Monalisa

Ensimmäinen syntymäpäivä

518 posts in this topic

Mul on sama vuoka, mutta tosiaan oon aina ostanut sen 500g ja käyttänyt osan koristeisiin ja hiukan sitä on mennyt sitten roskiinkin.

Iski totaalinen oikosulku enkä muista millään mitä oon käyttänyt massan alla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskee kauheat paineet kun lukee tätä ketjua :girl_impossible:. Ihmiset on niin osaavia ja jaksavaisia.

 

Mä olen aiemmin ajatellut tekeväni jotain tosi hienoa pojan synttäreille, mutta nyt tuntuu siltä, että pää ei kestä isompaa hössöttämistä. Täytyy nyt katsella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mua kiinnostai sama. Noita massoja myydään 250g paketeissa, kai se riittää sellasen kuuden munan kakun päälle?

 

Vastaanpa itse itselleni :girl_haha: Kävin tänään Confetissa ja kyselin tuosta kuorrutteesta, myyjä sanoi että 6 munan kakkuu menee kuorrutetta n. 750g.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä löysin noita kuorrutteita tänään meidän tiimarista :). Mietin vaan, että kuinka "tujua" kamaa nuo on säilöntäaineiden ym. osalta kun kerta huoneenlämmössä heppoisissa paketeissa säilytetään :unsure:?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synttärit osa1 juhlittu! Kuvia myöhemmin jahka osa2 on juhlittu.

 

Monalisa: Täyte oli tosi hyvää, tein sen kyllä "mukaellen" koska käytin vadelmia enkä mustikoita (tyttö nimittäin sai ahaa-elämyksen että vatut onkin hyviä ja mä itse tykkään vadelmista tosi paljon). Ilmeisesti toi Vanilla peittää liivatteen maun jotenkin, sillä sitä ei maistanut ollenkaan. 6 liivatelehteä hyydytti hyvin ton satsin. Vieraatkin kehui kovasti enkä ihmettele yhtään, sillä siitä tuli ihanan kuohkeaa, semmoista oikein vaahtomaista mutta kiinteää.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1-vuotissynttärit täälläkin lähestyvät... Vinkkinä miettiville, että Tiimarista saa 1-vuotis-rekvisiittaa aika kivasti. esim. löytyy lautasliinoja, mukeja, paperilautasia, kutsukortteja, hattuja yms., joissa lukee 1st Bitrhday. Ei ehkä niin kovin omaperäistä, mutta helpottaa kummasti näitä synttärijärjestelyjä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vasta löysin tämän ketjun (kiitos siitä kuuluu muille

:grin:, kiitos siis eräille syysmammoille 09 :girl_wink: ) ja tuon "kiireessä" pari kuvaa ideaksi.

Mähän siis rakastan yli kaiken teema-juttuja ym., joskin olen myös vakaasti sitä mieltä, että ilman mitään teemaa saa varsin kivaa aikaiseksi.

Jospa pienet yksityiskohdat nyt jotakuta silti ilahduttavat niin laitan tänne.

Teemaa on helppo lähteä rakentamaan ihan mistä aiheesta tahansa ja kukin tavallaan :girl_wink:

 

 

Airplaneparty-1.jpg

 

 

Jeremiahs-Table-SRGB.jpg

3-Jeremiah-Kite-Party-3.jpg

 

 

3Parties-2.jpg

 

 

aseaparty2.jpg

 

 

Ja sitten noita enemmän tyttömäisiä ihanuuksia... voih.. :girl_sigh:

 

 

3Parties-1.jpg

 

 

sweettreats.jpg

 

 

KLWtablefull.jpg

IMG_2846_1702.jpg

fairy.jpg

 

 

showcase-3.jpg

 

 

tags.jpg

 

 

Siinä siis muutama näin aluksi :girl_wink:

 

Edited by Saimi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkoisia taidonnäytteitä täällä. Meilläkin on 1v kekkerit edessä, joten ideoita tarvitaan.... Oletteko tarjonneet kakkua ja muita herkkuja päivänsankarillekin? Noissa upeissa kuorrutteissa on kyllä varmaan hirveästi sokeria ja lisäaineita. En kyllä sellaisia viitsisi neidille antaa. Ajattelin jotain perustäytekakkua rahkatäytteellä tai sitten rahkajuustokakkua. Ideoita? Entä voiko täytekakussa tavallisen sokerin korvata hedelmäsokerilla? Miten onnistuu? Niin ja mitä pikkunaposteltavaa päivänsankarille ja muille pikkukavereille voisi tarjota?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tehtiin perjaatteessa kaikki tarjottava aikuisille ja Oltsu sai kyllä maistaa jokaista. Feta-kasvispiirakka oli kovempi juttu kun makea kakku, samoin naksut ja Muumi-keksit.

Muita pikkusia meille ei tullut kakkupäivänä, muutama meidän kaveri lapsiensa kanssa seuraavana vkl ja heille oli sitten ihan eri tarjottavat, ei esim kakkua ollenkaan vaan enemmän hedelmiä, maissinaksuja ym ja vanhemmille jäätelöä kahvin kera jota sai sitten jokainen itse antaa omille lapsilleen jos halusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös sai maistaa kaikkea mitä halusi.

Yksi tai pari lusikallista / suupalasta tuskin on kauheasti haitaksi (varsinkin kun tämä on once in a life time-homma) ja lisäksi jos kakun kuorruttaakin hienoksi niin eihän sitä kuorrutetta ole pakko sille lapselle antaa. Meidän synttärikakkuun tulee nyt täytteeksi vispikermaa, tuorejuustoa, vadelmia, sokeria eli ei kovin kummoista mielestäni. Yhtä prosessoitua (jopa enempikin) voi olla joku jugurttikin tms. En mä aio sitä "hienoa" marsipaani/sokerikuorrutetta lapselle syöttää, tuskin syön itsekkään. Kiva vaan on kun saa väkerrellä nätiksi.

 

Meillä syödään muutenkin jo samaa ruokaa koko perhe. (Mausteissa) ja suolassa on vaan ero.

 

Nykyään muuten tiedemaailma kiistelee hedelmäsokerin "paremmista" ominaisuuksista, joten en itse ainakaan siltä näkökantilta lähtisi vääntämään kakkua, josta se lapsi syö sen lusikallisen, hedelmäsokerista tavallisen sijaan.

 

Ihania kollaaseja Saimilla. Ihan tommoiseen yhtenäistämiseen musta ei kyllä oo :grin: varsinkin kun suurinosa pitää tehdä etukäteen ja viimeistellessä pitää vielä vahtia samalla tuommoista viilettäjää joka tunkee näppinsä joka paikkaan, kiipeää keittiöjakkaralle, vetää kissaa hännästä ja huutelee postiluukusta :girl_haha: Että teeppä nyt sitten fiiniä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans samoilla linjoilla kun :llä ja iivellä. Muksu(t) ite sai maistaa kakkuaan, eipä noita synttäreitä nyt tosiaan turhan usein oo. Ja kun meillä ei syödä mitään perussokerijukurtteja, muroja tms sokerilla ladattuja "normaaleja" ruokia, niin eipä toi pieni kakkuannos millään tavalla heilauta muksun ruokavalioo. Jos laittaa marsipaanista tai sokerimassasta kuorrutteen, niin sen voi tosiaan jättää syömättäkin, siinä kreemin/muun eristeen päällähän se on, joten on helppo ottaa pois. Ite käytän marsipaania/sokerikuorrutetta juurikin siks, että sillä saa kakun nätiks, ei sitä pakko oo syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä yksi simppeli/näyttävä/terveellinen tarjottava pikkuisille on hedelmävartaat - niistä saa juuri niin näyttäviä/maukkaita kuin haluaa ja takuulla ovat terveellisiä. Maistuvat myös aikuisille. Ja halutessaan niitä voi myös dipata esim. suklaakastikkeeseen, jolloi saadaan terveellisyyskin vähän karisemaan :grin:

Vartaat voi tökkiä coctailpalojen tapaan "siilinpiikeiksi" esim. puolikkaaseen kaaliin tai laittaa alimmaiseksi vartaisiin sellaisen hedelmäpalan, että pysyvät tukevasti pystyssä esim. tarjottimella. Vartaan päähän voi askartelunhaluiset näperrellä jonkin koristeen.

 

Myös kurkku/porkkana/kukkakaali/paprika jne. käy dipattavaksi ja lohkot saa kivasti esille pienellä vaivalla.

 

Mä taidan kuitenkin olla niillä linjoilla, että vähän voi antaa herkkujakin maistaa niin saapahan kunnon ilmeen valokuvaa varten :girl_haha:

Monesti järkytys uusista mauista voi olla sen verran suuri, että varsinaista sokerihumalaa ei päivänsankari itselleen hanki :girl_haha:

 

Monesti ainakin diabeetikoille suunnatut reseptit ovat "karsitumpia" turhasta rasvasta ja sokerista - niitä löytynee netistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synttärit osa1 juhlittu! Kuvia myöhemmin jahka osa2 on juhlittu.

 

Monalisa: Täyte oli tosi hyvää, tein sen kyllä "mukaellen" koska käytin vadelmia enkä mustikoita (tyttö nimittäin sai ahaa-elämyksen että vatut onkin hyviä ja mä itse tykkään vadelmista tosi paljon). Ilmeisesti toi Vanilla peittää liivatteen maun jotenkin, sillä sitä ei maistanut ollenkaan. 6 liivatelehteä hyydytti hyvin ton satsin. Vieraatkin kehui kovasti enkä ihmettele yhtään, sillä siitä tuli ihanan kuohkeaa, semmoista oikein vaahtomaista mutta kiinteää.

 

 

Kiva että onnistui! Mä en kyllä vieläkään tajuu että miten sä maistat sen liivatteen :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiva että onnistui! Mä en kyllä vieläkään tajuu että miten sä maistat sen liivatteen :grin:

Siitä tulee vaan superhyperpieni, mutta todella epämiellyttävä sivumaku mun suuhun. Ero on kuin olisit syömässä normihedelmänalle karkkia ja saisitkin viinikumi-karkin sen sijasta, ei iso ero, mutta ero kumminkin...

 

Mut tässä olis pientä kuvasaldoa:

Aamianen neidille sänkyyn (meillä perinne, tosin myöhemmin syötiin myös puuroa)

 

Hyydykekakku ja synttärikukat (kukat myös perinne) post-3730-128146996666_thumb.jpg

 

Synttärikahvipöytää ja kakku post-3730-128147000853_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti toi Vanilla peittää liivatteen maun jotenkin, sillä sitä ei maistanut ollenkaan.

 

Eihän liivate maistu millekään :girl_haha: Sulla on väkisinkin aiemmin mennyt joku muu kakussa pieleen.

 

Mut vaniljasokeri sen sijaan maistuu ja paljon. Mä ostin Dansukkerin aitoa, tomusokerimaista vaniljasokeria ja hujautin kukkurallisen teelusikallisen 8 desin vaniljahyytelötäytteeseen. Uusiksi meni, en ois IKINÄ uskonut että mikään voi maistua noin pahalta! Suuta oikein kirveli maistamisen jälkeen :( Jännä et paketissa ei kerrota ton olevan noin vahvaa. Tollanen teelusikallinen kun mun mielestä on ihan normi annos vaniljasokeria noin suureen täytteeseen.

 

Meillä on huomenna poitsun synttärijuhlat, jääkaapissa hyytyy aikuisille Bailey's-hyytelökakku, Kinuskikissan vanilja-omenahyytelötorttu, ja lapsille tulee oma kuningatarsose-banaani-jogurttikakku. Vaahtokarkkipäällisellä :girl_haha: se siitä terveellisyydestä. Mut kun haluan näyttävän, niin minkäs sille voi! Voihan äidit tai isät syödä sen päällisen.

 

Muuta tarjottavaa: ruissipsejä täytettynä salami-yrttitahnalla, kasvispiirakka ja kinkkupiirakka, maissinaksuja, parsakaalia, maissintähkiä leikattuna rinkuloiksi, omenalohkoja.. Tarvitseeko mainitakaan että pieniä lapsia on tulossa juhlimaan!

 

Meidän teema on sit ilmeisesti sormilla syöminen ja sotkeminen. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

yell: Kyllä se vaan maistuu tai muuttaa makua jotenkin (ja liivate haisee myös pahalle), koska

a)täyte ilman liivatetta maistuu hyvälle

b)lisään liivatteen --> maistuu "hirveälle" :grin:

Yhteensä 3kpl täytteitä lensi roskiin liivatteen takia :girl_mad:

 

Vanilja-/vaniliinisokerilla saa kyllä nopsaan pilattua leipomukset jos vaan laittaa liikaa. On aika ytyä tavaraa kuitenkin tavallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin nyt sitten tekemään leppäkerttu-kakkua ja teemakin tulee olemaan sen mukainen.

 

Kakkuna tulee olemaan ehkä tämä:

leppiskakku

Tosin en ehkä osaa siitä noin hienoa tehdä.

Tilasin Ullan Unelmasta pallovuan sekä mustaa sokerikuorrutetta ja punaista marsipaania.

Valkoista käyn tuosta lähikaupasta, kun en muistanut sitä tilata samalla :rolleyes:

 

Leppäkerttuservetit vielä niin eiköhän se riitä. Väreinä juhlapöytään tulee punaista, valkoista, mustaa sekä ripaus vihreää. Päivänsankari ei tule tuota kakkua syömään vaan allergioiden takia hänelle tarjoillaan herkkupöydästä vain ja ainoastaan kurkkua :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pähkäilin kauan meidän 1v. synttäreiden teeman kanssa, kunnes lopulta päätin ottaa teemaksi mimosat (kukat):

 

mimosa-tree.s600x600.jpg

 

Esikoinen tottelee samaa nimeä. ;)

 

Väreinä olis keltainen (pääväri), vaaleanpunainen ja valkoinen. Sen enempää en oikein tiedäkään. :D Pitäis alkaa suunnittelemaan, miten värit toimii yhdessä ja mihin mitäkin väriä tulee. Tarjoilutkin oon jo miettinyt melkein valmiiksi. Aikaa suunnitella on 1,5kk ja mulla hirveä stressi miten aika riittää. :girl_sigh:

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä löysin noita kuorrutteita tänään meidän tiimarista :). Mietin vaan, että kuinka "tujua" kamaa nuo on säilöntäaineiden ym. osalta kun kerta huoneenlämmössä heppoisissa paketeissa säilytetään :unsure:?

 

No jaa, samanlaisissa hepposissa paketeissa ja huoneenlämmössä säilytetään myös keksejä, suklaita, karkkeja yms. Ei tuo kuorrute varmasti terveellistä ole, mutta eihän sitä jokaviikkoiseksi herkuksi ole tarkotettukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edwinalla ja Nevenillä on tulossa varmaan kivat synttärit teemoista päätellen :girl_smile:

 

Noitten päällysteiden säilyvyydestä niin eipähän nuo taida oikein sisältää sellaisia aineita jotka pilaantuisi kovin herkästi. Siksi varmaankin heppoiset paketit. Onneksi noita ei tarvitse kilosotalla syödäkään. Itse en edes henkilökohtaisesti syö ollenkaan. Ne on koristeita ja thats it!

 

Sokerimassa sisältää sokeria, glukoosia, kasviöljyä, vettä, glyseriiniä, emulgointiainetta, väriaineita väristä riippuen, säilöntäaineita ja stabilointiainetta. Gluteeniton!

Marsipaani on manteleista ja tomusokerista tehty makeismassa.

Nyt oli tullut uutta vaahtokarkkimassaa. Ennenhän sitä on pitänyt tehdä itse ja resepti ainakin mun silmiin on näyttänyt lähinnä salatieteeltä, mutta tätä valmista massaa voisi kokeillakin joku päivä johonkin kaakkuun :grin:http://www.confetti.fi/epages/Confetti.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Confetti/Products/B593

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oujee, hyvä uutinen :) Sen vaahtismassan teko on niin vihoviimestä, kiva jos nyt saa valmiina. Toivottavasti myös maistuu yhtä hyvältä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now