Eloisa

vauvan paino 2kk

49 posts in this topic

Meilläkin on pyöreä vauva. Lyhyt, mutta pyöreä. Mitat oli 2kk iässä 5920 g ja 56,5 cm. Naurettavinta on se, että 2kk neuvolassa lääkäri sanoi "nyt pitää katsoa ettei tuota painoa enää tule". Öö? Ai lapsen pitäisi pysyä kuusikiloisena hamaan tulevaisuuteen :girl_crazy: Vauvantahtisesti täysimetetty 2kk ikäinen lapsi ei voi olla ylipainoinen. Ihmisten kommentit voi kyllä olla typeriä, valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie hyvin ymmärrän aloittajan harmituksen, mutta niinkuin muutkin ovat sanoneet niin ihan on sopiva lapsi. Meilläkin on tullut kommenttia pyöreistä poskista ja kaksoisleuasta. Mutta ei toi meidän poika kyllä väkisin syö vaan sen verran kuin mahaan mahtuu. 2 kk mitat oli 59 cm ja 6190g. Ärsyttää kyllä kommentoijat ja tekis mieli :skilletgirl:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, tuntuu että niin vieraat kuin tututkin ihmiset kommentoivat tosi herkästi vauvojen kokoa, oli vauva sitten heidän mielestään iso tai pieni. Omat lapsemme ovat pienikokoisia, ja ovat olleet sitä syntymästä saakka. Paljon ollaan kuultu ikäviä kommentteja molempien pienestä koosta. Viimeksi pahoitin mieleni, kun eräs tuttu kuuli kuinka onnellisena kerroin eräälle toiselle henkilölle (jonka lapsi on myös pienikokoinen ja tiedän hänen ymmärtävän tilanteemme) lapsemme vihdoin ylittäneen 1v 1kk iässä kahdeksan kilon. Tähän tuttu kommentoi, että hänen poikansa oli sen kokoinen jo alle neljän kuukauden ikäisenä. Olisipa antanut minun rauhassa iloita uudesta rajapyykistä; lapsethan ovat yksilöitä, eikä heitä kannata aina olla vertailemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä meidänkin neitokaisella on kaksoisleukaa ja pulleeta poskea ja michelin jalat. Itse en ole kyllä ottanut henkilökohtaisesti, vaikka tuota sinttiä onkin sanottu pullaposkeksi yms. Tyttö kasvaa hyvin ja voi hyvin niin se on tärkeintä. Ehkä se johtuu sitää et, kun neiti on ollu alta kolmen kilon syntyessään niin itse odottaa et se paino nousisi hyvin :)

 

0kk 49cm/2870g

2kk 57cm/4635g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei :( Mä olen varmaan tietämättäni pahoittanut jonkun äidin mielen :unsure: Mä olen monesti naureskellut isoille poskille. Mutta kun mun mielestä tosi pulleat posket vaan ovat niiiiiin söpöjä :wub: Just tyyliin "on tainnut olla ruoka-aikana kotona". En mä niitä pahalla ole sanonut. Enemmänkin huvittuneena siitä, miten vauvat voivat ollakaan niin suloisia kun on pulleat posket. Mitä pulleemmat posket, sitä enemmän kiinnitän huomiota ja naureskelen. Mutta mitä pulleammat posket, niin sitä söpömpää mun mielestä. Ikinä en ole kommentoinut mitään äidin ruokavaliosta mutta pohtinut ääneen onko ollut jo syntymästä iso. Mä kun niin tykkään jutella vauvoista :wub:

 

Sama! Mun mielestä vauvoilla on isot posket ja kunnon reidet söpöt ja ne vaan kuuluu vauvoille. :girl_in_love: Mä aina oon aatellu että mun oma vauva on semmonen pullukka, ja nyt sitte onkin tommonen laiheliini. Mutta mä en ymmärrä sitä miten joku voi ottaa itteensä kun ihastellaan tyyliin ompas isot posket. :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun miehen savolaisessa suvussa kyllä arvostellaan meidän pojan pyöreyttä ihan ei-niin-ihailevassakin sävyssä. Joka ikinen kerta pitää mainita, että "onpas pullea poika" ja että "kyllä on saanut ruokaa", "onpa näköjään hyvä syömään" jne. Suurimmaksi osaksi arvostellaan myös sitä että imetän vielä, kun se kuulemma lihottaa poikaa. Ja sitten kaiken huippu oli, kun viime viikolla lähetin iso-mummolle kuvan pojasta, niin sieltä tuli ilahtunut soitto että "no onhan se poika vihdoin vähän hoikistunut kun on lähtenyt liikkeelle"!!!!!! girl_impossible.gif Siis WTF. hysteric.gif Poika kasvaa ihan tasan keskikäyrällä, on toki pullukat pusuposket, reisissä ihania makkaroita ja kaksoisleukakin. Mutta kun vauvoilla kuuluu olla pehmeyttä!!!!!

 

Arvostelevat kyllä kaikkien muidenkin painoa ja pyöreyttä aina, minäkin sain osani varsinkin odotusaikana. Millon oli perse levinnyt ja millon masu kasvanut liikaa viikkoihin nähden. Omista makkaroistaan eivät kyllä piittaa, mutta annas olla jos jollekin muulle pääsee vähän kertymään ekstraa... Heti ollaan näykkimässä. Ai että niitä varmaan jurppi kun hoikistuin synnytyksen jälkeen ja imettäessäni, mutta yhtään kehuvaa kommenttia en osakseni kyllä ole saanut girl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, sillä on nimenomaan merkitystä, miten asian sanoo. Kyllä meidän tyttö on saanut paljon ihaileviakin kommentteja, ja niitä on toki ilo kuulla :girl_smile: Mutta kun joku esim. käyttää vauvasta nimitystä läski, se ei vaan mun korvaan kuulosta positiiviselta, ei sitten millään. Ja yksi sukulainen on esim. alusta asti hokenut, ettei tytöt sitten isompana saa olla lihavia! Hiphei, kivat ulkonäköpaineet luodaan jo vauvana! :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, sillä on nimenomaan merkitystä, miten asian sanoo. Kyllä meidän tyttö on saanut paljon ihaileviakin kommentteja, ja niitä on toki ilo kuulla :girl_smile: Mutta kun joku esim. käyttää vauvasta nimitystä läski, se ei vaan mun korvaan kuulosta positiiviselta, ei sitten millään.

 

Juuri näin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihmeellisiä kommentteja, esim. tuo lääkärin 2kk "laihdutuskommentti". Aivan uskomattoman tökeröä! :girl_mad:

 

Meille ei onneksi ole tullut mielestäni mitenkään arvostelevia kommentteja, ennemmin pullaposkien ihailua. Tai niin mä olen ainakin tulkinnut ne, varmaan johtuu vähän omasta asenteestakin miten kommentit ottaa. Tosin yleensä olen sanonut itse tytön olleen kotona ruoka-aikana, jolloin kukaan ei ole ehkä enää uskaltanut tarttua aiheeseen negatiivisesti kun näkee mun positiivisen asenteen painon kertymiseen.

 

Neuvolassa ja lääkäriltä on tullut kommenttia tyyliin "hienosti kasvaa täysimetyksellä", ja niinhän sen pitäisi ollakin. Itsekin olin vauvana tosi pullukka ja se pyöreys kyllä katosi kun lähdin liikenteeseen, muutaman vuoden vanhana olin jo hoikka ja kouluikäisenä jopa ruipelo. Eli ei se vauvan pyöreys kerro mitään siitä minkä kokoinen lapsesta tulee isompana.

 

Meillä tytön mitat oli syntyessä 3250 g ja 50 cm, 2 kk 5920 g ja 57,8 cm. 3 kk neuvola on huomenna, jännä nähdä mitkä mitat on nyt. Ja olen tosiaan erittäin tyytyväinen siihen, että rintamaito on riittänyt ja kasvu on hyvässä vauhdissa.

 

Jättäkää nuo ihmisten töksäyttelyt omaan arvoonsa ja olkaa ylpeitä oman vauvanne ihanista muodoista! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta en muista kun kortti on jossakin jemma nimisessä piilossa mutta nää 2 nuorempaa:

 

Keskimmäinen oli hoikka vauva eli saatiin kuulla "alipainoisesta" vauvasta koko ajan (että tekee kuulema ihan pahaa katsoa...):

 

0 kk 3530 g, 52 cm

2 kk 4780 g, 57,5 cm

 

Kuopus on taas pullukka vauva joten siitäkin saadaan kuulla:

 

0 kk 3600 g, 51 cm

2 kk 6035 g, 57 cm

 

Eli pituusmitat lähes samat noilla kahdella 2 kk iässä mutta painossa taas heittoa 1255 g!! :blink:

 

Ja kumpikin vauva on ihan perusterve ja kumpaakin olen pitänyt suloisena ja ihanana ja ihan normaalin vauvan näköisenä. Vauvat vaan on niin erilaisia, toinen kasvaa alakäyrillä, toinen yläkäyrillä ja molemmat ja kaikki mitä siihen väliin mahtuu on ihan normaalia.

 

Pannua kommentoijille! :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä neiti oli syntyessään 3630g ja 51cm, eli ihan keskikokoinen. sitten oli hidasta kasvua pari kk, 2kk iässä 4560g ja 57,6cm (hoikka ja pitkä), nyt 3kk neuvolassa olikin jo 5495g ja 60cm, eli keskikäyrillä taas :) kommentteja neidin koosta en oo pahemmin saanu onneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvojenhan kuuluukin olla sellaisia pikkupulleroita. :) Jotkut ei kyllä mieti yhtään sanomisiaan. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että semmoset kunnon reisimakkarat ja pulloposket on vauvoilla niiiin söpöä! :lipsrsealed:

 

Meillä esikoinen oli 2kk 6220g ja 59,5cm eli semmonen söpö pullukka, jonka kasvusta ei tarvinnu murehtia. Monet toista ihailikin, kun on niin suloisen pulleat posket yms. enkä mä siitä loukkaantunu. Mutta eräs ihminen jaksoi aina semmoseen ihmeelliseen siunailevaan tyyliin hokea kuinka iso meidän poika on heidän lapseensa verrattuna ja se pisti kyllä mun vereni kiehumaan. Kun joka kerta kyseinen henkilö jaksoi asiaa päivitellä, poika sylissäänkin hoki koko ajan ootpa sä painava ja miten voitkin olla noin iso, niin kyllä se hieman otti aivoon. Eli siis ratkaisevaa mun kohdalla oli loukkaannunko vai en, se äänensävy millä puhutaan. Kyllä siitä selkeästi huomaa, onko asia oikeasti vaan niin ihanaa ja söpöä vai tyyliin ihan ihmeellistä ja epätavallista, että vauva onkin pyöreämpi. :girl_sigh:

 

Nykyisin poitsu onkin ihan nolla käyrällä menevä vilkas poitsu eli kasvu alkoi tasoittumaan sinne keskikäyrälle heti, kun lähti kunnolla liikkumaan.

 

Tyttö sen sijaan onkin päinvastainen, kasvaa paljon hitaampaa kuin veljensä eikä reisimakkaroita ole nimeksikään. Suloinen tuokin tietty on, siitä huolimatta. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän poitsu on nyt 2kk ja painaa 5790g ja on 59cm pitkä.

Menee ihan keskikäyrällä kokoajan.

Meillä on kerätty nyt eka kuukausi pituutta ja nyt toinen kuukausi painoa. :girl_haha:

Ehkä sitten taas 3kk neuvolassa on pituutta tullut enemmän kun painoa.

Niin ja poju syö tissiltä vain aamulla, muut syötöt Nannia pullosta (5-6dl/päivä).

 

Niin ja syntymämitat: 3850g ja 51cm.

Edited by sussu79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä just ilmoittauduin tuonne isot vauvat- ketjuun, mutta laitetaan pojan mitat nyt tännekin ihasteltvaksi girl_smile.gif

Poika syntyessään 51,5cm ja 4270g ja nyt 2kk (2 kk + 3 pv kun mitattiin) ikäisenä 60,5 cm ja 6740g.

Ja on aivan kuin isänsä vauvana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi herranjestas millä asioilla ihmiset vaivaa päätään :(

Meidän poika on 2kk 1vko ja painoa on 6900g. Pulloposket ja kaksoisleuat löytyy ja kädet on kuin michelini ukolla. Poikaa nimitetään micheliiniksi ja moskilääsekseksi ihan kotioloissakin ja pulleus lähinnä huvittaa meitä kaikkia. Usein kuullaan "ohhoh ompa pullukka" tyyppisiä heittoja ja eilen viimeksi lääkäri tokaisi että "tämä poika on ollut ruoka-aikaan kotona" ja naurahdin vain takaisin että "eikö vain" :) Monet päivittelee että kuinkas se poika on noin pulska mutta ei se haittaa! Päin vastoin, eipähän tarvitse olla huolissaan pojan kasvusta ja ruoan saannista!

 

PULLEUDESTA ON MYÖS POJALLE ITSELLEEN HYÖTYÄ.. on hirmu voimakas ja todella jäntevä!! Kääntyi 6vko vanhana mahalta selälleen ja nyt 2kk sängyllä kääntyi jo selältä mahalleen ja siitä heti takaisin selälleen kun ei viihdy paikallaan enään :)

 

Älkää siis hyvät ihmiset vaivatko päätänne tuollaisella ja loukkaantuko turhista. Meillä ainakin ihmiset ihmettelee ja ihastelee pojan pulleutta ihan hyvällä !:) Se lähtee pois sitten kun alkaa liikkumaan !!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepu meidänkin poika on jo 2kk iässä 7kg ja pituus on 60cm.. antaa pojan vaan paisua kun kerta äidinmaidolla mennään. Kuulin että korvikemaidolla lihovat myös tulevaisuudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2kk ja pituus 62 cm, paino 6,4 kg, pipo 40 cm.

 

Neuvolan taulukossa verrataan pituutta ja painoa. Sen taulukon mukaan vauvan paino menee 0-käyrää pitkin. Ellei pituutta olis tullut just 4 cm lisää 3 viikon aikana, niin olisivat kuulemma hieman huolissaan painosta. :girl_haha: ja on tuplaleukaa, pulloreidet ja tukka kasvaa kohisten.

 

edit. neuvolaa lukuunottamatta kukaan ei ole kommentoinut vauvan ulkonäköä. Kaupoilla tädit vaan huokailee ihastuksissaan, kun me mennään ohi.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojan syntymämitat (syntyi rv 38+2) oli 3340g ja 50cm, päänympärys: 35cm

Viikon ikäisenä (kun kotiutui sairaalasta) paino 3310g, päänymp. 35cm

2 viikon ikäisenä paino 3590g ja päänymp. 36cm

1kk ja 4pv. ikäisenä paino 3930g ja 54,5cm, pää: 37cm

1kk, 2vko ja 4pv. ikäsenä (ylimääräinen seuranta kun paino noussut hieman heikosti) paino 4310g ja 55cm, pää: 37.8cm

2kk ja 1pv. paino 4775g ja 56,7cm, pää: 38,5cm

 

Eli kuulemma keskikäyrällä kasvava poika vaikka onkin kova pulauttelemaan.. ja olen tyytyväinen, nyt pojalla jo kivasti pyöreyttä kasvoissa :lipsrsealed:

Edited by Teppana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla oli syntyessään mittoja 52cm ja 3840g. Syntyi rv 39+2. Nyt 2kk neuvolassa (eli vähän vajaa 2kk ikäisenä) mitat 60,6cm ja 6340g. Kyllähän sitä tietenkin kaikennäköistä kommentia tulee -niin hyväntahtoista kuin kauhisteluakin. Me taas miehen kanssa olemme vain ylpeitä siitä miten hienosti poika kasvaa :girl_in_love: Samalla myös kyllä ihmetellään millä geeneillä se tuota pituutta haalii kun meistä ei kumpikaan kauhean pitkiä ole. Miehen vauvakirjaan merkittyihin mittoihin kun vertaa niin poika on isäänsä reippaasti edellä :girl_haha:

Edited by Antoniina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän vauva oli syntyessään 4395g ja 53cm. 2kk ikäisenä 7195g ja 60cm ja viimeksi neuvolassa 3kk-tarkastuksessa 8360g ja 64cm. Tästä ketjusta löytmäni linkin mukaan suuri (poika)lapsi on 3kk ikäisenä 7,5kg.. melkein alko huolestuttaa pojan kasvu. grin.gif Mut tissimaidolla mennään ja lääkärin mukaan vauva ei voi syödä sitä liikaa. Yritän muistutella sitä itselleni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä typy syntyi 50,5-senntisenä ja 4610g painavana, ja 2-kuisena painoi 5955g ja oli 61cm pitkä. Ja kommenttia on saatu pulloposkista :rolleyes: Nyt on tuota pituutta sen verran, että on aika hoikka, 5kk-nlassa 67,5cm ja 7660g :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihme kommentteja noin normaalipainoisesta lapsesta (viittaan siis aloittajaan). Meillä poika 7-viikkoinen on 6350g ja 58cm, syntyi viikoilla 41+4. Ja olen pelkästään ylpeä hienosti kasvavasta pojastani, ja kaikki kommentit on olleet pelkästään ihailevia ja kannustavia. girl_smile.gif

 

muoks. vielä, pojan syntymämitat olivat 4380g ja 52 cm.

Edited by Evie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now