E. Vekara

Lapsen vakuuttaminen

334 posts in this topic

Kysymys:

 

mun neuvolakorttiini on merkitty rasti kohtaan "sydänsairaus" vain siksi, että mulla on joskus vuonna 1 ja 2 ollut rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt olivat lieviä, niitä ei ole ollut aikoihin enkä käytä mitään lääkitystä niitä ehkäistäkseni. Ne eivät siis oikeasti ole mikään terveydellinen ongelma.

 

Voiko vakuutusyhtiöt vain tämän yhden raksin perusteella hylätä meidän hakemuksemme suoraan vai onko yhtiöillä tapana pyytää lisäselvitystä asiasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä olen niin pihi että tuskin tulee vakuutusta otettua. terveyskeskus on kävelymatkan päässä ja yksityiselle mennään jos siltä tuntuu. eikö suomessa kaikki hoito ole kuitenkin lähes ilmaista, tarkoitan siis että ketään ei jätetä hoitamatta? ja jos yhtäkkiä paukahtaisi joku älytön lasku jota ei olisi varaa maksaa, niin onhan sitten sossu. siis jos jostain syystä jäisimme molemmat työttömiksi ja olisi pakko saada lapsi yksityiselle jostain syystä. se on varmaan niin että kun itsellä ei koskaan ollut vakuutusta niin se tuntuu kovin vieraalta ja turhalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti: En usko, että välttämättä pyytävät lisäselvitystä tai hylkäävät hakemusta, koska kysymyksessä on äidin eikä vauvan vaiva. Mutta en mene varmaksi sanomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kysymys:

 

mun neuvolakorttiini on merkitty rasti kohtaan "sydänsairaus" vain siksi, että mulla on joskus vuonna 1 ja 2 ollut rytmihäiriöitä. Rytmihäiriöt olivat lieviä, niitä ei ole ollut aikoihin enkä käytä mitään lääkitystä niitä ehkäistäkseni. Ne eivät siis oikeasti ole mikään terveydellinen ongelma.

 

Voiko vakuutusyhtiöt vain tämän yhden raksin perusteella hylätä meidän hakemuksemme suoraan vai onko yhtiöillä tapana pyytää lisäselvitystä asiasta?

 

Äidinkin tila vakuutuksen myöntämiseen vaikuttaa (kaverilta evättiin vakuutus oman terveydentilansa vuoksi), joten pyytäisin tuosta jo valmiiksi lausunnon lekurilta (eli että vaiva ei ole enää, jos koskaan ollutkaan, vaarallinen/haittaa aiheuttava) ja laittaisin hakemuksen mukaan. Mieluummin kai niin, että antaa liikaa selvityksiä kuin että jotain puuttuu, ettei käy niin että lisäselvityspyyntöjen toimittamisen keston takia menee varauksen haun aikaraja umpeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozie voi olla oikeassa äidin terveyden suhteen. Noiden lisäselvitysten kohdalla olen kuitenkin eri mieltä. Jos hakemus on jätetty ennen 3kk:n aikarajaa, niin ainakin Tapiolassa se katsotaan ajoissa jätetyksi, vaikka lisäselvityksiä pyytäisivätkin. Ainakin näin minua informoitiin vakuutusyhtiössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rozie voi olla oikeassa äidin terveyden suhteen. Noiden lisäselvitysten kohdalla olen kuitenkin eri mieltä. Jos hakemus on jätetty ennen 3kk:n aikarajaa, niin ainakin Tapiolassa se katsotaan ajoissa jätetyksi, vaikka lisäselvityksiä pyytäisivätkin. Ainakin näin minua informoitiin vakuutusyhtiössä.

 

Ajattelin tuossa sitä, että jos Tapiolasta tuleekin kielteinen päätös, niin ehtii sitten muualtakin kysyä vakuutusta. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ajattelin tuossa sitä, että jos Tapiolasta tuleekin kielteinen päätös, niin ehtii sitten muualtakin kysyä vakuutusta. :rolleyes:

 

Toki kannattaa hakea vakuutuksia useasta paikasta ja silloin yhden yhtiön pyytämillä lisäselvityksillä ei ole mitään merkitystä muiden kannalta :) Eli kannattaa tehdä toisin kuin me ja hakea vakuutusta useasta yhtiöstä keskittämisajatukset unohtaen. Tosin suurin osa hakijoista saa vakuutuksen varmasti ilman ongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne! Ehkä laitan selvityksen suoraan mukaan, vaikkakin pelkään että se vaikuttaa hieman selittelyn maulta... Sydänsairaus vaan kuulostaa mielestäni paljon pahemmalta kuin mun tapauksessa onkaan ja pelkään, että vakuutusyhtiöt eivät mun terveyteni takia myönnä vakuutusta. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun muistaakseni osalla vakuutusyhtiöistä tuota syntymättömän lapsen vakuutusta saattoi hakea vielä 2 kk ennen laskettua aikaa, joten kaikilla se raja ei oo 3 kk.

 

Meillä vakuutusyhtiö pyysi kopion äitiysneuvolakortista ihan suoraan ja sitten lisäselvityksen, kun mulla oli yksi sokeriarvo raja-arvona. Siihen riitti selitykseksi ihan itse kirjoitettu selitys siitä, että minkälaisia toimenpiteitä tuo raja-arvo on aiheuttanut, joita mulla ei ollut mitään. Mulla oli äitiysneuvolakortissa merkintä astmasta ja allergiasta, mutta niistä ei lisäselvityksiä pyydetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapiolasta on molempien lasten vakuutukset. Eivät rajanneet kuopukseltakaan mitään pois vaikka esikoisella jo atopia diagnoosi onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Sydänsairaus vaan kuulostaa mielestäni paljon pahemmalta kuin mun tapauksessa onkaan ja pelkään, että vakuutusyhtiöt eivät mun terveyteni takia myönnä vakuutusta. <_<

 

Läheisen ystäväni mies on joutunut jo pienenä sydänleikkaukseen ja edelleen hänellä on jonkin asteinen sydänvika. Silti se ei ollut ollut lapsivakuutuksen saamisen este (tapiolassa. Hakivat kummankin lapsensa kohdalla sitä ennen vauvan syntymää. Eli älä menetä toivoasi!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei siihen syntymättömän lapsen vakuutukseen vaikuta mitenkään isän terveydentila, vain äidin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Ei siihen syntymättömän lapsen vakuutukseen vaikuta mitenkään isän terveydentila, vain äidin.

Ei niin, eikä myöskään sisarusten terveydentila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin vakuutus samasta vakuutusyhtiöstä mistä on muutkin vakuutukset. Ainakin lähipiirin kokemusten perusteella, vakuutukselle on ollut käyttöä. Toivotaan tietenkin ettei tarvitsisi edes käyttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on parhaillaan menossa vertailu vakuutuksista. Tässä vähän listaa yhtiöittäin, kohdista joita tarkastelemme;

Omavastuuksi suunniteltu 40-50e, eli sen mukaan listattu!

 

Fennia

-Omavastuu 50€, peritään kerran sairautta kohden.

-Hinta 0-2v 348€, 2-6v 182€€

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 60 000€€

-Varausmaksu 90€€

Muuta:

-Ei korvaa puhe-, toiminta- eikä psykoterapiaa.

-Ilman kotivakuutusta hintaan lisätään 25%.

-Ei korvaa perusvoiteita

-Vuotuinen 22,5€ käsittelymaksu lisätään hintaan.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Pohjantähti (tehty esitteiden perusteella, joissa ei vakuutuksen hintoja!)

-Omavastuu tapaturma min. 0€, sairaus min.70€/per sairaus.

-Hinta ?

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 25 500€€

-Varausmaksu 0€€

Muuta:

-Korvaa puhe-, toiminta- ja psykoterapiaa.

-Korvaa mm. äidinmaidonkorvikkeet ja vitamiinit, joista saa KELA-vähennyksen.

-Maksetaan kahdessa erässä.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Tapiola

-Omavastuu 47€, peritään per hakukerta.

-Hinta 0-1v 468€ (pk-seutu 507€), 1-5v 287€ (pk-seutu 316€)

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 44 429€€

-Varausmaksu 80€ (sisältyy 1.vuoden maksuun)

Muuta:

-Ilman kotivakuutusta hintaan lisätään 20%.

-Ei korvaa toiminta-, puhe- ja psykoterapiaa.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Turva

-Omavastuu 42€, per sairaus. (esim. korvatuleduskierre katsotaan tapauskohtaisesti)

-Hinta 0-2v 247€, 2-19v €123€

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 29 433€

-Varausmaksu 70€€

Muuta:

-Ei korvaa puhe-, toiminta- ja psykoterapiaa.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Veritas

-Omavastuu 0€€

-Hinta 400€ 0-6v€

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 31 400€

-Varausmaksu ?

Muuta:

-Vakuutus tulee myyntiin 06/2008. Korvaa tällä hetkellä olevan omavastuullisen vakuutuksen.

-Voi maksaa kuluitta 4:ssä erässä.

-Korvaa puhe-, toiminta- ja psykoterapiaa yhden hoitojakson kahden vuoden välein.

-Ei sidoksissa muihin perheen vakuutuksiin.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Pohjola (tehty esitteiden perusteella, joissa ei vakuutuksen hintoja!)

-Omavastuu 10% tai min.100e/hakukerta

-Hinta ?

-Sairauden ja tapaturmien hoitokatto vakuutusaikana 50 000€€

-Varausmaksu ?

Muuta:

-Mahdollisuus maksaa maksu OP-bonuksilla.

-Ei korvaa puhe-, toiminta- ja psykoterapiaa.

-Ei korvaa perusvoiteita.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Tapiola ja Veritas ovat meillä harkinnassa tällä hetkellä. Tosin jos siirrämme vakuutukset Tapiolaan, tulee meille kotivakuutukseen 30€ korotus tai lapsivakuutukseen (ilman kotivakuutusta!) 20% korotus. Näin ollen omavastuuton Veritas olisi ykkösvaihoehto.

Edited by siilis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan nopeasti vain näin aamutuimaan... Fenniassakin voi maksaa 4 erässä (tosin en tiedä kuluitta, mutta ainakin ositus onnistuu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saimme Pohjantähdestä tarjouksen, jossa lapsivakuutuksen hinta on 397,97 €. Tähän me päädytäänkin juuri tuon vakuutuksen laajuuden takia eli se korvaa terapiat ja korvikkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Fenniassa, otettiin jo raskausajan ja synnytyksen korvaava vakuutus mikä jatkui sitten lapsivakuutuksena kun lapsi syntyi. Me päädyttiin tähän selkeesti sen keskittämisen takia ja sitten tuon raskausajan vakuutuksen takia. Meillä tuli lisäselvityspyyntö kun neuvolakortissa ei ollu mun verikokeiden tuloksia vielä siinä kopiossa mikä lähetettiin (saatiin vasta 4:llä kuulla otettua verta multa :blink: ) ja silloin sanottiin että vakuutuksen katsotaan alkaneeksi siitä päiväyksestä kun hakemus on heille saapunut. Me ollaa oltu Fenniaan tyytyväisiä ja siksi ei pahemmin lähdetty kilpailuttamaan vakuutusyhtiöitä. Meillä on myös itsellämme sellaisia "sairauksia" joita muut vakuutusyhtiöt ei korvaisi joten parempi pysytellä yhtiössä mikä ne vielä korvaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites sellainen kun terveysselvityksessä on kohta, "Onko nykyiseen tai aiempiin raskauksiin tai synnytyksiin littynyt jotain normaalista poikeavaa?" Mulla on takana kaksi keskenmenoa muttei vielä yhtään synnytystä. Pitääkö mun nyt sitten laittaa ruksi "Kyllä" -kohtaan niiden takia? Vai lasketaanko niitä miksikään? Syitä niihin ei ole sen paremmin tutkittu. Km:t on mainittu kuitenkin äitiyskortissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

blue.eyes, aika monissa (kaikissa?) pystyi maksaan tosiaan erissä, mut Veritaksessa siitä ei mene lisämaksua. Mut nääkin voi toki olla neuvoteltavissa olevia asioita? :) Mut näin meidän kohdalla.

 

Mua ihmetytti vähän nuo maksimi määrät joita vakuutus korvaa koko vakuutuksen olo aikana. Melko suuriakin on nuo erot. (Noissa ei ole sitten mukana ollenkaan kertakorvauksia tapaturmista, vrt invaliditeetista tms.)

 

Kilpailutettiin alkuvuodesta meidän auto- ja kotivakuutus ja saatiin ne Turvasta 100€ edullisemmin kuin seuraavaksi edullisimmasta. Jos nyt otetaan sieltä kotivakuutus pois, niin mietin et vaikuttaako se pian meidän autovakuutuksen hintaan... Paljon on selvitettävää ;)

 

Luin tänään If:n sivuilta niiden vakuutuksesta ja korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mut niiltä saa syntymättömälle lapselle vakuutuksen vain 6kk ikään saakka. Sit pitää ottaa 'tavallinen' lapsivakuutus, jonka kartoitus tehdään sen hetksen terveydentilan mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites sellainen kun terveysselvityksessä on kohta, "Onko nykyiseen tai aiempiin raskauksiin tai synnytyksiin littynyt jotain normaalista poikeavaa?" Mulla on takana kaksi keskenmenoa muttei vielä yhtään synnytystä. Pitääkö mun nyt sitten laittaa ruksi "Kyllä" -kohtaan niiden takia? Vai lasketaanko niitä miksikään? Syitä niihin ei ole sen paremmin tutkittu. Km:t on mainittu kuitenkin äitiyskortissa.

 

Me aiotaan ottaa Pohjantähdestä vakuutus ja sen terveysselvityksessä ei aiemmista raskauksista kysytä mitään muuta kuin onko niitä enemmän kuin 4. Kaikki kysymykset alkaa "onko tässä raskaudessa..." En siis ala esikoisen kohtukuolemasta mainitsemaan, kun eivät kerran kysy. Kysyttäessä voin laittaa kopion epikriisistä, josta ilmenee tuntematon syy.

 

Meillä hinta on myös piirun alle 400 € ja kotivakuutus tuli edullisemmaksi kuin edellisessä vakuutusyhtiössä Tapiolassa. Meillä valintaan vaikutti Marmaladen tavoin Pohjantähden laaja tarjonta sekä omalla kohdalla se, että vakuutus alkaa, kun lapsi syntyy elävänä. (olen tästä ennenkin paasannut, mutta kaikissa vakuutusyhtiöissä ei ole asia niin selvä esim. Tapiolassa.)

 

Siilis teki loistavan listan, johon Pohjantähden kohdalle voi lisätä, että vakuutus maksetaan kahdessa erässä.

Ainakin Tapiolassa vuosi sitten maksu olisi pitänyt maksaa yhdessä erässä, mutta käytäntö on voinut muuttua.

 

Muoks. Vaikka Pohjantähdellä tuo hoitokatto on vain 25500€ vakuutuskautena, niin onhan se silti paljon, kun miettii, että vakuutuskausi on kalenterivuosi.

Edited by TIME

Share this post


Link to post
Share on other sites
Luin tänään If:n sivuilta niiden vakuutuksesta ja korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mut niiltä saa syntymättömälle lapselle vakuutuksen vain 6kk ikään saakka. Sit pitää ottaa 'tavallinen' lapsivakuutus, jonka kartoitus tehdään sen hetksen terveydentilan mukaan.

 

Ihan oikein olet ymmärtänyt ja mä esikoista odotellessa oikein soitin firmaan kysyäkseni olinko ymmärtänyt lukemani. Kysyin suoraan, että sairaalle lapselle ei sitten varmaan vakuutusta jatketa, jolloin virkailija ympäri pyöreästi totesi, että näinhän se on. :unsure:

Eli vain 100%:n terveelle lapselle IF. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muoks. Vaikka Pohjantähdellä tuo hoitokatto on vain 25500€ vakuutuskautena, niin onhan se silti paljon, kun miettii, että vakuutuskausi on kalenterivuosi.

Oi! Mä oikeesti ymmärsin Tapiolassa (käytiin sielä eka), et toi koskee koko vakuutusaikaa. Ei sit muissa yhtiöissä siitä enään kysytty, kun ajateltiin sen olevan kaikkialla sama. Mut kun järkeilee, niin tosiaan se vakuutuskausihan on yksi vuoksi. :)

 

Ihan oikein olet ymmärtänyt ja mä esikoista odotellessa oikein soitin firmaan kysyäkseni olinko ymmärtänyt lukemani. Kysyin suoraan, että sairaalle lapselle ei sitten varmaan vakuutusta jatketa, jolloin virkailija ympäri pyöreästi totesi, että näinhän se on. :unsure:

Eli vain 100%:n terveelle lapselle IF. :angry:

No onpas outo vakuutus :huh: Eipä sit viitsitä sitä edes harkita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muoks. Vaikka Pohjantähdellä tuo hoitokatto on vain 25500€ vakuutuskautena, niin onhan se silti paljon, kun miettii, että vakuutuskausi on kalenterivuosi.

 

Siiliksen listassa lukee kaikkien vakuutusyhtiöiden kohdalla että vakuutusaikana eikä -kautena. Mun mielestä Pohjolassa tuo 50 000e koskee koko vakuutusaikaa. :huh: Mutta jos oikeasti tarjouksissa on näin paljon eroja, taidan vielä kilpailuttaa kotivakuutuksenkin kun aikaa on vielä muutama viikko. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siiliksen listassa lukee kaikkien vakuutusyhtiöiden kohdalla että vakuutusaikana eikä -kautena. Mun mielestä Pohjolassa tuo 50 000e koskee koko vakuutusaikaa. :huh: Mutta jos oikeasti tarjouksissa on näin paljon eroja, taidan vielä kilpailuttaa kotivakuutuksenkin kun aikaa on vielä muutama viikko. :rolleyes:

 

Tarkistin meidän Pohjantähdeltä saamista papruista, joissa lukee, että vakuutus on jatkuva vuosivakuutus ja vakuutuskausi on yksi kalenterivuosi. Näin meillä oli myös Tapiolassa, mutta voi olla, että vakuutusaika- ja kausi on eri firmoissa erilailla. Näissä vakuutusteksteissä saa olla niin pirun tarkkana. :blink:

Pohjantähdessä toi 25000€ on muuten sairauskohtainen katto, tai niin mä ainakin lukemani ymmärsin. Mä soitan aina meidän vakuutus-Sepolle, jos en ymmärrä lukemaani. Ekaa kertaa olen asioinut vakuutusvirkailijan kanssa, joka ei puhu kapulakieltä! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now