Poplar

Vaihtoehtohoidot lapsettomuudelle

88 posts in this topic

Pitäsköhän jotakii tämmöstä kokeilla..

 

Osteopatia ei ainakaan toistaseks oo auttanu meillä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan uskomattoman kuulosta Linnealla, että akupunktio on auttanut! Itse olen pitkään pohtinut, jahka uskaltaisi kokeilla. Kauanko on ollut yritystä takana? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä oli taustalla pari alkanutta raskautta, jotka tosin päättyivät keskenmenoon. Ensimmäinen raskaus alkoi luomuna vuoden yrittämisen jälkeen. Viimeisimmän keskenmenon jälkeen huomasin kuitenkin, että syystä tai toisesta mulla ei enää tapahtunut ovulaatiota ja sitä käytiin ihmettelemässä Väestöliittoa myöten. Mitään lääkkeitä en kuitenkaan missään vaiheessa saanut, koska kroppani oli kuitenkin todistettavasti joskus satunnaisesti toiminut. Muistaakseni seitsemän kuukauden jälkeen viimeisimmästä keskenmenosta menin akupunktioon ja kahden kuukauden kuluttua olin raskaana. Tänään alkaa 18. raskausviikko. :)

 

Kun tämä syntyy, tulee kuluneeksi 3 vuotta yrityksen aloittamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Linnean kertomus on rohkaiseva :)

 

Minä olen aloittelemassa akupunktiota reilun viikon päästä, vaikka tästä kierrosta plussaamaan ei ehdikään. En kasaa kamalasti toiveita raskautumisesta, koska menen sinne muistakin syistä vahvistamaan kehoni heikkoja kohtia.

 

Meille tehtiin joulukuussa OI + IUI ja hormonit saivat mun kehon sen verran tolaltaan, että en ole enää ollenkaan varma, tullaanko niitä hoitoja jatkamaan. Voi olla, että mulle ei vaan sovi semmoiset, kun keho on niin herkkä reagoimaan. Ehkä akupunktio on lempeämpi ja luonnonmukaisempi tapa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin myös tässä ketjussa aiemmin mainitussa paikassa akupunktiossa pari kertaa. Ensimmäinen kerta ajottui kuukautisten aikaan ja toinen kerta suunnilleen oletetun ovulaation aikoihin. Myös minä sain molemmilla kerroilla yrttilääkkeitä mukaan, ensin jotain juurta jota piti hauduttaa kuumassa vedessä taateleiden kanssa (ihan hirveän makuista) ja jälkimmäisellä kerralla ilmeisesti noita samoja kiinalaisia yrttilääkkeitä kuin Solveig. Myös minua kehoitettiin tulemaan uudestaan vasta sitten kun lääkkeet loppuvat.

 

Noh, niinhän siinä sitten kävi, että takaisin ei enää tarvinnut mennä, sillä siitä kierrosta tärppäsi. En yhtään tiedä oliko akupunktiosta ja yrttilääkkeistä jotain todellista hyötyä, mutta minun tapauksessani niistä ei ainakaan ollut mitään haittaa. Raskautta ei oltu yritetty vielä kovin kauaa (taisi olla viides kierto josta tärppäsi), mutta minulla oli jo ehditty todeta osittainen ovuloimattomuus, enkä siis ovuloinut läheskään kaikissa kierroissa. Tätä sitten akupunktiossa hoidettiin, ja ainakin ovulaatio siinä kierrossa todistettavasti tapahtui. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näyttäis että lahjakortit on 55e, joten eiköhän se jotain sen suuntaista maksa :)

Tekisi kyllä mieli itsekin tilata aika..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun molemmat kerrat viime vuoden puolella oli muistaakseni juuri 50 tai 55 euroa. Siihen sisältyivät nuo kiinalaiset yrttilääkkeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi jee. Mä en ole aiemmin ollut yhtään kiinnostunut näistä jutuista. Tänään sitten katsoin yle-teemalta jonkin verran dokkaria vaihtoehtohoidoista. Siinä oli montaa naista auttanut raskautumaan joku jalkahierontajuttu. B)

 

Mun oma ongelma on siinä, että kuukautisia ei näy mailla eikä halmeilla. Jospa rentoutuminen auttaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea haniille tärpistä!

Mun piti mennä uudestaan, kun kiinalaiset lääkkeet loppuvat, mutta en ole tullut menneeksi, kun rahatilanne on ollut huono. Käynti maksaa siis 50e, eli ei todellakaan kohtuuton yksityiseen gyneen ultrineen, josta juuri pulitin 120 euroa (ja sinne ne ylimääräiset rahat sitten menivät :rolleyes: ). Tuossa kierrossa kun kävin kahdesti akupunktiossa, ovulaatio tuli 10 päivää myöhemmin kuin edellisessä. Ja kun ongelmanani vielä on pitkät kierrot ja lyhyt luteaalivaihe, niin tämä ei tietenkään minua riemastuttanut. <_<

On mahdollista, ettei ovulaation lykkääntyminen liity tähän, mutta mene tiedä.

 

Voi olla että käyn täällä vielä keväämmällä ennen siirtymistä lapsettomuusklinikalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut ongelma lyhyt luteaalivaihe. Nyt, kun olen käynyt akupunktiossa, niin luteaalivaihe on pidentynyt n. 5 viidellä päivällä. Minä olen siis saanut akupunktiosta apua loppukierron ongelmiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen käynyt nyt kaksi kertaa tässä ketjussa mainitussa akupunktiopaikassa ja ajattelin kirjoitella kokemuksiani.

 

Meillä ehkäisy on jäänyt pois syksyllä 2007 ja aktiivisempaa yritystä on ollut 1/2008 alkaen. Tässä välissä on tehty tutkimukset ja mennään diagnoosilla selittämätön lapsettomuus. Inseminaatiot (2kpl) tehtiin viime syksyn ja alkuvuoden aikana ja nyt odotellaan ivf-jonossa. Ajattelin tässä välissä sitten kokeilla tätä akupunktiota.

 

Ensimmäisellä kerralla tosiaan kauhistutti täälläkin mainittu yksityisyyden puute. Mutta reippaasti minäkin sain kakisteltua asiat, vaikka korvia olikin useita kuulemassa. Ensimmäisellä kerralla en oikein osannut rentoutua, kun lääkäri ei kertonut mitä tapahtuu. Ensin tosiaan kartoitettiin, sitten laitettiin neuloja ja sain makailla yli tunnin lämpimien vällyjen välissä tuoksujen keskellä. Hieronta oli kyllä käynnin mahtavin juttu, minunkin jäykät niskani tykkäsi kuivakuppauksesta ja lämpöpatukkahieronnasta. Sain myös mukaan kiinalaisia lääkkeitä: sellaisia valkeakuorisia palloja joiden sisällä on musta pallo joka puolitetaan ja aamulla syödään puolet ja illalla puolet.

 

Nyt toisella kerralla (saman kierron aikana) rentoutuminen onnistui paremmin. Neulat hän laittoi eri paikkoihin kun viimeksi. Lääkäri oli tosi kannustava ja sanoi että on 100% varma että tulen raskaaksi hänen hoidossaan (saa nähdä). Hän sanoi että länsimainen tapa ajatella ovulaatiota on vanhanaikainen, sanoi etteivät he Kiinassa ajattele niin. Minulla on ollut kierron loppupuolella (alle viikko ovulaatiosta) alkavaa hikoilua ja hän kertoi sen johtuvan kalsiuminpuutteesta, voi olla hyvin mahdollista sillä maitotuotteiden saaminen on minimissä enkä kalsiumvalmisteita pysty syömään. Pitää nyt tsempata sillä alueella. Taas sain lääkkeitä mukaan ja ohjeen syödä niitä lauantaihin saakka jolloin on kp 28. Jos menkat eivät ole alkaneet niin lääkkeet pitää jättää pois. Hän pyysi minua soittamaan hänelle joka tapauksessa lauantaina, saan kuulemma silloin lisäohjeita, uutta aikaa ei katsonut tarpeelliseksi varata.

 

Hän kysyi kuinka vanha olen ja missä kuussa olen syntynyt. Kun kerroin hän sanoi, että hyvä aika raskautua on juuri mennyt, mutta uusi hyvä aika tulossa ja tämän hän myöhemmin kertoo ja pystyy auttamaan minua silloin. Lääkäri esitteli tuloksiaan ja sanoi että pystyy auttamaan hyvin raskaaksi tulemisessa.

 

Hinta käynnille on 50 euroa ja lääkkeet ensimmäisellä kerralla siihen päälle. Olen valmis maksamaan tuon hinnan vaikka siitä hieronnasta ja rentoudesta jonka olen siellä saanut. Eikä tietysti olisi pahitteeksi vaikka tulostakin tulisi :D Aika paljon asioita hän tosiaan pystyi tietämään pelkän kyselyn jälkeen: kalsiumin puutteen ja minunkin käsien palelemisen hän osasi kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpäs nostella tätä ketjua :)

 

Sen jälkeen, kun minulla todettiin pco helmikuun lopussa, aloin lukemaan netistä kaikenlaisista vaihtoehtohoidoista, ravinnosta, vitamiineista jne. Nyt on sitten muutama viikko tullut syötyä karppaamalla ja jos ei siitä muuta etua ole, niin ainakin paino on lähtenyt ihan kivasti laskuun :) Vähähiilarinen ruokavalio on kuulemma monilla auttanut tuohon pco:hon, joten täytyyhän sitä kokeilla. Seuraavana aion ottaa ohjelmistoon mukaan vadelmanlehtiteen. Akupunktio tmv. hoidossa käyntikin kiinnostaisi, mutta katsotaan nyt että miten tilanne tästä lähtee etenemään.

 

Millaisia vitamiinilisiä muuten syötte ja kuinka paljon? Olisi kiva saada vähän vertailupohjaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minuakin kiinnostaisi kuulla, mitä vitamiinilisiä (tai muita keinoja) hyödynnätte? Itse syön päivittäisen monivitamiinin+ foolihappotabletin. Mies pyrkii syömään monivitamiinin+ lisäksi C-vitamiinia, mutta harvoin muistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse otan päivittäin monivitamiinin, omega-3:n ja foolihapon. Greippimehua juon kaksi lasillista päivässä. Haluaisin ottaa myös jonkin hivenainevalmisteen käyttöön. Vaihtoehtohoidoista puhuttaessa aloitan kesäkuun alussa myös vyöhyketerapian. Mielenkiinnolla odotan. Akupunktiolla on saatu myös hyviä tuloksia, mutta vyöhyke on niin paljon miellyttävämpää, että päätin kokeilla sitä sarjahoitona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin kokeilemassa tätä kiinalaisen lääketieteen vaikutusta tällä Yulan nimisellä naisella ja en uskalla mennä toista kertaa. Minulle tuli sen verran suuri mustelma lantiolle, joten päätin jättää kokeilut tähän. Hän käytti kyllä kovia otteita näiden neulojen lisäksi. Onko kenelläkään muulla samansuuntaisia kokemuksia tästä hoitomuodosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen käyttänyt kiinalaistalääketiedettä, lähinnä vain akupunktiota ja moksausta muutamiin vaivoihin, mm. lapsettomuuteen. Ihan pienen pieniä mustelmia on tullut neuloista ja moksauskupeista jää sellainen pyöreä "fridu", eli mustelma. Voi olla jonkun mielestä isokin mustelma. Olisko sinulla tälläinen? Hoitaja käyttää hieronnassa napakoita otteita, muttei ikinä ole satuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari vuotta sitten jo pohdin, että olisi kiva kokeilla akupunktiota lapsettomuuteen, ja tänään vihdoin aloitetaan :grin:

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ei mulla nyt suurempia odotuksia ole, mutta jos nyt edes saisi mielen rentoutumaan.

 

Alustava suunnitelma oli, että hoitojakso on 3kk mittainen, jonka jälkeen pohditaan jatkoa. Nyt ekat viikot pitäisi päästä neuloitettavaksi 2-3krt viikossa, ja jatkossa riittää vähempikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari vuotta sitten jo pohdin, että olisi kiva kokeilla akupunktiota lapsettomuuteen, ja tänään vihdoin aloitetaan :grin:

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ei mulla nyt suurempia odotuksia ole, mutta jos nyt edes saisi mielen rentoutumaan.

 

Alustava suunnitelma oli, että hoitojakso on 3kk mittainen, jonka jälkeen pohditaan jatkoa. Nyt ekat viikot pitäisi päästä neuloitettavaksi 2-3krt viikossa, ja jatkossa riittää vähempikin.

 

Tietääkseni lapsettomuuden hoidossa ei riitä pelkkä neulahoito. Yleensä pitäisi yhdistää myös kiinalaisen lääketieteen mukaan sopiva ruokavalio. Itse olen käynyt akupunktiossa, ei auttanut. Mutta toivotaan, että apu löytyy sinun kohdallasi. Olisi kiva jos tulisit kertomaan minkälaisia ohjeita olet saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuskin se nyt pelkästään riittääkään, riippuu toki lapsettomuuden syystä (jota ei meidän kohdalla ole löytynyt). Itse opiskelen shiatsua, ja yritän erityisesti pitää huolta siitä, etten syö kylmiä ruokia tai juo jääkylmää vettä tms. Näitä mun shiatsuopettaja on mulle kovasti painottanut, kun tietää ongelmastamme.

 

Tämä akupunktiohoitaja on mun shiatsukurssikaveri, ja mielenkiinnolla odotan josko sillä ois hoidon jälkeen lisävinkkejä ruokavalion suhteen. Sen verran se on ohjeistanut jo etukäteen, että en saisi missään nimessä elellä kasvisruualla vaan punaista lihaa pitää syödä kohtuudella, ja kalsiuminsaantia pitäisi kuulemma lisätä... -_-

 

 

Mutta tulen toki raportoimaan kunhan nyt ensin saan neulat nahkaan ja hoitorumba alkuun :girl_smile:

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on saatu neulat irti ja jotkut ihme teipit vatsaan ja alaselkään, joita pitäisi pitää nyt ainakin muutama päivä :blink:

 

Mä oon vissiin vähän kummajainen, ilmeisesti siis lihakset tosi tiukalla, kun vatsassa, reisissä ja kyljissä jäi neulat todella napakasti kiinni. Kuulemma ei ole aikaisemmin vastaavaa nähnyt, vaan yleensä neulat jää jumiin vain käsivarsiin tai selkään. Lisäksi osa pisteistä "reagoi rajusti" tuon hoitajan mukaan, kun ne nosti sellaisen pienen kohouman ja punotuksen pintaan. Neulat kun olivat nikkelittömiä, niin kyse ei pitäisi olla allergisesta reaktiostakaan.

 

Kehoitti välttämään makeita ja kylmiä ruokia/juomia sekä valkoisia viljoja, ja suosimaan ruuanlaitossa lämmittäviä mausteita kuten chiliä ja inkivääriä. Veden juontiin pitäisi kiinnittää huomiota lisää, jotta keho varmasti saa tarpeeksi nesteitä. Mun ongelmana on kuulemma "liiallinen kylmyys kehossa", ja mun pitäis ehdottomasti pyrkiä lämmittämään itseäni...

 

Osa neuloista tuntui todella hurjalta, mutta kunhan ne saatiin sisään niin ei tuntuneet enää juuri missään. Ei siis missään tapauksessa mikään kamala kokemus. Mulla oli vielä kuulemma todella paksu nahka, joten neulat ei ihan leikiten uponneet ihon sisään. Viikonloppuna sit uudestaan ja jossain vaiheessa kuulemma otetaan tulineulatkin käyttöön :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kokeilin viime kierron aikana vyöhyketerapiaa kolmen kerran verran. En tiedä onko sillä ollut vaikutusta, mutta tässä kropassa on ainakin jotain yritystä ollut raskautumisen suhteen. Hoidon aikana olin ihan puoli unessa ja hoidon jälkeen oli todella raukea olo. Hoito ainakin rentouttaa tämän naisen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin vyöhyketerapiassa ekaa kertaa tässä viimesimmässä hoidossa. Olisinko käynyt kaks tai kolme kertaa. Neljän vuotta lapsettomuushoitoja ja tästä ihka ensimmäinen plussa ikinä koskaan. En tiedä sitten oliko vyöhyketerapialla osuutta asiaan vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on saatu neulat irti ja ....

 

....Kehoitti välttämään makeita ja kylmiä ruokia/juomia sekä valkoisia viljoja, ja suosimaan ruuanlaitossa lämmittäviä mausteita kuten chiliä ja inkivääriä. Veden juontiin pitäisi kiinnittää huomiota lisää, jotta keho varmasti saa tarpeeksi nesteitä. Mun ongelmana on kuulemma "liiallinen kylmyys kehossa", ja mun pitäis ehdottomasti pyrkiä lämmittämään itseäni...

 

Osa neuloista tuntui todella hurjalta, mutta kunhan ne saatiin sisään niin ei tuntuneet enää juuri missään. Ei siis missään tapauksessa mikään kamala kokemus. Mulla oli vielä kuulemma todella paksu nahka, joten neulat ei ihan leikiten uponneet ihon sisään. Viikonloppuna sit uudestaan ja jossain vaiheessa kuulemma otetaan tulineulatkin käyttöön :ph34r:

 

Noita tulineuloja kokeiltiin minullekin. Ei paha ollenkaan. Kylmyydestä (ja limasta) se hoitaja puhui minullekin. Pitäisi välttää maitotaloustuotteita, kylmiä juomia ja ns. "kylmiä" ruoka-aineita, joita ton maidon lisäksi on raa'at kasvikset, vaaleat viljat, sokeriset ruuat yms. Tiedän muutaman muunkin, joka on käynyt akupunktiossa (muista syistä) ja myös heissä oli kylmyyttä :mellow:...ehkä sattumaa, että kaikissa tuntuu olevan aina sitä kylmyyttä.

 

Minun akuhoitaja kehoitti myös miestä hoidattamaan itseään (silloin ei tiedetty syytä lapsettomuuteen, mikä on siis edelleen selittämätön, mutta miehessä ei vikaa). Hänessäkin oli siis kylmyyttä, mutta hän ei kestänyt ajatusta siitä ollenkaan ettei voisi käyttää mm. jugurttia tai saisi syödä max 1-2 palaa suklaata viikossa eikä yhtään enempää karkkia ^_^. Myös itse koin hieman "ahdistavaksi" nämä ruokarajoitukset, kun on pyrkinyt aina syömään ns. terveellisesti ja samalla vahtimaan painoaan niin olisi tuntunut kurjalta luopua vielä maitotuotteista. Mikrosta luopumistakin tämä hoitaja ehdotti, ruokaa pitäisi valmistaa aina vain sen verran kuin syö...mikä nyt on käytännössä mahdotonta tai ainakin toisi arkeen turhan paljon ruuan kanssa touhuamista. Niin, ja teflon pannuista ja kattiloista pitäisi luopua kanssa...en nyt enää tiedä liittyykö nuo ohjeet lapsettomuuteen mutta niitä se jakeli.

 

Shiatsua tai vyöhyketerapiaa (onko sama vai eri asia?) haluaisin ehkä kokeilla, mutta en tiedä jaksanko enää mennä yhdenkään uuden ihmisen luo ja selittää tästä meidän lapsettomuudesta. Riittäisiköhän kun sanoisi, et ongelmana on lapsettomuus, ollaan jo hoidoissa asti ja sairastan endoa. En haluaisi puhua itsestäni tai ongelmastani sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisäyksenä vielä....kun alkoi ahdistaa ne ruokarajoitus asiat niin samaan aikaan toiset vetää alkoholia ja/tai huumeita, polttavat, juhlivat, syövät mitä sattuvat tai ovat syömättä, eivät liiku, valvovat ja mitälie vielä ja tekevät lapsia siinä sivussa :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now