Monalisa

Ensimmäinen syntymäpäivä

518 posts in this topic

Toi valmis vaahtismassa oli kyllä hyvä uutinen, en oo ikinä jaksanu alkaa sitä ite vääntään, nyt vois tota kokeilla vaikka kölvin 3v kakkuun. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi valmis vaahtismassa oli kyllä hyvä uutinen, en oo ikinä jaksanu alkaa sitä ite vääntään, nyt vois tota kokeilla vaikka kölvin 3v kakkuun. :girl_smile:

 

Mä haluisin kanssa kokeilla, mutta tuntuu olevan niin haluttua kamaa että viedään suorastaan käsistä. Confetin myymälässä ei ainakaan ollut muuta kuin niitä pikku pakkauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei jee, meidän neidin synttärit on pelastettu! :D Mä nimittäin aioin tehdä ton vaahtismassan itte, hyvä juttu että sitä saa nyt valmiina. Ehkä meidän kakku sittenkin onnistuu! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olemme Huonoja Vanhempia™ ja juhlimme samanaikaisesti pojan 1-vuotissyntymäpäivää ja tupareita. :girl_haha: Tällä tavalla välttää turhien tuparilahjojenkin saamisen, kun lahjatoiveita kyseleviä voi pyytää tuomaan viini- tai viinapullojen sijasta pojalle leluja ja kirjoja. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ette te oo huonoja vanhempia, tehän pääsette vaan helpommalla kun pidätte kummatkin kekkerit samaan aikaan! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kannatan ehdottomasti pippaloiden yhdistämistä, jos vaan mahdollista. Samalla vaivalla sitä juhlii pariakin asiaa! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mehän yhdistettiin silloin aikoinaan esikoisen ristiäiset ja mun 30-vuotiset, saivat suuren suosion, kun sinne ristiäisiinkin "pääsi" sellaisia henkilöitä, jotka muuten olisivat jääneet kutsumatta.

 

Olen ihan sekaisin tämän nuoremman synttäreistä, ostin neidille nyt sitten leppismekonkin juhliin :girl_crazy:

duns_leppis_mekkolyhyt.jpg

 

Isosiskollekin ostin huutiksesta leppismekon, tiedän että neiti nostaisi metelin asiasta. Tänä aamunakin piti laittaa samanlainen pipo kuin pikkusiskolla, ovat samanmalliset mutta eriväriset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihana mekko! :girl_dance:

 

Hei kertokaahan tyhmemmälle, miten ihmeessä toi valmis vaahtismassa värjätään? :girl_sigh::blush: En oo koskaan värjänny vaahtismassaa (saati mitään muutakaan) niin oon vähän peukalo keskellä kämmentä.

 

Niin, ja mitä te ootte ostanu 1-vuotiaalle synttärisankarille lahjaksi?

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita massoja värjätään elintarvikeväreillä. Tavallisesta ruokakaupsta ostettuja saa laittaa enemmän ja sitten esim Confletista ja B&P ostettuja ei tartte laittaa välttämättä kun vaan pari tippaa hammastikun avulla.

 

Me ostettiin meidän Oltsulle sellanen puhuva ja laulava Elmo :D Oltiin pyydetty vaatetta ym sukulaisilta ja päätettiin sitten itse ostaa se ainut lelu, ja ihastuin niin siihen kun Ellenistä näin sellasen Elmon :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarttis apuja kakun koristelun kanssa. Mietityttää siis lähinnä semmonen asia, että koska kannattaa laittaa sokerimassa kakun päälle? Voiko sen laittaa jo edellisenä iltana vai kovettuuko liikaa? Olen siis tekemässä sokerimassasta kuvaa tytön kakun päälle Cathy-pupusta. Kuva tulee kerman päälle, joten antaako kerma kosteutta sen verran, että kuva pysyis suht pehmeenä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kertokaahan tyhmemmälle, miten ihmeessä toi valmis vaahtismassa värjätään? :girl_sigh::blush: En oo koskaan värjänny vaahtismassaa (saati mitään muutakaan) niin oon vähän peukalo keskellä kämmentä.

 

Tuolla joitain sivuja aiemmin olen kirjoittanut, miten värjään marsipaanin...uskoisin saman tavan pätevän vaahtismassaankin (en ole kokeillut) ja samalla tavalla voi värjätä myös sokerimassan. :)

 

^ Esmeralda: Sokerimassan, jos siis kuorrutat kakun, voi laittaa jo edellisenä päivänä kakun päälle, eikä se kovetu. Sokerimassan, tai marsipaanin jne. alle tulisi mielellään laitta joko kreemi kerros tai esim lemoncurdia. Se pitää kuorrutteen hyvänä, eli kuorrute ei lähde "sulamaan".

Sokerimassa ja marsipaani koristeet taasen kannattaa laittaa kakun päälle vasta juuri ennen tarjoilua, jos siis kakun päällinen on kermaa. Kerma alkaa "sulattamaan" koristeita aika pian. Tuollaisen kuvan tekisin marsipaanista, se kun ei kovetu niin nopeasti ja sen voisi säilyttää huoletta edellisestä päivästä ja laittaa kakun päälle juuri ennen juhlia.

 

Mutta en siis ole kokeillut, joten osaisiko joku muu neuvoa ihan omasta kokemuksesta?

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin kun tein sokerimassasta sellaisia lehtikoristeita leivosten päälle (kermaa) niin ne alkoi sulaa hetkessä ja ei mitenkään todellakaan nätin näköisesti :girl_mad: Eli mun kokemus on etten suosittele.

 

Marsipaania mäkin suosittelisin sellaisen koristeen päälle, jonka ei halua kovettuvan ja alle kreemiä tms. ei kermaa. Itse tein marsipaanista koristeet jo muutama päivä etukäteen ja säilytin kelmun alla. Kantsii vaan huomioida, että laittaa sen koristeenkin alle jotain (esim. kelmua, foliota, tomusokeritettu leivinpaperi) et se sit kanssa lähtee irti siitä alustasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Buttercat ja iive :girl_smile:

 

Tarkoitus on siis tehdä semmonen isohko kuva kakun päälle, mutta ei kuitenkaan kuorruttaa koko kakun päällystää sokerimassalla. Sokerimassaan päädyin, kun ajattelin, että maistuis paremmalle kuin marsipaani. Säilyisiköhän sokerimassasta tehty koriste myös kelmun alla kovettumatta muutaman päivän, jos laittaisin sen kakun päälle vasta juuri ennen h-hetkeä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille värjäysvinkeistä! :) Mun olis tarkoitus värjätä vaahtismassa pastaväreillä.

 

Katoin Confetin sivuilta niin sieltä löytyis valmista vaahtismassaa 250g ja 1kg:n pakkauksissa. Tarkoituksena olis tehdä massasta kuorrute kakun päälle ja jos vaan onnistun niin pari koristetta kakun pintaan. Mitenhän paljon tota massaa kannattaa ostaa? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

auttakee auttakee , miten saisin yhdistettyä kivasti tytön 2-v ja pojan 1-v synttärit , siis mikä voisi olla teemana joka sitten sopisi molemmille , eikä olis liian tyttömäinen tai liian poikamainen . synttäreillä kun ei ole kuin 2 viikkoa eroa niin ei viittis kaksia juhlia pitää , ja kun ei lapset ite vielä ymmärrä vaatia omia pippaloita. 2 erilaista kakkuahan vois tehdä mutta kun vierasmäärä ei kuiteskaan ole kauhian suuri niin kakkujen tarttis olla aika pieniä , yksi kakku voisi toisaalta olla kivempi mutta millasella kuviolla ja miten kynttilät sitten sais fiksusti molemmille.....äääähhh , oma pää lyö ihan tyhjäägirl_impossible.gif

ideoita ideoita.......

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No esim. viidakkoteema käy molemmille samoin kuin vaikkapa sirkus-teema. Myös merenelävät ovat teemana kiva ja siihen voi yhdistää vaikka ongintaa ohjelmanumeroksi.

Jos et varsinaista teemaa halua, myös jokin "sukupuolineutraali" väri (esim. limenvihreä, oranssi jne.) toimii hienosti kutsujen punaisena lankana.

Ilmapalloilla/kukilla/viirinauhoilla tms. luo kivasti tunnelmaa ja kakkukynttilöiden kanssahan voi tehdä esim. niin, että pienemmälle laittaa kynttilän kakkupalan päälle esikoisen puhallettua omansa varsinaisen kakun päältä ja leikattua kakun? Jos tuntuu huonolta idealta niin pienen kakun saa helposti väsättyä esim. kääretortusta kunhan vähän peittelee kermavaahdolla tms. ja siihen voi kiinnittää 1-vuotiaan kynttilän.

On myös mahdollista tehdä kakusta pitkulainen ja pohjan voit siinä tapauksessa tehdä kääretorttupohjista leikkaamalla - pitkulaisen kakun toiseen päähän voi laittaa 1-v kynttilän ja toiseen 2-v kynttilän. Tarvittaessa voit "vetää rajan" koristelemalla puolet eri tavalla ja värjäämällä toisen pään kakkua esim. oranssilla ja toisen keltaisella jne.

 

Jos päädytte esim. merenelävä-teemaan, saat kynttilät kivasti "ei niin perinteiseen tyyliin" vesimaljaan: asettele kirkkaan lasimaljan pohjalle lasikiviä/koristekiviä tms. ja maalaa sormiväreillä (tai leikkaa värillisestä kontaktimuovista taivärillisestä silkkipaperista, jonka voi kiinnittää parilla tipalla maitoa) kulhon ulkopuolelle kaloja, rapuja, mustekaloja tms. Täytä kulho vedellä ja asettele pinnalle kelluvat kynttilät (vaikkapa 2 eri väristä kynttilää tai monta kynttilää, jotka sankarit puhaltavat yhdessä).

 

Saakohan näistä mitään tolkkua....? Mulla on päässä aina miljoona ideaa, mutta ne ei tuu ulos :grin:

 

Jos joku tajus jotain niin kyllähän tätä vouhotustani voin jatkaakin :girl_crazy::girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tanetsu: Entä jos pelaisit ihan kahdella eri värillä? Tai sitten jokin eläinteema kävisi varmasti niin tytölle kuin pojallekin. Tai viidakkoteema.

Kakusta en osaa sanoa.. entä jos kääretorttupohjista tekisi kaksi kakkua palapelin palojen muotoon? Tai jos tekee yhden niin sekin on varmasti helpompi jakaa "kahtia" jos kakku on levykakun mallinen eikä perinteinen pyöreä.

 

Edwina: Tein tytön ristiäisiin tämän tyylisen kakun. Ohjeessa kanteen oli varattu 750g marsipaania (itse tein sivuilta löytyvän vaahtistaikinan kolminkertaisena). En tiedä minkä kokoinen kakku sinulla on aikomuksissa tehdä, mutta kannattaa mielummin varata taikinaa reilusti :) Itse ottaisin varmaan sen kilon köntin :)

 

muoks. Saimi olikin nopeampi :girl_haha: ajatukset meni jopa jonkin verran yksiin :girl_haha:

Edited by iikku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vietetään 1-vuotis syntymäpäiviä viidakkoteemalla.Tälläiset kutsut lähti eilen postiin. (Korttien sisältä löytyy itse kutsu)

 

165.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kauniit ja kivat kutsut jenni81:llä ja iikku, pelottavan samanlaisia ajatuksia meillä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanat kutsut jennillä! :lipsrsealed: Meillä sairastelu vei voimat enkä sitten jaksanutkaan tehdä kutsuja. :girl_sad: Mutta suunnitelmat olivat hyvät. :girl_wink:

 

Neven: Ootko huomannut nämä leppisjutut leppisteeman synttäreille: leppis_s.jpgKuva: bake&party

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen joskus ostanut Hemtexistä aivan ihania omppuservettejä sellaisella suht modernilla kuosilla, mutta siitä on aikaa...

 

Nettienkeli.com:ssa on tällaisia 4NC702.jpg, mutta en tiedä vastaako tarkoitusta?

 

"Meidän" Tiimarissa (, jossa siis on tuo juhlavalikoima) oli hirmuisesti kaikkea synttärisälää, Wiltonin leivontajuttuja, foliopalloja, leppäkerttu/merirosvo/viidakko/prinsessa- ym. teemaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Saimi. :lipsrsealed: Noi on ehkä vähän liian jouluiset. Pitääpä käydä Tiimarissa, meilläkin taitaa olla juhlajuttuja tuossa lähi-Tiimarissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rusina: mulla on joku pieni muistikuva et Jumbon Stokkalla olis ollu omppu servettejä

 

Kiitos korttikehuista, ensimmäistä kertaa testasin servettilakkaus systeemillä kortteja, ja taidan tehdä jatkossakin.Niin helppoa ja nopeaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now