MissPiggy

Mitä taaperoperheessä syödään tänään?

295 posts in this topic

Meillä syödään tänään uusia perunoita, hunajaisia uunijuureksia, ja hirven filepihvejä timjamimarinaadissa. Normi fetasalaatti siihen kylkeen sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin tänään lounaaksi kesäinen pikapasta, tän tekee 10 minuutissa:

 

herneitä

ruohosipulia (saa olla reilusti)

kermaa

pastaa

raejuustoa

 

Hauduta herneitä, ruohosipulia ja kermaa sen aikaa pannulla kun pasta kiehuu. Sekoita, kumoa lautaselle ja laita vielä raejuustoa sekaan.

 

Upposi meidän pieniruokaiselle herneen ja raejuuston ystävälle tosi hyvin, varsinkin kun sai itse haarukalla syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko hehkuttaa kun eilen syötiin mun ensimmäistä kertaa itse istuttamia uusia perunoita. Lisäksi kanafileitä pannulla, kasvikset oli vähissä niin sekaan heitin tölkillisen yrttitomaattimurskaa ja pilkoin muutaman jämäartisokan. Hyvää oli, mutta vähän turhan vahvan makuista tuo tomaattimurska niille uusille perunoille kun olisivat maistuneet varmaan tosi hyvältä myös ihan sellaisenaan.

 

Tänään mies ja tyttö syövät lounaaksi saman jämiä ja illalla sitä mitä ostavat kaupasta ja jonka mies on toivottavasti valmistanut siihen mennessä kun pääsen töistä kotiin ;) Jääkaapissa oli ainakin bratwusteja valmiina, ja ankanmunia joita mies osti suoraan tilalta. Niitä raejuuston kera meidän pieni "munahirmu" söikin jo eilen iltapalaksi ja toissapäivänä aamupalaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tänään(kin) ruokalistalla bataattihernekeitto, jota tuli keitettyä iso satsi. Loput taitaa mennä nyt sitten pakkaseen, kun alkaa muuten tökkimään liikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräs herkku meidän perheessä on tonnikalapasta, johon laitan kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia ja kirsikkatomaatteja (haudutetaan ensin pannulla), sitten tonnikalaa pari purkkia ja lopuksi ruokakermaa :) Tosi helppo, nopea ja mielettömän hyvää ! Välillä teen tätä myös lohesta. ja sitten vaan tarjolle pastan kanssa :P

Edited by Katsu86

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syötiin kuhafilettä (ihan vaan voissa paistettu, pikkasen suolaa) sen kanssa uusia pottuja ja valkoviini(huijaus)kastiketta. Ei ollut valkkaria niin kastikkeeseen tuli 1 sipuli, vähän tuoretta ruohosipulia, 1dl kuivaa siideriä, hunajaa, sitruunamehua, sitruunapippuria, ruokakermaa ja sinappia heitin ihan pikkusen.. ja suolaa. Neiti ei tosin syönyt kastiketta vaan veti kuha-pottunsa raejuustolla :)

 

Katsun pasta kuulostaa hyvältä, samanmoista on tullutkin joskus tehtyä. Kesäkurpitsa onkin yksi lempparikasviksista ja tuossahan tuota pihallakin on kasvamassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että Katsu86, tuo tonnikalapasta kuulostaa niin hyvältä, mä yleensä teen tomaattimurskalla senkin (kuten useimmat pastakastikkeet), mutta vasrmasti toimisi myös kermaisena. Mun mies vaan eli jos hän saa käydä kaupassa tai tehdä ruokaa niin tonnikalapastaa meille ei tule. Mies on nyt lomalla ja minä töissä joten en tiedä mitä syödään tänään. Ternimaitoon tehtyä makaronilaatikkoa söivät eilen ja kovasti haaveilen, että minäkin saisin sitä tänään illalla. Huomenna pitäisi vihdoin saada grilli meidän pihalle (lainaan) ja grillata naudan sisäfilettä ja jotain paikallisen palvaamon nakkeja. (ja varmaan salaattia & grillattuja kasviksia, ehkä myös taas uusia perunoita omasta maasta).

Viikonloppuna syötiin uunissa paistettua kokonaista merilohta uusien perunoiden kanssa ja pikatekaistiin jauheliha-herkkusieni-aurajuustopiirakka, jossa myös sitä ternimaitoa munamaidon sijasta, jälkiruoaksi tietysti uunijuustoa ternimaidosta :)

 

Lisäyksenä vielä, että muut upposivat tyttöön hienosti, mutta tuo uunijuusto vaan ei. Poimii vain marjat päältä ja jos vähänkin menee juustoa suuhun niin kaivaa pois ja antaa äidille. Vaikka kuinka yritettiin mainostaa, että se on juustoa kun muuten juusto on niin suurta herkkua.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuu hakeen meiltä Nattunen :D Ainakin jos tuot omat pullot/ämpärit niin voidaan myydä hyvinkin edullisella.

 

Ja jos aiheeseen palataan niin mies raportoi, että tänään syödään uusia perunoita ja jämistä joko savukuhaa tai rosvopaistia.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein tonnikalapastaa (eri reseptillä kun Katsu 86 tosin) eilen, ja sain siitä pojalta pusun ja rakkaudentunnustuksen kiitokseksi :D Samoin on käynyt mm. hernekeiton ja sinapin sekä kalapuikkojen kohdalla :girl_in_love: Tänään ois perunaa ja soijarouhekastiketta, se menee kyllä mutta ei ole herkkua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lohikuisausta jossa on myös kasvikset mukana. Vähemmän perunaa ja tilalla herneitä, porkkanaa ja kukkakaalia. Sopivan isoja paloja, niin poikakin syö jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt mies vuorostaan kotona ollessaan vastannut ruuanlaitosta, vaikka yleisesti ottaen se on ollut mun aluetta. Viime viikolla vinkkasin tuosta Katsun tonnikalapastasta, ja mies teki sitä (seassa oli myös raastettua porkkanaa lisäksi) ja tuli tosi hyvää! Myös poika tykkäsi. Muita ruokia viime viikolla oli:

 

- yhdistelmä kesä- ja lohikeitosta (meidän poika rakastaa herneitä)

- kanapastaa, meidän perheen yksi nopea arkiruoka, en muista olenko laittanut tänne reseptiä. Kanafileesuikaleita ja sipulia paistetaan pannulla, maustetaan currytahnalla yms. aika voimakkaasti. Sekoitetaan keitetyn pastan kanssa, laitetaan vuokaan. Sekaan voi laittaa myös esim. pinaattia sopii hyvin. Sitten sekaan kermaa, ja päälle hieman juustoraastetta. Uunin n. 15-20min, sen verran että juusto pinnalla saa hieman väriä.

- perunamuusia & tomaattista makkarakastiketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on rehunteot meneillään eli olen anopin kanssa leikkinyt suurtalouskokkia kun ruokaa on pitänyt tehdä noin kymmenelle hengelle. Listalla on ollut:

Nakkikeittoa (mukana mm. juureksia ja kesäsipuleita varsineen), tytölle upposi lähinnä nakit ja porkkanat.

Jauheliha-kesäkurpitsa-hernemaissipaprika-peruna-sipulisuikalekiusausta (tyttö pyysi pariin kertaan lisää, vaikka oli saanut jo "alkupalaksi keittoa, josta poimi vain päälle ripotellut kananmunan palaset.

Hernekeittoa ja ternimaitopannaria omatekemän raparperihyytelön ja kuningatarhillon kanssa. Hernekeitosta tyttö yleensä tykkää, saa tätä tänään päivälliseksi ennen kuin lihapata on valmis, pannari testattiin iltapalaksi ja hyvin upposi.

Illalla tulossa olisi pataruoka, varmaankin oman maan perunoilla, herkkusienistä ja naudan paistista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein pinaattilettuja (300g pakastepinaattia normi puolen litran lettutaikinaan, puolet jauhoista oli täysjyvävehnää ja puolet tavallista), ja letuille täytteen sipulista, kanttarelleista, porkkanasta & kesäkurpitsasta. Paistoin sipulia & sieniä voissa kattilassa, sitten sekaan porkkanaa ja kesäkurpitsaa raasteena ja vähän vettä. Hauduttelin kypsäksi, mausteena vähän suolaa ja mustapippuria, ja lopuksi sekaan ehkä n. ruokalusikallinen (reilu) tuorejuustoa.

Lettujen & täytteen kanssa oli myös sauvasekoittimella soseutettuja punaherukoita (myös sokeria sekaan) sekä salaattia, mistä poika söi tavalliseen tapaan ehkä yhden kurkun palasen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään syötiin kaupan maksalaatikkoo lounaaksi ja päivälliseksi oli grillipossua ja uusiaperunoita. Huomenna on tarkoitus tehdä makaronilaatikko lounaaksi ja päivällisestä en vielä tiedä.

 

(kesällä meillä on paljon grilliruokia kun tykätään grillata n. 3-4 kertaa/vk)

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

PItää taas tulla kertomaan onnistuneista kokeiluista: Me syötiin eilen (ja tänään lounaaksi) tätä kesäkurpitsamoussakaa, tosin soijahärkäpapurouheesta tehtynä ja suolan sijaan laitoin puolikkaan kasvisliemikuution. Oli todella hyvää! Ja helppo tehdä. Inspiraatio tähän tuli, kun meille on kotiutunut kauhea määrä kaikkien puutarhoista putkahtelevia kesäkurpitsoita :)

Edited by tepsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuota pitääkin kokeilla, meillä myös kesäkurpitsaa anopin puutarhasta, ja juuri mietin että mitähän sitä niistä tekisi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein tänään tuota kesäkurpitsamoussakaa ja on aivan ihanaa! Meillä poikakin veteli sitä ison annoksen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihdoin sain sitä tonnikalaa. Soin sen pikalounaana kattilassa punaisen peston ja tomaattien kanssa lämmitettynä. Lisukkeena paistetut jämäperunat. Tyttö söi innoissaan TONNIkalaa.

Illalla paistettiin pannulla merilohifile punasipulin kanssa ja päälle höyryttymään kesäkurpitsa ja loput perunanjämät. Päälle mausteeksi limepippurisekoitusta ja puolen sitruunan mehut. Tytöllä oli taas sellainen ilta, että olisi syönyt pelkkää lohta vaikka kuinka paljon. Molempien ruokien kanssa aikuiset söivät kermaviiliä, mutta tyttö ei sitä huoli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesäkurpitsamoussaka testattu täälläkin, ja hyvää tuli. :) Myös poika söi ison lautasellisen päivälliseksi tänään, vaikka oli kuulemma myös päiväkodissa syönyt tänään tosi hyvin. Tein itseasiassa tämän ruuan eilen illalla vuokaan mutta en paistanut, oli kätevää tänään töistä tullessa laittaa vaan uuniin. Lisukkeena tomaatti-mozzarella-salaattia, mistä poika luonnollisesti söi vain mozzarellaa. :rolleyes:

 

Alkuviikosta me syötiin:

- kana-pasta-salaattia

- perunacurrya (vähän tämän tyyppisellä reseptillä, taidan tosin itse laittaa enemmän pinaattia & sipulia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kyllä vähän kateellinen, jos teidän taaperot syö noin monipuolisia ruokia. Nim. tänään taas neiti maistoi yhden lusikallisen ja kieltäytyi syömästä. Tänään siis oli porkkana-bataattisosekeittoa raejuuston kanssa ja keitto oli kyllä hyvää (bataattia, porkkanaa, kasvisliemikuutio, tuorejuuston loput, loraus appelsiinimehua, 3 juuston kermaa, rakuunaa). Eilen oli uunilohta ja perunamuusia, se maistui (sitä tarjoan neidille iltaruuaksi tänäänkin).Huomenna varmaan lihapullia ja makaronia neidille, aikuisille lihapullien kanssa lohkoperunoita ja salaattia. Meillä neiti syö tasan muussia ja makaronia, nakkeja, lihapullia, tai jotain jauhelihaa/kinkkua/kalaa edellämainittujen kanssa. Kasviksista suostuu syömään vain kurkkua tai porkkanaa raakana (pala käteen). Keväällä vielä meni ihan hyvin kaikki kasvikset keitettynäkin. Onhan tää vaan joku vaihe?? Ei nimittäin itseä haluttaisi noin suppeasti syödä ja varsinkin kun olen nyt itse kotona, enkä saa muutakaan ruokaa kun sitä mitä itse teen. Mutta pitäisi lapsenkin jotain syödä. Tämä meni vähän off-topic... mitään pinaattikeittoa tai maksalaatikkoa tms. ei olla vielä edes maistettu, koska epäilen, ettei syö kuitenkaan. Kaikista rasittavinta on ettei perunat ja kastike kelpaa (eikä riisi varsinkaan) eikä kiusaukset. Kai sitä täytyy sitkeästi vaan tarjota toivoa, että joskus alkaisi syömään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now