Shakira

Juotteko yrityskuukautena (alkoholia)

568 posts in this topic

Menkkojen jälkeen voin juoda normaalisti ilman mitään syyllisyyden tunnetta, mutta jotenkin iskee huono omatunto, jos juon silloin, kun raskaus voisi olla jo mahdollinen eli n. puolessa väliä kiertoa ja sen jälkeen.. Nyt menossa kierrossa 27/29, ja alkoholi ei vain maistu, ja jos hörpynkin otan oluesta, tulee jotenkin huono omatunto.. On se mieli niin kummallinen.. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En meinaa ku en muutenkaan juuri juo. Joskus saatan ottaa lasin punaviinia jos ollaan ulkona kavereiden kanssa syömässä mutta yleisempää on, että en ota. Joten eipä tartte mahdollisen raskaaksi tulon jälkeen edes perustella sitä miksi en juo mitään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti munkin pitää nyt jättää toi alkoholi pois, kun ette te muutkaan juo (ja kaiketi se ei mitenkään edistä raskautumista). Me tykätään miehen kanssa hyvästä ruuasta ja harrastetaan viinejä, et 1 - 3 kertaa viikossa on tullut juotua 1 - 2 lasia viiniä. Mut kaipa se on tästä nyt luovuttavahysteric.gif Mä kyllä tykkään viinistä aika paljon...ehkä sit menkkojen aikaan voi edes maistaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalistikaan en hirveästi alkoholia käytä ja yrityksen alkaessa tarkoitus jättää alko pois, mutta menkkojen aikana tai juuri niiden jälkeen voisin ehkä ottaa vähän, jos ei nyt sitten ekoista kierroista heti raskaudu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... tämä on hieman hankalaa, sillä en toisaalta haluaisi käyttää kovasti alkoholia yrityksen aikana, varsinkaan juuri siinä kierron puolivälin jälkeen, mutta välillä vain tulee sellaisia tilanteita, että alkoholin käyttö olisikin kiva juttu :). Luin jostain, että ennen kuin plussa on edes teoreettisesti mahdollista saada raskaustestiin (eli aivan kierron lopussa), ei alkoholin käyttö haittaa mahdollista mahassa asustelijaa. Onko tämä sitten ihan virheellistä tietoa? Vai lähinnä raskautumisen helpottamiseksiko suurin osa ei teistä juo alkoholia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rehellisesti sanottuna ihan samalla tavalla kuin normaalistikin. En käytä paljon, viikonloppuna saatan ottaa yksi-kaksi max.-kolme lasia viiniä illassa, mutta ei joka viikonloppu ja yleensä korkeintaan pe tai la. Tälle 1. yk:lle sattuu kuitenkin sekä suurten lopputenttien kaatajaiset että kahden päivän railakkaat valmistujaiset, joita kuitenkin juhlitaan vain kerran elämässä. En jaksa stressata, vaan juon just sen verran ku sattuu huvittamaan - siis kierron aikana. Ens viikonlopun valmistujaisia ennen teen kuitenkin testin varulta. Yrittäminen saattaa kestää kuukausia - vuosia. Viinilasi silloin tällöin voi koitua terapeuttiseksikin aikojen saatossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

viime (ja ensimmäisen) yrityskuukauden aikana olin erittäin varovainen alkoholin kanssa. Jätin ottamatta, jos se vauvanalku siellä oliski..

No ei ollu ja päätin ettei se rajoita mun elämää ennenkuin on varmaa. Ja sitäpaitti kun me pienesti vaan tjottaillaan, ei yrittämällä yritetä.

 

Tietty takaraivossa jokin sanoo että ei mielellään loppukierrosta, mutta sanotaan kovasti ettei se vaikuta sikiöön ku vasta niihin aikoihin ku plussa pärähtää tauluun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kans miettiny tätä tosi paljon. Koska oon aina kaikissa juhlissa kuitenkin juonu ihan normaalisti ja oon ollu aika kova menemään, niin jos nyt kokonaan lopettaisi kaiken juomisen niin varmasti ihmiset ihmettelisi että mikä nyt on ja varsinkin työpaikalla varmasti alettaisiin supisemaan. Meillä kun on aika usein kokouksia missä iltaohjelmaa yms.

 

Samoin ruoan kanssa jotenkin on niin normaalia ottaa lasi viiniä että tuntuis hassulta se lopettaa ellei oikeesti ole vielä raskaana. Eli varmaankin juon ihan normaalisti vähän kunnes tosiaan testit näyttää jotain positiivista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio rajoittaa alkoholin käyttöä mitenkään yritysaikana. En sitä mitenkään hirveitä määriä kuukauden aikana muutenkaan vedä, joten tuntuisi jotenkin hysteeriseltä kokonaan kieltäytyä, kun ei vielä ole oikeaa syytä siihen. Tietysti jos olisi vaikka sellainen tilanne, että olisi jotkut suuremman luokan ryyppäjäiset tiedossa ihan loppukierrosta, niin testaisin varmuuden vuoksi ja toki jättäisin juomatta, jos testi näyttäisi positiivista. Mutta kun ei voi tietää, kuinka kauan sitä yritystä oikein kestää, niin tuntuisi musta vähän inhalta jättää alkoholi niin pitkäksi ajaksi ihan turhaan. Aivan normaalia elämää ajattelin elellä siihen saakka, että on jonkinlainen todiste siitä, että pullat on uunissa :grin:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ihan sama kuin edellisellä kirjoittajalla. En aio rajoittaa mitenkään. Tosin alkoholin käyttöni on sen verran pientä, että eipä tuo nyt pahemmin taida haitata mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman ensimmäisen yrityskuukauden aikana olin kauhean tarkka juomattomuudesta, mutta sitten menkkojen taas kerran alettua päätin lopettaa moisen tiukkislinjan, eli lohduksi herkkujuustoja (niin kiellettyjä raskauden aikana) ja hyvää punaviiniä. Sen jälkeen olenkin jatkanut normaalilinjalla, eli käytännössä hyvän ruoan ja viinin ystävänä voin ottaa lasillisen tai pari ruoan kanssa, ja onpa joukossa ollut joku viikonlopunaloitus-mojitokin. Mun vahva mutu-tuntuma tähän asiaan on, että yhteiskunnassa, jossa on runsaasti alkoholiongelmaisia, alkoholin haitoilla pyritään "varmuuden vuoksi" pelottelemaan vähän enemmänkin kuin oikeasti olisi tarpeen. Eihän kukaan raskaana oleva tietenkään halua perskännejä vetää, se on selvä, mutta että jo yritysvaiheessa pitäisi olla absolutisti - ehkä hiukan over the top? Varsinkin, kun se yritysvaihe saattaa tosiaan kestää jopa vuosia.

 

Toisekseen, liekö mitään tutkimusta aiheesta, kuinka moni lapsi on saanut alkunsa vanhempien ollessa iloisessa pikku maistissa, tai vähintäänkin hilpeässä hiprakassa? Jotenkin tuntuu, että määrä ei välttämättä ole ihan vähäinen... Ja varsinkin vahinkoraskauksissa taustalla on hyvinkin usein humalatila, joten ei se todellisuudessa näytä juuri hedelmöittymistä estävän. Toinen pointti onkin sitten se, mikä on stressin vaikutus hedelmöittymiseen. Jos pariskunta yrittää kovin tosissaan ja väkisin lasta, ja stressaavat jo valmiiksi juomisista, syömisistä ja muista elämäntapasäännöistä, niin hyvä tarkoitus voikin kääntyä itseään vastaan. Ehkä mahkut ovat sittenkin pikkuisen paremmat, jos ottaa vähän rennommin ja heittäytyy lapsentekoon vaikka romanttisen samppanjahetken jatkoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä elän ihan normaalia elämää ennen raskautumista. Tosin en kyllä känniin itseäni juo yleensäkään, mutta en siis jätä ruoan kanssa viinilasillista juomatta yritysaikana. Eipä sitä lasillistakaan joka päivä tai edes viikko kuitenkaan tule otettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En juo. Käyn baareissa muutenkin melko harvoin, parin kuukauden välein, ja kotona tissuttelusta en tykkää. Eli minun alkoholinkäyttö on ainoastaan viihdekäyttöä,että pääsee tanssitunnelmaan..:) Annan itselleni luvan ottaa alkoholia vain menkkojen alettua (jos ne alkaa, toivottavasti ei!:girl_wink: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinaan rajoittaa elämääni ainkin loppukierron osalta. Jos yritys venyy pitkäksi, niin katsotaan sitten uudestaan. En niin paljon juo, että kovin paljosta joutuisin luopumaan ja onpahan olo sitten varmempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en muutenkaan paljon juo enkä aio rajoittaa elämääni ennen kuin olen varmuudella raskaana. Ei siinä että paljon rajoitettavaa olisi, juon lasin viiniä ehkä kerran pari kuussa. Eilen tosin joimme pullon kuplivaa miehen kanssa kun vietettiin myöhäistä ystävänpäivää ja olen nyt kierron keskivaiheilla. Jos on tärpännyt niin toivottavasti laspesta tulee iloinen ja kupliva persoona!girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä kierrossa en rajoittanut. Toisessa rajoitin loppukierron osalta, tosin yhden lasillisen taisin skumppaa juoda. Vaikka sanotaan, ettei alkoholilla ole vaikutusta ennen kuin tietää olevansa raskaana, uskon, että se voi vaikuttaa raskautumisen mahdollisuuksiin. Ainakin jos tykkää isomman kaavan mukaan ottaa.

Tuo skumppalasi taisi jäädä viimeiseksi pitkään aikaangirl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt ottanut pari lasi viiniä viimeisten parin viikon aikana vaikka epäilen olevani raskaana. Mut jos saan viikon päästä plussa tuloksen, niin en aio juoda ollenkaa.. En halua ottaa riskejä vauvan terveydelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla aika monen kanssa: en hirveästi aio rajoittaa alkoholin nauttimista, mutta toisaalta en sitä mitenkään ihan kovin paljon käytäkään. Tuntuisi järjettömältä lopettaa kokonaan, kun ei tiedä, milloin mahdollisesti tulee raskaaksi (jos tulee). Toki aion noudattaa normaalia varovaisuutta ja testailla kierron loppuvaiheessa jos jotain isompia juomajaisia on suunnitteilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen alkanut miettiä asiaa uusiksi ja taidan sittenni rajoittaa/olla juomatta kierron loppuvaiheet.

Mutta missä menee raja? Ovulaation aikoihin? Sitä pohdiskelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä yritys vasta ihan alussa, joten en voi kommentoida kun yhden kierron perusteella. Join ovulaation jälkeisellä viikolla muutamana iltana n. puoli lasia punkkua. Kun joitain toiveita herättäviä oireita alkoi ilmaantua, niin alkoholi ei enää yhtäkkiä maistunutkaan. Yleensä kyllä viini maistuu, joten varsin ihmeellistä mun kohdallagirl_wink.gif Viime viikonloppuna oli vuorossa juhlat, joissa tiesin viinin kuuluvan asiaan, joten testasin juhla-aamuna varmuuden vuoksi. Sain puhtaan negan, joten join ruuan kanssa yhteensä n. lasin viiniä. Senkin lähinnä vain välttyäkseni kysymyksiltä, jotka kieltäytymisestä olisi seuranneet. Ihan raskauden alussa mun käsityksen mukaan ei pieni määrä alkoholia ole haitaksi, mutta eipä varmaan juuri kyllä hyödyksikään. En siis aio pingottaa, vaan muutama lasi viiniä saa mennä, jos maistuu ja plussaa ei vielä näy. Näin täällä! smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä niin harvoin juon muutenkaan, että en ennen plussaa moisesta stressaa. Jos sattuu jotkut juhlat olemaan ennen kuukautisten määrättyä alkamista, niin juon kyllä. En ikinä juo kauhean paljon muutenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika samaa kuin muutkin, eli kun en muutenkaan juo niin hirveästi, niin en koe syytä rajoittaa entisestään. Kyllähän nyt jonkin verran pitääkin mahd. pitkään ottaa, ettei uteliaat vanhemmat ala epäilemään jotain! Paitsi pitäisiköhän nyt jo jättää kokonaan pois, ja kun ei vatsa ala pyöristyä, niin eivät sitten ala epäillä kun aihetta olisikin! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now