E. Vekara

Lapsen vakuuttaminen

334 posts in this topic

Millä perusteella vakuutus on saatettu evätä?

 

Itse "jäin kiinni" kohonneesta niskaturvotuksesta jonka seurauksena otetusta lapsevesinäytteestä todettiin kromosomit terveiksi. Nyt odotan perinatologin tekemää rakenneultraa jossa voi selvitä vielä jotain esim. sydänvikaa tms. Olenko lähes varma hylkytapaus?? Voidaanko hylätä vaikka mitään ei ole oikeastaan löytynyt, ainoastaan pieni mahdollisuus on olemassa..

 

Esikoisella on vakuutus ja kerran ollaan nyt 7 kk aikana käytetty. Lapsi on ollut onneksi vähän kipeä, mutta vielä on liian varhaista sanoa kannattiko.. Nyt tuntuu että ei kannattanut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole mitään lisättävää LilleriLallerin vastaukseen paitsi ehkä, että meillä on tosi loistava henkilökohtainen vakuutusneuvoja, jonka saa aina kiinni! Meillä siis kanssa Pohjantähdestä otetaan vauvavakuutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän perheen kaikki vakuutukset on Tapiolasta. Omavastuu on 81 € ja lapsivakuutuksen hinta tais olla noin 280€ ( jossa jo kotivakuutusalennus huomioitu ), josta me saadaan etutasomme mukaan vielä 15% alennus. Tämä hinta on muistaakseni 2 vuotiaaksi, jonka jälkeen halpenee. Meidän 3½ vuotiaan vakuutus maksaa jotain 200 paikkeilla.

 

Meillä ei onneksi oo paljon tytöllä vakuutusta tarvittu. Eka vuoden aikana käytettiin 2 kertaa yksityisellä, jonka jälkeen ei oo käytetty kertaakaan. Pari kertaa on sitten käytetty ihan arvauskeskuksessa, kun on satuttu saamaan samalle päivälle aika. Tytön vakuutus aiotaankin lopettaa jossain vaiheessa. Pojalle haettiin vakuutus pari viikkoa sitten. Pidetään ainakin siihen asti, että nähdään kuinka paljon tämä tapaus sairastelee, ja jos ei oo tälläkään vakuutuksella käyttöä, niin lopetetaan. Mutta onpahan nyt aluksi varalta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lääkäriin joutuu, Pohjantähti tulee edullisimmaksi.. Korvatulehduksesta maksettiin ekalla käynnillä, seuraavat käynnit korvataan vuodesta toiseen, kunhan vain jatketaan vakuutusta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poju vakuutettu Lähivakuutuksessa ja on ollut hyvä vakuutus. Omavastuu 50e/sairaus ja vakuutusmaksu hieman yli 200e/v. Viivyteltiin tuota vakuutuksen ottoa siihen asti, kunnes poika oli 9kk ikäinen, kun ajateltiin, että pärjätään ilmankin. Jostain kuitenkin löytyi yllättäen siinä kevään kynnyksellä halua vakuutuksen ottamiseen ja niin se lopulta otettiin. Kuukauden sisällä vakuutuksen alkamisesta alkoi korvakierre, joka päättyi pari kk sitten korvien putkitukseen ja kitarisan poistoon. Lääkärissä käytettiin yksityisellä aina kun oli mahdollista ja operaatiot tehtiin myös siellä. Koko "kierteestä" leikkauksineen maksettiin tuo 50e. Lisäksi korvauskäsittely oli tosi nopeaa ja ongelmatonta! Sanomattakin on selvää, että vakuutus on maksanut itsensä jo moninkertaisesti takaisin.

 

Uudelle tulokkaalle otetaan vakuutus heti, kun se on mahdollista. Sen verran tämä esikoisen sairastelu on opettanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- mistä otitte/otatte vakuutuksen?

- milloin vakuutus astuu voimaan?

- mihin saakka vakuutus on voimassa?

- onko esim. kotivakuutus oltava ko. firmassa vai onnistuuko pelkän vauvavakuutuksen ottaminen?

- maksetaanko korvaukset esim. kerran vuodessa vai useammin?

- maksetaanko omavastuu per korvauskerta vai per sairaus?

- minkä hintainen vakuutus on?

 

Vakuutus on Pohjolasta, ennen syntymää otettu eli alkoi syntymästä. On voimassa 20-vuotiaaksi.

 

Pohjolasta saa myös pelkän vauvavakuutuksen, mutta hinta on n. 200 euroa enemmän kuin kotivakuutusasiakkaille.

 

Korvaukset kannattaa hakea kerran vuodessa, jolloin ne saa yhdellä omavastuulla. Omavastuu 10 % tai vähintään 100 euroa menee per hakukerta.

 

Vakuutuksen varausmaksu oli meillä 271 euroa, vakuutusmaksu keskittämisasiakkaana varmaankin 292 euroa (tätä ei vielä ole maksettu).

 

Otimme vakuutuksen lähinnä, koska pelkäsimme jotain pahaa syntymävikaa tms. Onneksi turhaan :) Mikäli lapsella ei mitään kallista sairautta ilmene nyt ensimmäisten vuosien aikana, muutamme vakuutuksen varmaankin pelkäksi tapaturmavakuutukseksi. Murrosiän aknehoidot sun muut varmaan jaksaa maksaa ihan omastakin kukkarosta :lol: Ne pari poliklinikkakäyntiä mitä vauvan kanssa nyt ensimmäisten kuukausien aikana on ollut, eivät ole tulleet niin paljon maksamaan että vakuutusta olisi tarvinnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille oli itsestään selvää, että vakuutus otetaan jo raskausaikana. Myös itellä ja miehellä on sairasvakuutukset, ja käyttöä on ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin vakuutus Tapiolasta. Se alkaa jo syntymästä eli veimme hakemukset 3kk ennen laskettua aikaa. 70 euroa maksettiin varausmaksua, jolloin vakuutus on voimassa heti syntymästä. Kyllä mä mielummin vakuutusta maksan kuin lähden sairaan lapsen kanssa johonkin päivystykseen istumaan. Mä istuin tossa pari kk sitten päivystyksessä 7 tuntia!! Voi että mua otti päähän. Siellä oli myös pieniä lapsia odottelemassa tuntitolkulla lääkärille pääsyä. Yks lekuri siellä otti vastaan ihmisiä. Musta ei oo siihen, että pienen lapsen kanssa siellä odottelisin. Mielummin soitan yksityiselle ja menen sinne eikä tartte odotella tuntitolkulla vuoroaan. Onhan toi vakuutus kallis, mutta mä ainakin mielelläni maksan siitä, että mulla on turvallisempi olo. Lapsi saa hoitoa aina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin myös vakuutus Pohjantähdestä.

 

Kilpailutin yhtiöt ja tuolta saatiin autovakuutusta lukuunottamatta halvimmat ja parhaimmat tarjoukset.

 

Ennen meillä oli vakuutukset Pohjolassa, mutta heillä on tosiaan tuo tosi korkea omavastuu joka on siis hakukertakohtainen eikä sairauskohtainen kuten Pohjantähdessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti tulla vielä mainitsemaan, että Tapiolan lapsivakuutus kattaa myös kilpaurheilun tiettyyn ikään (16 vuotta) asti. Ja tuo(kin) on meidän perheelle kovin tärkeä asia, vaikkakaan ei selitä sitä, miksi olen varannut vakuutukset jo ennen lapsen syntymää. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kilpailutus vielä kesken. Tapiolasta tuli juuri tarjous ja hämmästyin kyllä hintaa, kun olin täältä lukenut kakkosella tai kolmosella alkavista summista. Pääkaupunkiseutulainen joutuu maksamaan 47 euron omavastuulla 507€ ja 84 euron omavastuulla 409€ lapsivakuutusta, kun vakuutuksen varaa odotusaikana. Ja tässä on siis huomioitu jo kotivakuutusalennus samasta vakuutusyhtiöstä. :blink: Summat sisältävät 80 euron varausmaksun.

 

Tapiola vaikuttaisi kyllä muuten kaikin puolin todella järkevältä vaihtoehdolta meille, mutta katsotaanpas nyt vielä muiden yhtiöiden tarjouksia... Äh, pää hajoaa tähän vertailuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaisi millä perusteilla vakuutus saatetaan evätä?

Meillä oli hakemus vetämässä Tapiolaan ja ilmeisesti meikäläisen allergioista johtuen pyytävät lisäselvitystä, eli laittamaan kopiot äitiysneuvolakortista.

No siinä tietenkin sitten näkyy sokeriplussa...

Nyt sitten pelkäänkin ettei me saada vakuutusta... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, onko muita henkivakuutusyhtiöitä kuin Veritas? Tai siis sellaisia, joiden vakuutuksiin ei ole kotivakuutus sidottu? Kun mua ei nappaa ollenkaan se, että kotivakuutus on sitte pysyvästi samassa yhtiössä kuin lapsen vakuutus, vaikka mitä paskaa sattus, ja jos ei ois tyytyväinen vakuutusyhtiöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä oli hakemus vetämässä Tapiolaan ja ilmeisesti meikäläisen allergioista johtuen pyytävät lisäselvitystä, eli laittamaan kopiot äitiysneuvolakortista.

 

Mä olen ymmärtänyt että kysyvät vakiona aina tuon neuvolakortin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen ymmärtänyt että kysyvät vakiona aina tuon neuvolakortin?

 

Mä olin sitä jo tuputtamassa kun käytiin Tapiolan konttorissa täyttämässä hakemus, mutta sanottiin ettei tarvitse.

Kohta on 3 kk ummessa ja ärsyttää jos ei saadakaan vakuutusta :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Ta(p)piola eväsi vauvavakuutuksen, koska vauva kasvaa alakäyrällä ja vauvan kasvua on seurattu ylimääräisissä ultrissa. Mitään huolestuttavaa ei siis ole löydetty. Omaan sairas- ja henkivakuutushakemukseeni tuli vastaus, että niitä ei uskalleta myöntää ennen synnytystä. Aivan niinkuin raskaus ja synnytys olisi joku superriski. Vakuutusyhtiön vaihtoa ollaan mietitty.

 

Jewell: Te olette toimittaneet hakemuksen Tapiolaan ajoissa, joten on vakuutusyhtiön oma vika, jos eivät ole kysyneet neuvolakorttia silloin. Toisaalta jos olette hakeneet vakuutusta vain Tapiolasta, kuten me "fiksuina" teimme, niin sittenhän on liian myöhäistä hakea vakuutusta muualta jos Tapiola hylkää hakemuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähti tänään saman tein kopsut äitiyskortista.

Vähän jännittää mikä on ratkaisu...

Ajattelin soittaa käsittelijälle vielä tällä viikolla ja kysyä missä mennään.

Siten ehdittäisiin vielä käydä muualta kyselemässä.

 

Emuli, kauan teillä meni käsittelyssä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni tapiolassa sen käsittelyn kanssa sellaisen viikon verran. Ja meinas aika loppua kesken. Siellä ne sanoi vaan, että laita vaan muuallekin menemään koska he eivät voi taata sitä, ehtiikö se päätös tulla ennen kuin se aika on täynnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoisen vakuutus Fenniasta. Saatiin sieltä paras paketti, mutta esikoisen vakuutus ei ole kyllä vielä osoittautunut parhaaksi mahdolliseksi: meillä on omavastuu 50€/sairaus ja toistaiseksi ollaan käyty vain kerran per yksittäinen sairaus, eli maksettu joka kerta tuo 50€. Mutta toisaalta: onneksi ei ole ollut pahempia sairasteluja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja vielä kommenttina: onneksi otettiin vakuutus syntymättömälle lapselle kun neiti joutui heti synnytyssalista lastenosastohoitoon keuhkojen kosteuden takia. meni maksut vakuutuksen piikkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En tiennyt olisinko laittanut tämän odotus- vai vauva-aiheisiin, joten lykkään tämän nyt tänne.

 

Oletteko ottaneet lapsellenne vakuutusta? Onko se ollut hyödyllinen vai vain turhaa rahanmenoa?

 

Missä on mielestänne parhaat vakuutukset? Kuinka paljon maksaa vakuutuksen ottaminen ennen lapsen syntymää? Entä syntymän jälkeen? Millaisia omavastuita vakuutuksissanne on?

Me ei otettu vakuutusta vauvalle raskausaikana eikä syntymän jälkeen. syynä se, että Italiassa lasten julkinen terveydenhoito on ilmaista ja toimii loistavasti. Meillä on oma lastenlääkäri, jonka saa kännykästä kiinni ympäri vuorokauden ja tulee tarvittaessa kotikäynnille. Vastaanotto on joka arkipäivä ja sinne saa ajan soittamalla samaksi päiväksi. Reseptilääkkeet maksaa 2 eur/resepti, sairaalahoito on ilmaista. En siis kokenut, että olisi vakuutusta tarvittua. Suomessa olisin varmaan asiaa harkinnut, jotta olisin saanut pojan vietyä erikoislääkärille arvauskeskuksen yleislääkärin sijasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lähti tänään saman tein kopsut äitiyskortista.

Vähän jännittää mikä on ratkaisu...

Ajattelin soittaa käsittelijälle vielä tällä viikolla ja kysyä missä mennään.

Siten ehdittäisiin vielä käydä muualta kyselemässä.

 

Emuli, kauan teillä meni käsittelyssä?

 

Minäkin voisin kanssa tähän vastata, vaikken Emuli olekaan... Meidän hakemuksen käsittelyyn Tapiolassa meni kuusi viikkoa! Tosin me oltiin liikkeellä hyvissä ajoin, muistaakseni jo tammikuun puolivälissä, joten ei ollut huolta sen 3kk rajasta. Päätös (myönteinen) tuli maaliskuun alussa. Neuvolakortista laitoin kopion hakemukseen, ettei tarvinnut myöhemmin sitä ruveta toimittamaan. Lisäselvityspyyntöjä ei tullut, vaikka kilpirauhaslääkitys mulla onkin ja se hakemuksessa tietty mainittiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä meni käsittelyyn useita viikkoja, muistelisin että vajaa 1½ kk ja päiviä 3kk:n rajaan oli enää muutama. Viime tipassa sitä siis haettiin <_<

 

Rahanmeno mua ei kauheasti hirvitä kiitos sairaalan maksukaton. Mutta myöhemmin olisi kiva käyttää yksityislääkäreiden palveluja ilman jonottamisia ja sehän luonnollisesti maksaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset ovat myös vakuutettuja. Esikoisen kohdalla vakuutus on osottautunut tarpeelliseksi, koska neiti on ollut korvakierteessä ja kun korvaukset hain vuoden ajalta niin vakuutus korvasi noin 1600 euroa. Ekaksi mietin otettiinko vakuutus turhaan kun tyttö oli niin terve ja kuin korvatulehdukset alkoivat niin toivoin, että vakuutus olisi ollut turha...

 

Kun laskee omavastuun ja vakuutuksen vuosimaksun yhteen niin sillä summalla käy kyllä monta kertaa lääkärissä ilman vakuutustakin. Mutta esimerkiksi korvakierteisen lapsen kanssa olen kyllä ollut vakuutuksesta iloinen, olemme voineet mennä aina suoraan samalle korvalääkärille ja esimerkiksi putkitus järjestyi tosi nopeasti. Yhteispäivystys ei tosiaan ole se paikka missä haluaisi olla kipeän lapsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now