Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

ja meillä on myös 91cm 2v2kk ja käyttää jo monista vaatteista 98ia, kun 92 olleet nafteja, varsinkin puserot. housuista menee vielä 86 (harvat) -92 hyvin :) niitäkään en osta enää kuin 98 korkeintaan. kevääksi+syksyksi on 98 haalari ja ensi talveksi jo 104, se jos mikä tuntuu utopistiselta :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastanneille! :) 98-senttisiä olen muutaman kesämekon yms. hommannut, mutta jotenkin tuo lähes 8 cm ero nykyiseen pituuteen alkoi mietityttää. Pitkäjalkainen tyttö siirtyi ensin housuissa ja myöhemmin puseroissa 92-senttisiin, sama kuvio toistunee seuraavankin koon kanssa. Toisaalta puseroissa ei niin paljon haittaa jos on vähän väljä, voi kääriä hihoja ym. Hyvä tietää etten ole väärillä jäljillä vaan jatkan 98-linjalla :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt tulin vaan vielä komppaamaan samanikäisen kanssa, että oon ostanut kanssa kaappiin kevääksi ja kesäksi jo jotain 98 koon vaatteita, kun nyt on käytössä pääosin 92, joistain harvoista 98, mutta menee niin päin, että ensin jää paidat pieniksi (koska on perinyt multa suomalaisen persjalkaisuuden ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti joka on n.90-92 cm pitkä käyttää sekaisin kokoja 92-98 :) Se riippuu niin vaatteen mallista ja mitoituksesta.
Joistakin mekoista on kaksoiskokona 98/104 cm, kun en viitsinyt enää 86/92cm ostaa :)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joissain selkeästi kesävaatteissa voi sit toisaalta ajatella niin, että jos vaatteelle ei ole käyttöä enää syksyllä niin ostaa sen sitten just sopivan kokoisena eikä jätä hirveästi kasvunvaraa :) Itse ajattelin esim. shortsien kohdalla tehdä näin (meillä on aika samanpituinen muksu), koska vaikka ostaisin 98 nyt kesäksi niin tuskin ne seuraavana kesänä enää on sopivat. Eli turha ostaa kasvunvaraa, jolle ei tule käyttöä, jos joku tajuaa mitä tarkoitan :D

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tajuan hyvinkin. Ostin itse viime kesäksi läjän t-paitoja koossa 98 silloin kaksi vuotta täyttäneelle pojalle, just tuolla ajatuksella että on sitten kasvunvaraa. Jälkikäteen mietiskelin, että kasvunvaraa mihin? :D Ne paidat oli hoikalle pojalle kuin telttoja viime kesänä, nyt just sopivia, mutta eipä sitä talvella paljon lyhythihaisia t-paitoja tarvitse. :rolleyes: Ja ennen ensi kesää jäävät todennäköisesti jo lyhyiksi...

 

Lisäksi etenkin shortseissa oli musta monissa kummallisen väljä mitoitus, meillä jätkä käytti viime kesänä monia 86 senttisiä shortseja kun isommat meinasivat pudota päältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos taas vastanneille :)forgetmenot ja Solja, en tarkoittanut kasvunvaralla sitä että pitäisi mahtua päälle vielä kesän jälkeenkin. Tarkoitin että mun on nyt vaikea arvioida sitä, miten pitkäksi tyttö kasvaa kesään mennessä. Vaatteiden on tarkoitus olla ihan sopivia tämän vuoden kesällä, ei erityisen väljiä, ja seuraavaksi kesäksi sitten taas uudet vaatteet jotka vastaavat silloisia mittoja.

 

Jos ja kun vastaan tulee kivan näköisiä ja tarpeellisia kesävaatteita jo nyt, tahtoisin tehdä oikeankokoisia hankintoja tulevaksi kesäksi. Sitä tarkoitin "kasvunvaran arvioimisella", kun tyttö on nyt 90,5 cm eikä mitään tietoa paljonko kasvaa kesään mennessä. Yleinen mielipide näyttää olevan että 98 cm olisi suunnilleen sopiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo ja siis mä tarkoitin mun vastauksen silleen yleisesti ihmisille, jotka tykkää ostaa kasvunvaralla (mihin vuodenaikaan vaan) enkä sulle pelkästään :)  Ja hyvä että kysyit tuota, koska olen itse ihan saman ongelman edessä samankokoisen muksun kanssa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok :)

Tajusinkin juuri etten ole tainnut ostaa yhtäkään vaatetta varsinaisesti kasvunvaralla - jos sillä tarkoitetaan että otetaan vaate käyttöön vähän väljänä, jotta mahtuu pitempään - vaan aina ns. sopivaa, onkohan mussa jotain vikaa...! :girl_crazy:

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^toiset tykkää käyttää heti kun jotenkin on sopiva, tai pitää väljiä vaatteita, toiset tykkää istuvammista :)

 

mie vaan oon kattellu jo jonkin aikaa miten 92 paidat (jotka ollu käytössä n. 10kk nyt) ei alkuunkaan olleet mitenkään isoja (johtunee tiukoista malleista, lindex kids, joku anttilan merkki), vaan ovat nyt jo todella tiukkoja. menevät kyllä vielä muuten mutta alkavat olla lyhyita helmasta ja lyhyitä+tiukkoja hihoista, joten olen siirtynyt pikkuhiljaa suosiolla 98:hin...osa on 98/104, mutta nekään ei oo muuten kovin isoja kuin helma on kivan pitkä (itekin tykkän pitkistä paidoista) ja hihoissa riittää kasvunvaraa :)

 

millähän merkillä löytyis pitkähelmaisia t-paitoja? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen käyttää t-paitoja ja shortseja vuoden ympäri, esim. talvella yöasuina, joten uusina nekin ostetaan kasvunvaralla. :) Myös pitkähihaiset paidat ostan nykyään reilulla kasvunvaralla, uusimmat paidat Po.Pilta ovat kokoa 110/116, vaikka pojan tämänhetkinen koko on 104, nuo menevät kuitenkin hyvin hihansuiden resorit käännettyinä ja talvella pitkä paidanhelma on vain hyvä. Ulkovaatteet pyrin kuitenkin ostamaan mahdollisimman oikean kokoisina, jotta lapsen on helppo liikkua eivätkä vaatteet kuluisi esim. lahkeensuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä totta, että vaatteen malli ja merkkikohtaiset erot vaikuttavat - jotkut vaatteet ovat melkein liian pieniä jo ekalla käyttökerralla, jos niitä ei tajua ottaa käyttöön "ennen aikojaan" eli ennen kuin lapsi on lähelläkään vaatteen varsinaista senttikokoa. Ja toisaalta, onhan tytöllä nytkin päällä väljän mallinen pusero, jonka hihoja piti vähän kääräistä koska ovat hiukan liian pitkät. Siinähän taitaa ollaa sitä kasvunvaraa, mahtuu ainakin koko kevään :girl_sigh: Ja joidenkin mekkojen ja tunikoiden ym. kuuluukin olla väljiä - lisäksi moni vaate on toiminut pitkään ensin mekkona, sitten tunikana.

 

(Tämä nyt taisi mennä jo off-topiciksi tai jaaritteluksi, mutta on ollut nyt pari rankkaa yötä tytön flunssan takia, niin pieni jaarittelu saa univelkaisen olon tuntumaan vähän normaalimmalta...)

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä luulen ostavani vaatteita aina kasvunvaralla, mutta sitten ne onkin yleensä ihan sopivia. Jos ostan "nykyistä kokoa", vaate on yleensä liian pieni viimeistään kahden viikon päästä  :girl_sigh: Pakko siis jatkaa ostamista kasvunvaralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kesävaatteiden suhteen jotenkin ihan oma maailmansa, nimittäin tytölle mahtuu t-paidoista ja lyhythihaisista bodeista jopa 2 kokoa pienemmät päälle, kuin mitä pitkähihaisista on käytössä. Samoin on shortsien ja caprimittaisten housujen kanssa.

Meidän tyttö on nyt n. 91-92cm. pitkä ja sopusuhtainen, painoa tasan 13kg. on aika hoikka vyötäröltä ja käsivarsista, mutta jalat taas on tukevammat, ettei ole mikään rimppakinttu.

Viime kesänä reilu 1,5v:nä käytettiin t-paidoista kokoja 74-92 sekaisin, koska 74 ja 80-kokoiset oli hyviä leveydestä ja pituudesta, 86 js 92 taas hieman löysiä ja pitkähköjä. Shortseista ja hameista oli käytössä 74-86, 92 tippui päältä, jos vyöräröä ei saanut kiristettyä ja 74-80 oli just hyviä kapeudestaan, vaikka tyttö oli viime kesänä n. 86cm. pitkä! Eli käytössä oli samat kesävaatteet kaksi kesää! :girl_impossible:

 

Nyt katsoin juuri kesävaatteita läpi ja ensi kesää tyttöä odottelee edelleen muutama 80-senttinen t-paita, koska selkäpituus ja leveys on vielä ihan hyvä, samoin 86- ja 92-senttisiä on vinot pinot, jotka varmasti mahtuvat kesän ajan. 98-senttiset on nyt tosi leveitä ja helma vähän pitkä, mutta kasvaahan tuo toki kesää kohti pituutta, että voi varmasti jo käyttää ja meneepä sitten vielä seuraavankin kesän. Muuten nyt pitkähihaisissa ja -lahkeisissa on käytössä 86/92.

Eli meillä tosiaan kesävaatteita saa käyttää sen kaksi kesää, vaikka tyttö ei ole mistään pienimmästä päästä.

 

Aeria, meille sanottiin 2v-neuvolassa, että yleensä lapset kasvavat kahden ja kolmen ikävuoden välissä eli nyt tulevana vuonna noin 7-10cm. pituutta lapsen kasvuvauhdista riippuen, eli reilun yhden vaatekoon verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesäshortsien koossa kannattaa huomioida vaipan viemä tila - meidän viime kesänä käyttämät shortsit koossa 92 tulevat mahtumaan ensi kesänäkin pojalle, kun nyt sieltä puuttuu nyt vaippa viemästä tilaa :) Viime kesänä ne olivat enemmän mallia caprit mutta ensi kesänä sitten shortsit :) Joskus kasvunvaran osto siis kannattaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omasta puolestasi kiitän taas kommenteista ja vinkeistä. Emni, meidän tytöt on melkolailla saman kokoiset :) Pari viikkoa sitten oli 2-vuotisneuvolassa mitat 90,5 cm ja 13,2 kg. Kauttaaltaan sopusuhtaisen hoikka, pitkäsäärinen mutta ei rimppakinttuinen kuitenkaan. Tosin meillä ei ole tuota jännää erottelua lyhyt- ja pitkähihaisten kanssa. Tytölle olisi turhaa yrittää enää päälle 80-senttisiä vaatteita, olipa ylä- tai alaosa kyseessä. Uuteen kokoon on tänä vuonna näköjään siirrytty aika tarkkaan vuodenaikojen vaihtuessa.

 

Ilmeisesti ensi syksyksi/talveksi voisi jo silmäillä 104-senttisiä! :blink: En taida vielä uskaltaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Se on kyllä totta, että vaatteen malli ja merkkikohtaiset erot vaikuttavat - jotkut vaatteet ovat melkein liian pieniä jo ekalla käyttökerralla, jos niitä ei tajua ottaa käyttöön "ennen aikojaan" eli ennen kuin lapsi on lähelläkään vaatteen varsinaista senttikokoa.

Minä en ole koskaa tuijottanut noita senttikokoja, kun olen lapsia pukenut. Esim. meidän vanhin poika oli syntyessään tasan 50 cm pitkä, mutta ei hänelle saanut edes puettua päälle mitään alle 60 cm paitoja tai bodyja. Housuissa meni pienemmätkin. Ja edelleen paidat ovat järjestään isompaa kokoa kuin housut. Olen toiminut niin, että kun käytössä olevat vaatteet alkavat käymään pieniksi, ostan seuraavaa kokoa. Ja ajan myötä oppii kyllä tietämään, minkä merkkiset vaatteet omalle lapselle istuu parhaiten. Ja se, mikä esikoiselle on ihan paras merkki, saattaa olla kakkoselle ihan mahdoton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia hattuja käytätte pikkupakkasilla/nollakelillä? Paksuja talvipipoja? Fleecea? Ohuita villapipoja? Puuvillaisia vk-hattuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään säällä kuin säällä Polarn o Pyretin toppahattua, koska kohta kaksveen mielestä kaikki muut pipot ja hatut on IHAN TYHMIÄ, enkä katso jaksavani tästä asiasta tapella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^meillä käytetään koko talvi samaa pipoa, vähänkään kovemmilla pakkasilla alle tulee kypärämyssy, tosin pienemmällä se on 0-kelilläkin päässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän jannulla on sellainen muotoiltu Reiman pipo/hattu. Tai oikeastaan niitä on kaksi, trikoovuorinen käytössä nollakelillä ja fleecevuorinen pakkaskeleillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojalla hoidossa sellainen kypärämyssypipo ja välillä on nyt käytetty kotona/kauppareissuilla  villasekoitepipoa + kauluria. Kovemmilla pakkasilla oli ruskovillan merinovillainen kypärämyssy + pop:n toppahattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juniorilla on ollut koko talven (myös pikkupakkasilla ja siinä nollan hujakoilla) Reiman villapipo, jonka alle laitetaan kovilla pakkasilla Ruskovillan kypärälakki. Mikään muu ei kelpaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut koko talven käytössä P.o.P:n fleecevuorinen villapipo, kylmillä säillä vedetään vielä toppahaalarin huppu siihen päälle. Kunnon pakkasilla välillä on käytössä myös anoppilasta löytynyt karvahattu, sellainen valkoinen hännällinen joita 70-80-lukujen vaihteessa oli joka muksulla. On edelleen ihan paras ja kovasti puistossa tms ihasteltu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässäpä tyhmä kysymys:

Puistosta lähtiessä tänään tyttö käveli tien viertä ja liukastui koirankakkaan. Tämä riemukas asiantila paljastui vasta kotona, jolloin kakkaa oli levinnyt kenkien pohjista välikausihaalarin jalkalenksuihin ja rattaiden jalkatukeen. Pyyhin kaikki mainitut ensin pariin kertaan puhdistuspyyhkeillä, sitten pesin haalarin ja jynssäsin rattaiden osaa perusteellisesti niillä pyyhkeillä.

 

Kysymykset:

- Miten sen rattaiden jalkaosan saisi puhtaaksi? Ei ole näkyvää kakkaa mutta haju on tympeä. Siinä päällyskankaassa on sellaista vähän verkkomaista pintaa, jota ei saa varmaan koskaan ainakaan pyyhkimällä täysin puhtaaksi, mutta kangas ei taida olla irrotettava. (Jätin rattaat pihalle ettei eteinen ala haista...)

- Pesin kengät 30 asteessa kun sitä suositeltiin Viking-merkin sivulla. Sitten vasta tajusin että ulosteperäiset bakteerithan kuolee vain 60 asteessa ja yli. (Pesin äsken koneen tyhjänä, pesuaineen kanssa 90 asteessa, ettei koneeseen jää kakkapöpöjä.) Mitäs teen noille kengille:

* Annan tytön käyttää niitä lumentuloon asti, vaikka bakteereja leviäisi sitten sukkiin, lattioille jne... Ei oikein houkuttele :skilletgirl:

* Kokeilen pestä ne 60 asteessa vaikka menisivätkin pilalle (kaksi kertaa kuumempaa kuin pesuohje sallii...)

* Heitän kengät roskiin ja ostan uudet (tai hyväkuntoiset käytetyt) kengät vajaan kuukauden käyttöä varten

* Laitan tytölle talvikengät jo nyt, vaikka hikoaakin melko helposti ja kengät menevät varmaan rapakeleillä pilalle

 

Ideoita...? :girl_sigh: (Tytöllä on ollut vain nuo yhdet nyt syksyllä puistokäytössä, kun tähän asti on hyvin pärjätty. Siistimpiä nilkkureita ei oikein voi hiekkalaatikolle laittaa, tai menevät pilalle ilman kakkaakin.)

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now