Eloisa

vauvan paino 2kk

49 posts in this topic

Voisitteko laittaa ystävällisesti vauvanne mittoja 2kk iässä.

Oma tyttöni on 41+2 syntynyt, nyt 2 kk ikäinen.

Vauva painoi syntyessään 3600 g ja oli 51 cm pitkä.Päänympärys 33 cm.

 

Nyt vauva painaa n.5,4 kg ja on 57 cm pitkä.

Ikäväkseni saan usein kuulla kommentteja , kuinka "pulloposkinen tyttö" tai "aika isokokoinen" tai "tanakka".

:unsure: tai "miten noin sirolla äidillä on noin iso tyttö. tai "siitä tulee varmaan isokokoinen nainen."

 

Eikö teidänkin mielestänne ole hyvä että vauva kasvaa?Kai se vauvan pyöreyskin joskus häviää?

ja eihän se varmaan välttämättä mene niin , että iso vauva-jättikokoinen aikuinen?

 

:huh::mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi on samanlaisia kommentteja kuin ne kun raskausaikana päivitellään mahan kokoa, sekin on usein tosi iso tai tosi pieni ja toisilla ihmisillä on aina kommentoitavaa. Myös pieniä vauvoja kommentoidaan tyyliin "ettekö anna sille ruokaa" (= riittääkö maito, luo epävarmuutta...) ja on ihan hirveän rasittavaa :angry:

 

Tuonikäinen vauva ei voi syödä liikaa ja siis kasvaa siten kuin kasvaa, ei sitä voi muuttaa. Kyllä se pullaposkisuus siitä tasaantuu kun vauva lähtee liikkeellä, alussa kuuluukin olla vähän ylimääräistä :) Vauvalla on vaan hyvä että ruoka maistuu ja kasvaa hyvin, meillä aikuisilla on vaan niin urautunut ajatus siitä että kaikki pienikin pulleus on pahasta.

 

Meidän pojan syntymämitat oli 3530/52, viikkoa vaille 2 kk iässä 5760/59,5.

 

Huoli pois, saat olla tosi tyytyväinen tyttösi kasvuun :)

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älä sinä tuollaisista kommenteista välitä, ole vaan iloinen ja ylpeä että vauva kasvaa :) Vauvan pyöreydellä ei ole mitään tekemistä aikuisiän ylipainon yms kanssa ;)

 

Mulla on poika ja "pulleisiin" poikiin tuntuu ihmiset suhtautuvan positiivisemmin kuin "pulleisiin" tyttöihin :rolleyes: Poika oli syntyessään 4045g ja 52cm, 2-kuisena 6025g ja 60cm... Mutta kun 5-kuisena lähti liikkeelle, niin yhtäkkiä hänestä muotoutuikin laiheliini... :unsure: Noh, se on vaan meiän pojan malli, eipä tuohon voi juuri vaikuttaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On se kumma, että joidenkin pitää aina olla kaikkea kommentoimassa. Raskausaikana jotkut kauhistelivat miten iso maha, toiset taas ihmettelivät että onpas pieni. Vaikka se ärsytti, niin kyllä lapsen koon kommentoiminen on vielä raivostuttavampaa! Onko se nykyajan laihuuden ihannointiin liittyvä juttu vai mitä, jos 2kk ikäisen posket eivät saa olla pullukat. Argh!

 

Mulle on viime aikoina käynyt kahdesti niin, että kadulla poikaa sylitellessäni joku ihan vieras ihminen tulee kysymään vauvan ikää ja iän kuultuaan toteaa, että taitaa olla aika iso ikäisekseen. Kasvu on mennyt näin, ja mun käsityksen mukaan melkoisen normivauva tää taitaa olla:

 

(synt.rv 40+0) 3140g, 50cm

(1kk) 4290g, 54,3cm

(7 vk) 5145g, 57,5cm

(3kk) 5960g, 60,7cm

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse huomannut, että ns. puolitutut ovat juuri pahimpia kommentoimaan. Pari päivää sitten meidän pyöreäposkisesta neidistä sanottiin, että "onpas tuhti! Taisi painaa syntyessäänkin 5 kiloa, heh heh!" Joo, todella hauskaa. Tiedän, että vitsaillaan, mutta ärsyttää se silti. Parempi kai se on, että toinen kasvaa. Eli nyt 4,5 kk iässä noin 7kg.

 

Kahden kuukauden iässä neiti oli mitoiltaan 5090g ja 55.9cm. Syntyessään 3425g ja 49.5cm.

Edited by Citrus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli syntyessään melkoinen jötikkä, ja alkuun kaikki sitä kauhisteli... :rolleyes: Ääneen pohdittiin, että mitäs äiti on raskausaikana herkutellu (mm. oma äiti oletti heti että en mitään muuta ollu syönny kuin karkkia ym...), taitaa maito tytölle hyvin maistua ja vauva on ollu ruoka-aikaan kotona.

 

Tytön mitat oli siis syntyessä 4720g ja 53cm ja hieman alle kahden kuukaden iässä 5985g ja 59,1cm. Alun jälkeen painon nousu on tasaantunut ja välillä neuvolassa ollaan oltu huolissaan, että tuleeko painoa tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, neuvolantäti sanoi tyttöämme söpöksi pullukaksi ja mitat ovatkin 2 kk iässä mukavat 5930g (3265g) ja 57,3cm (48,5cm). Itse otan kommentit kehuina siitä, kuinka hyvin tyttö syö ja kasvaa. Neuvolantätikin sanoi, että sitten kun lapsi rupeaa liikkumaan niin kasvu tasaantuu omalle käyrälle ja siihen asti saa rauhassa nousta. Joten ei kannata turhia stressata ja muiden kommentit kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on aina ollut ikäisekseen iso, ja monet ovat tätä kommentoineet. Hän ei ole varsinaisesti pullea, vaan nimenomaan iso ja usein häntä on luultu vanhemmaksi kuin mitä hän on. Alussa mua harmitti kun aina kyseltiin että osaako jo kävellä jä tuleeko sanoja, vaikka poika oli sellaiseen aivan liian nuori. Joskus multa on kyselty että oliko mulla raskausdiabetes kun poika oli syntyessään niin iso. Ei ollut.

 

Poika oli syntyessään 4570g ja 55cm, 6vk neuvolassa 6580g ja 62,5cm, 3kk neuvolassa 7650g ja 66cm Vuoden iässä poika painoi 12.8kg ja oli 83.5cm, eli yli yläkäyrän mennään edelleenkin

 

Nykyään mä olen vaan ylpeä siitä että mulla on niin hienosti kasvava ja jäntevä lapsi. Neuvolassa ollaan lähinnä kehuttu hyvää kasvua.

 

Älä välitä muiden kommenteista, sun lapsi kasvaa hienosti ja se on vaan ilon aihe!

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli syntyessään 4190g ja 54cm ja 2kk iässä 6400g ja 61cm :P No pullukaksi ei sitä ruipeloa voinut vielä sillon sanoa, mutta sekin aika kyllä tuli myöhemmin, siis se pullukka aika. Kunnon posket ja kaksoisleuat oli parhaimmillaan tossa 6kk kohdilla. Sitten kun lähti liikenteeseen kaikki ylimääräinen suli pois. Yksi vuotiaana näkyi kasvoissa vielä lapsen pyöreyttä, mutta muuten oli laiheliini. Tuntuu että poika kapenee entisestään, nyt 2v3kk (92cm) menee edelleen viime kesän kesävaatteet joista pienimmät on 80cm shortseja :P Kaikki housut saa kiristää mahdollisimman kireelle että pysyy päällä :rolleyes: Että ei mitään huolta!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen samaa mieltä ei huolta, lapsesi kasvaa hienosti.

 

Meillä molemmat lapset ovat olleet vauvoina pulloposkia :).

 

Pojun paino meni reippaasti käyrien yläpuolella, mutta on hienosti tasaantunu sinne normaali tasolle. Mitat syntyessä 4085g/52cm, 2kk iässä 7075g/60cm, 6kk 12075gg/71,5cm ja 1v 12780g/78cm. Neuvolassa painosta ei valitettu, koska lapsi kasvoi pelkällä rintamaidolla ekat 5,5kk.

 

Tytön mitat syntymä 3600g/53cm, 2kk 6245g/61,3cm, 6kk 9345g/70,5cm ja 1v.10970g/79,2cm. Tyttökin oli ekat puoli vuotta täysimetyksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on ollut aina hoikka, mutta kyllä minua itseäni on ärsyttänyt sanonnat "kylläpä posket pyöristyy koko ajan" jne, varsinkin kun syöminen oli alussa aika taistelua. Lucas oli syntyessään 3310g ja 51cm. 2kk:n iässä 5050g ja 59cm. Paino on siis mennyt koko ajan -10 käyrän alapuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä niin ärsyttävää!

Meillä poitsu myös isokokoinen (tosin syntyessään oli "kevyt" pituuteensa nähden) ja jo viikon iässä oli kerännyt painoa yli syntymäpainonsa, siittä lähtien onkin kokoajan napannut painoa kunnolla. Ärsyttää kun ihmiset kommentoi kuinka iso poika on jne. usein pojua myös luullaan ikäistään vanhemmaksi. Ärsytää myös että sitten kysytään että mitä mää oikein syön kun poika noin kasvaa..tosi kiva tälläselle semisyömishäiriöiselle että mua syytetään lapsen pullakkuudesta (kai se on oletus, että kun mää olen pullakka, niin mun täytyy syödä ihan sairaasti ja niin "lihotan" lastani). Ja kun kerron neuvola-mitat niin aletaan kyseleen käyristä jms. kun vastaan että en pahemmin niihin käyriin perusta niin aletaan "lohdutteleen" että kyllä se kasvu siitä tasoituu jne. Ja mun tekee mieli huutaa että ei mua pojan kasvu pelota/huolestuta!!! Hyvä vaan kun kasvaa koska meidän imetystaival on ollut pitkä ja kivinen tie, niin oon enemmän kuin ylpee että oon saanut viimeisen kuukauden annettua tissistä suoraan ruuan!

0kk/ 4070g/55cm

1kk/5530g/57,8cm

2kk/6900g/60,5cm

3kk/7930g/63,8cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen selvästi ollut onnekas, kun meille ei ole pojan kasvua ole kommentoitu mitenkään ikävästi. Ja poika tosiaan kasvoi ekoina kuukausina hurjaa vauhtia. Syntymäpaino oli 3900 g (52 cm) ja siitä paino kasvoi 4900 g /1kk -> 6880 g /2kk -> 8100 g /3kk, näköjään aika samoissa siis kuin adamon pojalla. Sittemmin painon kasvu tasoittui, ja esim. välillä 6 kk -9 kk painoa tuli lisää vain 600 g (9kk ikäisenä painoa siis 10,8 kg, 76 cm). Ilmeisesti on ihan normaalia, että rintaruokitut lapset kasvavat ekojen kuukausien aikana hurjasti ja keräävät vararavintoa, ja sitten kun siirrytään kiinteisiin ja lapset lähtevät liikkeelle, paino "normalisoituu". En sitten tiedä olisiko apua lyödä kommentoijille faktoja pöytään vai vaan yrittää sivuuttaa typeryydet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en voi kyllä kehua sitäkään, miltä tuntuu kun kaikki kommentoi tyyliin onpas se pieni (4 kk, 62 cm ja 4980 g). Aina tulee mieleen että kaikki ajattelee et saakohan se tarpeeks ruokaa... Ja kun tuntemattomat tulee kysymään kaupassa minkä ikäinen tuo teidän vauva on kun on niin pieni, niin vastauksen kuullessan ilmeestä näkee mitä ajattelevat <_< . Haistakoon home!

 

Unohtakaa tosiaan nuo kommentit, pääasia on että vauva kasvaa, on terve, iloinen ja aktiivinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei :( Mä olen varmaan tietämättäni pahoittanut jonkun äidin mielen :unsure: Mä olen monesti naureskellut isoille poskille. Mutta kun mun mielestä tosi pulleat posket vaan ovat niiiiiin söpöjä :wub: Just tyyliin "on tainnut olla ruoka-aikana kotona". En mä niitä pahalla ole sanonut. Enemmänkin huvittuneena siitä, miten vauvat voivat ollakaan niin suloisia kun on pulleat posket. Mitä pulleemmat posket, sitä enemmän kiinnitän huomiota ja naureskelen. Mutta mitä pulleammat posket, niin sitä söpömpää mun mielestä. Ikinä en ole kommentoinut mitään äidin ruokavaliosta mutta pohtinut ääneen onko ollut jo syntymästä iso. Mä kun niin tykkään jutella vauvoista :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voisitteko laittaa ystävällisesti vauvanne mittoja 2kk iässä.

Oma tyttöni on 41+2 syntynyt, nyt 2 kk ikäinen.

Vauva painoi syntyessään 3600 g ja oli 51 cm pitkä.Päänympärys 33 cm.

 

Nyt vauva painaa n.5,4 kg ja on 57 cm pitkä.

 

Meillä esikoispoika painoi syntyessään 3630g ja oli 51cm pitkä. Ja syntyikin melkein samoilla viikoilla, 41+3.

 

2kk ikäisenä jätkä painoi 6390g ja oli 62.4cm pitkä. Ja tosiaan, kommenttia tuli. Kasvu kyllä tasaantui, mutta edelleen poika on pitkä. Hoikka kyllä nykyään, vaikka vauvana aika painava..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistämpäs minäkin nyt meidän neidin mittoja, kun juuri tultiin neuvolareissulta.

 

Eli syntyessään 3990g, 52,5cm

1vko 4110g

2vko 4290g, 55,5cm

1kk 5390g, 56,5cm

2kk 1vko 5pva (tänään) 7360g, 63cm

 

Ja meidän tyttö on ollut ruoka-aikaan kotona, ja olen ylpeä siitä :)

Kommenttia on siis tullut monenlaista ja monesta suusta, mutta piru vie, kun kerta lapselle ruoka maistuu ja voi hyvin, niin olen vaan ylpeä siitä, että pelkällä rintamaidolla kasvaa noin hienosti. (toki ilmavaivat voisin antaa pois :) )

Kaverin ja naapurin vauvat ovat meidän neidin kanssa samoissa mitoissa, vaikka ovat 1,5kk vanhempia. Noh, ehkä tää kasvu jossain kohtaa sitte tasottuu, ja jos ei, niin minkäs sille voi kun on tullut isänsä sukuun ja syö hyvin :D

 

 

Nyt kyllä vähän ottaa päähän. Soitin äitilleni ja kerroin neidin uusimmat mitat. Äiti sanoi, että "no on se vähä tukeva" <_< Luulis sen tajuavan olevan hiljaa, kun mä olen ollut syntyessäni iso (4650g) ja alle viikon vanhana mua on sanottu ylipainoiseksi, mikä vieläkin potuttaa äitiä.

Edited by Kirsikk.a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika syntyissään oli 3715g ja 50cm. Kolmen kuukauden mitat oli 6525g ja 61cm.

 

Kuitenkin nykyään kun lapsi liikkuu hirveesti, niin pituuteen nähden lapsen paino on laskenut ja poika hoikistunut hirveästi.

 

Harva lapsi on liikalihava, osa vaan on pyöreitä ja se on hyvä. Eipä tarvii murehtia ettei painoa tule tarpeeksi ja jos lapsi vaikka sairastuu tai muuten syö välillä huonommin, niin ei tarvii siitä huolestua :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän sellainen tunne että kaikilla vauvoilla posket paisuu kuin pullataikina tossa iässä... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika oli 2-kuukautisneuvolassa (tasan 2kk ikäisenä) 60 cm ja 6290 g. Syntymämitat 52 cm ja 3600 g. Ei minusta aloittajan tyttö oikeasti kuullosta mitenkään kovin isolta, vaan ihan sopusuhtaiselta! :) Ja kyllähän hyvin kasvaneesta vauvasta saa iloita, sillä eihän vauva voi olla ylipainoinen samassa merkityksessä kuin aikuinen. Kyllä se pulleus siitä hyvin äkkiä tasaantuukin kun vauva lähtee liikkeelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on hassua ja niin typerää, miksi ihmisten täytyy kommentoida isoja vauvoja tyyliin "siitä varmaan tulee iso nainen aikuisena" tms. Meillä on pieni poika, joka on ihan keskiviivalla pituutensa suhteen, mutta paino heittelee -4-käyrästä -6 -käyrään. Eikä kukaan ole siitä sanonut, että "siitä tulee varmaan pieni ja heiveröinen mies"!

 

On hyvä, että lasten ylipainoa kontrolloidaan, mutta vauvat on pikkuisen eri juttu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö oli syntyessään aikalailla keskikokoinen, 3.440kg, mutta on pelkällä äidinmaidolla kasvanut huippuhienosti ja on nyt 3 kk ikäisenä jo 6.715kg. Kahden kuukauden ikäisenä painoa oli aika liki 6kg. Tänään juuri 3kk-neuvolassa neuvolan täti sanoi vauvan olevan 'pullea vauva', mikä ei tietenkään tunnu hyvältä kuulla. Eihän tässä voi maitoakaan alkaa vähentämään kun toinen on aidosti aina nälkäinen!

 

Vaikka en itsekään ollut pienenä ihan yhtä 'pullea' kuin tyttömme, niin hyvät makkarat mullakin on kuulemma ollut eikä niistä ollut kasvaessa tietoakaan - olen aina ollut hoikka ja jäntevä vauvaiän makkaroista huolimatta. Sitä paitsi, eikös niitä ole ollut tutkimuksiakin siitä, että vauva-aikana hoikkia olleet ovat aikuisena alttiimpia aikuislihavuudelle ja aikuistyypin diabetekselle? Ei ole ainakaan meillä pelkoa siitä.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, löysinpäs tämän ketjun, tuli paljon parempi olo!

 

Meillä on kanssa "kehuttu" pulloposkia ja kommentteja tyyliin: "ompas se iso" :girl_to_take_umbrage2:

Tyttö syntyessään painoi 3170 kg ja oli 51 cm pitkä. Nyt 2 kk neuvolassa painoi 6020 kg ja oli 59 cm pitkä. Neuvolassa eivät olleet huolissaan tuosta painonnoususta ja sanoivat samaa mitä muillekin tässä ketjussa että liikkeelle lähdössä palaa kilot :girl_crazy:

 

Mutta pääosin muut laukoo noita kommentteja. Ei tunnu kivalle kun arvostellaan :skilletgirl:En todellakaan ala maitoa säästämään jos toisella on nälkä! Ja niin rintamaidolla mennään..

 

Pulleat posket on ihanat :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö oli iso syntyessään ja on sitä edelleen nyt 6kk iässä.. Aloittajan kysymät mitat oli meillä

 

0kk: 4160g / 54 cm

2 kk: 6050 g / 61,5 cm

 

Ja on meilläkin muutamat kommentoineet.. Pari aika ikävääkin kommenttia tuli noin kuukausi takaperin.. Sanottiin, että kuinka paljon tuo oikein syö? Pitäisikö panna laihdutuskuurille.. Hei haloo! Lapsi oli silloin reilut 5kk! Mutta tämän sanoi henkilö, jolla ei kyllä ole itsellä lapsia.. Mutta tökerösti sanottu silti. Mä en sitä jäänyt murehtimaan, tiedän kyllä että lapsi on ihan sopusuhtainen. Painoa on, mutta niin on pituuttakin. Ja pyöreät marsuposket nyt vaan sattuu perintönä olemaan (mulla oli vauvana ihan samanlaiset, ei ole enää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now