Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

Canvashousut taikka ulkoiluhousut. Nuo ulkoiluhousut on sellaista farkunpaksuista kangasta mutta pehmeämpää ja malliltaan löysemmät kuin farkut. Farkutkin on eksyneet joskus jalkaan mutta helpompi noilla muilla on kiipeillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkkahousuja on käytetty. Ovat liukasta kangasta niin niihin ei niin tartu hiekka sun muu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt ollut ulkona frotéhousuja ja yllätykseksi eivät ole menneet likaiseksi hiekkalaatikolla. Myös collarit on ollut päällä. Velourhousut on ehkä se huonoin vaihtoehto, kun menevät huonoksi hiekasta ja ovat tosi lämpöiset.

Edited by cranberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään verkkahousuja, kangashousuja tai normi collareita. Iltapäivästä on saanutkun muutamana päivänä laittaa jo shortsit jalkaan. Velourhousuja en anna laittaa ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos housuvinkeistä!

 

Olinhan mä varautunut tietämättäni, piti vaan raivata tie tarpeeksi syvälle Sällin vaatekaappiin :girl_haha: : saaliina 86 cm ohuet HM kangashousut & Legon kierrätetyt kangashousut sekä 92 cm kierrätetyt cargo(?) housut jotain selkeästi paksumpaa kangasta. Näillä pärjätään varmaan alennusmyynteihin asti, noi 86 cm kun on jo vähän pieniä 90cm pojalle. Joku perinteinen verkkapuku voisi olla kesäksi tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan niin, että kun lapsi oppii kävelemään jalka "kasvaa" sen jälkeen yllättäen??? kun kyllä nuo lenkkarit vielä pari viikkoa sitten mahtui kummasti jalkaan, mutta nyt ei enää meinaa mahtua.. neiti oppi pari viikkoa sitten kävelemään.. ja nyt sitten kuumeisesti yritän löytää kevyitä lenkkareita.. ei löytynyt kevyitä, lenkkarit kyllä.. edellliset pieneksi jääneet oli ihanan kevyet kengät..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin 1-2v lasten jalat tuntuvat kasvavan sykleissä. Moni tuttu on valittanut, että ihan sopivat kengät ovat jääneet pieneksi ihan yhtäkkiä. Meillä kasvupyrähdystä ei tapahtunut kävelemään oppimisen yhteydessä, mutta 1,5-vuotiaana kunnon kasvunvaralla ostetut Goretex-kengät jäivät tosi pian pieneksi, kun jalka hurahtikin yhtäkkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^samanlaisia kokemuksia täälläkin. Viime kesänä noin 1½ vuoden iässä tytön jalka kasvoi kuukaudessa pari numeroa. Talvi mentiinkin sitten samoilla kengillä. Vähän mietityttää kesäkenkien hankinta, kun saattaa olla että alkukesän kengät ei menekään enää loppukesästä jalkaan. Kannattaa siis mittailla lapsen jalkaa säännöllisesti, ettei tarvitse kulkea liian pienissä kengissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvoille ilmeisesti voi pukea valkoista hautajaisiin mutta mites tuollainen 1v 3kk poika, mitä laittaisitte hautajaisasustukseksi heinäkuussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon ikäisen pukisin itse vielä valkoiseen. En nyt etiketistä ihan tarkkaan tiedä, mutta mä laskisin alle kolmevuotiaat samaan kategoriaan, eli valkoisiin puettaviksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Meillä puolitoista vuotiaat pojat oli aikanaan hautajaisissa tummissa vakosamettihousuissa, lh valkoisissa kauluspaidoissa ja vaaleanbeigeissä ohuissa neuletakeissa.

Mun mielestä noin pienelle riittää siisti ja neutraalin värinen juhlapukeutuminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mielipiteistä! Olen ostanut keväällä alesta pojalle tummanharmaat tweed-tyylistä matskua olevat housut, joten taidan laittaa ne ja hommata H&M:ltä valkoisen kauluspaidan (sellaisen vähän rennompaa materiaalia olevan) sekä siihen päälle harmaan neuletakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis lahjakortti, jolla saisin nyt alennusmyynneistä ostettua ensi kevääksi pojalle joko sadevaatteet tai sitten jotkut semmoiset ihme "sateenpitävät" vaatteet, joita näytti olevan useammaltakin merkiltä. Ne tuntuu kuitenkin aika tuulipukumaiselta kankaalta, onko niistä mihinkään? Oisko ihan tavalliset sadevaatteet sitten kuitenkin kätevämmät? Kumpikohan vaihtoehto on kuumempi päällä, jos miettii, että kesälläkin mentäis lätäköitä loiskuttelemaan? Molempia settejä en viitsis hommata ellei ihan pakko ole :girl_sigh:

 

 

Poika on ens keväänä 1,5v ja äidin kanssa ulkoilee eli ei tarvitse miettiä esim. päiväkodin vaatimuksia vaatetukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostaisin sellaset sateenpitävät. Ne hengittää ja on varmasti monikäyttösemmät kuin ihan sadevaatteet, joita loppujen lopuksi tarvii aika harvoin. Kaatosateella kun nyt harvemmin lähdetään ulos ihan olemaan.

Ja sadeasuja saa halvalla kirpparilta, nimim. itse ostin tytölle kurahousu- sadetakkisetin vitosella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välikausikengät olisi hankintalistalla. Tytöllä oli kesäkengät (sandaalit, tennarit) kokoa 19 ja juuri sopivasti, kun kesä alkaa olla lopuillaan, alkaa kengätkin olla nafteja. Nyt sitten käytetään 20 koon tennareita, jonne jää vielä hyvin tilaa. Sellaista vaan mietin, että kannattaakohan vk-kenkiä miettiä koossa 20 vai 21? Tietysti nyt siis riippuu kengän merkistä ja kaikkea, että minkäkokoinen/mallinen on, mutta näin yleensä. Kannattaako välikausikenkiä ostaessa ylipäätään miettiä, että ne menisi kaksi välikautta? Kesä- ja talvikengissä nyt on selvää, että tuskin kahta kesää/talvea menevät putkeen, mutta entäs välikaudessa sitten? Tytöllä on 21 koon kumpparit ja ne tippuvat ihan jalasta.. Toki kumppareissa on muutenkin se ero, että niitä ei saa muutenkaan kiristettyä tai mitään. Eri varmaan jossain nilkkureissakin, 21 koko tuskin olisi ihan kamalan suuri, kun ovat ihan erilailla tukevavartiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^2cm vara on se maksimi ja suositeltu on se 1,5cm. Mä itse valitsen välikausikenkään isomman varan, paitsi sen takia, että ehkä menee myös seuraavan kauden, niin myös sen takia, että tarvittaessa väliin mahtuu myös paksumpi sukka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Okei, kiitos. girl_smile.gif Kiva tietää tuo maksimiraja. Sitä vähän mietinkin ettei nyt tosiaan viitsi ihan liian suurtakaan kenkää pitää, tuskin sekään hyväksi on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tyhmä lisäkysymys.. :D Miten te yleensä kenkiä ostaessanne mittaatte tuon 1,5-2cm varan? Ihan vaan painatte kengän läpi, että miten paljon jää tilaa? Vai mittaatte lapsen jalkaterän mitan ja sitten kengän pohjan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen piirtänyt tytön jalankuvan paperille ja verrannut sitä sitten kengän pohjalliseen.

 

Muoks. kengän läpi ei onnistu, ihan jo siksi että tytöllä on tapana seistessä laittaa varpaat kippuraan siellä kengässä.

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme irrottaneet kengän pohjallisen ja mallailleet sitä sitten pojan jalkapohjaa vasten. Ja jalassa on aina sukka, jollaisen kanssa kenkiä on tarkoitus käyttääkin. Vaikka koko olisi oikea, kenkä ei kuitenkaan välttämättä ole sopivan mallinen, joten myös sovittaminen on tärkeää - jos kengän pukeminen ja riisuminen tuntuu hankalalta, malli on todennäköisesti vääränlainen.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Scarlet ja Rouva Tossavainen! Tuon tiedostinkin, että vaikka mittaamalla tarkistaisi oikean koon, on hyvä myös kokeilla ihan jalkaan. Meidänkin tytöllä on aika pieni, mutta "rintava" jalka niin se onkin tärkeää aina myös ihan jalkaan kokeilla.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia talvilakkeja käytätte yleensä taaperoilla? Mä ostin tytölle H&M:ltä tälläisen; http://www.hm.com/fi...article=94419-A (en saanut kuvaa kopsattua tänne)

Eli tuossa on jonkinlainen fleecevuori ja sitten päältä jotain tuollaista neulosta (?). Mä ostin tuon sillä periaatteella, että kun meillä oli viime talvena samantyyppinen lakki H&M:ltä ja se riitti aivan hyvin, kunnes tajusin, että nythän me ulkoillaan jo ihan erilailla. girl_sigh.gif No, päädyin sitten siihen, ettää haluan tuon silti ja tuo nyt on varmasti lämmin ainakin päiväunilla (nukkuu pihalla vaunuissa) ja kyläily-/kauppareissuilla ja katsoo sitten toisenlaista ulkoiluun jos siltä tuntuu. Ja muutenkin kuitenkin ohutta kypärälakkia käytetään paljon nyt syksylläkin tarpeen vaatiessa. Tammikuussa aloittaa hoidonkin niin katsoo sitten tarviiko siellä paksumman. Nyt siis vaan mietinkin, että millaisia talvilakkeja muut on yleensä taaperoilla käyttänyt?

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viime talvena Kivatin villainen kypärämyssy ja sellaisen aion hankkia täksikin talveksi. Se on tosi paksu, vuori on puuvillaa ja korvien kohdalta vielä paksumpi. Kätevää kun ei tartte pukea kuin yksi hattu. Leudommilla keleillä käyettiin ohuempaa kypärämyssyä ja/tai fleecehattua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin oli ulkoillessa villainen kypärämyssy. Kylä- ja kauppareissuilla oli tuollainen vastaava tupsupipo, kuin tuossa kuvassa. Kypärämyssy piti kaulan ja niskankin lämpimänä. Täksi talveksi on jo lämmin pipo, mutta kypärämyssy pitäisi myös vielä ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now