Citronella

Tyhmät kysymykset taaperon pukeutumisesta

703 posts in this topic

Meilläkin on vielä bodyt käytössä (1v7kk) koossa 86 ja en ollut ajatellut vielä lopetella käyttöä, koska koen hankalaksi selän ja mahan paljaana vilkkumisen. Mun mielestä poika nukkuu päikkäritkin huonommin, kun paita rullaantuu ylös kainaloihin (on siis kokeiltu). Pottakäynneillä pitää joka tapauksessa riisua vaippa niin samalla se body siinä mene. Ulos mennessä laitan ehdottomasti bodyn ainakin "aluspaidaksi", koska paita ei millään pysy housuissa ja selkä vilkkuu taas :)

Meillä on käytetty bodyja niin kauan kuin vaippaakin. Ihan yhtä ärsyttävää se vaipan ees taas riisuminen ja pukeminen potalle mennessä on, piti sitten avata ne kolme nepparia tai ei. Lisäksi jos on vähän huonompi vaippa (esim. kuluneet tarrat), niin se pysyy paremmin päällä bodyn kanssa + lapsi ei saa itse avattua vaippaa niin helposti kun on body päällä. Mutta ei se mitenkään ehdotonta se bodyn käyttö ole vaipan kanssakaan. Se on kyllä ehdotonta että sitten kun vaippa jätetään pois niin jätetään bodytkin. Siis meillä näin.

Kesällä ei kyllä muutenkaan tule niin paljon bodya käytettyä, ellei sitten tarvita siihen ettei lapsi riisuisi vaippaa. Me ollaan nyt jo kesän lähestyessä siirrytty kotona lähinnä paitaan ja housuihin (pienemmän kanssa siis, isompi lopetti bodyjen ja vaipan käytön kokonaan jo viime keväänä), niin sitten voi välillä laiskuuden iskiessä olla pukematta vaippaa. Meidän isoimmat bodyt on siis sellaista nyt 1 v. 3 kk -ikäiselle sopivia (kokoa iso 80, keskikokoinen 86 tai pieni 92) enkä ajatellut isompia hankkia. Mutta jos ei se nyt opikaan kesän aikana kuivaksi, niin täytyy sitten syksyllä katsella uudestaan tarvitaanko niitä bodyja vielä.

Edited by Chimelli

Toimiiko farkkuhaalarit/shortsihaalarit sellaisilla n. 3v lapsosilla jotka käy jo itse vessassa? Tekis mieli ostaa tytölle kesäksi jotkut haalarit, mutta talvella ei vielä oli ongelmia, kun ei saanut itse niitä ajoissa riisuttua ja ei aina huutanut aikuista ajoissa apuun.

Meillä ainakin toimii ihan hyvin. Lapsi on 2 v. 8 kk ja ei kyllä osaa niitä solkia vai mitä onkaan avata tai ainakaan laittaa kiinni, mutta riisuu ne housut pujottamalla kädet sieltä olkainten välistä. Jos olisi kovin lyhyet olkaimet tai siis niin että se etuosa tulisi tosi lähelle kaulaa, niin sitten ei kyllä noin pystyisi tekemään...

Yleensä ei meillä kyllä ole tarvettakaan farkkuhaalareiden kanssa käydä vessassa, kun riisutaan ne sisälle tullessa.

Olisiko vinkkejä mahdollisimman ohuesta/keveästä eli kesäisestä kypärämyssystä? Tyttö puolitoista vuotta ei oikein suostu nukahtamaan vaunupäikkäreille ilman kypärämyssyä mutta se alkaa olla jo vähän lämmin. Itse kun en hattuja kesällä käytä tai varsinkaan kypärämyssyjä :rolleyes: niin en oikein edes osaa ajatella mitä materiaalia sen kannattaisi olla.

Tänään yritin taas kerran vaan jättää myssyn pois, mutta seurauksena oli vartin jumppa rattaissa ja sitten pystyyn nousu. Luovutin ja laitoin myssyn päähän niin nukahti viidessä minuutissa. Keveämmän mallinen hattukaan ei kelpaa, sitä ihmettelee aikansa ja repii sitten pois. Kypärämyssy sen olla pitää, oli sää mikä hyvänsä.

^ Mulla ei ole kokemusta, mutta voisin kuvitella että silkki materiaalina olisi keveimmästä ja hengittävimmästä päästä. Ruskovilla ainakin tekee silkkisiä kypärämyssyjä, joita itse en kyllä ole livenä nähnyt, mutta jos ne on yhtään samanlaisia kuin ne perinteiset Ruskovillan ensimyssyt niin silloin sellainen voisi sopia hyvin kesään.

Samaa sanoisin minäkin, silkki olisi varmasti se kevyin vaihtoehto. Esim. täältä löytyy, tosin aika hintaviahan nuo on, 27 euroa nähtävästi maksaa.

^^^ meillä on tuo Ruskovilla silkkinen kypärämyssy ja toiminut meillä todella hyvin! Poika on sen verran hikoilevaa sorttia, että tuo on ainut joka menee talvella. Hengittää hyvin.

Hintansa arvoinen mun mielestä.

Hyvältä näyttää tuo Ruskovillan myssy, tosin on sillä hintaakin. :girl_sigh: Minkäköhän kokoinen tuo 0-1 v myssy on? Meidän tyttö kuitenkin jo puolitoista vuotias eikä mikään hirveän pienipäinen sellainen, niin jäisiköhän kohta jo pieneksi tuo, jos ei jo olisi?

Viime kesänä meillä itse asiassa olikin silkistä itsetehty myssy, mutta se oli jotenkin hankala, kun ei ollut venyvää kangasta niin ei ihan istunut päähän. Mutta ei se nukkuessa niin haitannut. Taidanpa ensin kokeilla, josko mummo osaisi tehdä samanlaisen isompana täksi kesäksikin, mutta jos ei tule hyvää, pitää ehkä kokeilla tuota Ruskovillaa. Hyvähän se on sitten talvellakin, tai ainakin jos mahtuu.

Suosittelen lämpimästi myös GooGoon coolmax-kypärämyssyä, se on varmasti viileimmästä päästä. Me ollaan ainakin oltu oikein tyytyväisiä vaikkei nyt kesällä sitä ollakaan käytetty. Loistava idea hikipäille, myssy tuntuu kuivapintaiselta ja johtaa hien ulompiin kerroksiin (jos siis on vaikka pipo vielä sen päällä). Coolmaxiahan käytetään kestovaippojen sisäpintana ja urheilutekstiileissä. Koko 52 on varmaan teille sopiva ja nyt hintakin on vain 10 euroa tarjouksessa. http://www.googoo.fi/ipanat-coolmax-kyparamyssy-p-127.html

^vaikuttaapas kivalta! :) Ruskovillasta vielä, ostettiin tuo 0-1 vuotiaille sopiva koko syksyllä ja melko reilu se mielestäni oli. Vähän liiankin reilu, ei pysynyt kunnolla paikoillaan. Luulis, että sitä sais testata kaupassa, onko koko sopiva!

Jos on kurahousut, onko sadehousuille mitään käyttöä? Tai onko sadehousutkin periaatteessa kurahousut, mutta vain vyötärömittaiset? Kyllä, tuntuu todella typerältä kysyä tälläistä :grin:

^ Mä ajattelisin, että sadehousut on kevyemmät vettä pitävät, joiden kanssa voi kävellä tai "kevyesti" touhuilla jotain. Kurahousut taas paksummat ja kulutusta kestävämmät ja niillä voi sitten vaikka kontata sorassa ja vesilätäköissä. Kurahousut mielummin haalarimalliset, mutta sadehousut voi olla henkseleillä tai ilman.

Nyt kun syksy tulee ja alkaa haalari aika niin meillä on pulma. Nimittäin 3,5 vuotias ei suostu pukeen haalaria päälleen ja se olis paljon helpompi kaikkien muiden kannalta. Ja varsinkin päiväkodeissa suositaan haalareita. No en minä pakolla haalria pue pojan päälle, mutta olisko jotain keinoja milla pojan sais käyttämään haalaria?

Mitähän eroa on Peukalopotti talvirukaksella ja Peukalopotti Cordura talvirukkasella?

Olettaisin, että sama kuin vk-rukkasissa eli "Cordura- mallissa rukkasen kärki- ja kämmenosa on erittäin kestävää cordura-materiaalia" (http://www.rasavilshop.fi/kevatmallisto/kasineet.html)

Ostin tuolta viime talvena talvikintaat (en muista olivatko cordurat vai eivät, mutta muistan pähkineeni asiaa) ja ovat muuten mielettömän hyvät kintaat! Leveähkö malli, mutta todella lämpimät.

Tyhmä kysymys, joten toivottavasti oikeassa paikassa. Pukisitteko pojalle talveksi punaisen haalarin?

Pukisin :)

Mun mielestä semmoinen vahva peruspunainen on melkeinpä enemmän pojan kuin tytön väri.

Pukisin. Kirkkaan punainen pukee hyvin montaa poikaa, erityisen hyvin sopii monesti suomalaisille eli ei vie kasvoilta viimeisiäkin värejä, jos on talvella muuten kovin kalpea :) Asustaa voi sitten vaikka sinisillä / sinivalkoisilla / harmailla tai vaikka vihreillä pipolla ja kaulahuivilla.

Kirkkaan- tai tummanpunaisen pukisin. Vaalean- tai vadelmanpunaista tuskin. Asusteista Lainien kanssa samoilla linjoilla, hattu, hanskat ja kengät vähän poikatyyliin. Itse laittaisin varmaan tummanruskeaa ja vihreää, sinisestä kun en oikein tykkää.

Kiitos kaikille! Mielessä on just kirkkaanpunainen haalari, alan sitä siis metsästämään.

Ja pitää vaan valmistautua kumpi-kysymyksiin sillä vaikka pojalla on pelkkää sinistä päällä kysytään kumpi on...

Kirkkaanpunainen on tosi hyvä väri pojalla! Kappahlista ainakin löytyy sellainen talvihaalari ja saattaa olla vk-haalarikin, toki sitten kalliimmilta merkeiltä löytyy myös aika hyvin. Meidän poikaa luullaan jatkuvasti tytöksi kun on niin sirot kasvot, vaikka ois pelkkää sinistä päällä :girl_sigh:

Sain hankittua vain 3 kk käytössä olleen P.op:n talvihaalarin todella edullisesti :girl_in_love: Lindexiin oli tulossa kivan näköisiä talvihattuja ja ajattelin mustaa ostaa. Tilasinkin jo Peukalopotin talvihanskatkin :girl_crazy: Meillä on vähän sama, että kysellään kumpi on vaikka sinistä päällä. :girl_sigh: