Sign in to follow this  
Followers 0
Coordinator

Auts!

13 posts in this topic

Tukiketju kaikille villien tai koheloiden lapsosten läheisille :)

 

Ajankohtaista meillä tänään: oltiin Anttilassa pojan (1 v 1 kk) kanssa. Poika kiipeili ostoskärryjen lastenistuimessa, eli yritti nousta seisomaan istuimessa ja roikkua hyllyissä (ja niin edelleen). Näin pientä on turha yrittää paljoa estellä... Itse haeskelin tarvittavia tavaroita, kunnes kuulin muksahduksen ja ison parun. Katseeni oli ollut hetken poissa ostoskärryistä ja poika oli kiipeillessään mätkähtänyt lattialle. Kova itku jatkui hetken aikaa ja ohimolle tuli kuhmu, mutta onneksi poika muuttui nopeasti taas omaksi iloiseksi itsekseen.

 

Tuo ostoskärryssä kiipeily on vihoviimeistä, koska kaupassa ei kerta kaikkiaan pysty koko ajan pitämään taaperosta kiinni ja estämään mahdollista putoamista... Poika on ollut rauhallinen liikkeellelähtijä eikä ole koheltanut kamalasti, mutta nyt alkanut kiipelyinnostus kyllä pitää meitä vanhempia jatkuvasti pienessä jännityksessä.

Edited by Coordinator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pieniä muksahduksia en pyri välttämään mutta mielestäni liian vaaralliset touhut estän kyllä. Jos meidän poika ei tottelisi esim. kärryissä kiipellessä ja en pystyisi häntä koko ajan vahtimaan niin sitten poika ei kärryissä olisi ja kauppareissu hoidettaisiin esim. rattaiden kanssa tai kantorepulla. Mutta kyllähän noita haavereita aina vahingossa saattaa sattua vaikka pyrittäisiinkin estämään isoimmat vahingot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitin poika ei oo kyllä vielä taaperoikäinen, mutta hirmuinen kiipeilijä jo silti! Yllättävän hyvä tasapaino hällä on, ja tuuriakin varmasti mukana tosi paljon, koska muksahduksia ei ole juurikaan sattunut...

 

Ipana siis kiipee mm. keittiön vetolaatikoihin, sohvalle, tv-tasolle, syöttiksestä pöydälle, pinniksestäkin on jo kova yritys kiivetä yli, siinä ei onneksi vielä onnistu! :o

 

Ostoskärryistäkin on kerran muksahtanut, mutta onneksi sille puolelle missä oli tavarat, eikä lattialle... Menemme mielummin siis kauppaan matkarattailla :rolleyes:

 

Ei siis ole juurikaan muksahdellut, eilen taisi sattua pahin kun lensi sohvalta selälleen ja takaraivo kopsahti, mutta eipä hän siitä mitään näyttänyt oppivan <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksahduksia on ihan mahdoton yrittää estää. Me koitetaan vaan vahtia ettei mitään liian vaarallista pääse käymään. sitä paitsi parhaiten tuommoset pienet ymmärtää kun vähän kirpasee, eihän ne muuten tiedä mitä pitää varoa kun ei tiedä mitä "varo tai muuten sattuu" tarkoittaa ;) . Kyl meillä on tiputtu sängystä, sohvalta, portaista mutta pienellä itkulla ja säikähdyksellä noista on selvitty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua pelottaa noissa putoamisissa niskojen taittaminen tai kallon murtumat. :unsure: Käsien ja jalkojen murtumathan eivät ole niin vaarallisia ja paranevatkin lapsilla yleensä hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän reilun vuoden ikäinen pitää hauskana leikkinä sitä, että yrittää kiivetä sohvan selkänojan yli ja kun äiti ryntää estämään on kikakatus kova. En ole vielä keksinyt millä saisin kyseisen urheilun loppumaan. Ilmeisesti täytyy siirtää sohvaa.

 

Ostoskärryongelmasta tuli mieleen että täälläpäin maailmaa (USA:ssa) ostoskärryjen lastenistuimissa on turvavyöt. Voisiko ratkaisu pahimpien kiipeilijöiden kanssa olla että kuljetatte käsilaukussa jotain omaa vyötä mukana, jolla voi ainakin hidastaa kiipeilyä, jos ei se sitä kokonaan estäisikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen, 5, oli keikkunut isovanhempien luona tuolilla ja pudonnut sitten lattialle. Tuloksena heiluva etuhammas. Tuttu hammashoitaja oli hammasta katsonut heti tapauksen jälkeen. Kyllähän se aika paljon heiluu, mutta toivon mukaan ei ole käynyt mitään uudelle hampaalle siellä jossain alla. Saa nähdä missä vaiheessa hammas sitten lähtee, kun tuleehan se hampaidenvaihtuminen ajankohtaiseksi kuitenkin tässä jossain vaiheessa.

 

muoks. Eihän esikoinen mikään taapero ole ollut aikoihin, mutta vastasin kuitenkin. Ehkä otsikkoa voisi muuttaa, kun on palstan nimikin "taaperot ja leikki-ikäiset" :)

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kai jotenkin ajattelin, että isommat hallitsee jo touhunsa sen verran paremmin kuin nuo kävelemään opettelevat ja siitä vähän vanhemmat, ettei niille niin paljon satu mitään. Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kaipa ne extremet yritykset lisääntyvät ihan siinä suhteessa kuin taidotkin, joten sattuu sitä isommillekin.

 

Eihän tuo palstan nimi sitä tarkoita, ettei täällä voisi olla taaperoiden tai leikki-ikäisten tai vaikka eskarilaisten asioita käsitteleviä ketjuja :) Mutta kaikin mokomin, saa täällä kertoa isompienkin törmäilyistä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v 5kk on juuri tuollainen kiipeilijä. Kotona muksahduksia sattuu ja annan sattua, kun isommat haaverit on estetty. Kaupassa olen kyllä tosi tarkka etten hetkeksikään jätä yksin kärryyn, vaan kärry on mun vieressä ihan koko ajan. Poika on kyllä yrittänyt kiivetä useasti pois. Vaikein aika oli juuri tuossa 1v-1v3kk kun järkeä ja taitoa ei ollut vielä riittävästi ja mä olin melkein hermoraunio. Nyt on jo selvästi helpottanut, kun taitoakin on karttunut enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostoskärryongelmasta tuli mieleen että täälläpäin maailmaa (USA:ssa) ostoskärryjen lastenistuimissa on turvavyöt. Voisiko ratkaisu pahimpien kiipeilijöiden kanssa olla että kuljetatte käsilaukussa jotain omaa vyötä mukana, jolla voi ainakin hidastaa kiipeilyä, jos ei se sitä kokonaan estäisikään.

 

Mä olen juuri tästä USA:n käytännöstä innottuneena ruvennut kuljettamaan mukana irtovaljaita joilla saa muksun näppärästi molemmilta puolilta ostoskärryn istuimeen kiinni. Itsellä on paljon turvallisempi olo :) Valjaat tulee käyttöön myös syöttötuoliin jos poika joskus keksii miten siitä noustaan... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just näin tuttavaperheen vinkistä mekin. Alkuun valjaat oli juurikin syöttötuolissa, nyt ne kulkee mukana. Saa esim. Prismoista ja CM:sta hintaan n. 9 e. Ei paha investointi, jos noita kolhuja oikeasti haluaa välttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mein tyttö ajeli Nalle Puh -autolla ja muksahti lattialle (2 viikkoa sitten). Makasi lattialla ja huusi hirveesti. Nenästä tuli verta ja kun mies asiaa tutki paremmin, huomattiin et nenä oli sieraimen vierestä IRTI 1,5 cm. Päivystyksen kautta mentiin tyksiin tikattavaksi. 3 tikkiä laitettiin ja nyt nenä näyttää ihan hyvältä jo. Tästä opimme, että saamme varoa kiipeilevää taaperoa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika oppi 11 kuukauden iässä kiipeilemään eikä tietenkään osannut varoa yhtään. Vähän ennen 1-v syntäreitä sattui sitten haaveri, kun poika putosi nojatuolista pää edellä alas. Pudotus sinänsä ei olisi ollut erityisen paha, mutta huonoksi onneksi hän löi pudotessaan päänsä viereiseen kaiutintelineeseen. Otsaan tuli syvä, ammottava haava ja verta tuli melkoisesti. Ei muuta kuin soitto hätänumeroon, että mitäs nyt tehdään, kun ei verentulo meinannut loppua alkuunkaan ja poika oli ihan hysteerinen :mellow: Ensin meille lähetettiin ambulanssi, mutta pian puhelun päätyttyä verentulo sitten yllättäen loppuikin ja poikakin rauhoittui, joten peruimme lanssin ja lähdimme itse viemään poikaa päivystykseen. Lopputuloksena 3 tikkiä otsassa ja luultavasti pysyvä arpi. Nyt vajaa 2 kk myöhemmin siinä näkyy onneksi enää punainen viiru. Mutta pari päivää tuon putoamisen jälkeen olisi ollut pojan 1-v kuvaus, joka sattumoisin jouduttiin siirtämään :rolleyes:

 

Mua pelottaa noissa putoamisissa niskojen taittaminen tai kallon murtumat. :unsure: Käsien ja jalkojen murtumathan eivät ole niin vaarallisia ja paranevatkin lapsilla yleensä hyvin.

Itsekin tuota kallonmurtumaa (ja aivotärähdystä!) kovasti huolehdin mutta pojan haavan tikannut lääkäri sanoi, että tämänikäisille ei kovin helposti sellaisia tule, koska kallo on vielä tässä iässä niin "joustava". Pojallekaan ei siis lopulta muuta tullut kuin tuo haava ja siellä vastaanotollakin oli jo oma iloinen itsensä. Paitsi tikkejä laitettaessa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0