Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

Meidän taapero on nyt 2v3kk ja koko kesänä ei olla enää bodeja käytetty. Keväällä käytettiin lyhythihaisia vielä trikoopaitojen alla melkein aina, kun pitävät niin kivasti selän piilossa. Pukeminen rupesi käymään kuitenkin jo melkoisen haastavaksi, joten alkuvuodesta päätin, että kokoa 86 ostan vielä bodeina, mutta sen jälkeen saa riittää :lol: Pitkähihaisia bodyja ei olla taidettu vuodenvaihteen jälkeen käyttää kuin satunaisesti eli noin puolitoistavuotiaana luovuttiin niiden käytöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muutama body vielä käytössä. Oon tykänny laittaa bodyn pojalle esim. tuulisilla ilmoilla ulos hupparin ja farkkujen kanssa. Ei selkä paista... Bodyja ei kyllä kauheesti löydy yli 86 cm, mutta Name It:n bodyissa on kokoja 98 asti. (Pojalla on pitkä selkä ja käytössä olevat bodyt on just tuota 98cm kokoa.)

Muuten kyllä käytetään lähinnä paita+housut yhdistelmiä.

 

Edit. Niin ja poika on 2v ja 2kk.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin ennen lapsen syntymää miehen vanhemmilta lahjaksi 104 cm body.. :rolleyes: Me ei noita pahemmin käytetä, kun edes jatkopalalla ei saa keston päälle :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lopetettiin bodyt alle metrisinä jo siksi että potalle opettelu alkoi eikä se lapselta bodyn kanssa onnistu. Selkä ei ole paljaana kun ostaa tarpeeksi pitkähelmaisia aluspaitoja (eli ylisuuria).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodyjä käytettiin 86-kokoisiin asti. Lyhythihaisia siis, päällä normi pitkähihainen paita. Tuosta isompia oli ihan satunnaisia.. Luovuttiin siis noin 1½-vuotiaana, ellei allekin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me on ajateltu hankkia toiset samanmoiset, mutta isommat, joita ollaan keväällä ja kylmemmillä ilmoilla syksyllä pidetty. Eli sellaiset vuorettomat kävelykengät, ikään kuin ensiaskelkengät. Pihaleikkeihin sitten jotkut rytkymmät kengät tai kumpparit.

Meidän taaperomme on siis 1,5-vuotias. Isommalle hankkisin ehkä lenkkarit ja kumpparit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitä mieltä ootte Kuomista? siis talvikengiksi...poitsu nyt 2v3kk ja mietin että oiskohan ens talvena jo kenkinä kuomat. aika loskaahan täälä etelässä on joten vuorelliset kumpparit on jokatapauksessa kovassa käytössä.

 

mutta onko nuo kuomat tarpeeksi tukevat tuon kokoiselle pojalle jo? ja ne ei taida vettä pitää ollenkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on saman ikäinen poika ja mä oon tosissani miettinyt, että ostan sille talveksi Kuomat. Sit tietty jotkut vuorelliset saappaat...

Meillä nimittäin oli viimetalvena käytössä jotkut kalliit, tukevat ja muka hyvät talvikäyttöön tarkoitetut Gore-Texit, joissa ipanan varpaat oli aina ihan jäässä. (Myyjät niitä oikein suositteli.) Kokeiltiin villasukilla, ilman, ruskovillan sukilla jne, mutta jostain syystä varpaat pysyi aina kylmänä. Lopulta jouduttiin ostamaan sille uudet talvikengät, kun kovilla pakkasilla hirvitti hoitoon laittaa niissä kengissä.

Taidan tänä talvena ostaa ne Kuomat. Ovat lisäks helpommat laittaa jalkaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etelä-Suomessa asustelevat.....

 

Oletteko ostamassa lapselle kunnon toppahaalaria jo syksyllä vai odotteletteko mahdollista talven tuloa?

 

Syksyllä valikoima olisi tietenkin parhaimmillaan, mutta toisaalta tuntuu turhalta ostaa kallista haalaria kaappiin roikkumaan, jos talvea ei tänäkään vuonna tule. Viime vuonna olisi pärjätty aika pitkälle välikausipuvun ja villahaalarin voimin, tosin toppahaalaria alettiin sitten jossain vaiheessa käyttää, kun se oli tullut ostettua kotiin (ja tyttö nukkui päikkäreitä ulkona). Mutta täällä ei ollut pakkasta kuin pari kertaa ennen joulua eikä joulun jälkeenkään ollut mitään pitkää pakkasjaksoa. Toisaalta tarhassa ulkoilevat säällä kuin säällä, joten siellä toppahaalaria ehkä tarvitaan.

Edited by Helga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon suunnitellut että ostaisin talvihaalarin vasta kun tarvetta on, eli odotellaan. Poika menee hoitoon vasta tammikuussa, joten sitä ennen tuskin tarvetta on ja jos viime vuotta miettii niin alkuun ainakin pärjätään varmasti vedenpitävällä välikausihaalarilla ja villapuvulla siellä alla. Oon miettinyt, että ostaisin haalarin sitten alesta joulun jälkeen jos näyttää että säät kylmenee ja poika menee hoitoon. Ja jos nyt joku ihmeen superpakkanen yllättää, niin onhan noita kauppoja koko Etelä-Suomi pullollaan, että varmasti sitten haalarin saa jos tarvetta on.

 

Näin siis meillä, ei vaan oo varaa maksaa 100 euroa haalarista jos käyttö jää sitten kolmeen kertaan. Viime talvena meillä oli äp:n toppis päällä kutakuinkin tuon kolme kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä ostan toppahaalarin. Mun mielestä on paljon helpompaa pukea vähemmän alle ja laittaa sitten toppahaalari kuin että pukisi sisävaatteiden päälle vielä villahaalarin ja sitten välikausihaalarin. Ei nuo toppahaalarit ole kuitenkaan kovin paksuja. Käytin pojalla viime talvena Reimatecin haalaria joka päivä.

 

Meidän pojalla oli jo viime vuonna Kuomat pakkaskeleillä (eli silloin reilu 1v). Mun mielestä ne oli tosi hyvät ja poika itse tykkäsi niistä eniten . Kyllä ne vähän pitää vettä, kun niissä on ne kumivahvikkeet. Ostan tänäkin vuonna Kuomat toisiksi kengiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minäkin ajattelin ostaa toppahaalarin, vaikka täällä etelässä asustellaankin. Samasta syystä kuin Citronella aion talvihaalarin hankkia heti, kun niitä liikkeisiin tulee. Meillä on kyllä välikausipuvussakin irroitettava/kiinnitettävä fleecevuori, mutta ei sillä kyllä koko talvea täällä etelässäkään pärjää.

 

Talvikengiksi ajattelin hankkia taas jotkut coretex-kengät, kun meidän poika on sellainen hikitassu, että ei ihan hirveää pakkausta jalkoihin tarvitse :lol: Eccot meillä oli viime talvena ja hyvin pelittivät näissä Etelä-Suomen loskakeleissä. Keväällä vaihdettiin varrettomiin coreihin ja ne kanssa olleet ehdoton ostos eli hankintalistalla myös ensi kevääksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maissi kirjoitti tuosta välikausihaalarilla pärjäämisestä, vaikka on kiinnitettävä fleecevuori.. Ostin tytölle juuri reimatecin välikausihaalarin vaikka meiltä samaa kokoa oleva toppahaalarikin löytyy (samaa merkkiä). Suunnittelen tuon toppahaalarin myyntiä, sillä meillä on ruskovillan villahaalari olemassa, ja ajattelin, että noiden yhdistelmä (välikausihaalari+villahaalari) korvaisi toppahaalarin. Näinkö siis ei ole? Yritin reiman sivuilta lukea, että saisiko tuolla kiinnitettävällä välihaalarilla 'tuunattua' välikausihaalarin toppahaalariksi..

 

Toisaalta reiman sivuilla on fleecehaalarin lisäksi villahaalari - noissakin varmasti on lämpöeroja. Eli fleecehaalarilla 'tuunattu' välikausihaalari ei korvaisi toppahaalaria, mutta villahaalarilla korvaisi?!?! Kommentteja, pliis!

 

Lisäys: Näköjään tästä olikin muutama viesti ylöspäin keskusteltu. Mikä olisi sellainen pakkanen, että pitäisi ehdottomasti olla toppahaalari, eikä välikausihaalari+villahaalari enää riittäisi?! Tyttö menee tammikuussa päiväkotiin (huonolla tuurilla ei tuolloin enää edes välttämättä mahdu 80-kokoiseen haalariin, vaikka nyt tuo onkin väljä).

 

Lisäys 2: Vai voisikohan tällaisilla +14 keleillä jo käyttää toppahaalaria, vai onko ihan liian kuuma? Tuntuu nimittäin turhalta pitää molempia (tuo toppahaalarin on siis isoveli saanut aikoinaan lahjaksi).. Toisaalta, voisihan sitä toista haalaria pitää varalla jos sattuu pissa/vesi/likavahinko ja tarttee laittaa pesuun toinen. Mutta edelleen pelkään, ettei tuo 80-kokoinen riitä koko talvea (lokakuussa täyttää 1v).

Edited by SatuJane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan samoja juttu pohdiskelen toppahaalarista ensi talveksi kuin monet muutkin. Olen ajatellut, että ostaisimme sellaisen vasta jos on pakko. Nyt olen miettinyt, että josko välikausihaalarin alle laittaisi tosiaan joko villlahaalarin tai fleecehaalarin. Eli minäkin kaipailisin kokemuksia näistä.

 

SJ: Meillä on nyt 80cm välikausihaalari ja se on sen verran reilu että luulisin että pärjätään sillä kevääseen asti. Saapi nähdä.

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuossa lapsen pukeutumisessa kannattaa miettiä, miten itse pukeutuisi samanlaisella säällä (vaikkei aikuisen pukeutuminen täysin lapsen pukeutumista vastaakaan).

 

Eihän ennenvanhaan välttämättä ole edes ollut mitään talvivaatteita erikseen, vaan lumessa on peuhattu pelkissä villavaatteissa (sitä en tiedä, kuinka kylmä lapsilla oli). Minusta tuntuisi kuitenkin kylmältä laittaa lapsi pakkasella ilman talvivaatteita pihalle tai toisaalta näillä keleillä toppapuku päällä.

 

Minun mielestäni siis kahden asun hankkiminen on perusteltua, vaikka voikin tuntua tuhlaamiselta. Et kai itsekään kulkisi läpi vuoden samoissa vaatteissa? ;) Eikä kaikkea tarvitse aina uutena hankkia, jos haluaa rahaa säästää.

 

Toppa- ja välikausivaatteen rakennekin on usein erilainen. Eli toppavaatteessa on ainakin kolme kerrosta: päällimmäinen, täyte ja vielä vuori. Välikausivaatteessa on ensin päällinen ja sitten vuori, ja täyte tulisi vasta viimeisenä. Omasta mielestäni se ei kuitenkaan toimi samalla tavalla kuin varsinainen talvivaate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sitten kysymys: Onko kellään kokemusta Jonathanin fleecehaalareista? Onko hintansa väärti?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minusta tuntuisi kuitenkin kylmältä laittaa lapsi pakkasella ilman talvivaatteita pihalle tai toisaalta näillä keleillä toppapuku päällä.

 

Minun mielestäni siis kahden asun hankkiminen on perusteltua, vaikka voikin tuntua tuhlaamiselta. Et kai itsekään kulkisi läpi vuoden samoissa vaatteissa? ;)

Se voi olla, että minustakin se yhdistelmä voi tuntua liian kylmältä sitten talvemmalla. Vielä kun ei ole kokemusta taaperosta ja talvesta niin ei osaa ajatella niin pitkälle, viime talvi kun kului vauvalla siellä makuupussin pohjalla vaunuissa.

 

Ja itseasiassa minä melkeinpä kuljen samoissa vaatteissa ympäri vuoden, vannon siis kerrospukeutumisen nimiin ja ympäri vuoden on käytössä kunnon kuorivaatteet, talvella on sitten välissä vain vähän enemmän kuin syksyllä. Tosin kuten sanoit aikuisen ja lapsen pukeutumisen eroista, voisi liikkuminen monine vaatekerroksineen olla aika hankalaa juuri kävelemään oppineella ;) Saa nähdä mitä tulee vielä hankittua talveksi. Kyse ei ole niinkään rahasta, vaan siitäkin ettei viitsisi osaa turhaan mitään, eli osto sitten vasta kun näkee onko tuotteella oikeasti käyttöä.

 

muoks. kiitos Nadda :)

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kääpiöllä ei ole vielä ollut ainoitakaan kumisaappaita, vaan ollaan käytetty goretex-kenkiä lähes ympäri vuoden. Ajattelin nyt kuitenkin vihdoin ja viimein hankkia jotkut saapppaat (kun poika niitä kerran haluaa) ja kaipaisin nyt vinkkejä hyvistä saappaista, jotka ei joka käänteessä tipu jaloista. Onko sellaisia olemassakaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En asu Etelä-Suomessa, joten vaikea sanoa pärjäiskö siellä ilman talvihaalaria. Mutta täällä (Keski-Suomen seudulla) mulle ainakin on itsestäänselvyys että lapsella on talvihaalari. (Ja myös välikausihaalari.) Täällä ainakin on pakkaset talvella ollu sen verran purevia (tai sitten mä vaan oon ite niin viluinen), että ei tulis mieleenkään laittaa muksua ulos ilman talvihaalaria. Päivähoidossa viimetalvena vielä monesti pyysivät laittamaan villavaatteet toppahaalarin lisäksi vaikka kovin kovat pakkaset ei ollukkaan. Ihan vaan siksi, että poika ei vielä viimetalvena paljoa ulkona rymynnyt (oli 1v 6kk ja lumessa kahlaaminen hankalaa) vaan lähinnä istuskeli hangessa ja liike ei lasta lämmittänyt.

 

Ja laiskana ihmisenä mieluummin hommaan toppahaalarin, kuin puen montaa kerrosta vaatetta päällekkäin. (Etenkin tulevana talvena ison mahan kanssa pukeminen varmaan muutenkin työlästä..)

Itekkin pukeudun lapsen kanssa talvisin ulkoillessa toppatakkiin ja toppahousuihin, vaikka kauppareissulla pärjäiskin ihan syystakilla.

Toppavaatteissa liikkuminen on kuitenkin helpompaa, kun sinne alle ei tartte laittaa niin paljoa vaatetta.

 

Täällä on nyt ollut ulkona +10 ja kova tuuli, oon käyttäny yhdistelmää housut+paita +välikausihaalari. (Poika touhuaa ulkona koko ajan.)

Tänä aamuna kahdeksan aikaan täällä oli pakkasta -3*c. Laitoin yhden vaatekerran enemmän päälle tuolle ipanalle, vaikka ei menty kuin mummolaan autolla. Vaatetta on kuitenkin helppo ottaa pois jos tulee liian kuuma.

(Lisäys: Nyt päivällä lämpötila on noussut täällä +7*c kieppeille.)

En tiedä muista, mutta oon aatellut laittaa pojalle talvihaalarin päälle silloin kun asteet rupeaa olemaan nollan seutuvilla. Jos hommaa vedenpitävän haalarin, menee se hyvin loskasäässäkin.

Kun pakkasta rupeaa olemaan kymmenen asteen kieppeillä, täytyy varmaan laittaa villavaatteet. Tai tietty katsoo tilanteen mukaan miten tuo muksu pysyy lämpimänä.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

HelmiQ: Kiitos tarpeeksi yksinkertaistetusta vastauksesta - siis juurikin noita kokemuksia, että missä säässä mitäkin vaatetta - on jo esikoisen kohdalla unohdus käynyt (ja lisäksi, kun esikoisella oli muutenkin eri vaatetilanne - piti talveksi ostaa isompi haalari kuin välikausivaatteet olivat).

 

Päädyttiin nyt sitten pitämään tuo toppahaalari, toivottavasti se menee sitten koko talven. Oltiin mietitty myös, josko olisi ostettu sitten joulukuun alemyynneistä isompi haalari, jos olisi tullut kovat pakkaset. Toisaalta ehkä tuo pikkuinen ei kasva samaa tahtia kuin esikoinen - joten ei voi verrata minkä ikäisenä käytti mitäkin vaatetta. (Vrt. esikoiselle ostettiin vuoden ikäisenä jonathanin 86-kokoiset välikausivaattet, jotka tosin ovat menneet vielä niukinnaukin nyt 2½-vuotiaanakin ja 1½-vuotiaana jonathanin toppahaalari kokoa 92, mikä saa luvan vielä tänäkin talvena kelvata jos tulee pakkasia. Ostettiin nyt uusi reimatecin välikausihaalari kokoa 98. Merkit mainitsin siksi, että jonathanin vaatteet kuulemma melkein kokoa suurempia kuin esim reiman.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SatuJane No hyvä jos vastauksesta on apua. Tosin mä luulen, että moni voi olla mun kanssa eri mieltä. Aina nimittäin löytyy joku jonka mielestä pukee lasta liikaa tai liian vähän. Mun äiti on yks esimerkki niistä, joiden mielestä mä palellutan meidän lapsen vielä joku päivä. Ja tosiaan, en tiiä miten muut lapsiaan pukevat. En oo niin tarkkaan katsellut, mutta meillä noi ratkaisut on toiminu ihan hyvin...

Vuosi sitten puin pojalle enemmän vaatetta ulos, mutta liikkuminen oli vähäisempää. Nyt se vaan juoksee ulkona ees taas, joten ei tartte niin paljoa pukea kuin aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

munkin mielestä toppahaalari on ihan ehdoton. tuntuisi hurjalta itsekin olla ulkona touhuamassa ilman sellaista jo kun lämpötila laskee alle nollan ja aurinkoa ei näy. ja mieluummin sitten niin että laittaa sinne alle vähemmän vaatetta kun taas laittaisi enemmän vaatetta vk-haalarin alle. johan sellainen toppaaminen saa taaperon kömpelöksikin?

 

ja sitten tuli mieleen että noinkohan ne materiaalitkaan on suunniteltu (pikku)pakkasille niissä vk-haalareissa?

 

me asutaan siis tampereen seudulla ja ei tulisi kyllä tällä korkeudella mieleenikään laittaa taaperoa talvella ulos vk-haalarissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun pitää vielä tarkentaa, etten todellakaan ole ollut laittamassa lastani ulos välikausihaalarissa kunnon pakkasella. Välikausihaalari + villavaatteet tai välikausi+fleece oli ajatuksissa lähinnä nollakeleille ym. ja tarkoitin pärjääkö silloin vielä sellaisella yhdistelmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now