Solveig

Greippimehu

553 posts in this topic

Olikohan jossain vallan tutkittu greippimehun vaikutusta yritysvaiheessa? En itse löytänyt pikaisella haulla mitään.

 

Mutta käsittääkseni sitä suositellaan nautittavaksi ensimmäisestä kiertopäivästä lähtien limojen vahvistamiseksi.

 

Kannattaa myös muistaa, että greippimehun kanssa ei lääkeaineita kannata nauttia, sillä se voi heikentää tai vahvistaa niiden vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siiskö että samaan aikaan ei kannata ottaa lääkettä, vai että kuurin kanssa ei ollenkaan greippimehua?

Mietin vaan, kun mulla on noi clomit, että pitääkö mun luopua greippimehusta. Tosin kyllä ne viime kierron ultran mukaan ainakin toimi, clomit siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itse tulkitsen niin, että vain samaan aikaan otettuna paha.

Esim. tohtori.fi:

"Greipissä oleva naringetiini-niminen luonnonaine voi aiheuttaa yhteisvaikutuksia lääkkeiden kanssa. Naringetiini vaikuttaa maksan entsyymitoimintaan ja voi saada aikaan joko lääkeaineiden pitoisuuksien nousua tai laskua. Yhteisvaikutuksia on havaittu jo useamman lääkevalmisteen kohdalla, joten greipin tai greippimehun nauttimista on syytä välttää lääkkeiden oton yhteydessä."

 

Eli ei puhuta kuurista mitään.

 

Mikähän lienee muuten suositeltava annos mehua päivittäin? Olen itse hörppinyt lasillisen verran Valion tujua greippimehua joka päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon juonut kanssa lasillisen päivittäin. Välillä Valion mehua ja välillä Rybb & Deckersin.

Mutta mites sitten greippi hedelmänä, vaikka yhdestä ei vissiin ihan lasillisen vastinetta tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedä sitten, onko missään varsinaisesti tutkittu tuota tietoa... mutta itsehän juon sitä myös, tosin laimennettuna, kun muuten vois alkaa närästään. Pitää vielä sitten kokeilla oviksesta tuota viiniä, että joskos se auttas :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen koittanut etsiä aiheesta tutkimustietoa, mutta ei sitä löydy suomeksi, eikä myöskään englanniksi. Greippimehu ja valkosipulin syönti menkoista ovulaatioon on siis vaan "vanhan kansan neuvoja", joissa voi olla perää, tai sitten ei.

 

Valkosipuli nyt tosin on terveyttä edistävää kamaa muutenkin, joten miksipä sitä ei kokeilisi. Ja greippimehun juominen taas lisää nesteiden määrää, ja sitä nestettä tosiaan tarvitaan limojen tuottamiseen. Veden pitäisi ajaa sama asia, mutta ei varmasti ole huono juttu juoda lasillista greippimehua silloin tällöin.

 

 

Rybb&Deckersiä mä en joisi tähän tarkoitukseen. Siinä on kamalasti makeutusaineita, eikä juurikaan greippiä. Siksi se onkin "mehujuoma" eikä täysmehu. Itse suosisin ensisijaisesti tuoretta greippiä, sitten täysmehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoittelin teoriastani tonne "Kikkakolmosia"-topiciin, mutta kopsaan tuon jutun tännekin, kun se tänne sopii:

 

Mulla on tieteellinen teoria greippimehun vaikutuksesta, olen sen ihan itse kehittänyt, eli sen oikeudesta ei ole takeita, mutta mun mielestä se on mahdollinen B) Teoria menee näin (kommentoikaa ihmeessä):

 

Ennen ovulaatiota naisen elimistöön muodostuu paljon estrogeeniä (estrogeenipiikki estrogeenipitoisuutta kuvaavassa käyrässä). Estrogeenilla on monta vaikutusta, mutta raskaaksi tulemisen kannalta tärkeimmät vaikutukset ovat:

•hypotalamuksen hormonien säätely (hypotalamuksesta erittyvä GnRH-hormoni säätelee FSH:n ja LH:n erittymistä aivolisäkkeestä, joten se on tärkeä ovulaation tapahtumiselle)

•kohdun limakalvon kasvaminen (kohtu on valmis vastaanottamaan munasolun)

•kohdun suulla liman eritys lisääntyy ja liman juoksevuus lisääntyy (siittiöt eivät takerru limaan, vaan pääsevät eteenpäin kohti munasolua)

•sukupuolielinten sileän lihaksen kasvaminen ja sileän lihaksen supistuvuuden (motiliteetin) paraneminen (munatorvet kuljettuvat munasolua paremmin kohti kohtua)

 

Eli kun estrogeeniä on elimistössä kunnolla, raskaaksi tuleminen on todennäköisempää.

 

Greippimehu lisää estrogeenin pitoisuutta elimistössä, sillä se estää estrogeenin hajoitusta maksassa. Maksa hajottaa elimistön omia ja ulkopuolelta tulevia aineita entsyymien avulla (entsyymien nimi on CYP-entsyymit). Greippimehussa on furanokumariineja, jotka estävät näiden entsyymien toimintaa. Kun entsyymi (CYP3A4) ei pysty hajottamaan estrogeeniä yhtä tehokkaasti, kertyy estrogeeniä elimistöön hieman enemmän kuin tavallisesti. Estrogeeniä ei kuitenkaan greippimehua juomalla voi kertyä elimistöön mitenkään liikaa, koska elimistö säätelee sen määrää tarkasti.

 

Greippimehu voi muuten olla vaarallista käytettynä joidenkin lääkkeiden kanssa, koska nämä samat maksan ja ohutsuolen CYP-entsyymit hajottavat myös lääkkeitä, ja jos hajotus on heikompaa, kertyy lääkettä elimistöön liikaa. Tässä on linkki lääkevuorovaikutuksesta kertovalle sivulle (tietty kannattaa kysyä apteekista ja hoitavalta lääkäriltä, jos asia mietityttää).

 

http://www.powernetdesign.com/grapefruit/

 

GnRH = gonadotropin-releasing hormone (gonadotropiinin vapauttajahormoni)

LH = luteinizing hormone (luteinisoiva hormoni)

FSH = follicle-stimulating hormone (follikkelia stimuloiva hormoni)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siiskö että samaan aikaan ei kannata ottaa lääkettä, vai että kuurin kanssa ei ollenkaan greippimehua?

Mietin vaan, kun mulla on noi clomit, että pitääkö mun luopua greippimehusta. Tosin kyllä ne viime kierron ultran mukaan ainakin toimi, clomit siis.

 

Maksassa olevat CYP-entsyymit ovat kuin koneita, jotka hajoittavat lääkkeitä ja muitakin syötyjä/juotuja aineita (esim. greippimehussa olevia yhdisteitä) pienemmiksi osasiksi, jotta ne voidaan erittää pois elimistöstä esim. virtsassa. Näitä "CYP-koneita" on useita erilaisia eri aineille, mutta kukin CYP-kone kykenee pilkkomaan useita eri aineita. Ongelmia tulee, jos lääke ja greippimehun aine käyttää samaa CYP-konetta, jolloin koneella on täysi tuska ja työ pilkkoa greippimehun aineita, ja vereen jää enemmän lääkettä kuin jos CYP-kone saisi keskittyä pelkästään lääkkeeseen eikä mukana olisi greippimehun aineita häiritsemässä. Eli kun CYP-kone on täystyöllistetty, lääkkeen (esim. sydänlääke) pitoisuus veressä voi pahimmassa tapauksessa nousta hengenvaaralliselle tasolle kun lääkettä ei saada pilkotuksi maksassa. Clomeista en kyllä tiedä, mutta luultavasti ne käyttävät eri "CYP-konetta" kuin greippimehun ainesosaset, koska lääkkeiden ohjelipukkeessa todennäköisesti varoitetaan greippimehusta, jos sitä tarvitsee varoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tutkin vähän asiaa, kun mua ihmetytti omissa greippimehukierroissani minimaalinen limojen määrä. Siitä syystä sen juomisen lopetinkin, kun paikat kuivui ihan totaalisesti.

 

Löysin tietoa, että liika C-vitamiini häiritsee liman tuotantoa, joten oisko kyse voinut olla "vitamiiniövereistä"? Mä kun olen samanaikaisesti syönyt myös vitamiinivalmistetta jossa oli C-vitamiinia, niin ehkä toi mehu oli vaan vähän liikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin greippimehu lisäsi limaisuutta oviksen tienoilla, eli juurikin nyt. En tiedä vielä, vaikuttaako positiivisesti raskautumiseen, vai tuleeko vaan kivuliaammat menkat, mutta ainakin nyt on toiveikas ja tyytyväinen mieli. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullä nyt on varmaan suurempi mekritys isontuneella clomiannoksella, mutta tässä kierrossa en juonut pahemmin greippimehua (alkoi v*tuttaa koko touhu kaikkien kommervenkkeineen) ja mulla oli tässä kierrossa paljon enemmän limaa kuin viime kierrossa. Hassua. Mutta eipä tarvii jatkossakaan sitä hampaiden tappajaa juoda (mulla on siis tosi huonot hampaat, ja tuollaisia happamia tuotteita pitäisi vältellä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Löysin tietoa, että liika C-vitamiini häiritsee liman tuotantoa, joten oisko kyse voinut olla "vitamiiniövereistä"? Mä kun olen samanaikaisesti syönyt myös vitamiinivalmistetta jossa oli C-vitamiinia, niin ehkä toi mehu oli vaan vähän liikaa.

Mielenkiintoista, mistä tän tiedon löysit? Mullakin greippimehu tuntui ennemminkin vähentävän limoja, ja tässä samassa kierrossa olen syönyt myös tuoreita marjoja aika paljon, joten C-vitamiinia on tullut varmaan yli tarpeen.

 

Menkat ei oo vielä alkaneet, joten ei tietoa vaikuttaako greippimehu niihin jotenkin. Pari päivää ovat myöhässä ja negan testasin, tiedä sitten johtuuko kierron pidentyminen jotenkin mehusta. Tosin vasta 3. kierto pillereiden lopettamisen jälkeen menossa, joten voi olla ettei muutenkaan ole vielä kierto tasaantunut. Parit aiemmat menkat oli aika niukat ja lyhyet, edellisessä kierrossa oli ilmeisesti kemiallinen raskaus, koska sain aika selvän haamun testiin kp 27. Ajattelin, että oisko limakalvo ollut liian ohut kiinnittymiseen tai jotain, ja siksi päätin kokeilla greippimehua. Mutta taidan jatkaa ilman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En nyt tietenkää löydä just sitä sivua, mistä mä luin tuosta, mutta kyllä siitä mainintoja löytyy monelta sivulta kun googlettaa hakusanoin "cervical mucus c vitamin". Joillain saiteilla taas sanotaan, että C-vitamiinin runsas syöminen parantaisi limantuotantoa, joten vaikea sanoa, mikä tässä on totuus :D

 

Tämä artikkeli ei ainakaan suosittele suuria annoksia C-vitamiinia: http://www.popline.org/docs/0146/731382.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitos lisätiedosta! Kuinkahan suuria määriä tuossa tarkoitetaan, onkohan mahdollista saada ilman lisäravinteita ihan niin paljon että oikeasti heikentäisi hedelmällisyyttä. Veikkaisin että kohtuus kunniaan tässäkin asiassa... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen että tuossa puhutaan nyt jo yli 1000mg kerta-annoksista päivittäin. Jollain saitilla oli juttua myös raskauden keskeyttämisestä vitamiinein ja siinä syötiin muistaakseni 6000-12000mg c-vitamiinia kerta-annoksina :huh:

 

Mä oon koittanut pitää annoksen alle 500mg / päivä, ja kyllä mulla viime kierrossa C-vitamiinista huolimatta ihan hyvät limat tuli B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tärppikierto (yk2) oli myös greippimehukierto. :) Join kerran päivässä 2,7dl. Muistaakseni kp1-13 oli päivät. Pari päivää jäi tosin välistä reissuilun takia. Kp13 ja 14 oli sitten tosi hyvät limat. :) Söin myös raskausvitamiinia siinä samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös kokeillut greippimehua (Valion) kahdessa eri kierrossa ja huomasin, että normaalisti suhteellisen runsaat ja selkeät limat olivat tipotiessään. Eli mun tapauksessa ainakaan ei helpottanut oviksen bongausta. Mutta olen kuullut myös, että monella mehunjuominen on ollut hyvänä apuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kokeillut greippimehua joskus reilu vuosi sitten muutamassa kierrossa, mutta ei siitä mun kohdalla ollut mitään apua. En oikeastaan huomannut edes muutoksia limatilanteessa. Mä itse veikkaan, että greippimehun vaikutus raskautumisen onnistumiseen on täysin satunnaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin eilen greippimehua ihan kokeeksi mutta en saanut sitä oikein alas kun esimerkiksi greippilonkero on traumajuomien listalla (siellä samassa kategoriassa tequilan, salmiakkikossun ja minttuviinan kanssa, nykyään olen mieluummin kuskina vesiselvänä kun aina saan kauhean krapulan pienestäkin määrästä alkoholia :lol: ).

 

Mutta ostin samalla sitruunamehua, mikä maistuu itseasiassa aikasta hyvälle. En tiedä toimiiko vai ei, mutta tällä hetkellä lempimehu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Curly, jostain täältä vaukkareista luin (en tietenkään muista sen tarkemmin mistä), että sitruunalla olisi vastaavanlaista vaikutusta limoihin kuin greipillä. Eli sitruunamehu voi jopa olla toimiva juttu, jos mehu on oikein oikeaa tavaraa :)

 

(olisikohan tämä ollut jossakin "mitä suuhusi pistät" tyyppisessä ketjussa?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kokemus greippimehusta oli aika huono, yhdessä kierrossa kokeilin ja limaneritys muuttui ihan erilaiseksi, en koko ovista bongannu tikuilla enkä limoista. Ja kierto 5 pv pidempi kuin normaalisti, en tiedä liittyikö mitenkään greippimehuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä yritin vielä tänä aamuna juoda greippimehutäölkin lopun pois jääkaapista viemästä tilaa mutta mun suuhun maistu nii kauheelta että mun oli pakko kaataa se miehen lasiin. yritin kaataa sitä viemäriin, mutta mies sanoi, että juo sen, varoituksistani huolimatta.

 

Asiaan on tosin ehkä vaikuttanut se, että kyseinen tölkki on ollut avattuna monta päivää ja ehkä jäänyt avonaisena jääkaappiin, jolloin sen juominen toimii lähinnä hyvänä ulostuslääkkeenä :lol:

 

Eli te jotka aiotte kokeilla greippimehua, älkää ottako stressiä kirjoituksestani, koska te osaatte ehkäpä sulkea tölkin ja tarkistaa "parasta ennen"- päiväyksen, toisin kuin mä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen juonu enemmän tai vähemmän greippimehua nämä neljä yrityskiertoa. Myös minun mielestäni mun limani ehkä ovat ennemminkin vähäisemmät. Myöskään plussatestiä en ole tehnyt, joten taidan jättää ensi kierrossa mehut juomatta. Maku sinänsä on ollut ok, mielestäni ihan juotavaa.

Edited by Rakkauden tähden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsekin huomasin tuon limojen vähentymisen kun join greippimehua. Myöskään ovista en olisi bongannut ilman tikkuja. Siitä huolimatta ensimmäisestä greippimehukierrosta tuli tärppi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now