Sign in to follow this  
Followers 0
Guest pulassa

Millainen kastemalja?

43 posts in this topic

Äidin isä osti mun ristiäisiä varten kristallisen maljan, ja samalla on menty mun ja mun siskojen ristiäiset. Meidän kaikkien kolmen nimet ja kastepäivämäärät on kaiverrettu siihen maljaan, ja nyt sitten meidän pienen ristiäisissä käytetään sitä samaa maljaa ja samoin se nimi kaiverrutetaan siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luultavasti miehen puolelta tuleva tinamalja jota käytetty jo (ainakin) mieheni ristiäisissä. Kaiverruksia pohditaan josko aloitettaisiin tämän traditio, tähän mennessä siinä ei nimiä ole laitettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi sai mieheni vanhemmilta ristiäislahjaksi lasisen/kristallisen(?) pienen maljan, kun nämä ko. isovanhemmat totesivat ettei se mikään salaattikulho voi olla biggrin.gif

Samaa maljaa voi käyttää mikäli vielä tulee tarvetta ja ehkäpä myös lapsenlapsilla.. (viehän se toki hieman tilaa kaapissa, mutta on onneksi aika pieni)

 

Mun mielestä (suvun) kastemaljoista tehty liian pyhiä. Muistan kun äippä kauhistui pahan kerran kun meinasin siihen salaatit pilkkoa.. (en kyllä tiennyt että se sellainen oli..)

 

Mutta sellainen pieni näppärän kokoinen kaunis, että käsi mahtuu onkia vähä vettä. Itse voisin ostaa vaikka marketista sen, jos ei olis suvun kiertomaljaa. - kaunis se kyllä on !:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso ja todella painava kristallimalja. Mumma osti ja toivoi, että käytetään kaikilla lapsilla ja meidän esikoinen perii sen sitten itselleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmoinen kristallinen malja. Äiti on sen ostanut. Veljeni ja hänen kihlattunsa käyttivät sitä oman tyttären kastejuhlassa. Samaa maljaa saan toivottavasti lainata joskus tulevaisuudessa <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain 18v lahjaksi olisko lasia vai oikein kristallia olevan kastemaljan. Malja on todella kaunis ha punasävyisessä maljassa kastetaan sekä pojat että tytöt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni kristallinen ja tukeva oli se mitä käytettiin kun esikoinen kastettiin. Ei mitään sukusiteitä pottiin, vaan malja oli seurakunnan omaisuutta. Luultavasti kuitenkin tämä toinen tulee kastetuksi samalla maljalla, kun tälläkin kertaa voitais mennä samalle seurakuntatalolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en edes tarkasti muista :) Anoppi osti meidän lapsille sen ja hän sitä kotonaan säilyttää, viikonloppuna katselin hyllyä, että olikohan se tuo se malja :) Sellainen kristallinen se kuitenkin on. Tuo kaiverrus olisikin kiva, pitääkin selvitellä saisiko sellaisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iittalan kristallimalja. Kolmas ehkä kastetaan kirkossa, joten kai sitten kirkon kastemalja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille anoppi osti kastemaljan "kun niin ihana tuli vastaan" ennen kuin meillä oli edes yritystä päällä. Oli ostanut joltain lasitaiteilijalta. Kyllä se vähän nauratti ja kummeksutti miehen kanssa. Mutta kastemaljalle tuli sitten käyttöä ja eiköhän tämä kakkonenkin samassa maljassa kasteta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella seurakuntakeskuksen kastemalja. Oli aivan kalkkiraidoissa, ei mikään mukava näky. Kuopuksella sitten lasimalja kotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen kastemaljan tulisi olla? Meillä on lasivati (kristallia?), jonka korkeus on 5 cm ja halkaisija 27 cm, hyvin koristeellinen. Onko tuo kuitenkin liian matala? Pitäisikö olla korkeammat reunat? Millaisia kastemaljoja teillä on?

 

Meillä oli oman seurakunnan kastemalja. Äitini jäi aikanaan harmittelemaan, kun eivät saaneet samaa maljaa omiin ristiäisiini, kun oli varattu jo toisiin samaan aikaan. Oli meille oikeastaan itsestäänselvyys, se on juhlava (löytyy kultaa ja jalokiveä) ja sen tarinan kertomisesta vieraspaikkakuntalaisille saa aina omanlaisensa "ohjelmanumeron".

 

Itse ominaisuuksilla ei kyllä erityisempää väliä ole, kunhan sinne tosiaan sen verran saa vettä, että pappi saa kädellä kauhaistua.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on esikoiselle ostettu iso kristallimalja, jota sitten on käytetty muidenkin ristiäisissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän äiti on aikoinaan ostanut hopeisella jalalla olevan kristallimaljan, jota on käytetty jo useamman lapsen ristiäisissä. Sitä sitten käytetään joskus meidänkin lapset ristiäisissä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0