Monalisa

Ensimmäinen syntymäpäivä

518 posts in this topic

Saimi: Totta :grin:

 

Kivat kutsut jennillä :girl_smile:

 

bohemian: Jenni korjatkoon jos olen väärässä, mutta uskoisin että servettikuvat on kiinnitetty servettilakalla (decoupagelakka). Saa ihan askarteluliikkeistä ja Tiimarissakin oon joskus nähnyt :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin mielessä jo poitsun 1v.-juhlat :) Juhlat pidetään yhden viikonlopun aikana lähimmille sukulaisille. Mitään varsinaista teemaa meille ei tule, mutta teemaväreinä käytetään turkoosia, ompunvihreää ja valkoista. Kutsuihin on teksti valmiina, kunhan saan aikaiseksi alkaa askartelut.

 

Tästä ketjusta bongasin OltsunÄipän ja Monalisan kakut, ja tykkäsin ihan hirveesti! :) Joten meillekin on todennäköisesti tulossa ykköskakku. Kakut ja voileipäkakut teetetään miehen työpaikalla (mies on töissä muuten autoliikkeessä :D ), itselle jää leivottavaksi ehkä pasteijoita ja muffinseja. Lisäksi tarjolla on mahdollisesti coktail-piirakoita munavoilla ja keksejä. Kovin kummoisia koristeluja en ole ajatellut laittaa, kaunis kattaus riittäköön, niin ja suloinen päivänsankari :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut juhlissa mitään varsinaista teemaa, mut haluan näyttää teille meidän prinsessan synttärikakun, kun siitä tuli niin nätti. Sisällä on täytteenä mascarpone-kerma-mansikkavaahtoa ja päällä vaaleanpunaista marsipaania. Noi suklaaruusut ja lehdet ostin kaupasta valmiina. Nättejähän ne on, mut ei olleet kyllä kovin hyvän makuisia.

 

57967_423544867971_736442971_4998049_3750632_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieno kakku pampamin tytöllä.

 

Mä oon muuten ostanut kaupasta niitä suklaakirjaimia ja todennu saman, nättejä muttei hyviä. Pitäs varmaan ostaa muotit niin vois nekin tehä ite :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pampam, tosi hieno kakku!

 

Mä kävin eilen Tiimarissa ja sinne oli tullut kaikenlaista kivaa synttärikrääsää (varsinkin Confettilta)! Sokerimassaa oli monessa eri värissä ja kaikenlaisia muitakin kakunkoristelujuttuja. Pitääkin mennä paremmalla ajalla ihan kunnon ostoksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana kakku :lipsrsealed:

Voitko laittaa ton mascarponen ohjeen?

 

Tein tämmöisen ohjeen mukaan:

 

200g maitorahkaa/mascarponea, 3dl vispikermaa vaahdotettuna, n.400g (parin nyrkillisen verran) pakastettuja mansikoita sulatettuna ja paseerattuna siivilän läpi (= parin desin verran sosetta?), 4 liivatetta, maun mukaan sokeria(+vaniljasokeria).

 

Liota liivatteita kylmässä vedessä kunnes ne ovat pehmeitä, kuumenna tilkka (1/4dl) paseerattua mansikkaa tai mansikkamehua kiehumispisteeseen ja liuota puristetut liivatteet siihen. Sekoita paseerattu mansikkasose ja mascarpone(tai rahka) keskenään, lisää makusi mukaan sokeria ja sekoita huolellisesti hieman jäähtynyt liivateseos seokseen. Lisää kermavaahto nostellen, älä vatkaa. Näin saat niin paksuja täytekerroksia kuin haluat. <br style=""> <br style="">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin kun tein sokerimassasta sellaisia lehtikoristeita leivosten päälle (kermaa) niin ne alkoi sulaa hetkessä ja ei mitenkään todellakaan nätin näköisesti :girl_mad: Eli mun kokemus on etten suosittele.

 

Marsipaania mäkin suosittelisin sellaisen koristeen päälle, jonka ei halua kovettuvan ja alle kreemiä tms. ei kermaa. Itse tein marsipaanista koristeet jo muutama päivä etukäteen ja säilytin kelmun alla. Kantsii vaan huomioida, että laittaa sen koristeenkin alle jotain (esim. kelmua, foliota, tomusokeritettu leivinpaperi) et se sit kanssa lähtee irti siitä alustasta.

 

Nyt tyhmä kysyy.. Siis mitä kreemillä tarkoitetaan? Onko siihen joku resepti vai onko se jotain valmista?... Apua kun alkaa lukee tietoa leivonta-asioista, niin tuleekin olo että ois pitänyt tilata kakku valmiina :D Itse silti aion yrittää nyt... Marsipaanista ois tarkoitus laittaa päällinen ja siihen kakun ja marsipaanipäällisen väliin tarvitaan siis tuota kreemiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juurikin siihen väliin. Sokerikreemi tai voikreemi on varmaan yleisempiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maistuuko se sit hyvälle? Pomppaako sieltä voin tai rasvaisuuden maku esille liikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Riippuu varmaan maistajasta mutta kreemiä on tarkoitus pistää ihan ohuelti sinne väliin. Sokerimassan kanssa olen laittanut kermavaahtoa sinne väliin viime aikoina mutta silloin kakku pitää tehdä mahdollisemman myöhään. Noi kreemit pitää kosteuden kakun sisällä jolloin marsipaani/sokerimassa/vaahtismassa ei pääse hikoilemaan, jos laittaa kermavaahtoa niin se ei pidä kosteutta pois massasta ja onhan se itsekkin aika kosteaa jonka takia massa alkaa hikoilemaan herkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sasa, mä tein kuorrutteen valmiista sokerimassasta ja väliin laitoin sokerikreemiä. Meillä tuli ainakin oikein onnistunut kakku maun puolesta, vähän tosin oli makeata mutta niinhän täytekakun kuuluukin olla. :) Mä katsoin täältä ohjeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette, pitääkö synttäreillä olla suolaista tarjottavaa? Meinasin tehdä kasan muffinsseja ja kakun, mutta laiskuus iski siolaisten suhteen.. Vieraita tulee kummit ja isovanhemmat eli ei paljoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sehän tietty riippuu ihmisistä, ite tykkään et ois ees yks suolanen vaihtoehto. Jos ei jaksa itse tehdä niin paistaa vaikka esipaistettuja karjalanpiirakoita siihen makeiden kaveriks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1v-juhlat oli jo marraskuussa, mutta laitan nyt jotain kuvia, kun törmäsin tähän ketjuun. Juhlat järjestettiin puistossa (joo, ei asuta Suomessa :girl_crazy: ). Puistojuhlat osottautui tosi näppäriksi, koska vieraita mahtui kivasti ilman tungosta paikalle ja lapsille oli automaattisesti puuhaa kiipeilytelineissä, pallopeleissä yms. Mitään varsinaista teemaa juhlissa ei ollut, mutta paikalla oli Noan musiikkiryhmän opettaja, joka veti noin 45 min mittaisen musiikkihetken. Tuo olikin tosi hitti myös muiden kuin synttärisankarin itsensä mielestä!

 

img4303j.jpg

 

img4307z.jpg

 

img4324k.jpg

 

img4318p.jpg

 

img4311v.jpg

 

img4328s.jpg

 

img4313e.jpg

 

img4556.jpg

 

img4561r.jpg

 

Noa soittaa isoa rumpua:

 

img4519v.jpg

Edited by Kaak@o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette, pitääkö synttäreillä olla suolaista tarjottavaa? Meinasin tehdä kasan muffinsseja ja kakun, mutta laiskuus iski siolaisten suhteen.. Vieraita tulee kummit ja isovanhemmat eli ei paljoa. :)

 

Mitä mä olen keskustellut pitopalveluihmisten kanssa, ihmiset syö suolaista mieluummin kuin makeaa, eli vaikka pasteijoita ja kakku mieluummin. Tämä nyt taisi tulla vähän myöhässä tämä vastaus, mutta tulipahan mieleen.

 

Kaak@olla on ihan mielettömän hienoja kuvia, ja makeet juhlat Noalla :)

 

***

 

Siskontytöllä on synttärit tänä viikonloppuna, ja siitä intouduin miettimään jo huhtikuisia 1-vuotispäiviä. Kivoja ideoita täällä pilvin pimein! Hello Kitty -kakku pistetään korvan taa, isi kun tykkää tytölle ostella kaikkea HK-kamaa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bileet tulossa...

 

Testasin eilen vaahtokarkkimassaa ja toin pienet kakut töihin maistiaisiksi. Tosi helppo käsitellä! Mietin eilen täytteitä ja ajattelin kokeilla Valion maustettuja rahkoja tai maustaa rahkaa omilla marjoilla. Toinen vaihtoehto voisi olla joku suklaatäyte, mutta pelkään, että kakusta tulisi liian makea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin hakemaan inspiraatiota läheneviin syntymäpäiviin. Kaak@olla on ihania kuvia ja niin suloinen sankari!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos teen vaahtokarkkikakun, niin millä kakkua voisi kostuttaa. Väliin tulee rahkaa ja vadelmaa ja pinnalle lemon curdia. Kokeilin viime viikonlopuna yhden kakun ja se jä liian kuivaksi. Ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now