657 posts in this topic

Heijo: oletko kokeillu saada vauvan takaisin uneen? Kahta ei voi saada samaan aikaan, luulen, mutta vaikka viikonloppuna mies apuna voisi kokeilla nukuttaa vauvan samalla tavalla kuin nukahti alunperinkin. Mä olen saanut meidän pojan unet pitenemään noin, eli juoksin antamaan rintaa uudestaan. Siitä vauva pikkuhiljaa oppii nukkumaan pitempään ilman apuja. Näin ohjeistaa myös Pantley höyhensaari-kirjassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ihmeessä saan lapsen oppimaan päiväunille pinnasänkyyn? Tällä hetkellä päiväunet useimmiten meidän parisängyssä, joskus ulkona vaunuissa - haluaisin että nukkuisi toiset päiväunet sisällä. Nyt kun ei enää illalla nukahda rinnalle eikä yölläkään syö kuin kahdesti (ennen unikoulua söi ehkä 5 kertaa) niin tuntuu haluavan päivällä tissitellä ihan urakalla... Nukkuu siis rinnalla päiväunien ekan vartin eikä anna millään rintaa pois, hamuaa sen aina heti takaisin. Pienempänä tuossa ei ollut mitään ongelmaa, mutta tänään putosi sitten ekaa kertaa sängystä päälleen ja se oli eka ääni mikä kuului pojan herättyä :(

 

Jotain päiväunirutiineja olen miettinyt, mutta en oikein keksi mikä olisi hyvä. Kiinteä ruokailu ei onnistu juuri ennen unia liian väsymyksen vuoksi, syödä pitää heti heräämisen jälkeen että jaksaa huvittaa. Yöunet nukkuu unipussissa, auttaisikohan päiväunipussi? Päiväunisatu? Pinniksessä vain seisoo jos sinne laittaa eikä päivällä osaa nukahtaa syliin, kun kerran rutiinina on ollut se imetys :rolleyes: Ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me nukutetaan poika sisällä nukuttaviin päikkäreihin sitteriin. Ei omaan sänkyyn suostu nukahtaamaan, mutta eka annetaan hedelmäsosetta, hiukkasen maitoa ja sidotaan sitteriin kiinni, siinä heijataan niin kauan kunnes on unessa ja siirretään omaan sänkyyn. Yöunille meillä onkin sitten kylpyjen ym jälkeen tuutulaulu cd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka moni on saanut apua levottomiin öihin kiinteillä? Eli miten levottomia yöt oli ennen kiinteitä ja mikä tilanne kiinteiden alottamisen jälkeen?

 

Meillä on 4kk 1vko vanha tyttö, jonka kanssa yöt eivät ole olleet ongelma. Kaikki kuitenkin muuttui pari-kolme viikkoa sitten, jolloin mulla alkoi tuntua vaihtelevasti kipeilyä (flunssa oli tuloillaan). Tyttö aloitti aamuyöstä jatkuvan tissillä roikkumisen eli käytännössä valvoin/torkuin antamassa tissiä neljästä seitsemään, jolloin tissi suussa nukkuminen loppui siihen, että mä en vain enää antanut tissiä (en tiedä miten pitkään olisi nukkunut tissin kanssa, jos olisin antanut). Sitten flunsssa iski päälle ja tuon kipeilyviikonlopun ajan tyttö nukkui kohtuullisen hyvin. Yksi yö meni jo ihan entiseen malliin: kaksi nopeaa syöttöä ja tyttö päästi ihan itse syötyään tissistä irti. Mutta sitten tilanne taas muuttui. Nyt sillä erotuksella, että neiti ei roiku koko ajan tississä kiinni, mutta vaatii tissiä tunnin välein.

 

Pidin viime yönä kirjaa ja yö meni näin:

Klo 19.45 aloin nukuttaa tyttöä meidän sänkyyn (nukutaan perhepedissä ja nukutan tytön tissille)

klo 21 tyttö nukahti

klo 21.30 käyn rauhoittamassa heränneen tytön tissillä (meni 5min)

klo 23.40 tissiä (5min)

klo 02 tissiä (10min)

klo 03 tissiä (10min)

klo 4.25 tissiä (15min + 10 min kuluttua pari minuuttia lisää)

klo 6 alkoi tissin suussa pitämisen maraton, jonka lopetin 30min kuluttua, kun huomasin, että vauva vaan hengailee tissillä

 

Vauva on ihan hyvän tuulinen, ei itkeskele. Ainoastaan kakkaaminen on jotenkin outoa.. Kakat on tosi tosi vetisiä ja äänen perusteella tavaraa tulee litratolkulla, mutta lopulta vaipassa saattaa olla vain pienehköt pierun jäljet. Mutta sen verran vetistä on, että pääsee ulos vaipasta ja melkein joka päivä pesen kakkavaatteita. Ja näitä kakkoja tulee päivässä useita - aikaisemmin kakat oli kiinteämpiä ja niitä tuli enimmillään yksi päivässä.

 

Itse olen miettinyt monia eri syitä tilanteeseen....Voisiko tuolla mun flunssalla olla osuutta asiaan? Vai olisiko vika puhtaasti siinä, että olen nukuttanut lapsen rinnalle ja jostain syystä hän on alkanut tarvita samaa nukahtamisapua myös yöllä havahduttuaan? Onko ainoa keino päästä tästä tilanteesta, aloittaa uudenlaisen nukahtamistavan opettelu? Voisiko kiinteiden ruokien aloittamisesta olla apua?? Pianhan kiinteiden aloittaminen tulee jo ajankohtaiseksi, mutta en haluaisi kuitenkaan aloittaa niitä yhtään liian aikaisin ainakaan kokeilumielessä.

Edited by Barbamama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, kuulostaa tutulta nuo unikuviot! Meidän tyttö nukkui 5-7 tuntia putkeen öisin - kunnes tuli n. 4 kk täyteen, jolloin alkoi heräilyt. Ei nyt ihan tunnin välein, mutta usein 2 h välein kuitenkin. Samalla tavalla meilläkin tissille nukutettiin.

 

Meidän tyttö alkoi puolivuotiaana nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Se ei kuitenkaan vaikuttanut selkeästi noihin heräilyihin, vaan tyttö yöllä "vaati" edelleen tissiä n. 2-3 h välein. Kiinteät aloitettiin 5 kk ikäisenä, eikä siitäkään ollut apua.

 

Nyt viime aikoina (7,5 kk iässä) on ollut pidempiä pätkiä: 7-9 tuntia ilman imetystä! En tiedä mikä siihen on auttanut. Veikkaisin, että se on monen asian summa: kiinteitä menee jo 5 ateriaa päivässä, nukahtaa itsekseen sänkyyn yhä helpommin jne. Tyttö edelleen herää n. 3 h välein, mutta enää ei tarvitse joka kerta imettää, vaan saan tytön nukahtamaan useimmiten muulla tavalla.

 

Unikoulua en ole lähtenyt pitämään, koska esim. hampaiden tulo on meillä niin rankkaa, että silloin on pakko kuitenkin imettää, jolloin unikoulua täytyisi pitää aina vaan uudelleen (ja voihan teilläkin olla kyse hampaiden tulosta?). Suosittelen kuitenkin Pehmeä matka höyhensaarille -kirjaa, jossa on ihan käytännön vinkkejä, millä vauvan unta voisi helpottaa.

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma tulin etsimaan apua ihan samaan asiaan, joskin vanhemman vauvan kanssa. Meidan poika nukkui taydellisia younia 2kk iasta aina 5kk saakka: 10 tuntia unta (herasi valilla, laittoi peukun suuhunsa ja jatkoi unia), yksi syotto, ja toiset 2h unta ennen heraamista. Sen jalkeen yoheraamiset tihenivat ensin johonkin 3-4 per yo, jonka ajattelin liittyvan lisaantyneeseen aktiivisuuteen (kaantyili ja ryomi lattialla paljon) ja kasvupyrahdykseen seka 4kk iassa alkaneeseen hampaiden tuloon. Koska lapsi on rintaruokinnalla ja nain ollen aina sanellut itse milloin ruokaa tarvitsee, olen sita aina yollakin antanut.

 

Nyt yot ovat yhtakkia menneet samanlaiseksi alyttomyydeksi kuin aloittajallakin. Nukahtaa illalla (rinnalle) normaaliin malliin ja menee omaan sankyyn. n.30-1h siita heraa kovasti itkien. Ekan heraamisen saan rauhoiteltua ilman rintaa, mutta seuraavista alkaa hirvea taistelu. Jostain kahden maista alkaa kerran tunnissa heraaminen ja joka kerta rinnan vaatiminen.

 

Luotanko ma nyt siihen, etta aikaisemminkin hyvin nukkunut lapsi rauhoittuu kylla taas kun aika on? Konttaaminen ja seisomaan nousu on nyt 7kk iassa tosi jannaa ja vauhtia riittaa. Lapsella on myos jo jonkun aikaa ollut kova eroahdistus paalla, ja vain aiti kelpaa talla hetkella. Hampaita on suussa jo kuusi, ja lisaa tuntuu pukkaavan. Kaikki nama tekevat heraamisista toki ymmarrettavaa. Mutta sitten Vauvakuiskaajan kaltaiset kirjat tuomitsevat minut hirveaksi aidiksi joka ei ole opettanut vauvaansa nukkumaan kunnolla. Ja alan olla valilla melkoisen vasynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös meillä oli tuollaista aloittajan ja Naanin kuvailemaa, pahimmillaan taisi olla siinä 5-7 kk kohdalla. Kiinteät aloitettiin 5,5 kk, ei mitään vaikutusta. En tiedä auttoiko aika vai unikoulu, 7 kk iässä meillä käytiin nukahtamisunikoulu Pantleyn (Pehmeä matka höyhensaarille) opein ja se muutti myös yöheräilyt niin että nyt imetän kaksi kertaa yön aikana ja muuten poika nukkuu inahtamatta sen 10-11 tuntia. Yöheräilyihin ei siis meillä missään vaiheessa puututtu, mutta ne tunnin tai kahden tunnin välein tapahtuvat heräämiset vaan jäi pois. Aikaa kului kolmisen viikkoa. Meillä on vilkas poika, joka 7 kk iästä asti on noussut pystyyn ja varmasti liikkuminenkin tuli uniin.

 

Uniketjusta ja unikouluketjusta löytyy lisää kokemuksia ja vinkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tosi lupaavalle! Mun kirja on lainassa kaverilla mut saan sen kohta takaisin. Mihinkaan itkettamiskouluihin en suostu, joten talla koitetaan. Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hyvin samankaltanen tilanne kuin Barbamamalla. Tyttö on nyt 3kk, aiemmin on nukkunut ihan ok, yöllä syönyt 2-3 kertaa. Tyttö nukkuu mun vieressä, ja nukutan tissille.

 

Vaan nytpäs tyttö ei enää nukahda syönnin jälkeen, vaan haluaa roikkua rinnalla koko yön, tätä on kestänyt nyt n. viikon. Tissin pitäisi olla koko ajan suussa, muuten alkaa hamuaminen ja lopulta itku. Tuttia tyttö ei yöllä huoli. Mitään flunssaa tai muutakaan mulla ei ole ollut, päivällä tyttö syö normaalisti ja nukkuu päikkärit vaunuissa niinkuin ennenkin.

Alan olla aika väsynyt, koska en itse saa nukuttua kunnolla. Nyrkkiään tyttö syö hereillä ollessaan paljon, mutta ainakaan ikenissä ei näy eikä tunnu hampaiden alkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla itse asiassa on juurikin tämä suosittelemanne kirja. Tästä saankin lisämotivaatiota ahmia kirjaa nopeammin. Ennen näitä ongelmia meillä nukuttiin niin hyvin, että en suostu uskomaan, että seuraavan kerran nukutaan hyvin 5v. kuluttua. Onneksi en tunne itseäni väsyneeksi (vielä..), kun tyttö on yöt vieressä ja hommat hoituvat nopeasti ja kätevästi. Mutta toisaalta tuo vieressä nukkuminen saattaa juuri olla se tissille pääsyä provosoiva juttu... Ja pelkään myös sitä, että vauva alkaakin haluta pitää tissiä koko ajan suussa eli 10min imut ei enää riittäisikään. Joka kerta, kun otan tissin pois, vauva reagoi siihen ja juuri kun luulen, että se pitää antaa takaisin, vauva vaipuukin uneen.

 

 

Vaan nytpäs tyttö ei enää nukahda syönnin jälkeen, vaan haluaa roikkua rinnalla koko yön, tätä on kestänyt nyt n. viikon. Tissin pitäisi olla koko ajan suussa, muuten alkaa hamuaminen ja lopulta itku. Tuttia tyttö ei yöllä huoli. Mitään flunssaa tai muutakaan mulla ei ole ollut, päivällä tyttö syö normaalisti ja nukkuu päikkärit vaunuissa niinkuin ennenkin.

Alan olla aika väsynyt, koska en itse saa nukuttua kunnolla. Nyrkkiään tyttö syö hereillä ollessaan paljon, mutta ainakaan ikenissä ei näy eikä tunnu hampaiden alkuja.

 

Meillä nämä yöhulinat alkoi juuri tällä, että tissin piti olla aamuyöstä alkaen suussa koko ajan. Sitten oli välissä pari normaalia yötä ja sitten alkoi tämä tunnin välein tissille kiipiminen. Neuvolassa terkka sanoi, että tämä voi olla ohimenevä vaihe. No, meni ohi, mutta muuttui tälläiseksi tunnin välein heräilyksi.

 

Hampaita/hampaiden alkuja olen mäkin koittanut etsiä, mutta en löydä... Tämän touhun alettua tyttö kyllä koko ajan haroi ikeniään ja muljutteli suutaan, mutta nyt tuo tuntuu rauhoittuneen (tai sitten en enää kiinnitä siihen huomiota)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva on yöllä tuskaisen oloinen, heräilee usein ja lisäksi kakka on jotenkin outoa, kyse voi myös olla allergiasta. Hampaiden tulon aiheuttamaa tuskaa voi kokeilla antamalla jonakin yönä annoksen Panadolia. Jos se auttaa nukkumaan, hheräilyn syynä on todennäköisesti ollut jokin kipu. Joskus voi olla myös hirmuinen nälkä. Rinnan sijaan voi kokeilla pulloa, vaikka sitten oman lypsetyn maidon kanssa.

 

Ja joskus on kyse kaikesta kummallisesta... Meillä allerginen lapsi oli jossakin vaiheessa ihan tolkuton tissi suussa -nukkuja. En jaksanut asialle ruveta tekemään mitään, ja pahimpina aikoina (flunssat) olen nukkunut vauva sylissä niin, että se on koko ajan rinnassa kiinni. Parempi sekin kuin yöhuuto. Mutta nyt kun ikää on reilut 8 kk, poika on alkanut kieltäytyä yötissittelystä ihan ilman mitään unikouluja tms. Se ähisee ja puhisee unissaan, kääntelee kylkeä ja saattaa pari kertaa aamuyöstä ottaa huikan maitoa, mutta jatkuva tissittely on jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama tilanne meilläkin, lainaan itseäni tuolta elokuisten ketjusta:

 

Päivisin noudatetaan siis hyvin selkeää rytmiä (jonka poika on oikeastaan itse muodostanut), nukutaan ja syödään hyvin ja ollaan niin hyväntuulisia. Illat sitten... kahdeksan maissa yleensä aloitetaan nukuttaminen, jota voi kestää hyvinkin kolme tuntia. Poikaa väsyttää selvästi, mutta uni ei millään tule, tai voi tulla noin tunniksi, jonka jälkeen herätään taas. Nukahtaminen keskeytyy usein hirveään venkoiluun, kiemurteluun, potkimiseen ja huitomiseen, joka yltyy huudoksi jos häntä ei saa rauhoitettua. Rinta ei maistu mutta ilmankaan ei ole oikein hyvä olla. Yöllä sitten sama levoton meininki jatkuu, ja levottomuuskohtauksia on ainakin parin tunnin välein. Annan sitten aina rintaa, kun se on varmin keino saada poika takaisin unten maille.

 

Poika on aina ollut levoton nukkuja, mutta kahden kuukauden ikään asti hän heräsi kuitenkin vain kaksi kertaa yössä. Nyt yöt ovat reilun kuukauden verran olleet rikkonaisempia, ja täälläkin toivotaan, että kiinteät sitten rauhoittaisivat tilannetta. Jos nyt jotain positiivista yrittää tilanteesta löytää, niin mielestäni maidon määrä on lisääntynyt yösyöttöjen ansiosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tilanne nyt pari viime yötä ollut vähän parempi. Tyttö nukahtaa helposti rinnalle, mutta heräilee vieläkin 30min-1h tunnin välein kun en ole siinä vieressä. Sitten kun menen viereen nukkumaan, niin nukutaan ihan hyvin, toissayönä jopa 6h putkeen 4-10! :) Viime yönä tota jatkuvaa tissillä roikkumista oli aamuyöstä tunnin verran, muuten nukuttin ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain vinkiksi laittaa oman käytetyn t-paidan vauvan viereen ja sen avulla tuntuukin, että neiti on nukkunut vähän rauhallisemmin.

 

Meillä siis nyt 7kk ikäinen tyttö, joka alkanut nukkua levottomammin noin 5kk ikäisestä asti. Aluksi neiti vaati tissiä lähes 1h välein, mutta sitten vaan päätin, että nyt imetän vain 2-3 x yössä. Kolmisen yötä oli aluksi tahtojen taistelua ja lopulta minä voitin! Jee!!! :lol: Heräilyt kyllä jatkuivat tämänkin jälkeen, mutta neiti rauhoittui aina heti kun kävi laittamassa hänelle tutin suuhun. Nyt tyon t-paitani kanssa on nukkunut jopa 3h pätkiä, mikä on meille todella luksusta. Alkuyö on edelleen vähän levottomampaa, mutta imetyksiä on enää noin klo 3 ja 7. Uskoisin, että kyllä tämä tästä alkaa rauhoittu... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma aloin ajattelemaan etta talla lisaantyneella liikkumisella on muitakin vaikutuksia kuin aivojen yollinen aktiivisuus. Tajusin sitten, etta nyt kun poika huitelee pitkin asuntoa, unohtaa han kayda sylissa yhta usein kuin ennenkin. Ja kiinteiden lisaaminen on vahentanyt imetyskertoja paivalla, vaikka noista soseita saatavat kalorit onkin ihan minimaalisia. Ei siis ihme etta sita vajetta pitaa tankata sitten oisin - siis seka sylin etta maidon. Nyt olen pitanyt parempaa huolta paivallisista imetyksista ja kahmin naperoa syliin ihan entiseen malliin. Ja iltarituaaleja on pidennetty, siina toivossa etta rauhoittuminen hidastaisi vahasen. Muutama yo onkin mennyt vahan paremmin, joskin alkuvaiheessa heraamisia on enemman, samoin aamuyosta jolloin vasyneena haen pojan viereeni. Mitaan unikoulua en taida kuitenkaan pitaa ennen kuin tama eroahdistus alkaa olla menneen talven lumia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on toi nuorempi nukkunut koko ajan huonosti. Pienempänä nukuttiin vain ja ainoastaan tissi suussa. Sitten heräiltiin tunnin välein, ja jos minä lähdin vierestä pois heräsi poika samantein. Nykyään poika on 8kk ja saadaan se nukutettua omaan sänkyynsä illalla. Sieltä hän heräilee 5min-1m5h välein kunnes ei enää suostu rauhottumaan ja on otettava rinnalle. Siinä meneekin sitten loppuyö. Mutta jo tuo alkuyö (ennen puoltayötä) on ihanaa, saa syödä iltapalan rauhassa ja hoitaa omat iltapesut. Niitä aikoja kun mennään itse nukkumaan poika herääkin ns lopullisesti.

 

En tiedä mistä heräily johtuu. Todennäkösesti eri kehitysvaihessa eri asioista. Kaikkea ollaan kokeiltu ja testattu. Tällä hetkellä sanoisin heräilyn syyksi liikkumisen. Poika kääntyy mahalleen ja herää heti. Toisaalta poika herää myös herkästi, siis Todella herkästi aina univaiheiden välillä. Eikä osaa nukahtaa itsekseen uudestaan. Ja sitten tulee se sylinkaipuu jossain vaiheessa. Tarvitsee kokeilla tota T-paitaa, josko se helpottais edes tohon sylinkaipuuseen. Tällä hetkellä on aika periksi antanut olo, mennään sillä millä saa eniten nukuttua. Vaikka poika sitten nukkuisi vieressä vielä pari kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt lueskellut tuota Paitleyn kirjaa ja saanut sieltä ihan hyviä käytännön vinkkejä ja muutamia henkimaailman asioilta kuulostaviakin neuvoja. Mutta kyllä meillä hieman paremmalta tilanne nyt näyttää.

Kolmena iltana vauva on nukahtanut tissin avulla, mutta ei kuitenkaan tissi suuhun. Yöllä pääsen irti tissitakiaisesta taas helposti eikä tissillä haluta notkua koko yötä. Heräilyä on edelleen runsaasti, mutta ei enää sentään 1h välein (puun koputusta). Esim. viime yönä pisin uniaika oli 3h ja lyhyin 1,5h. Meillä kiinteiden maistelu tulee kohta ajankohtaiseksi, niin sitten nähdään onko niistä mitään apua meille. Tilanne ei kuitenkaan ole niin kaoottinen, että sen vuoksi alkaisin kiirehtiä kiinteitä. Yö kerrallaan!

 

Suosittelen tuota Paitleytä! Jo ihan vaikka itselle unilääkkeeksi, jos ei muuten tarpeeksi illalla väsytä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te nukutatte konttaavan ja pystyyn kipuavan vauvelin?

Vaikka olisi kuinka väsyn oloinen, niin sänkyyn laskiessa alkaa hillitön kiemurtelu, kääntyily ja härkäpäinen kiipeily pinnoja pitkin seisomaan, jota kestää pahimmillaan melkein tunnin. Sadannen kerran, kun olen käynyt laittamassa takaisin selälleen makaamaan ja rauhoitellut, alkaa lopulta uni tulla silmään. Aiemmin jätin itsekseen hyörimään, mutta nyt on pari kertaa kaatunut aika pahasti pinnoja vasten. Tähän asti ollaan yritetty illan viimeinen hetki rauhoittaa ja tehdä pehmeä lasku höyhensaarille, sillä jos riehutaan väsyksiin asti niin helposti menee yli ja sitten sänkyyn laittaminen saa aikaan vaan huudon...

 

Lisäksi vauva heräilee yöllä (välillä jopa 10 kertaa, nyt 2-3 kertaa) eikä osaa itsekseen rauhoittua. Luin uniassosiaatiohäiriöstä, ja totesin että meidän pitäisi opettaa tytölle miten rauhoittua unilelun avulla, sillä tällä hetkellä tarvitsee meitä siihen viereen (yöimetyksiäkin on vielä 1-2). Miten tämä käytännössä tehdään? Kun huutohan siitä tulee, jos ei totuttua tassuttelua ja sormesta kiinni pitelyä saa. Tätä on nyt kestänyt yli 2 kk. Jos jollain olisi vinkkejä.. Tähän pätisi varmasti samat keinot, kuin tutista vieroittamiseen - onko joku tehnyt sellaista onnistuneesti alle vuoden ikäiselle? Oletteko korvanneet tutin jollain unilelulla? Miten meni käytännössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä otettiin unirätti käyttöön vauva-aikana ihan vain laittamalla se pojan silmille, toinen nukahti ihan uskomattoman nopeasti siihen. Kiipeilijällä on toki vaikeampi aloittaa noin, mutta voit kokeilla ottaa sen aiotun unilelun päivisin usein leikkeihin ja vaikka nukkua sen kanssa itse ensin pari yötä, että äidin tuoksu tarttuu leluun.

 

"Levottomiin jalkoihin" saattaisi auttaa unipussi tai kevyt peittokapalo nukahtamisvaiheessa, jos ne nyt päällä pysyvät. Toiset rauhoittuvat unipussilla, toiset mukkelehtivat sen kanssa ympäri sänkyä, eli yksilöllistä on sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä en ottaisi unilelua leikkeihin, mutta päiväunille kyllä. Leikkeihin ottamisessa on se vaara, että se pyöriminen yltyy entisestään kun saa lelun (meillä kävi noin). Unipussia suosittelen minäkin, meillä on aina nukuttu ja pääsääntöisesti nukahdettukin tosi rauhallisesti, melkein vastasyntyneestä unipussissa. Ilman unipussia on kokeiltu pari kertaa ja silloin poika kieri ja pyöri pitkin sänkyä... Pääsee kyllä nousemaan pystyyn unipussissakin, mutta on se aina vähän hitaampaa ja meillä unipussi on tosi tärkeä osa unirutiinejakin.

 

Meillä on juuri unikouluiltu nukahtamisen kanssa, eri pulmat kuin teillä tosin, ja mä oman kokemuksen perusteella suosittelen vaan toistoa ja järjestelmällisyyttä. Jos se sata kertaa makuulle laittaminen toimii niin jatkakaa sillä, ja jossain vaiheessa voi tarvita vaikka vaan viiskymmentä kertaa ja joskus ehkä vaan kymmenen ja se on jo aika hyvä. Ja sitten se meno ehkä jo rauhoittuu muutenkin... :)

 

Yleensäkin iltarutiinit on tosi tärkeät, jotta vauva ymmärtää että nyt nukutaan. Aina samassa järjestyksessä ja samaan aikaan, ja vaikka keksisitte jotain "turhiakin" juttuja. Meillä nukkumaanmenokuviot alkaa iltapuurosta, sen jälkeen iltapesu, unihaalari - leikkiä kunnes alkaa näyttää väsyneeltä - rintaa, iltasatu, unipussiin ja sitten sänkyyn. Nukkumaanmenon aikaistaminen auttoi myös rauhalliseen nukahtamiseen, nykyään meillä nukutaan poikkeuksetta klo 19.30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla kanssa pyorimisongelmaa. Ainut vaan, etta meilla ei auta edes oma lasnaolo, valilla ei edes syli...

 

Vinkkeja siis kaipaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten te nukutatte konttaavan ja pystyyn kipuavan vauvelin?

Vaikka olisi kuinka väsyn oloinen, niin sänkyyn laskiessa alkaa hillitön kiemurtelu, kääntyily ja härkäpäinen kiipeily pinnoja pitkin seisomaan, jota kestää pahimmillaan melkein tunnin. Sadannen kerran, kun olen käynyt laittamassa takaisin selälleen makaamaan ja rauhoitellut, alkaa lopulta uni tulla silmään. Aiemmin jätin itsekseen hyörimään, mutta nyt on pari kertaa kaatunut aika pahasti pinnoja vasten. Tähän asti ollaan yritetty illan viimeinen hetki rauhoittaa ja tehdä pehmeä lasku höyhensaarille, sillä jos riehutaan väsyksiin asti niin helposti menee yli ja sitten sänkyyn laittaminen saa aikaan vaan huudon...

 

Just jostain päin nettiä luin, että jotkut nukuttaa pinnasänkyriekkujaa matkasängyssä (pehmeät kangasseinät, ei satuta niin helposti itseään, ei ehkä niin helppoa tuo kiipeilykään). Olisikohan tuosta ensiavuksi iltarutiineja hakiessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisäksi vauva heräilee yöllä (välillä jopa 10 kertaa, nyt 2-3 kertaa) eikä osaa itsekseen rauhoittua. Luin uniassosiaatiohäiriöstä, ja totesin että meidän pitäisi opettaa tytölle miten rauhoittua unilelun avulla, sillä tällä hetkellä tarvitsee meitä siihen viereen (yöimetyksiäkin on vielä 1-2). Miten tämä käytännössä tehdään? Kun huutohan siitä tulee, jos ei totuttua tassuttelua ja sormesta kiinni pitelyä saa. Tätä on nyt kestänyt yli 2 kk. Jos jollain olisi vinkkejä.. Tähän pätisi varmasti samat keinot, kuin tutista vieroittamiseen - onko joku tehnyt sellaista onnistuneesti alle vuoden ikäiselle? Oletteko korvanneet tutin jollain unilelulla? Miten meni käytännössä?

Me käytiin 7kk ikäisen uniongelmien tiimoilta unikouluryhmässä keskusneuvolassa ja saatiin omiin rutiineihin muutama uusikin vinkki, vaikka terkka sanoikin meillä olevan rutiinit hyvin hallussa. Yksi uusi neuvo koski juuri tuota unilelua ja sen "leimaamista". Lelu, jonka haluaa leimattavan unileluksi kannattaa mielellään olla tietty pehmeä ja pestävä, ei peltiauto niin kuin terkka kertoi jollakin olleen :lol: Leimaaminen tapahtuu niin, että lelu on mukana rauhallisissa yhteisissä hetkissä, kuten imetys, kirjan lukeminen, sylittely tms. niin isän kuin äidinkin kanssa. Lapsi oppii yhdistämään lelun vanhempiinsa ja rauhoittumiseen, yöllä herätessään ja lelun löytäessään osaa sitten assosioida lelun turvalliseen oloon ja nukahtaa itse.

 

Tutti meillä jätettiin oman unikoulun kohdalla (ennen unikouluryhmää siis) kertaheitolla 7kk iässä, eikä Jätkä sitä osannut parin yön jälkeen enää kaivata. Tutin poistaminen ei auttanut meidän öihin, joten otettiin unikoulu käyttöön. Me käytettiin unikoulumetodina Siobhan Sterlingin Vauvan uni -kirjasta Valvottu uni -metodia. Toisten mielestä menetelmä on julma ja itsestäkin tuntui TODELLA pahalta alkuun, mutta aika pian meillä tilanne helpottui. Jätkä alkoi nukkua täysiä öitä ja nukahtaa itsekseen ilman mitään kummempaa nukutusrumbaa sekä päivä- että yöunille. :)

 

Muoks. Kiroitushärö.

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tutti meillä jätettiin oman unikoulun kohdalla (ennen unikouluryhmää siis) kertaheitolla 7kk iässä, eikä Jätkä sitä osannut parin yön jälkeen enää kaivata. Tutin poistaminen ei auttanut meidän öihin, joten otettiin unikoulu käyttöön. Me käytettiin unikoulumetodina Siobhan Sterlingin Vauvan uni -kirjasta Valvottu uni -metodia. Toisten mielestä menetelmä on julma ja itsestäkin tuntui TODELLA pahalta alkuun, mutta aika pian meillä tilanne helpottui. Jätkä alkoi nukkua täysiä öitä ja nukahtaa itsekseen ilman mitään kummempaa nukutusrumbaa sekä päivä- että yöunille.

 

Mitä tuossa Valvottu uni metodissa tehdään? jos saan udella, kiinnostaa kovasti. meillä pakko saada jotain tehtyä tuon pojan nukkumiselle. kuukausi ja töihin pitäis lähteä ja aamuyöt yhtä hyppimistä ainaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now