Mabeline

Potkupyörä

109 posts in this topic

Jaa-a, en mä tiedä. Jotenkin olen kai ajatellut, että ilman appareita opettelu pitäisi olla hankalaa ja siinä menee aikaa. Lisäksi monet on suositelleet potkupyörää ton tasapainon takia. Ehkä se homma selkenee, kun rupeaa tossa pihassa testailemaan.

pienellä pyörällä ajaessa huomaa tuon halun turvata apupyöriin. Ehkä se olisi sitkeästi tai lahjomisen avulla yritettävä kokeilla ilman apupyöriä.

Lapsi on arka/varovainen uusien juttujen kanssa. Pyöräily on tuntunut kivalta, mutta sen uuden opettelu tuntuu olevan hankalaa... Kuten aikuisillakin, yleensä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, tsemppiä opetteluun. Ei se loppujen lopuksi ole hankalaa jos lapselta löytyy yhtään motivaatiota. Meidän esikoinen totesi viime keväänä että aikoo opetella ajamaan ilman apupyöriä, ja olin että okei, kuinkahan onnistuu, mutta aika pian se alkoi sujua. Ei nyt ihan päivässä mutta ei siinä mitään koko kesää mennyt  :D Ja kun kaverit näki että se ajaa ilman apupyöriä niin aika äkkiä ne muutkin sitten jätti apupyörät pois. Mutta tämäkin on vähän sellainen juttu että se opettaminen on kyllä vaikeaa, lapsen pitää itse hoksata, aikuisen tehtävä on pikemminkin kannustaa ja rohkaista. Ajattelin ehkä sitä, että jos aikuisen asenne on että ei se varmaan voi oppia ja se on varmaan tosi vaikeaa, niin sitten se ehkä onkin. Täytyy vain luottaa lapseen. Se on vähän niin kuin kävelemään oppiminenkin, ei siinä auta neuvoa että seiso nyt siinä ja sitten siirrä vähän toista jalkaa jne. vaan lapsen pitää itse saada se tasapaino. Potkupyörä oli kyllä hyvä väline sen tasapainon keksimiseen, mutta jälkikäteenkään ajatellen en ostaisi sitä varten potkupyörää, kun sillä riitti muutama lasku alamäessä ja tasapaino oli hoksattu. Niin tulisi aika kalliiksi ne pari laskua jos niitä varten ostaisi potkupyörän... Jos saisi kokeilla jonkun toisen potkupyörää niin se voisi olla hyvä, niin kuin meillä pikkusiskon (vaikka se oli liian pieni, mutta ei haitannut).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en lähtis kans enää nelivuotiaalle potkupyörää ostamaan, apupyörät pois vaan ja rohkeasti kokeilemaan. Vaikka kesällä nurmikolla niin kaatuminenkaan ei satu. Liian pienellä pyörällä tasapainon etsiminen kestää kauemmin, sopivankokoinen pyörä alle ja paljon aikaa opetteluun.

Meillä tällä hetkellä nelivuotiaalla 20" polkupyörä, talvella jäi edellinen koko pieneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan verrannut kuinka paljon pienempi Strider on kuin pienin Puky?

Löytyy tieto, että Pukyssa on alimmillaan satula 29 cm korkeudella ja Striderissa 27,5 cm. Painot Striderin hyväksi 3,5 kg ja "alle 3 kg".

Tuo korkeusero ei kuulosta näin luettuna kovin suurelta mutta kai siinä jotain on, kun Strideria tunnutaan pitävän selvästi pienimpänä?

Muuta, joka puhuisi Striderin puolesta pienimpänä/pienenpienelle paremmin sopivana?
Vai onko merkitty puolentoista vuoden ikä vain mainoskikka ja oikeasti olisivat yhtä hyvät?

 

Meillä on 3v isosiskolla Nopsa Kick, joka on hyvä, mutta iso. Saatiin lahjaksi jo vuosi sitten eikä tyttö saanut pyörään viime vuonna vielä kunnon tuntumaa, vaikka jalat jotenkin maahan ylettivätkin. Tänä kesänä vasta on innostunut. 1v pikkusisko haluaa tietysti matkia ja osasi jo ihmeen hyvin ajaa kävellä kaverin Striderilla. Pituutta on vasta n. 75 cm eli eihän se mitään oikeaa ajoa ollut mutta maassa ne jalat oli. Onkohan tuo pari senttiä niin ratkaiseva, että pitää ostaa Strider eikä Puky? Muuten varmaan ottaisin suoraan Striderin mutta se hinta, se hinta.  :girl_sigh: Ja onhan tuo Pukyn helppo kyytiinnousukin houkutteleva. 

Tälle kesälle en siis oikeasti varsinaista potkuttelua edes odota, mutta sama kai se on nyt ostaa valmiiksi, jos ensi kesänä kuitenkin tarvisi. Saa harjoitella nyt minkä haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole Strideria kokeillut tai livenä nähnyt, mutta Puky oli meillä käytössä 1,5v lapsella. Aluksi se oli kävelyä sen kanssa (niin kuin varmaan millä tahansa potkiksella), mutta nopeasti ryhtyi kokeilemaan kunnon potkuilua. Kannattaa huomata, että Puky taitaa olla potkiksista ainoa, johon lapsi saa jalat vauhdissa kyytiin. Eli niitä ei tarvitse kannatella koko ajan ilmassa, vaan voi nostaa jalat siihen eteen välillä alamäessä lepäämään. Pukyyn tosiaan pääsee helposti kyytiin ja se on kevyt (vanhemmankin kantaa, jos kesken matkan potkuttelijan kunto/into loppuu ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuossa Striderissakin ainakin nettisivujen mukaan on tarkoituksena että ne jalat voi nostaa siihen satulan alla oleville putkille, ja nettisivujen mukaan se olisi parempi paikka kuin siinä edessä. Meilläkään ei Strideria ole niin ei ole kokemusta eikä Pukystakaan. Meillä on Kettler, jossa nuo samat putket on sen verran taaempana ettei ehkä sovi jalkojen pitämiseen, en tiedä. Minusta sellaiseen ei kyllä ole tarvettakaan, lapsi kuitenkin tarvitsee niitä jalkoja alamäessäkin tasapainon pitämiseen ja jarruttamiseen... Tietty sopivaa alamäkeä 3-vuotias osaa jo laskea jalat pitkäänkin ilmassa mutta luulen että haluaa kuitenkin pitää ne jalat siinä lähellä maata varmistamassa.

 

Mutta en osaa tuosta meidänkään Kettleristä tiedä kuinka lyhyelle se sopii, kun meidän keskimmäinen sai sen vasta kaksivuotiaana. Kohta 1 v. 10 kk ikäiselle pikkusiskollekaan en ole vielä edes kokeillut, on vielä ihan pelkkä käveleminenkin sen verran haasteellista ettei siihen kaipaa lisähaastetta. Ja 3-v. tarvitseekin sitä vielä.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin Strideriin.

Pukyn puolesta puhui halvempi hinta ja oletettavasti helpompi kyytiinnousu.

Striderin isoimmiksi plussiksi meidän kohdalla näin pienemmän koon, joka oli jo varmaksi testattu juuri ja juuri toimivaksi kaikin puolin, ja samalla lukemani ja mittojen perusteella pidemmän käyttöiän myös toisessa päässä, sopii isommalle lapselle kuin pienin Puky. Satulankin luin pienemmäksi, mutta se on varmistamatta. Ja yleisesti vaan tykästyin tuohon kokeilun perusteella, Puky ei saanut samaa tilaisuutta.

 

Hain pyörän tänään jo kotiinkin ja tyttö tykkäsi. :) "Ajeli" (ei sitä vielä voi kirjoittaa lainausmerkeittä :D ) sisällä käytävää pitkin onnessaan. :give_heart: Ihmeen hyvin jo itse osaa, tasapainoon vielä tarvii tangostapitelyapua mutta itse kävelee eteenpäin. Jalat ylettävät juuri ja juuri maahan, vähän ehkä vielä vaappuvasti. Pituutta luulen olevan siis n. 75(-77) cm ja pituus enemmän selässä kuin jaloissa, ikää vasta 13,5 kk.

 

Näin todella lyhyen kokeilun perusteella (ja kaverin kanssa juteltuani) voin todellakin suositella näille pienimmille. Isommillekin, mutta niille löytyy jo paremmin vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervehdys! Onko kellään kokemusta Nopsan potkupyörästä? Lähinnä painorajoitukset kiinnostaa, liikkeessä eivät osanneet neuvoa. Eli: minkäpainoisille potkuttelijoille ko. menopeli sopii? Poika täyttää elokuun lopussa 3 vuotta ja on aika roteva kaveri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoisella on Nopsan potkupyörä. Tuo on potkupyöristä vähän isommasta päästä, tyttö sai sen kaksivuotiaana mutta pyörä oli sinä kesänä vähän iso ja vasta kolmevuotiaana pyörä pääsi kunnon käyttöön. Mutta nyt sitten otetaankin ilo irti isommasta koosta, kun lähtee käyntiin kolmas kesä samalla pyörällä. :)

 

En tiedä minäkään virallisia painorajoja, mutta meillä sillä siis potkuttelee n. 110 cm pitkä ja 20 kg painoinen lapsi. Pituus alkaa tulla jo vastaan, mutta vielä menee silti vauhdilla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now