Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

Meillä eivät käytä kuopuksella edes päiväkodissa saappaita just sen takia kun ne ei kestä jalassa vaikka ovat ihan sopivat. Tollanen just kävelemään oppinut ei pääse niillä eteen eikä taaksen ja siitäkös kiukku alkaa! Olkoot ilman, kertaakan ei ole coreissa tullut jalat märkänä kotia.

 

Niin ja hanskoista meillä tuntuu tällä hetkellä toimivan vain Reiman minitecit. Yhtenä päivänä ihan hoidossa kehuivat miten ne ovat pienelle kaikista parhaat rukkaset mihin ovat törmänneet, itsekin olen niihin kyllä tykästynyt tollasen alle 2-vuotisen kanssa. Pysyvät kädessä, eivät ole tönköt ja pitävät kädet kuivina.

Edited by Piitukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaako talveksi hommata kurahousut, loskakelille haalaria suojaamaan? Meillä on kyllä vedenpitävä haalari, mutta toppahaalaria ei viitsisi jatkuvasti olla pesemässä kurasta.

Millainen on kurahousujen mitoitus? Jos haalari on kokoa 86cm, niin meneeköhän esim. Rukan 86cm kurikset siihen päälle vai pitäisikö niiden olla isommat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä haalari kyllä hylkii likaa ja on helppo pyyhkäistä enimmät pois ihan vain rätillä. Kurahousut mun mielestä vaan hiostavat lasta. Tietysti monet päiväkodit vaativat kurikset käyttöön ja silloin ottaisin toppahaalarin kanssa yhden koon isommat housut, Rukka varsinkin on vielä aika kapoista mallia, esim. Didriksonin housut ovat mitoitukseltaan leveämpiä. Meillä on ollut päiväkotikäytössä molempia, Didriksoneista tykkäsin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meidän viimetalven Ticket päästi vain kerran vedet läpi, kun tyttö kevättalven lumiensulamislätäköissä makasi mahallaan (yllättäen vetoketjujen kohdista vesi pääsi sisälle), enkä pessyt haalaria kertaakaan, riitti kun muutamat kerrat rätillä pyyhkäisi lahkeita. Toki mä olin silloin vielä kotona ja ulkoilut oli ehkä pehmompia kuin päiväkodissa. Tammikuussa kun tyttö menee päiväkotiin, voi olla että kurikset hankitaan, siellä kun ulkoilevat säällä kuin säällä ja ikävä nostaa sitten autoon yltäpäältä kurassa oleva lapsi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytäntöasiaa kyselemässä. Miten kuraisten vaatteiden kanssa kannattaisi toimia, ettei hiekkaa kulkeutuisi aivan jumalattomia määriä sisälle? Missä säilytätte märkiä kuravaatteita ulkoilun jälkeen?

Nimim. tuulikaappi täynnä kuraa joka ulkoilun jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä riisutaan ulkona jos mahdollista kurikset pois. Yleensä otan pesuvadin johon ne laitan ja kiikutan suihkutilaan jossa huuhdon ne. Samalla jätän ne sinne kuivumaan. Tällä ilmalla hiekkaa tulee muutenkin tosi paljon tuulikaappiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olisi taas yksi tyhmä kysymys. Aiheesta body ja pikkuhousut. Body vaipan kanssa oli ihan ok, mutta mites nepparit pikkuhousujen kanssa? Itsestä ei ainakaan olisi kivaa, jos alapäässä olisi jokin metalli (joka näin talvella voisi ehkä olla viileäkin ihan sisälläkin, ehkä?!). Eli käytättekö yhdistelmää? Kuitenkin bodeja löytyy kai kokoa 98 asti ja olisihan se välillä kätevää, ettei napa vilku ja vilu tule. Ja kun ei tuo lapsi vielä kuitenkaan selviä itse vessapuuhista, voi vanhempi varmaan samalla avata ne nepparitkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kyllä siirrytty paitoihin samalla, kun on siirrytty kalsareihinkin. Ajattelin juuri tuota, että ne nepparit tuntuvat ikävälle haaroissa ja toisaalta se hankaloittaa vessassa käymistä (joskus se hätä tulee aika varoittamatta ja silloin puolikin minuuttia ylimääräistä on liikaa). Meillä kyllä kuopuskin käy ihan itsenäisesti vessassa, kun on helpot vaatteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakin Kappahl, Stadium ja Polarn och Pyret myyvät lasten teknisiä kerrastoja. Ja eikös Reimallakin ole oma Play Layers-mallistonsa, Jesper Juniorista pitäisi löytyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurahanskoista tyhmä kysymys: Vuorilliset ja ilman vuorta? Mielipiteitä?

 

Me ei olla saatu vieläkään aikaiseksi hankkia kurahanskoja pojalle, vaikka on hoidossakin jo, ja lähinnä sinne päiväkotiin nämä menisi. Mutta onko käytännöllisempää ostaa esim hanskat ilman vuorta, jotka sitten laitetaan erikseen normihanskojen päälle, vai vuorilliset jotka menee joko sellaisenaan käteen tai sit pelkät sormikkaat alle, jos on viileämpi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuorettomien puolesta ainakin meidän päiväkodin tädit liputtaa. Ja siis onhan ne helpompi pestä, kun kuivuvat nopeasti. Ja niitä saa pestä näillä keleillä päivittäin. Vuorelliset voi alkaa haisemaan, jos niiden sisään jää kosteutta. Meillä on lapaset erikseen siellä alla ja niitäkin pestään ihan pesukoneessa useita kertoja viikossa, koska meidän päiväkodissa ei ylipäätään olla kovin hanakoita käyttämään niitä kurarukkasia, jos ei oo tosi märkää. Välikausihanskatkin jäi ihan turhakkeiksi, koska ne pukee lapsen aina sinnikkäästi lapasiin melkein säällä kuin säällä. Nyt on siirrytty jo ohuempiin topparukkasiin.

 

En osaa sanoa miten talvemmalla sit kurarukkaset ilman vuorta menee, jos ne puetaan +1 kelillä lapasen kanssa. Tuleekohan kylmä? Ei oo kokemusta vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käyttänyt pojalla ReimaTec-hanskoja. Hyvin toimii ja todellakin pitää kädet kuivina.

 

Oma kysymys: Kuinka paljon kengissä saa ja pitää olla kasvunvaraa? Muistaakseni puoli senttiä pitää vähintään jäädä käyntivaraa?

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan tarkkaa millimittaa en muista, mutta n. 1,5 cm olisi ainakin hyvä olla tyhjää siellä kengänkärjessä. Talvikengissä, joihin tulee villasukka (tai siis jos käytetään paksumpaa sukkaa), voi kasvu- ja käyntivaraa olla n. 2 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi kenkäkaupan täti että 0,5cm pitää olla ja 1,5cm saa olla. Olin katsomassa silloin syksyyn goretex kenkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käyttänyt pojalla ReimaTec-hanskoja. Hyvin toimii ja todellakin pitää kädet kuivina.

Meillä ja monessa muussakin päiväkodissa se on ihan yks hailee mitä teccejä kelläkin lapsella on päällä, koska kuravaatteet puetaan silti aina kun on märkää. Tästä viisastuneena en aio enää ensikerralla päiväkotivaatteita ostaessani tuijottaa niin tarkasti teipatujen saumojen ja vesipilariarvojen perään, turhaa kun tuntuu olevan. Eri asia toki kotihoidossa oltaessa kun voi pukea mitä haluaa ja sään mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kenkävastauksista!

 

Meillä poika on pph:lla ja on sovittu, että tecit riittää. Syksyllä käytettiin kyllä ohuempien hanskojen päällä kuriksia. Näissä toppa-teceissä on kädet pysyneet hyvin lämpinä ihan viime talven kovillakin pakkasilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin lapsi on pph:lla, ja itse me päätetään, mitä lapselle puetaan. Minä puen lapselle aamulla säänmukaiset vaatteet ja niissä se viedään hoitoon. Suoraan ulkoilemaan, joten eipä siinä pph:lla paljon varaa olisikaan sen vaatteita ruveta vaihtelemaan. Ja samat vaatteet sillä on iltapäiväulkoilulla ja kotiin lähtiessäkin, koska ei me olla sinne viety säilöön mitään erilaisia ulkovaatevaihtoehtoja.

 

Päiväkodissa varahoidossakin ollaan kyllä käyty, eikä niillä sielläkään olisi ollut muita vaihtoehtoja kuin pukea lapselle ne vaatteet, jotka me ollaan sinne viety (eli ne mitkä lapsella oli päällä). En sitten tiedä miten niillä vakituisesti päiväkodissa olevilla lapsilla, mutta minusta kyllä näytti siltä, että niillekin puettiin juuri ne vaatteet, jotka kullakin oli. Ainakin joillekin lapsille puettiin kumpparit ja joillekin kuomat jne.

 

Ei meillä edes ole kurahousuja, kun kerran nuo ulkovaatteet on jo valmiiksi vedenpitävät. Joskaan ihan uimista ei pitänyt talvikengät+toppahaalari-yhdistelmä, mutta enpä tiedä olisiko pitänyt kumpparit+kurahousut-yhdistelmäkään, kun eipä se lahkeensuu siinäkään ihan vedenpitävä ole. Pitäisi vissiin olla sellaiset kunnon kahluuhaalarit :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai tässä on sit yksi ero päiväkodin ja pph:n välillä. Meillä samoin kuin MarsiM:llä, että kuravaatteet puetaan päiväkodissa aina päälle jos on yhtään märkää. Jokaisella lapsella pitää siis päiväkodissa olla kuravaatteet, ja laittavat siellä ne sitten päälle jos on tarve, vaikka olisi aamulla vienyt lapsen hoitoon ihan ilman mitään sadevaatteita.

 

Mutta kiitos kurahanskavastauksista, taidanpa mennä MarsiM:n vinkin mukaan ja ostaa hanskat ilman vuorta. Kuulosti käytännöllisemmältä kuin vuorilliset. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tämä nyt niin tyhmä kysymys, mutta en tiedä missä muualla kysyisin.

 

Minusta nimittäin sukkikset menevät nykyisin huonoon kuntoon parin käyttökerran/pesun jälkeen.

Mitkä sukkikset on teillä kestäneet parhaiten?

 

Vai pitäiskö ne pestä jotenkin eri tavalla että eivät nyppyntyisi niin kamaliksi? :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä tein juuri kattavaa sukkahousuvertailua syksyllä, kun tykkään käyttää pojalla sukkiksia kotona pelkästään ja muuten toisten housujen alla.

 

Hyvälaatuisia mun kokemuksella on ainakin Metsolan sukkikset (hintakin tosin sen mukainen, oiskoos ne 12€/pari), myös NameItin on kestäneet hyvin pesua. H&M oli hyvä kun poika niitä vauvana käytti. Nurinpäin pesu auttaa nyppyjen estossa, muuten taitaa olla laadusta kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin ostaa noita Metsoloitakin, jos vaan ovat hyvät. Halvemmaksihan se tulee ostaa kalliimmat, kuin halpissukkiksia kaiken aikaa.

Täytyy kokeilla sitten Metsolaa :girl_smile: NameIt:iäkin ostan, jos vaan jostain tulee vastaan.

 

Mites Tutan sukkikset?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen pitänyt Nextin sukkiksista, niitä saa jopa rummuttaakiin useamman kerran ennenkuin nyppyjä alkaa ilmaantua. Eivät ole myöskään hinnalla pilattuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitkä sukkikset on teillä kestäneet parhaiten?

Kirpparilta ostetut! girl_dance.gif Ei tarvii maksaa juuri mitään, yleensä hinta noin 50cnt ja hyväkuntoisia löytää kun vaan jaksaa etsiä. Mä liputan kovasti käytettyjen vaatteiden puolesta, koska niille on sillä rahalla tehty jo kuntotestauskin. Ihan puppupuhetta että kirpparilta saisi vain kulunutta ja pian hajoavaa, oon ollut tosi pettynyt nimenomaan kaupasta ostettuihin, kun niistä ei koskaan tiedä mitä niille käy pesun ja parin käyttökerran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo on kyllä niin totta. Se mikä ei kestä kulutusta, ei kirpparille päädy. Viime aikoina on myös tullut dokkareita niistä tekstiilien haitallisista kemikaaleista. Yksi tuttu sanoi, että jossain ohjelmassa (luotettava lähde TM) oli sanottu, että suurin osa kemikaaleista on lähtenyt vaatteesta n.10-20 pesun jälkeen. Eli kirpparivaatteissa tämäkin ongelma on hoidettu girl_smile.gif

 

Meillä on ollut vaan H&M:n ja Metsolan sukkiksia, molemmat ovat kestäneet ihan ok. Tosin H&M:n Disney-sukkiksissa ei applikoitu(?) tikrun kuva kestänyt hyvänä montaakaan pesua. Mutta H&M:n yksiväriset ja raidalliset sukkikset ilman mitään kuvia ovat kestäneet aika hyvin. Eikun oli meillä yhdet Lindexin sukkikset, mutta ne nuhjaantuivat suht pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now