MissPiggy

Mitä taaperoperheessä syödään tänään?

295 posts in this topic

Meillä tytön suosikki ruoka on kalavuoka. Vuokaan perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, purjoa ja runsaasti tuoretta tilliä sopivina paloina. Lisään tuohon lohta tai neidin lempparia turskaa paloina. Kuorrutan sitruunamehulla, mustapippurilla ja kermalla+vedellä ja uuniin kunnes potut on kypsiä. Tätä tykkään syödä itsekin vaikka kaksi päivää. Makua tulee niin paljon sitruunasta, tillistä ja kalasta että huomaan usein syöväni tätä ilman suolaa :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää ruokavinkkejä kaipailen.

Meidän pieni täytti juuri vuoden ja pitäisi siirtyä samaan ruokaan aikuisten kanssa. Jauheliharuokia olen tehnyt, mutta miten muut lihat/kanat saa uppoamaan noin pienelle ilman soseutusta? Hampaita meillä vasta viisi ja niillä ei kauheasti pureskella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tehtiin broileriwokia. 600g broileria paistettiin kookosöljyssä ja sekaan punaista currytahnaa reilusti. Sitten sekaan herkkusienet, kolme eriväristä paprikaa, kesäkurpitsaa ja katkarapuja. Lopuksi joukkoon purkki sulatejuustoa (Viola Afrikan paprika). Kyllä maistui muksullekin. girl_wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein eilen kinkkukiusausta ja maistui 1v taaperollekin.

-peruna-sipulisekoitusta

-porkkana, kukkakaali, parsakaali -sekoitusta (pakaste)

-kinkkusuikaleita

-ruokakermaa

-pippuria

-paprikajauhetta

Suolaa en lisännyt yhtään, kun kinkussa sitä on 1,8%. Ei mun mielestä kaivannut sen enempää omaankaan makuun, kun oli muita mausteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä eilen oli(ja on tänäänkin):

-bataatti-porkkana(-sipuli) sose

-keitetyt perunat

-paistettua ja sen jälkeen kermassa haudutettua lohta, mausteina tilli, sitruunanamehu ja pippuri

 

Lisänä vielä kurkkua. Nam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun täällä on jotain kalaruokareseptejä. Meidän tyttö on tosi huono syömään kalaa, vaikka lähes kaiken muun suhteen on kaikkiruokainen. Sujuvasti se osaa väistää ruuasta ne kalapalat ja syö kaiken muun ympäriltä. Mutta ehkä voisi kokeilla jotain uutta reseptiä niin jos joku tärppäisi. Tänään sain tytön syömään ehkä puolikkaan silakkapihvin, kun tyttö sai olla itse sitä kokkaamassa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te, jotka syötätte näitä perus "arkiruokia" (kuten muusi + lihapullat, kastike ja pasta, kiusaukset ym.) saatte lapselle menemään riittävästi kasviksia? Kun ei meidän poika ainakaan salaattia sellaisenaan syö. Ainoa vaihtoehto olisi melkeimpä kaikkeen ruokaan ympätä hillitön määrä kasviksia, jotta se 1/2 tulisi täyteen. Ja sitten taas itse söisi mieluummin salaatin salaattina eikä ruoan joukossa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bohemian: Meillä ei varmaankaan täyty mitkään viralliset suositusmäärät, mutta meidän lapsi tykkää hirveästi mm. kurkusta ja tomaatista, ja pilkon niitä lounalla ja päivällisellä lautaselle. Salaatinlehtiin lapsi ei koske, ovat kai jotenkin epäilyttäviä. Välipalalla syödään yleensä hedelmä tai pari, ja sillloin kun puuro vielä maistui, aamu- ja iltapuuron sekaan laitoin hedelmäsosetta tai marjoja. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noin meilläkin. Paitsi että me ei aterialle pilkota tomaattia ja kurkkua erikseen. Koitetaan lisää siihen ruokaan niitä kasviksia mahdollisemman paljon, ja välipaloina sitten syödään tomaattia/kurkkua/hedelmiä mahdollisemman paljon ja usein. Iltapuuron sekaan laitan aina pakkasesta marjoja sekaan. Joskus kun meillä on jotain pastasalaattia yms niin poika syö samaa meidän kanssa ja siinä menee ihan salaatinlehdetkin alas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vuoden iässä oli kanssa kasvisten syönti minimissä ellei ruoan joukkoon pilkkonut, ja syynä juurikin se ettei oikein muu kelvannut kuin kurkku. Nyt reilu 2v. syö jo muutakin, saalaattiakin viime aikoina. Kyllähän se mielessä oli että voisi syödä kasvikisia enemmän mutta esim. porkkana oli täysin nou nou raakana. Ei siinä oikein auttanut kuin aina tarjota ja yrittää saada maistamaan vaikkakin se välillä tuntui/tuntuu niin turhauttavalta niitä pilkkoa ja toinen ei suostu syömään.

 

Marjoja ja hedelmiä ollaan sitten syöty senkin edestä, puuron/jugurtin seasssa tai pelkästään välipalalla ja jälkiruokina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidänkin tyttö on ihan hulluna tomaattiin ja kurkkuun. Joskus pitää antaa tomaatti vasta varsinaisen ruuan jälkeen, ettei tyttö mussuttaisi pelkkää tomaattia. Salaatinlehdistä tyttö ei juurikaan välitä. Mutta esim. makaronilaatikkoon lisään aina porkkanaa tai kesäkurpitsaa tm. mitä sattuu kaapista löytymään, niin tulee vähän kasvistakin joukkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään rehuista kaikkea paitsi salaatinlehtiä ja parsakaalia. Itse laitan ruoan sekaan aina jotain kasvista ja usein vielä kylkeenkin keitän, höyrytän, soseutan tai raastan jotain. Tässä varmaan taustalla se että olen itse lähestulkoon kasvislinjalla joten niitä tulee käytettyä muutenkin paljon ja vihanneslokero on aina täynnä kotona. Noi soseet kyllä uppoaa meillä parhaiten erityisesti kaikki missä on bataattia tai kukkakaalia. Täälläkin kurkku on ehdoton suosikki mikä on outoa kun se on kuitenkin niin mauton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[/b]Tuli vielä mieleen, että meillä kurkku pitää kuoria, koska tyttö ei syö, jos siinä on kuori päällä. Tomaatinkin kuorin aluksi (silloin kun tyttö oli vuoden tai alle), kun tuntui että syöminen tökki sen kuoren takia.

 

Eilen tein taaperollekin maistuvaa punajuuri-pataa:

- paistetaan 400g jauhelihaa + sipuli

- kuoritaan ja raastetaan reilu kilo punajuurta (koneella menee näppärästi, mutta käsinkin onnistuu)

- Laitetaan kattilaan tai pataan kaikki sekaisin + mausteita + pari desiä vettä

- Haudutetaan levyllä pari tuntia (ei kiehu)

- Lopuksi sekaan paketti ruohosipuli-tuorejuustoa

 

Pitkä haudutus on kaiken a ja o, mutta sujuu hyvin lapsen päiväunien aikana. Mausteina käytin pippurisekotusta, aromattia, puolikas lihaliemikuutio ja ripaus chilinsiemeniä.

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein lounaaksi riisihiutalepakkauksen takana olleen ohjeen mukaan porkkanapihvejä. Lisäsin ohjeen ohi mukaan paprikaa ja korvasin sipulin sipulijauheella.

 

Eilen oli kasvissosekeittoa, murustelin sekaan keittämätöntä nuudelia (meidän perheen all-time-favourite). Tuo mukavaa rakennetta muuten samettiseen soseeseen. Hyvin menee kasvikset alas meidänkin nirsoilijalle kun hieman soveltaa! Viimeksi laitettiin sekaan paahdettuja kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muodostunut ihan hitiksi jonkin sortin "risotto", Eli mä paistan kasviksiä, pekonia ja kanaa pannulla, riisit pistän kiehumaan kattilaan. Sitten yhdistän kun riisit on melkein valmiita ne paistinpannulle ja pistän soijakermaa 1dl + vettä ja annan olla niin kauvan kun nesteet on höyrynnyt pois / imeytynyt ja sitten laitan oikeen levyn 5 ja ruskistan vielä riisit ja kanat + muut. Ja sitten ei kun syömään. Meidän Nikke vois syödä niin paljon että naparepeis :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liemikuutioita en myöskään käytä, kun mulle on sanottu että ne on varsinaista "myrkkyä" pikkulapsille. Tälläistä luotettavaa kuulopuhetta cool.gif

 

 

 

Tää on vanha kommentti, mutta aihe varmaan kiinnostaa edelleen ketjussa. Liemikuutioissa on tosi monissa natriumglutamaattia (E621), jota ainakin meidän neuvolassa käskettiin välttämään ADHD-riskin ja kylläisyyden tunteen katoamisen takia. Tota samaa tuntuu olevan lähes kaikissa marinoiduissa lihoissakin, joten siksi niitä ei kannattaisi lapselle antaa. Tällä hetkellä monet kunnat pyrkii poistamaan kouluruuista natriumglutamaatin.

 

Viime viikolla (vai oliko jo edellisellä) joku kirjoitti HeSan mielipidepalstalla tekevänsä keiton aina niin, että ensin kattilaan oliiviöljy, sitten mausteet ja kaikki kasvikset hautumaan ja lisää veden vasta myöhemmin. Näin muodostuu itsestään mausteinen liemi, jonka ansiosta keitot maistuvat. Itsekin olen testannut ja ollut tyytyväinen tulokseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on vanha kommentti, mutta aihe varmaan kiinnostaa edelleen ketjussa. Liemikuutioissa on tosi monissa natriumglutamaattia (E621), jota ainakin meidän neuvolassa käskettiin välttämään ADHD-riskin ja kylläisyyden tunteen katoamisen takia. Tota samaa tuntuu olevan lähes kaikissa marinoiduissa lihoissakin, joten siksi niitä ei kannattaisi lapselle antaa. Tällä hetkellä monet kunnat pyrkii poistamaan kouluruuista natriumglutamaatin.

 

 

Liv-kanavalta tuli itse asiassa aiheeseen liittyvä dokumentti viime viikolla. Siinä suunnilleen julistettiin pannaan kaikki mahdolliset lisä- ja makeutusaineet. Dokkari oli vähän propagandan oloinen yksipuolisuudessaan, mutta pisti silti miettimään. Tässä taloudessa ainakin sanouduttiin lopullisesti irti marinoiduista lihoista ja liemikuutioista, vaikka ei niitä muutenkaan paljon olla käytetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ikinä syöttäisi lapselleni mitään marinoitua lihaa tai muutakaan jota en ole itse marinoinut. Meillä on myös pannassa aromisuola, sitruunapippuri ym mausteseokset koska ne on täynnä suolaa ja kaikkea muuta turhaa lisättyä. Keitän itse liemet ja pakastan ne pienissä erissä. Makeutusaineet ja muut makeuttajat paitsi sokeri(vältellään kylläkin valkoista sokeria) ja hunaja on myös poissa meidän tytöltä kokonaan.

 

Olen sitä mieltä että jos vanhemmat tietäisivät mitä kaikkea turhaa he lapsilleen syöttävät niin se loppuisi todella lyhyeen. Valitettavasti kuluttajan pitää olla äärimmäisen valveutunut että pystyy seuraamaan sitä kaikkea turhaa mitä mihinkin lisätään. Meillä ei siis syödä mitään valmisruokia tai puolivalmiita ihan siitä syystä että niissä on aina jotain ekstraa :( E ei ole meillä ystävä :girl_haha:

 

Voisin paasata aiheesta vaikka viikon mutta lopetan tähän. Tämä on kuitenkin mun henk.koht mielipide ja tiedän että eineksilläkin on kasvanut ihan aikuiseksi asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ikinä syöttäisi lapselleni mitään marinoitua lihaa tai muutakaan jota en ole itse marinoinut. Meillä on myös pannassa aromisuola, sitruunapippuri ym mausteseokset koska ne on täynnä suolaa ja kaikkea muuta turhaa lisättyä. Keitän itse liemet ja pakastan ne pienissä erissä. Makeutusaineet ja muut makeuttajat paitsi sokeri(vältellään kylläkin valkoista sokeria) ja hunaja on myös poissa meidän tytöltä kokonaan.

 

Olen sitä mieltä että jos vanhemmat tietäisivät mitä kaikkea turhaa he lapsilleen syöttävät niin se loppuisi todella lyhyeen. Valitettavasti kuluttajan pitää olla äärimmäisen valveutunut että pystyy seuraamaan sitä kaikkea turhaa mitä mihinkin lisätään. Meillä ei siis syödä mitään valmisruokia tai puolivalmiita ihan siitä syystä että niissä on aina jotain ekstraa :( E ei ole meillä ystävä :girl_haha:

 

Voisin paasata aiheesta vaikka viikon mutta lopetan tähän. Tämä on kuitenkin mun henk.koht mielipide ja tiedän että eineksilläkin on kasvanut ihan aikuiseksi asti.

 

Mä tunnen oloni NIIN luuseriksi tän postauksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Älä tunne, se ei ollut mun tarkoitus ollenkaan. Kerroin vain omaa mielipidettä. Olen itse ennen lastakin tarkkaillut mitä suuhuni laitan ja vältellyt E-koodeja ja lisä- sekä makeutusaineita. Uskon/toivon että jos näistä asioista puhuttaisiin yleisemmin(vaikka neuvolassa) niin vanhemmat osaisivat ratkaista ruokailuja eritavalla kuin nyt. Ihminen joka on syönyt näitä "kiellettyjä" koko elämänsä niin ei varmastikaan osaa kuvitellakaan mitä kaikkea niistä voi aiheutua. Tarkoitukseni ei siis ollut syyllistää ketään. Anteeksi jos siltä tuntui :(

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Siis ei, ei, sun mielipide ja toimintahan on vaan pelkästään mahtavaa! Älä ollenkaan ota tota edellistä niin, et jotenmin SUA arvostelisin :) :) Mä olin vaan ihan intona, kun löysin Maggin liemikuutioita, joissa luki "ei lisättyä natriumglutamaattia" ennen käyttämieni Pirkka-kuutioiden sijasta. Hitto, ja jotkut on niin valveutuneita, et keittävät liemet ITSE! Hatunnosto :girl_wink:

 

Ei meillä ihan retuperällä olla, joka päivä syödään paljon kasviksia, vähän riisiä, perunaa tms., ja jonkin verran lihaa. Poika vaan on sen verran huono syömään, on aina ollut, et päivällisellä saattaa syödä vaikkapa viisi-kymmenen parsakaalin kukintoa ja kaksi ohutta siivua porsaanfilettä. Ja siinä se. Mä yritän hirveesti tunkee sit lounaalla kasviksia ja perunaa, aika usein meillä onkin kasvissosekeittoa tai kasvis-riisipihvejä. Jos lounaalla on jotain lihapitoista, poika syö pelkästään ne eikä mitään muuta. Siksi tämmönen jako.

 

Eineksistä meillä on noin nelisen kertaa kuussa jotain seuraavaa: pinaattilettuja, hernaria, kalapuikkoja tai näitä puolivalmiita patapohjia, esim. italianpata. Ja nääkin vaan sen takia, et mulla ois helpompaa. Nakkeja syödään liian usein. Margariinia käyttää pelkästään poika, me aikuiset käytetään voita. Ruuanlaittoon oliiviöljyä.

 

Aamulla ja illalla syödään puuroa, tai Taikaruisleipää. Mua on alkanut kyllä epäilyttää se Taikaruis, poika rakastaa sitä ja onhan se hyvä, kun se on 100% ruista, mut mitenhän paljon siihen on ympätty kaikkea ylimääräistä? Harmi kun tavan ruisleipä ei uppoa. Sehän se ois parasta!

 

Hedelmistä parhaiten menee päärynä. Omalla pikkuhaarukalla syötynä :)

 

Mut tohon alkuperäiseen kysymykseen, meillä syödään tänään taas kasvis-broiler-couscousia, pojan herkkua!

Kesäkurpitsaa, paprikaa ja parsakaalia pilkotaan ja kuullotetaan öljyssä. Lisätään kanalientä, kuumennetaan ja lisätään broilersuikaleet kiehuvaan nesteeseen. Kulhossa valmistetaan paketin ohjeen mukaan couscous, ja kun se on kypsää, lisätään kasvikset ja kypsät kanat joukkoon.

Ihan sairaan hyvää. Ja valmistuu alle puoleen tuntiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^:) Kyllä meilläkin on nakkeja syöty, tosin vasta yhden kerran. Löysin kaupasta nakkeja jotka on nitriitittömiä, soijattomia, lisäaineettomia yms. Meneehän tuossa valmistajien tarinoiden luvussa aluksi ikä ja terveys mutta äkkiä sitä oppii ottamaan ne tuotteet jotka on jo luettu ja todettu kelvollisiksi.

 

Tämän päivän Turun-Sanomissa oli mahtava juttu aiheesta "taistelu oikean ruoan puolesta". Mä hykertelin onnesta kun luin sitä ja tajusin että ihmiset alkaa heräilemään pikkuhiljaa. Lisää vaan tietoutta niin on helpompi ihan kaikkien ostaa parempaa.

 

Toiseen ketjuun jo vastasinkin mutta uusintaa: lounaalla tänään oli pinaattikeittoa(taitaa olla meidän neidin lemppari, sopivasti pähkinäisenä) ja päivällisellä perunaa, lehtipihviä, keitettyjä(porkkana, parsa- sekä kukkakaalia) ja valkosipulikastiketta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, mun lempiaihe. Vaikka tässä ketjussa onkin tietty vähän asian vierestä. Mun piti kuitenkin tulla lohduttamaan Yelliä, että kultainen keskitie löytyy tässäkin aiheessa. Vaihtoehtoja on siis muitakin kuin natriumglutamaatilla kyllästetyt einekset tai omien liemien keittely. Meillä esim. käytetään paljon Knorrin fondeja. Ei mitään keinotekoista ja ah, niin helppoa. Ja niitä puolivalmisteitakin saa ilman lisäaineita. Onneksi tästä asiasta puhutaan nykyään niin paljon, että valmistajien on ollut pakko vastata kysyntään. Ja kuten Maro sanoi, aika pian oppii jo päältä näkemään mitkä tuotteet sisältävät ylimääräisiä aineita ja mitkä eivät.

 

Minkälaisia leipiä teidän taaperot muuten syövät? En itse syö juurikaan ruisleipää ja olin järkyttynyt miten paljon ne sisältävät lisäaineita. Real on ainoa mun kriteerit täyttävä ruisleipä, jonka olen löytänyt. (Pienleipomoiden tuotteet tietenkin erikseen.) Ja leivän päälle vähäsuolaista Oivariinia. Margariinitkin kun pursuavat niitä E-aineita.

 

Ja niin, meillä syötiin tänään omaperäisesti spagettia ja jauhelihakastiketta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan syöty nyt perheleipureiden kotikylä maalaisviipaleita(?) En ole ihan varma nimestä kun on nyt loppu. Se on sekaleipää jossa ei ole lisäaineita. Ostan myös pienten leipomoiden leipiä usein ja teen myös itse. Huomenna päästään syömään omaa limppua "uunituoreena", otin juuri pakkasesta pöydälle sulamaan :girl_haha:

 

Tänään syötiin riisiä, keitettyä kukkakaalia, kermaista kasviskastiketta ja jauhelihaa. Meillä on usein liha eroteltuna kun en itse sitä syö.

 

muoks, tuli mieleen että tuossa leivässä on kyllä mun makuun paljon suolaa(1,2%) mutta tyttö syö yhden palan korkeintaan päivässä niin en stressaa siitä. Ja on tosiaan yksi monista mitä syödään :)

Edited by Maro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tarjonnut tytölle etupäässä Fazer Vilpurit -ruisleipää. Myös muut leivät maistuvat hyvin ja ovat neidin suurta herkkua. Viikonloppuna tein piimän jämistä leipää. Maistui hyvin koko perheelle, joten siinä kätevä tapa hyötykäyttää piimän jämät. Meillä ei sitä juo kukaan muu kuin tyttö, joten ylijäämää purkista jää aina.

 

soodaleipä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now