpituiset; mies on hieman keskimittaista miestä lyhyempi ja minä hieman pidempi kuin kv nainen. miehellä on tosi pitkä selkä ja lyhyet jalat, minulla pitkät jalat ja lyhyt selkä. Ollaan monesti naureskeltu minkälaisia yhdistelmiä näisä saisi :girl_haha: Mutta jos meille lapsia joskus suodaan, niin sittenhän sen näkee, malttamattomana sitä odotellessa :girl_sigh: Mutta jos olisi mahdollista valita millainen lapsi syntyy, en sitä tekisi. Kyllä sen vaan kuuluu olla yllätys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

suurinpiirtein kyllä, mutta jos sais valita niin toivosin että hammaslaadun lapsi perisi isältään, 30v, pesee hampaat joskus kun muistaa eikä reiän reikää oo ikinä ollu, mulla taas on aina reikiä ainaki pari kun käyn lääkärissä, myös hiuslaadun voisi periä isältään ja jos on tyttö niin myös ripset, miehellä on ihan tosi tummat ja pitkät ja tuuheat ripset, mulla tälläset tyngät (vähän kade olen :)), mutta sit toivon että lapsi ei peri mieheltä sen suvun taipumusta mykkäkouluun, äkkipikaisuuteen ja pitkävihaisuuteen, eikä mun suvun taipumusta likinäköisyyteen, meitä on neljä lasta joilla on nyt 20v kaikilla lasit, toiset saanu aiemmin ja toiset myöhmmin ja toisilla ei niitä myöskään tarvi olla kokoaikaa, ja myös molemmilla vanhemmillakin on lasit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla on hyviä ja huonoja puolia. Täytyy toivoa, että lapsi perisi molemmilta vain parhaat palat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hauska topic :) Vauva tosin on jo, mut siitä ei kyllä vielä osaa sanoa paljon mitään.

 

Siniset silmät hänellä on, mutta niinpä vauvoilla vielä 3-kuukautisena onkin. Mutta siis luultavasti jäävätkin, kun molemmilla vanhemmillakin on. Me ei kumpikaan olla kauhean pitkiä, minä hyvin keskimittaisnaisen pituinen (167 cm) ja mies vain pari senttiä pidempi; vauvasta tuskin tulee hujoppia. Mulla on pitkä selkä ja kummallakin meillä on voimakkaat jalat. Vauvakin vaikuttaa voimakastassuiselta.. :D Toivottavasti vauva saa minun hiuslaadun! Mulla on tosi paksut hiukset, miehellä tosi ohuet. Mulla ruskeat, miehellä vaaleammat; vauvallakin näyttää aika vaalealta.

 

Minun puolelta likinäköisyysgeenit ovat hyvin vahvat, toivottavasti tulevat vauvalle isänsä puolelta. "Addiktio"-geeni löytyy varmasti molemmilta puolilta, vaikka itse olen melkein absolutisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo tää on mielenkiintoinen aihe kyllä! Olen itseasiassa aikasemminkin miettinyt tätä ja ollut hieman peloissani...

 

Minulla on ruoka-aineallergioita ja murrosiässä oli todella paha atooppinen iho, mutta myös aknelääkkeitä olen joutunut syömään. Miehellä paha astma, eli myös eläinallergioita. Kummankaan omilla vanhemmilla sen sijaan ei ole mitään näistä, vaan itsekin olemme perineet ne omilta isovanhemmiltamme. Olen joskus kuullutkin, että ainakin atopia olisi semmoinen, joka usein hyppää yhden sukupolven yli.

Olisin siis niiiiin onnellinen ja helpottunut, jos meidän lapsiemme ei tarvitsisi kärsiä näistä ikävistä sairauksista!!! Omasta kokemuksestani voin ainakin sanoa, että erityisesti murrosiässä ihon kanssa taisteleminen oli välillä yhtä helvettiä, mitä en toivoisi edes pahimmille vihollisilleni (jos semmoisia olisi).

 

Muuten olen kyllä hyvin tyytyväinen mahdollisten tulevien lapsiemme geeneihin  :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tulevat lapsemme saavat ihan hyvät geenit. Miehelläni tosin on useampia terveydellisiä ongelmia, joista osa saattaa olla periytyviä. Ei mitään kovin vakavaa, mutta toki sellaiset aina vaikuttavat elämään. Minun suvussani on 1-tyypin diabetesta, mutta itse olen toistaiseksi välttynyt siltä. Huono homma on, jos lapsemme perivät minulta herkästi reikiintyvät hampaat ja voimakkaan hikoilun tai mieheltäni nuoruudessa vaivanneen aknen. Ulkonäöltämme olemme molemmat ihan "tavallisen" näköisiä ja aika pienikokoisia kumpikin.

 

Lahjakkuuden osalta toivon, että lapsemme perivät meiltä musikaalisuuden. Toivottavasti he eivät sen sijaan peri äärimmäistä hajamielisyyttä, joka kulkee minun suvussani jo ties kuinka monennessa polvessa... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin joo, meinasi jo ihan unohtua, siis musikaalisuus!! Toivon todella, että meidänkin lapset perisivät sen  :) Minun suvussani musiikki on aina ollut vahvasti esillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä mielessä joo, että mitään vakavia sairauksia ei ole kummallakaan. Minulla tosin on suvussa ja itsellänikin mielenterveysongelmia ja sekä minulla että miehellä on taipumus ongelmiin alkoholinkäytössä. Molemmilla on myös muutamia allergioita. Ei auta kuin toivoa, ettei mikään näistä ongelmista periydy lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miellä on suvussa niin astmaa ja allergiota kuin sydän- ja verisuonitauteja. Mieheni ja minä olemme eri maista kotoisin, mikä mukavasti sekoittaa lapsemme geenejä. Toivottavasti ei siis peri kaikkia niitä sairauksia, joita suvussani esiintyy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan perusterveitä, eikä suvussa ole oikein mitään mainittavaa. Ollaan molemmat aika lyhyitä ja hoikkia. Toivon, että lapsi perisi miehen hiuslaadun ja ruskeat silmät (jos on poika niin myös leuan ja nenän :D ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä tiedä.. Ollaan molemmat laihoja, terveitä ja hyvännäköisiä joten kaipa minä olen. :grin:  Minun suvussani ei ole juuri mitään perinnöllisiä sairauksia (paitsi rintasyöpä), mutta miehen puolella on hieman enemmän. Meillä ei ole mitään allergioita. Minulla on tosin silmälasit, joten hyvä että valitsin tarkkanäköisen miehen! Toivottavasti tulevat lapsemme perivät myös miehen paksut mustat hiukset ja suklaanruskeat silmät. Nuoruusiän aknesta ollaan kärsitty molemmat, joten se ei ole niin hyvä geeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämäpä on hauska aihe.

Sanoisin, että olen tyytyväinen geeneihin. Suomalaisittain sukuvikoja löytyy molemmin puolin, mutta perusterveitä ollaan ja ihan tavallisen näköisiäkin.

Silmälasit tulee kyllä takuulla kaikille lapsille ennen pitkää. Noissa taipumusjutuissa vai miksi nityä sanoisi, siis musikaalisuus, taiteellisuus, tieteellisyys jne. ollaan sen verran erilaisia, että jännittää mitkä ominsisuudet lapset saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en kovinkaan :D mutta siis mun piti käydä testeissä että en kanna tiettyä geenivirhettä mikä aiheuttaa erään oikein hankalan ja harvinaisen sairauden kun miehen sisko ja veli on sairaita :) ja en kanna joten meidän lasten on mahdotonta sitä saada :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme usein pohtineet, millainen lapsestamme tulisi.. Mies ei haluaisi missään nimessä lapselleen perinnöllisiä silmäpusseja (!) taikka punaista tukkaa (jota minä tietysti salaa toivon ;) ). Hän haluaisi myös lapsen ihon olevan paksumpi kuin omansa. Minä puolestaan toivon, ettei sukuni syöpägeenit siirtyisi minuun, saati lapseemme. Meillä molemmilla on luonnostaan taipuisa tukka, minulla oli pienenä korkkiruuvikiharat, joten suurella todennäköisyydellä voisin luvata ainakin sen, ettei lapsemme joudu kärsimään piikkisuorista suortuvista :girl_sigh:  Minun ruskeat silmät tai miehen mystisen korallinväriset - aivan sama, kumpikin käy! Toivon mieheni suukkosuuta ja upeaa nenää, mies puolestaan toivoo minulta korvia ( :huh: ) ja hymyäni.

 

Mielenkiinnolla odotamme, että joskus saisimme tuon geenipakkauksen nähdä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ole tullut asiaa mietittyä aikaisemmin.

Mitään dominoivia perinnöllisiä sairauksia kummallakaan ei ole, mutta eipä tuota tiedä mitä piilevinä versioina on ja miten ne yhdistyvät ennen kuin lapsi syntyy. 

Miehellä on kiharat hiukset, joten siihen taitaa olla sitten fifty-sixty mahdollisuudeet että periytyykö :D

 

^ Mymble onko sinun puolella suvussa yhtään punahiuksisuutta?

Kun ilmeisesti, jos jollakin on ihan  kunnolla punaiset hiukset, pitäisi tätä ominaisuutta esiintyä kummallakin puolella sukua (ei välttämättä kummallakaan vanhemmista, mutta jossain vaiheessa sukua joo).

Nuorempana haaveilin kanssa aina, että olisi punainen tukka, mutta tuttu jolla on taas luonnostaan oli taas kateellinen siitä, että ei ole minkään muun väristä tukkaa. :D

Edited by Lady Geranium

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman sukuni puolelta "rasitteena" on paljon erilaisia syöpiä (geenivirheitä ei tosin ole todettu, liekö toisaalta tutkittukaan...), miehenkin puolelta jokunen, mutta itse olen ajatellut asiaa niin että nuo syövät saattavat joka tapauksessa lapsellemme/lapsillemme tulla vaikkei suvussa/geeniperimässä syöpää ennestään olisikaan. Joten kyllä, olen tyytyväinen geeneihin. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä ei kai juurikaan ole tullut mietittyä, hauska aihe! Aika vaikea sanoa millainen geenicoktail meidän geeneillä saataisiin, mutta periaatteessa oon ihan tyytyväinen. Miehen puolelta varmastikin periytyy tumma (ja toivottavasti paksu) tukka ja ruskeat silmät (eikös ne ole dominoivia ominaisuuksia). Molemmilla on normaali ruumiinrakenne ja tasapainotetaan toisiamme, toivottavasti lapsi siis saisi parhaat puolet molemmilta ;) En haluaisi lapsellemme periytyvän miehen suvun puolelta alkoholismitaipumusta ja omasta suvusta lähinnä nuoruuden iho-ongelmat, likinäköisyys ja verenpainetauti on ei-toivottujen geenien listalla jos näitä voisi päättää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla on hyviä ja huonoja puolia. Täytyy toivoa, että lapsi perisi molemmilta vain parhaat palat :D

 

Aivan samaa mieltä  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsi tulisi pahimmassa tapauksessa saamaan suht ohuehkot hiukset, joutuisi kestämään oikomishoidot (kummallakin mulla ja miehellä ollut kahdet hammasraudat pienenä), iso pylly, isohko nenä..  :girl_haha:

 

Mutta toisaalta lapselle voisi tulla paljon huumorintajua ja jos mieheen tulee, niin kunnollinen, tunnollinen ja kaikinpuolin ihana.  :lol: Kummallakaan ei onneksi suvussa ole mitään sairauksia.. Paitsi vähän alkoholismia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ihan tyytyväinen geeneihimme. Lapsestamme tulisi kahden kulttuurin sekoitus. Eli toivottavasti perisi molemmista parhaat puolet :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on silmälasit ja miehelle allergioita ja astma(mullakin joillekin ruoka-aineilla ehkä jotain,virallista diagnoosia ei ole.). Tietty toivoisin ,että kummatkaan ei periytyis.

 

Mies on todella musikaalinen, sen toivoisin lapselle periytyvän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on silmäsairaus, jonka takia sitten silmälasit sekä astma, osteoporoosi ja nyt epäillään vielä reumaa, lisäksi henkiseltä puolelta löytyy kaksisuuntainen mielialahäiriö ja onhan minulla paljon allergioitakin. Toivoisin, ettei yksikään noista periytyisi lapselleni. Lisäksi suvussamme on muutamia sairauksia, jotka saattavat periytyä.. Huoli on kyllä kova siitä periytyykö nämä kyseiset sairaudet. 

 

Mies on terve joten toivon lapsen saavan "enemmän" hänen geenejään :) 

 

Itseltäni kuitenkin toivoisin lapselle periytyvän luovuuteni. Olen musikaalinen, liikunnallinen ja lisäksi teen kaiken näköisiä käsitöitä :) 

 

Noh nämä asiathan nähdään vasta kun se pieni joskus tulee meidän perheeseemme! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now