sorellina

Missä vaiheessa vauva nukkui läpi yön

71 posts in this topic

Elikkä milloin teillä lapsi alkoi nukkua läpi yön.

 

Auttakee, mä en osaa tehdä pollia. Tai saan tehtyä ne vastausvaihtoehdot, mutta se ei tule näkyviin...

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen nukkui todella hyvin alusta lähtien, mutta 4-6kk iässä loppuivat yösyötöt kokonaan ja 6kk iässä hän nukkui jo omassa huoneessaan (eikä siellä tarvinnut illan ja aamun välissä käydä).

 

Nuorempi on nukkunut ensimmäisen vuotensa aikana tasan kaksi kokonaista yötä, eli täydet yöt eivät ole vieläkään kuin harvinaista herkkua. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin pienimuotoinen unikoulu 7-kuisena ja 7,5kk nukkui periaatteessa läpi yön, eli klo 19-05 suunnilleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä auttaako tämä sua ollenkaan, mutta vastataan nyt kuitenkin.

 

Tyttö nukkui heti syntymästään asti tosi hienosti, parhaimmillaan 6h unia. Jaksot sitten pikkuhiljaa pitenivät ja vähän reilun kolmen kuukauden iässä veteli 10-12h putkeen heräämättä.

 

MUTTA. 4-5kk iästä lähtien yöheräilyt on tulleet takaisin. Aluksi käännyttiin masulle ja itkettiin sitä. Sitten noustiin unissaan konttausasentoon ja itkettiin sitä. Nyt jo seistään ja itketään sitä. Tai milloin mitäkin. Viime viikolla (tyttö 9kk) näkyi ensikerran valoa tunnelin päässä, kun tyttö nukkui 6-7h putkeen ilman väliherätyksiä kolmena yönä ja jatkoi siitäkin vielä unia. Sitten alkoikin ylähampaat kiusata ja taas herätään huutamaan/kitisemään 3-7x yössä. Ruokaa tyttö ei välttämättä kaipaa ennenkuin aamuyöstä (klo 4-6) ja rauhoittuu välillä peppua taputtamalla sänkyynsä, välillä pitää nostaa syliin ja heijata.

 

En oikein tiedä mitä nuo yölliset havahtumiset on, enkä osaa asiaa korjata. Kokeiltu on äitin viekkua, samassa huoneessa nukkumista ja omassa huoneessa nukkumista. Toivon, että ajanmyötä helpottaisi. Mutta täytyy myöntää, että yön pimeinä tunteina kovin ruusuiset ajatukset ei oo miehestä, joka kääntää kylkeä kun mä nousen taputtelemaan tyttöä takapuolelle <_<:lol:

Edited by anina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni meillä pidettiin unikoulu tytön ollessa n.8kk ikäinen (siis lopetettiin yösyötöt), ja silloin alkoi nukkua kokonaisia öitä noin klo 20-07. Sitä ennen oli 1-3 yösyöttöä/herätystä yössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä loppui myös koko yön nukkuminen siinä 4-5-kuisena :lol: Nyt kesän aikana (n. 1,5-v.) on alkanut taas nukkua aamuun saakka (eli siihen asti että äitikin tahtoisi herätä), mitä nyt kipeänä tai kovilla helteillä vaivaa öisin jano. Pitkän aikaa tosin on enimmäkseen riittänyt yksi syöttö klo 4-6 aikoihin, aamuahan sekin oikeastaan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukuttiin eka kokonainen yö viikko sen jälkeen, kun olin lopettunut yösyötöt, eli reilun 9 kk iässä. Sitä ennen syöttöjä ja sitä myötä herätyksiä oli vähintään kaksi yössä. Tuon jälkeen läpinukutut yöt ovat lisääntyneet koko ajan, ja nyt vajaan vuoden iässä jo suurin osa öistä menee heräilemättä.

Edited by E. Vekara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Poitsu alkoi nukkumaan kokonaiset yöt jossain 7kk paikkeilla, kun lopetin yösyötöt ja sen myötä pidettiin 3 yön unikoulu. Iltakasista aamukuuteen on nukkunut siitä asti, herää öisin vain jos on kipeä tms. Nyt vuoden korvalla on menossa aikamoiset yöhulinat, mutta johtunevat vain puhkeavista poskihampaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on ollut ihan onneton nukkuja (varsinkin öisin). Ensimmäiset 3kk oli rytmi ihan vit*roillaan ja ne pienetkin unipätkät aamuyöstä ähistiin ilmavaivoja. Sitten oli jakso, että nukuttiin piiiiitkääään nukutuksen jälkeen n. 6h putkeen / yö. Mutta sitten taas alkoi heräily. Pidettiin kevyt unikoulu n. 6kk iässä ja yöimetys jäi kerralla silloin pois (imetys loppui muutenkin kun tyttö ei enää huolinut mun maitoa, kun olin uudestaan raskaana). Ja itse kysymykseen sitten :Pn. 9kk:n iässä alettiin nukkua pääsääntöisesti täysiä öitä ja 20-08 uniin päästiin 10kk:n iässä. (Toki välissä on heräily ja valvoskeluöitä, mutta noin pääsääntöisesti siis)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tarkoituksenmukaisesti 5kk iästä alkaen kun alotettiin iltapuuron antaminen. Siihenkään asti ei herätty kuin kerran yössä syömään ja joitakin satunnaisia kokonaisia öitäkin joukossa oli, mutta tosiaan tuosta alkaen ei oo yöllä tarvinnu kummemmin heräillä. Toki näitä levottomampia kausia aina mukaan mahtuu, mutta niitä en yöheräämisiksi meillä laskisi :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei nukuta vieläkään ja poika on nyt 1v 1kk. Oiskohan meillä nukuttu tähän mennessä 3 kokonaista yötä? Nykyään heräillään sellaista 3-5 kertaa/yö, ja aamuyöstä on pakko antaa maitoa mukista tai muuten ei tyyppi enää tahdo nukahtaa. Joskus kokeilin olla antamatta maitoa ja uudelleen nukahtamiseen vaadittiin 45 minuutin sylissä heijailu - ei kivaa, kun itse on ihan horroksessa.

 

Noihin yöllisiin heräämisiin yleensä auttaa, kun menee pojan huoneeseen ja kippaa itkevän muksun takaisin makuuasentoon sekä seisoo vähän aikaa sängyn vierellä. Toisinaan tarvitaan syliäkin. Unikouluakin meillä kokeiltiin (muistaakseni n. 8kk iässä), mutta eipä siitä meille ollut juuri mitään hyötyä. Toivon, että aika auttais.

Kuten Anina sanoikin, niin ei ne ajatukset siippaa kohtaan ole silloin yön pimeinä tunteina kovin ruusuisia :rolleyes:

 

Ja miksiköhän mä kirjoitin tänne ketjuun, kun ei meillä edes nukuta täysiä öitä, joten vähän väärä paikka mulle... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei kun hyvä kun kirjoitit.

 

Meillä unikoulun avulla on siirrytty 11 herätyksestä kahteen (joskus kolmeen). Miehen mielestä pojan (6kk) tulisi jo nukkua koko yö, mä epäilen, että se nälän takia herää sen 2 krt. Jos ei anna maitoa, poika huutaa tunninkin putkeen tai sitten nukahtaa puoleksi tunniksi ja huutaan sitten uudelleen.

 

Mä väsähdin totaalisesti tuon 11 kertaa yössä herätysten kanssa, joten siirryttiin pullomaitoon öiden osalta kokonaan. Nykyään mä hoidan iltanukutuksesta kahteen asti ja mies kahden jälkeen aamuun asti, kunnes otetaan kuudelta poika viereen ja mä saan tissillä nukkumaan vielä tunnin. Toimii meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ei kun hyvä kun kirjoitit.

 

Meillä unikoulun avulla on siirrytty 11 herätyksestä kahteen (joskus kolmeen). Miehen mielestä pojan (6kk) tulisi jo nukkua koko yö, mä epäilen, että se nälän takia herää sen 2 krt. Jos ei anna maitoa, poika huutaa tunninkin putkeen tai sitten nukahtaa puoleksi tunniksi ja huutaan sitten uudelleen.

 

Mä väsähdin totaalisesti tuon 11 kertaa yössä herätysten kanssa, joten siirryttiin pullomaitoon öiden osalta kokonaan. Nykyään mä hoidan iltanukutuksesta kahteen asti ja mies kahden jälkeen aamuun asti, kunnes otetaan kuudelta poika viereen ja mä saan tissillä nukkumaan vielä tunnin. Toimii meillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meilläkin oli tossa iässä ihan hirveä määrä herätyksiä! Mä oli ihan poikki, kun ei koskaan saanu nukkua edes 3 tunnin pätkää!

Onneks sit rupes jossain vaiheessa helpottamaan ja nyt (10kk) nukkuu n. klo 20.30-5.30 heräämättä ja sit n. puolen tunnin tai tunnin nukuttamisella saa pojan nukkumaan vielä n. tunnin. Mä siis lasken noi täysiks öiks, kun kyllähän tossa jo aika monta tuntia tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiän poitsu nukkui läpi yön ensimmäisen kerran vasta 11kk iässä kun imetys oli jätetty pois ja sitä ensin kolme yötä huudettu. Siihen asti heräsi aina vähintään kolmen tunnin välein. Tuon jälkeen on nukkunut 8-10h/yö :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 7kk iässä vauvat itse jättivät viimeisenkin yösyötön pois. Ensin tyttö ja viikkoa myöhemmin poika. :) Ja yöunien pituus on siitä lähtien ollut noin 10-12h.

 

Paitsi siis nythän mä tajusin, että tässä ehkä haetaan lähinnä ihan täysin putkeen nukkumista.. Meillä herätään edelleen laittamaan tuttia suuhun tmv. noin 2-3 kertaa per lapsi per yö. Mutta eivät siis yleensä vaadi sen enempää mitään nukuttamista, kunhan tökkää sen tutin suuhun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaisi erityisesti se, miten yöjumppailut (konttailut, istumaan- ja seisomaannousut) ovat rauhoittuneet?

 

Meidän poju nukkuin parin kuukauden ajan noin kahdesta kuukaudesta eteenpäin lähes kokonaisia öitä, mutta neljän kuukauden ikäisenä kääntymisharjotteluiden myötä meini yöt ihan pipariksi, ja sillä tiellä ollaan. Hän syö kerran tai kaksi yössä, ja yösyötöistä ei sinänsä ole kiire päästä eroon, mutta välillä nuo muut jorailut ottavat kyllä todella lujille. Poika pyörii ja hyörii ja päätyy usein istumaan tai konttaamaan ja joskus jopa seisomaan ihan unessa, mutta sitten hän säikähtää sitä ja alkaa kova itku, joka rauhoittuu takaisin makuulle kampeamalla, unipupulla ja tutilla.

 

Unikoulu ei taida tähän purra, tosin sekin on taas suunnitelmissa. Ehkä syöttöjen poisjättö rauhoittaisi muutenkin unta?

 

(Anteeksi, tämä on ehkä ohi aiheen, mutta ei kuitenkaan ihan kokonaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasketaankohan tämä...

 

Meillä on masuvaivoja, ja kun ne helpottaa yhden kahden aikaan yöllä, me nukutaan 5-7 tuntia sen jälkeen. En muista että oltais useempaan viikkoon yöllä syöty. Tänään tuli ennätys, puol kahdesta puol kymppiin.

 

Eli varsinainen yösyönti loppui pariviikkosena, ehkä vähän yli. Kymmenen jälkeen illalla kun meillä ei nukuta ennen masuvaivojen loppua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen alkoi nukkumaan 2kk ikäisenä yöt läpi, mutta se lysti loppui kun poika oppi liikkumaan. Sen jälkeen yöheräämisiä kesti piiiiitkään kun aina oli joku jumppa menossa pitkin yötä.

Joskus 2-vuotiaana alkoi nukkumaan ilman heräilyjä.

 

Tyttö 6kk herää pari kertaa yössä vielä, mutta nukahtaa heti kun on saanu tankattua maitoa hieman. Mua noi pari syöttöä yössä ei häiritse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oppi joskus 7 kk ikäisenä nukkumaan täysiä öitä, heräili silloin kyllä kun oppi tukea vasten seisomaan mutta oppi menemään itse nukkumaan kun teeskenteli nukkuvaa.

 

Kuopus taas ei ole nukkunut koko iässään (10 pvn päästä 11 kk) kuin n. kuukauden yhteensä suht hyvin. 3 kertaa on vedetty unikoulu läpi, yösyöttöä ei ole ollut 6 kk iän jälkeen, päivisin saa yllin kyllin raitista ilmaa, ulkoilua, leikkiä, huomiota, ruokaa yms. Päikkäreitäkään ei vedä tuntitolkulla, vaikka nukahtaakin päikkäreille helpommin kuin yöunille.

Välillä mennään yksillä päikkäreillä, välillä kaksilla.

Silti herää lukuisia kertoja yössä eikä tyynny itsekseen vaan joutuu mennä kippaamaan takaisin sänkyyn, etsimään tutin, rätin ja unilelun ja peittelemään. Yleensä viimeistään aamuyöstä joutuu ottamaan väliin nukkumaan kun ei suostu enää omaan sänkyyn tyyntymään.

Viime yönä siis tuntui kovin oudolta että heräsi vain kerran klo 22.00 - 7.30 välillä, nukkui koko tuon ajan omassa sängyssään eikä älämöinyt edes silloin kun tultiin itse nukkumaan... Meillä on niin harvinaista herkkua tuo! Viimeeksi oli vastaavaa jotain 4 -5 kk sitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 3kk ikään asti rytminä 3h unta, syöttö ja taas 3h unta jne. Siitä alkoi heräilykausi, parhaimmillaan herättiin 16 kertaa sen 8h aikana mitä itse oli nukkumassa, kaksi tuntia unta putkeen oli todella harvinaista herkkua. :rolleyes: 7kk iässä käytiin läpi unikoulu ja herätyksiä tuli vain puolenkymmentä yössä. B) Edelleen jatkettiin koulutusta, pientä lisäapua saatiin keskuslastenneuvolan unikouluryhmästä (vähän alle 9kk iässä) ja viikossa sen jälkeen poika alkoi nukkua pääasiassa täysiä öitä alkaen klo 20. :) Välillä on herätys ollut seitsemältä, välillä kuudelta, mutta aikaiset aamut eivät enää niin haitanneet kun sai täyttä häkää itsekin koisia. :D Nykyään (13kk) Jäppis uinuu 20-07/08, eli oikein makoisat unet vetelee. B)

 

Eli täysiä öitä on nukuttu 9kk iästä alkaen.

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucas nukkuin ensimmäiset täydet yönsä huhtikuun alussa eli oli hiukan yli 6kk vanha. Toukokuussa/kesäkuussa viikosta alkoi useampi kokonainen yö ja 8kk iäissä taisi nukkua kokonaisia öitä melko säännöllisesti. Hampaiden tulot ja flunssat tietysti vaikuttavat öihin, mutta pääasiassa meillä nukutaan 19-06 heräämättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti on nyt 3 kk ja on nukkunut viimeisen viikon aikana neljä yötä illasta aamuun eli n. klo 20 - klo 7. Muina öinä herännyt joko jo illalla kymmenen aikaan syömään ja sit nukuttu aamuun tai sitten herännyt viiden aikaan aamulla ja jatkanut vielä sen pari tuntia unia. Näitä yhden syötön öitä onkin ollut jo kuukauden päivät. Muun kuin syömisen takia ei tyttö toistaiseksi yöllä heräile (poik. muutama yö flunssaisena vähän valvotti). Itse tosin heräilen useammin, kun tyttö nukkuu niin hyvin, ettei oikein ymmärrä sitä vielä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedänköhän pohjat....esikoinen on reilu 3vee ja viime yö oli yks niistä harvoista, että nukku koko yön heräämättä omassa sängyssä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now