Shakira

Juotteko yrityskuukautena (alkoholia)

568 posts in this topic

Kierron alussa saatoin ottaa jonkun yhden (pienen ja vajaan) lasin viiniä pari kertaa ruuan kanssa, mutta puolivälin jälkeen en enää lasiin koskenut, lukuun ottamatta yhtä pientä makua miehen kaljasta. Yritin kuitenkin olla melko varovainen tän homman kanssa. Tosin nyt vasta plussaamisen jälkeen asetin alkoholin totaalikiellolle.

Edited by Rautanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon miettinyt kovasti miten pitäisi toimia. Edellisessä yrityskierrossa kävin apteekista ostamassa raskaustestiä. Halusin testata ajoissa jotta tietäisin, voinko ottaa tyttöjen kanssa siideriä. Kiertopäivä oli muistaakseni 27/30. Apteekin täti sanoi, että tuossa vaiheessa alkio ei ole edes kunnolla kiinnittynyt vielä, eli pari siideriä ei hetkauta sitä mihinkään suuntaan.

 

Jos tosiaan istukka ei toimi ennen 6.viikkoa, niin eikö silloin yrityskuukautena voi olla ihan luvan kanssa aika huoletta alkoholin suhteen? Toisaalta jostain luin, että alkion/sikiön kehityksen kannalta aivan kriittiset viikot ovat 2-10 - voiko alkoholi vaikuttaa aivan alussa jotain muuta kautta kuin istukan?

 

Miehen ainakin pitäisi yrityskuukautena vähentää alkoholia siittiöiden laadun parantamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoholi ilmeisesti voi vaikuttaa hedelmöittymiseen ja kiinnittymiseen ihan alkuvaiheessa. Eli hedelmöitystä/kiinnittymistä ei tapahdu liian alkoholin vuoksi tai alkanut raskaus päättyy spontaaniin keskenmenoon. Eli jos olen ymmärtänyt oikein, alkoholi ei vielä tuossa vaiheessa suoranaisesti vaikuta alkioon ja sen kehitykseen, vaan siihen, että alkaako raskaus ylipäätänsä ja jatkuuko se alkua pidemmälle.

 

Mutta käsittääkseni kyse ei tosiaankaan ole lasillisesta tai kahdesta, vaan vähän runsaammasta kulutuksesta.

 

 

Löysin aiheeseen liittyvän tutkimuksenkin: http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/full/160/7/661

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tosi mielenkiintoinen tutkimus. Jos nopeasti silmäiltynä ymmärsin oikein niin tuossa tutkimuksessa jo 1-4 alkoholiannosta voivat vaikuttaa hedelmöittymisen onnistumiseen. Eli oli tutkittu etenkin sitä ovulaation jälkeistä aikaa. Tuon perusteella kannattaisi siis olla 0 -linjalla.

 

Myös kofeiinia kannattaisi välttää; en ihan ymmärtänyt että käyttävätkö ne joille keskenmenoja tuli, enemmän alkoholia ja kofeiinia vai onko kofeiinilla sama vaikutus täysin erilläänkin käytettynä, kun mitä alkoholilla.

 

Aika hassua toisaalta että myös miehen juomisella oli vaikutusta. Siittiöillä kun kaiketi menee se n. 3 kk kehittymiseen eli välitöntä vaikutusta syntyviin siittiöihin alkoholilla ei voisi olla. Mutta ehkä niihin sen hetken hedelmöittämässä oleviin siimoihin.

 

Olen kyllä itse yrittänyt elää niinkuin ennenkin, vähän pistää miettimään että pitäisikö ainakin viinilasillisista luopua... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä join normaalisti kun ei me oikeastaan edes yritetty. Mutta eilen plussaus ja nyt jäi sitten alkoholi vuodeksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä voisin juoda ennen plussaa. Kuitenkin, jos raskaus voisi jo näkyä testissä, testaisin varalta ennen juomista, vaikka en muuten vielä testaisi noin aikaisin.

 

Käytännössä nykyään ei tule juotua alkoholia juuri koskaan, joten en joudu asiaa hirveästi pohtimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alkoholi ilmeisesti voi vaikuttaa hedelmöittymiseen ja kiinnittymiseen ihan alkuvaiheessa. Eli hedelmöitystä/kiinnittymistä ei tapahdu liian alkoholin vuoksi tai alkanut raskaus päättyy spontaaniin keskenmenoon. Eli jos olen ymmärtänyt oikein, alkoholi ei vielä tuossa vaiheessa suoranaisesti vaikuta alkioon ja sen kehitykseen, vaan siihen, että alkaako raskaus ylipäätänsä ja jatkuuko se alkua pidemmälle.

 

Mutta käsittääkseni kyse ei tosiaankaan ole lasillisesta tai kahdesta, vaan vähän runsaammasta kulutuksesta.

 

 

Löysin aiheeseen liittyvän tutkimuksenkin: http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/full/160/7/661

 

Kiitos linkistä, olipa tosiaan mielenkiintoista. Kuten sanot, kyse ei ole ihan lasillisesta tai parista. Siellä ihan lopussa "discussion"-osuudessa sanottiin näin:

Only an intake of 10 or more drinks/week was statisticallysignificantly associated with spontaneous abortion.

 

Eli mä käsitän asian niin, että alle 10 annoksella/viikko ei ollut merkitystä varhaisiin keskenmenoihin, ainakaan tilastollisesti.

 

Taidanpa siis mennä ja ottaa lasillisen punaviiniä - ovulaatiosta on 4 päivää ja kohdun verenkierto kaipaa hyvässä lykyssä aktivoimista :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt viikko testillä todetusta oviksesta. Eilen työpippaloissa join klo 18 - 01 välisenä aikana 5 annosta alkoholia. Esikoisen tekemisessä meni 6 kiertoa, joten en aio lopettaa normaalia elämistä tärppiä odotellessa. Nyt on siis vasta eka yrityskierto. Jos olisin ollut eilen juomatta, niin raskaushuhut olisivat alkaneet välittömästi kun en normaalisti lasiin sylje. :rolleyes: Jos plussa olisi jo tullut, olisin tietysti jotenkin keplotellut ja piilotellut juomattomuuttani (todella vaikeaa, kokemusta on ed. kerralta) tai jättänyt suuremmalla todennäköisyydellä kemut väliin.

Edited by Taken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä itse järkeilisin, ettei satunnaisesti juodut alkoholiannokset vaikuta hedelmöittymiseen, mutta juomisen säännöllisyys ja määrät enemmänkin (?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normilinjalla mennään ennen plussaa, koitan olla niin ettei pipo ala (tän enempää :P ) kiristää! Eli kyllä, viiniä juon kuten ennenkin. Tai oikeastaan, mietin, että tässä eletään vielä "ennen" -aikaa siihen saakka kunnes / jos plussa jossakin vaiheessa tulla tupsahtaa. Jollei raskautumista tapahdu jokusen kuukauden sisään niin sitten varmaan pistän korkin kiinni kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole missään vaiheessa rajoittanut elämää ennen plussatestiä. Tosin eipä ole kännejä tapana vetääkään ja alkoholinkäyttö rajoittuu pariin kertaan kuukaudessa ja yleensä yhteen alkoholiannokseen. Esikoisen syntymän jälkeen en ole ollut kertaakaan humalassa enkä ole ottanut kerralla kahta alkoholiannosta enempää. Ja nekin aina vasta lasten nukkumaan menon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikai se kohtuullinen juominen haittaa ennenku on plussa testissä (istukka jota kautta alkio saa samat aineet ku säki), joten ite en menis kauheesti rajottamaan. Vaikka onhan se hyvä tietty jo totutella siihen ettei saa juoda. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko juoda kun on työkaverin karonkka. Ei siellä vois olla juomatta kenenkään huomaamatta. En koskaan juo kännejä, joten en usko tuosta mitään haittaa tässä vaiheessa olevan. Nollalinjalle sitten jos plussa tulee! Mietin tätä karonkkaa jo aikaisemmin, että mitä jos plussa tuleekin jo aikaisemmin. Ei olis kiva että työkaverit arvaa raskauden heti ekoilla viikoilla, ja tuo tilanne kun istutaan pöydässä ja tarjoilija kaataa viiniä olis aika vaikea mitenkään salata.. Mutta kun ei tärpänny, niin tätä ongelmaa ei ole! (positiivista ajattelua)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyrkimys on elää normaalisti. En käytä alkoholia muutenkaan paljon, saunasiiderin tai -oluen voin helposti jättää väliin kun teen sitä jo nytkin. Viinilasillisesta ruoan kanssa tulee olemaan paljon vaikeampi luopua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan normaaliin malliin elellään ennen plussatestiä :) Ei sillä, että eipä tässä nyt muutenkaan tuu kauheesti juotua, kun tuo esikkokin on vasta reilun vuoden. Ei paljoa kiinnosta juoksennella baareissa :D

 

Eikai se alkoholi sitä paitsi pitäisi raskauteen vaikuttaa ennen kuin istukka yhdistää verenkierrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sama homma, kuten monella muullakin..eli ihan normaalisti elelen ennen plussaa ja samoin oli ennen aiempiakin raskauksia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ihan normaalisti elelin ennen plussaa. Tosin lasillinenkin tökki ennen molempia plussia, joten taisi olla merkki raskaudesta ja jonkunsortin alitajuntainen valmistautuminen raskauteen. Enkä siis ole mikään runsas käyttäjä! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en ole missään vaiheessa rajoittanut elämää ennen plussatestiä. Tosin eipä ole kännejä tapana vetääkään ja alkoholinkäyttö rajoittuu pariin kertaan kuukaudessa ja yleensä yhteen alkoholiannokseen.

Kuulostaa mun alkoholinkäytöltä ;)

 

Ja jos olisin alkoholinkäyttöä ruvennut rajoittamaan esikoista yrittäessä, olis tullut kyllä aika pitkä juomattomuuskausi. Tyttöä kun kuitenkin tehtiin reilusti yli kaksi vuotta. Nyt toista toivoessa olen vielä imettänyt esikoista, nyt tosin en enää kohta kuukauteen. Eli jos ihan nollalinjaa olis vetänyt yrityskauden, odotuksen ja imetyksen, olisin viimeksi juonut häissämme joulukuun alussa 2005 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaalisti elellään, absolutismia en ota käyttöön koskee se sitten alkoholia, kahvia tai ruokia - ennen kuin plussa pärähtää. Alkoholimäärät tosin ovat radikaalisti vähentyneet yrityksen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun rilluvuodet on selkeesti loppunu muutenkin.. Ei vaan kiinnosta enää ryypätä kunnolla, niinku sillon nuorempana. :rolleyes: Rakastan olutta ja punaviinejä, niitä menee sellasia kohtuusmääriä sillon tällön. Aion nauttia niistä, samoin muista ns kielletyistä aineista (esim homejuusto, kaikki kofeiinijuomat kahvista ediin) niin kauan ku "kärsin" tästä kamalasta plussattomuudesta. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoholin käyttö on aika rajallista muutenkin (maks. pari annosta viikossa) joten en sen enempää rajoita alkoilua myöskään vaikka yritys on päällä. Plussan tullessa toki alko jää saman tien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

MIetityttää nyt tämä(kin) aihe, kun viime viikon lopulla oli ovis ja nyt tulevana pitäisi kolmena päivänä peräkkäin tissuttelua harrastaa. En oikein tiedä miten tuohon suhtautuisin, kun toisaalta tuntuu niin oudolta / turhalta rajoittaa sen parin sidukan ottoa per ilta, jos en edes ole raskaana. Mutta ei kai sitä viikon sisään mitään istukoita tms ole vielä muotoutunutkaan, jos olisi onnellisesti käynyt viikonloppuna...vai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now