Sign in to follow this  
Followers 0
Sadette

raskaus ja laktoosi-intorelanssi

27 posts in this topic

Onko joku huomannut laktoosi-intorelanssin pahentuneen raskauden aikana? Onko tilanne parantunut synnytyksen jälkeen?

 

Olen ennen raskautta pärjännyt vähälaktoosisilla tuotteilla hyvin, mutta tällä hetkellä vatsani ei siedä laktoosia ollenkaan. Olen siirtynyt nyt kokonaan laktoosittomiin tuotteisiin. Tylsää kun on kesä tulossa ja jäätelö maistuisi, hyla-tuotteitakin on vähän tarjolla, laktoosittomia vielä vähemmän :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hassua... mulla oli raskauden aikana juuri päinvastainen tilanne eli normaalisti en kestä laktoosittomiakaan tuotteita, ainakaan isommissa määrin,mutta odotusaikana pystyin ihan hyvin syömään hylatuotteita eikä esim. satunnainen tavallinen maitosuklaapalakaan tehnyt pahaa...

Raskauden jälkeen tilanne palasi taas tuttuun eli nyt saa varoa kaikkea laktoosia tosissaan. Luulisin, että sullakin helpottaa viimeistään sitten!

 

Kesäksi suosittelen tofujäätelöä, ainakin mulle maistuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina vaihdellut hieman tuo laktoosin kesto, mut raskauden alusta puoliväliin saakka en sietänyt yhtään tippaa. Aiheutti ihan hirveät mahakivut. Sit jotenkin samoihin aikoihin kun päänsäryt, huimaukset ja pahoinvointi katosi (eli puolessa välissä) mun laktoosin sieto sit muuttui ihan päinvastaiseksi ihan yhtäkkiä. Ja nyt oon saanyt syödä normaaleja tuotteita ihan mielinmäärin.

 

Ennen raskautta siis oon voinut syödä vain vähälaktoosisia tuotteita mutta nyt ei pahemmin vaikuta vaikka koko päivän söisi vaikka mitä. Kyllä se tilanne varmasti tästä vielä muuttuu kun raskaus päättyy, mut nautin täysin suklaasta ja kaikesta laktoosista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt hyla/laktoosittomia tuotteita vuosia, mutta nyt tuntuu että maha ei halua maitotuotteita ollenkaan. Syön vähemmin maitotuotteita, mutta oireet ovat vähän helpottuneen 15. viikon jälkeen. Alkuraskaus oli pahinta aikaa koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan alussa tuntui, että maha ei kestä yhtäkään normi viiliä tai jogurttia , mitä ennen saattoi syödä, mutta nyt menee ihan

kuin ennen raskauttakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tais olla kans alkuraskaudesta pahimmat oireet.. tosin nyt olen pari vuotta voinut syödä ihan hyla tuotteita, yhdessä vaiheessa nekin aiheuttivat oireita joten laktoositon tai soija tuotteet kävivät parhaiten. Muuten mahavaivat on jatkunut raskauden aikana aika samanlaisina kun ennenkin.. eli hyvin vaihtelevasti. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tavallisesti todella herkkä laktoosille, mutta nyt raskausaikana mun laktoosin sietokyky on selkeästi parantunut. Eli mulla näin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä paraniko mun laktoosin sietokyky raskauden vai tuolloin syömieni maitohappobakteereiden (ne kun käyttävät myös jonkun verran laktoosia ravintonaan) takia väliaikaisesti. Nyt oireet ovat kuitenkin samanlaiset kuin ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole huomannut mitään muutosta. En ole mitenkään superherkkä laktoosille koska pärjään hyvin hyla-tuotteilla ja joskus voin jopa syödä pieniä määriä ihan tavallisia laktoosia sisältäviä tuotteita saamatta sen pahempia oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako raskaana ollessa syödä laktoosipillereitä (esim. Lactrase yms.) vai voiko niistä olla jotain haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen tavallisesti todella herkkä laktoosille, mutta nyt raskausaikana mun laktoosin sietokyky on selkeästi parantunut. Eli mulla näin päin.

 

Minulla kävi myös näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on normaalisti se tilanne, etten voi käyttää muita kuin laktoosittomia tuotteita, hylatkaan eivät käy. Nyt raskaanaollessa pystyn yllättäen käyttämään pieniä määriä tavallisia maitotuotteita ilman ongelmia. Eli vaiva on helpottunut, jostakin syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle kävi ensimmäisessä raskaudessa samoin - en normaalisti kestä ollenkaan tavallisia maitotuotteita ja useimmat vähälaktoosisetkaan eivät käy. Silloin kuitenkin pystyin syömään paketillisen tavallista jäätelöä (juu, oli vähän vaniljajäätelöhimoja eikä laktoositonta vielä saanut) kerralla ilman mitään oireita. Välittömästi synnytyksen jälkeen tilanne palautui ennalleen, sairaalan vähälaktoosiset jugurtit vetivät vatsan sekaisin.

 

Tässä raskaudessa laktoosiherkkyys on sama kuin tavallisesti. En siis siedä mitään muita kuin täysin laktoosittomia tuotteita (enkä niistäkään kaikkia, esim. rahka ei käy missään muodossa). Vähälaktoosinen maustamaton jugurtti (ja pari muuta hapanmaitotuotetta) on ainoa, jota pystyn syömään pieniä määriä ilman oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on laktoosin sietokyky parempi nyt raskaana kuin ennen sitä. En ehkä pystyisi syömään jäätelöpaketillista, mutta vähälaktoosista jogurttia yms. pystyy pieniä määriä syömään. Raskaana olevien kannattaa siis kokeilla, miten vatsa kestää.. Saa vähän vaihtelua syömisiin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko joku huomannut laktoosi-intorelanssin pahentuneen raskauden aikana? Onko tilanne parantunut synnytyksen jälkeen?

 

Sukulaiselleni kävi näin: ennen raskautta vaikea laktoosi-intoleranssi, synnytyksen jälkeen vaiva katosi ja on pysynyt poissa kohta 15v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla vaihtelee. Joku päivä voin syödä vaikka kuinka laktoosipitoisia ruokia, joku toinen päivä vatsa ei kestä yhtään. Koetan kuitenkin tasaisesti syödä maitotuotteita ainakin vähän, kun niiden pitäisi olla hyväksi sikiölle. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huomasin ilokseni alkuraskaudessa, että voin syödä huolettomasti laktoosia sisältäviä tuotteita, vaikka normaalisti saan niistä melko herkästi pahojakin oireita. Mutta lähes päivälleen, kun toinen kolmannes alkoi, palasivat oireetkin ja loppuraskauden ajan olenkin tavalliseen tapaan joutunut välttelemään kaikkea laktoosipitoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kokenut että voisin syödä vapaammin laktosillista ruokaa. Syön siis laktoositonta ja välillä jopa tuntuu, että jos syön Hylaa niin vatsa on kipeämpi kuin mitä olisi ei raskaana..?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä ollut tullut mieleenkään, että voisi raskaus tälläkin tavoin vaikuttaa! Mielenkiintoista nähdä miten itsellä mahtaa aikanaan vaikuttaa tai vaikuttaako.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä käytän laktoosittomia suurimmaksi osaksi, hyla menee pienissä määrin. Alkuraskaudessa jostain syystä tuorejuustot ja erilaiset kermat sai mahan erittäin kipeäksi vaikka oli laktoosittomia! Alkuraskauden jälkeen maha ollut niinkuin ennen raskautta.

Jännityksellä odotan synnytyksen jälkeistä aikaa!

Edited by Rouva 7/2011

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole tullut mitään muutoksia, samoilla tuotteilla on menty tähän asti kuin ennenkin. Maito ja kerma on sellaisia mistä tulen helposti kipeäksi, jos ne eivät ole laktoosittomia, samoin jotkut jäätelöt. Kuitenkin esim. ruokakermaa, raejuustoa, jugurttia ja viiliä voin käyttää ihan "tavallisena", eikä maha ole moksiskaan. Mahoja on monenlaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on selvästi pahentunut laktoosi-intorelanssi raskauden myötä. Ennen pystyin syömään päivän aikana jotain normimaidosta tehtyä esim. jätskin ilman vatsakipuja. Nyt ei auta laittaa suuhun mitään, missä on tavallista maitoa tai saa kärsiä kauheista vatsakivuista koko päivän. Tuntuu ettei oikein edes Lactrase auta tähän ongelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikaisemmin pystyin aika huolettomasti syödä kaikenlaisia maitotuotteita. Kun raskaus oli aika alussa, minulle tuli välillä maha todella kipeäksi ennen kuin tajusin että laktoosistahan se johtuu. Lactrase on todellakin auttanut, koska en halua liikaa maitotuotteita vältellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0