MissPiggy

Mitä taaperoperheessä syödään tänään?

295 posts in this topic

Tänään oli papu-kvinoakroketteja ja kukkakaalimuussia mukaillen chocochilin ohjetta. http://chocochili.net/2013/02/kukkakaalimuusi-ja-papukroketit/

 

Olgan kotona ohjelmassa oli muuten kätevä pata, jossa kaikki voi mättää raakana valmiiksi pataan ja sitten heittää sopivan ajan tullen pariksi tunniksi uuniin. Oisko ollut joku kikherne-peruna vai soija-perunapata nimeltään. Hyvää oli sekin.

 

Nam nam, nyt rupesi tekemään mieli paistettua kuhaa teidän juttujen perusteella. Koskahan appi toisi kuhaa... Lohivokki 2 yhteishyvän sivuilta oli muuten herkkua. Siihen tuli currytahnalla (ja olikohan jollain muulla) marinoituja lohifileen paloja, wokkivihanneksia ja nuudeleita, joiksi laitettiin ohjeen tavallisista poiketen Spice up:n chilinuudelit (tosi mietoja, mutta menivät siten 2-vuotiaallekin, mutta saatiin vähän lisää makua ruokaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tänään kurpitsa-kookoskeittoa:

 

1 myskikurpitsa

2 kesäkurpitsaa

2 valkosipulin kynttä

tuoretta inkivääriä

suippopaprikaa

kookoskermaa/maitoa

currya

 

Pyöräytetään kuumassa voissa tai öljyssä valkosipuli, lisätään muut ainekset ja kookoskerma, annetaan kiehua ja vedetään sileäksi soseuttimella.

 

Itse heitin sekaan myös katkarapuja. Suolaa en laittanut kun tätä syö meidän pienin, melkein 1-vuotias.. samaisesta syystä jätin myös chilin pois joka kyllä kävisi tähän erittäin hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Olisiko muita idoita kalaruokaan, joka menisi koko perheelle?

Tein just naistenlehden ohjeen mukaan superhelppoa uunikalaa Aurajoen sinappikuhaa. Eli

Voitele uunivuoka

Rullaa kevyesti suolatut kuhafileet ja asettele vuokaan

(aikuinen kyllä kaipaa kuhaan mun mielestä enempi suolaa, kun muuten kuha ei maistu musta miltään)

Sekoita 2 rkl grillisinappia ja kuohukermaa hyvin keskenään

Kaada seos fileiden päälle ja sit uuniin 200 asteeseen n puoli tuntia.

Lopuksi ripottele päälle purjoa tai tilliä.

Tarjolle riisin kera.

 

Nopee ja helppo. Kaikki söi meillä, kelpas jopa tytölle. Ite käytin normisinapin sijaan dijonin hunajasinappia ni tuli jotenkin pehmeämpi maku.

 

 

Olisiko muita kuhavinkkejä? Itse en syö kalaa ja kokkina toimisi mieheni, mutta vinkkejä otetaan vastaan. Kriteerit: kuha, menee aikuiselle miehelle (ronkeli vain graavikalan suhteen) ja n. 15 kk ikäiselle taaperolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesäkurpitsasosekeittoa johon laitoin ruskistettua pekoni-sipulisilppua, tavallista ja keltaista kesäkurpitsaa, kasvislientä ja Koskenlaskijaa. Taapero suhtautui hiukan epäluuloisesti mutta söi. Eilen syötiin kylmää kurkkukeittoa ja minibratwursteja salaatin kera, toissapäivänä broilerifajitaksia (pojalle ilman salsakastiketta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään ruokalistalla savustettua kampelaa, perunamuusia (pakasteesta kun kaupasta ei vielä saa hyviä muusipottuja) ja tartarkastiketta + pakolliset tuoreet kasvikset tietty (piti keittää vihreitä papujakin mutta pääsi unohtumaan). Taapero santsasi kahdesti ja silti mieli vielä äidin lautaselta tähteitä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan ihastuttu punajuureen... Tänään syötiin punajuuri-bataatti sosekeittoa, jossa oli myös kesäkurpitsaa reilusti (taisi olla myös porkkanaa). Mausteina kuivattu basilika, suola, pippuri ja pienesti hunajaa. Kermaakin hujautin sekaan ja välillä laitan kookosmaitoa tai maustamatonta tuorejuustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime aikoina taas paljon kesäkurpitsaa :) Tänään maistui yhteishyvän kesäkurpitsa-vuohenjuustolasagne (soijarouhelisällä) koko perheelle, viikolla syötiin kesäkurptsamunakasta ja tätä täällä aikaisemminkin mainnostamaani moussakaa (jauhelihan tilalla soijarouhetta) on tehty nyt loppukesästä jo 2 kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään meillä syötiin herkkutattirisottoa (paljon kermaa ja parmesania ;) nam!) ja illalla tästä inspiraatiota saanutta feta-punajuurivuokaa (kaapissa ei ollut sipulia eikä kermaviiliä). Ensimmäistä tyttö halusi lisääkin, toista ei meinannut suostua maistamaan (oudon näköistä? tai sitten vaan nälkä-väsykiukku...)  :)

Edited by tepsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin lounaaksi pinaattikeittoa ja päivälliseksi kukkakaalipyrettä, keitettyjä porkkanoita ja kalavuokaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä viikolla ollaan syöty mm. tillillä maustettua uunilohta ja pinaatti-kikherne-kesäkurpitsamuhennosta. 

 

Tänään oli riisiä ja naudan suikaleista tehtyä kiinalaista kastiketta jossa oli mm. kesäkurpitsaa, paprikaa, nautaa, sipulia, purjoa, valkosipulia, soijaa, aniksen siemeniä, fenkolin siemeniä, kanelia, chiliä, vähän fariinisokeria ja inkivääriä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin tänään tätä keittoa. Nam! Ja tyttö halusi toisen lautasellisen.

 

Eilen oli lasagne piccolo -pastasta tehtyä uunivuokaa, jossa kasviksia, tomaattimurskaa ja härkäpapurouhetta ja kermaa tietty ;) Mä tykkäsin, tyttö kaiveli ja söi ruuastaan vain pastanpalat… No tuli niissä pakostakin onneksi muutakin mukaan aina.

 

Huomenna varmaan syödään toista lounaaksi ja toista päivälliseksi :)

 

Syksyllä varmaan tiedossa paljon sosekeittoja, jotta voidaan koko porukka syödä samaa… Vinkkejä yhtäaikaa vauvalle ja meille muille sopivista ruuista otetaan vastaan :) Tytön ollessa vauva syötiin sen kanssa usein eri ruokaa, kun tein sille aina isoja annoksia pakkaseen, mutta nyt tuntuisi järkevämmältä tehdä kaikille sopivaa ruokaa samalla kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenko mä ainoa joka täällä enää käy :)

 

Meillä syötiin tänään kauramaitoon tehtyjä porkkanalättyjä niin sai taapero ja vauva samaa ruokaa, vaikka just kyllä tickeristä huomasin, että vauvahan on jo sen maagiset 10 kk eli voisi jo maitotuotteisiin alkaa totutteleen... Mihin se aika rientää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen viimeaikoina käynyt lähinnä kurkkimassa olisiko kukaan lisännyt tänne jotain inspiroivaa :grin:

 

 

Meillä on viimeaikoina syöty mm. uunilohta tällä ohjeella. Kivaa vaihtelua kermakuorrutetun lohen sijaan ja grillikaudella suosittelen erityisesti valmistamaan tätä grillissä. Kaverina meillä oli tällä kertaa uunijuureksia. Suosittelen!

 

Parin viikon välein meillä syödään tätä vähän erilaista linssikeittoa vihreistä linsseistä. Itse olen lorauttanut tuohon kaurakerman sijaan tavallista kuohukermaa, mutta ilmankin maistuu, ja porkkanan lisäksi kasviksiksi voisi lisätä esimerkiksi kukkakaalia. Helppoa, halpaa, terveellistä ja mun makuun tosi hyvää. Viimeksi syötiin tätä viikonloppuna itseleivottujen sämpylöiden kera. Poika 1v 10kk halusi monta kertaa lisää ja sanoi "tykkää".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meksikolaista papukeittoa (kidneypavuista ja ruskeista pavuista), lisukkeina krakovanmakkaraa palasina, murennettuja nachoja ja juustoraastetta. Lapsille noita nachoja vain säästeliäästi, popsisivat muuten koko pussin tietysti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin taas vinkkaamaan edullisesta, nopeasta ja herkullisesta arkiruoasta: pasta-papupata. Valmistuu tarvittaessa vartissa ja aineet löytyy lähes aina kaapista plus koko perhe peukuttaa eli ainakin meidän taapero ottaa lisää ties kuinka monta kertaa :)

 

Pitääkin kokeilla tepsun linkaamaan porkkana-kikhernekeittoa, tuohonkin löytyisi ainekset kaapista. Ja angervon meksikolainen papukeitto kiinnostaa, onko sulla linkata reseptiä? Meidän taapero rakastaa papuja ja ne on mustakin herkkua, joten mielelläni teen erilaisia papuruokia. Minä en syö muuta "lihaa" kuin kalaa ja suurin osa viikon aterioista on meillä vegeä.

Edited by Mumpsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä viikolla syöty mm kikhernepihvejä, tzatsikia, ja basmatiriisiä

Kikhernepihviin laitoin:

 

kikherneitä

seesaminsiemeniä

vihreää currytahnaa

korianteria

kananmunaa

turkkilaista jogurttia ihan vähän

maapähkinälevitettä

sitruunamehua

valkosipulia

 

Kaikki blenderissä sileeksi ja muotoilin pihveiksi. Murenevat helposti joten paistoin uunissa.

 

Sitten ollaan syöty kalkkunaa ja nuudeli-kasvisvokkia.

Lohta ja parsakaali-juustopyreetä (esikoisella kausi, ettei parskakaali maistu kokonaisena mutta kun laittaa pyreeksi menee todella hyvin alas), sekä keitettyjä bataattia-porkkanaa ja katkarapu-tillitahnaa.

 

Tämän päivän ruoka on vielä mysteeri.. sillä tännekkin eksyin pitkästä aikaa :D Pinaattia tekisi mieli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitsit kun täällä onkin paljon hyviä vinkkejä! Meillä tänään kikherne-kana-vihanneskeittoa ja illaksi mies aikoo tehdä possurisottoa parmesaanilla. Itse himoitsen herkkutattirisottoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopus tämäytti hampaansa kaatuessaan, joten meillä on syöty paljon sosekeittoja. :rolleyes:

 

Listalla ovat olleet mm. peruna-purjososekeitto, porkkana-kikhernesosekeitto ja peruna-kukkakaalisosekeitto. Noista peruna-purjo oli molempien lasten suosikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos tuosta peruna-purjososekeitto -vinkistä. Tein sitä ensimmäistä kertaa ja sehän upposi meidän taaperolle samantien. Pyysi lisää kahdesti ja söi kaiken ihan itse. Yleensä mielenkiinto lopahtaa kesken ruokailun, mutta nyt jaksoi lusikoida lautasen tyhjäksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jauhelihakeittoa uusista potuista. Jos saisivat valita niin purkkihernekeittoa, merkkiä jalostajan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now