Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

914 posts in this topic

Aiotko tehdä jotain elämäntapamuutoksia tai jotenkin muuten valmistautua raskauteen?

 

Itselläni on seuraavia suunnitelmia:

- alan ottaa rautaa ja foolihappoa

- lisään tuoreiden hedelmien, vihannesten ja marjojen syömistä

- muutenkin kiinnitän tarkempaa huomiota saamani kuidun määrään

- juon greippimehua

- käyn hammaslääkärissä ennen raskautta (ja raskauden aikana poistattamassa hammaskiveä)

- nykyiseen rapakuntoon on tultava muutos! Hyvässä kunnossa olevien äitien synnytykset ovat keskimäärin kaksi tuntia lyhyempiä, muista hyväkuntoisuuden eduista nyt puhumattakaan.

- luen äitiys-ja vauvaoppaita

- opettelen jo ennen raskautta syömään pieniä aterioita 3-4 tunnin välein (kaveri kokeili tasaista ruokarytmiä ja vakuuttui: olo oli energisempi ja muutama häiritsevä kiloa hävisi itsestään)

 

Nautintoaineiden käyttöön ei tarvitse kiinnittää huomiota, sillä en polta, alkoholia käytän vain vähän ja kahvia en juo ollenkaan. Lisäksi olen hoikka, joten painoa ei ole tarvetta pudottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietoa terveyteen, raskauteen ja syömiseen liittyvistä asioista imen ihan tiedostamattanikin, sekä täältä että esim. lehdistä, tv:stä sekä ihmisten puheista.

 

Kunnosta haluan pitää huolta, kuvittelisin hyvän yleiskunnon parantavan yleistä vointia odotuksesssa ja synnytyksen jälkeen. Muita varsinaisia elämäntapamuutoksia en koe tarpeellisina, sillä en tupakoi, en käytä paljoa alkoholia, syön terveellisesti, olen hoikka ja liikun säännöllisesti.

 

Yksi asia, mistä yritän ottaa selvää jo ennen odotusta, on ruokavalioon liittyvät ongelmat ja huomioitavat asiat, koska en syö punaista lihaa lainkaan ja kanaakin vain hyvin satunnaisesti. Tämän vuoksi yritän ottaa selvää paitsi siitä, minkä ruoka-aineiden käyttöä voisi tehostaa ja toisaalta siitä, mistä saisin pätevää ravintoneuvontaa raskaus- ja imetysaikaa silmälläpitäen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin syödä monivitamiinia ja foolihappolisää heti kun jätettiin ehkäisy pois. Olen koettanut kiinnittää huomiota ruokavalion terveellisyyteen sekä liikkua ja haukata raikasta ilmaa enemmän kuin ennen. En polta ja alkoholia olen aina käyttänyt vain vähän, viime aikoina vielä vähemmän enkä ole juonut saunasiidereitäkään. Kahvinjuontia vähensin myös. Muutenkin olen kiinnittänyt enemmän huomiota omaan hyvinvointiini: olen nukkunut hyvin ja pitänyt huolta vartalostani. Hyvinvoiva äiti jaksaa varmasti paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syon foolihappoa, mutta siinapa se. Ehka sitten kun yritys oikeasti alkaa niin alan ihan tosissaan petraamaan justiinsa liikunnan ja ruoka-aikojen suhteen. Ylipainoa ei ole, en polta enka kayta alkoholia, eli oman terveyden kannalta olisi kyse vain reipastumisesta, eika niinkaan suurista elamantapamuutoksista. Muuten en ole ajatellut edes lukea vauvakirjoja tai selvittaa ovulaatiopaivia.

 

Sita tosin mietin, etta elama lapsen kanssa olisi varmaan helpompaa jos minulla olisi ajokortti, eli se pitaisi jossain vaiheessa osata hankkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi foolihapon saanti on tärkeää?

 

Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.

 

Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien äitien lisäksi foolihappoa suositellaan muillekin hedelmällisessä iässä oleville naisille.

 

lähde: http://www.kookas.fi/articles/read/837

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ole muuten valmistautunut tulevaan raskauteen kuin aloittamalla monivitamiinit (sis. foolihappoa riittävän määrän) koska siihen aikaan söin työn vuoksi tosi epäsäännöllisesti ja ateriat eivät olleet kovinkaan monipuolisia.. :) Vähensin jo yrityksen alkaessa migreeninestolääkeen annostusta. Alkoholin välttäminen kuuluu myös luonnollisesti asiaan aina oviksen jälkeen ;). Muuten elelenkin aivan samalla tavalla kuin ennenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitan saada itseni hiukan parempaa fyysiseen kuntoo. Selkäni on hiukan notko, joten mitä parempaan kuntoon lihakseni saan, sitä vähemmän kasvava vatsa aiheuttaa fyysisiä ongelmia.

 

Toivottavasti osaamme miehen kanssa myös keskustella riittävästi ennen raskautta sen mukanaan tuomista muutoksista, jotta olisimme henkisellä tasolle edes hiukan varautuneet. Yllätyksiä kun tulee joka tapauksessa, joten toivottavasti silloin ei tule mieheltä yllätyksiä tyyliin "ai etkö sä menekkään heti äitiysloman jälkeen töihin, mä kun juuri ostin uuden auton" tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin vitamiinifoolinappuloiden napsimisen ja alkon juominen oviksen jälkeen loppui.

 

Niin no, olen myös nauttinut kaikista niistä herkuista jotka on kiellettyjen listalla raskausaikana :rolleyes: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terveellistämällä elämäntavat, muutaman kilon painonpudotus olisi suotava. Liikuntaa, lähinnä kävelyä ainakin joka toinen päivä. Ja yksi tärkeimmistä, hampaat kuntoon hampulääkärillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samalla lailla varmaan mennään kuin nytkin. Tupakoinnin aion kyllä lopettaa, mutta muuten normaali elämä jatkuu. Saattaa kuitenkin olla, että eksyn kaupassa greippimehuhyllylle tms... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin yövuoron viimeisillä tunneilla aloin miettiä tätä. Yrityksen aloitettuamme rupesin syömään foolihappoa ja monivitamiinia. Greippimehuakin tuli silloin tällöin juotua. Mutta siinä kierrossa, mistä tuli eka plussa (11/07, päättyi kohdunulkoisena raskautena 12/07), foolihappopillerit oli loppu, greippimehua en voinut juoda kun meni maha sekaisin ja kaiken lisäksi vedin ihan hirveän humalatilan juuri oviksen aikaan ja plussahan siitä pamahti :blink:

 

Nyt olen aloittanut fyysisen kunnon parantamisen ja jos vaikka samalla laihtuisi vähäsen. Ja syön monipuolisesti. Mutta en jaksa tiukkapipoilla, joten ne kyykytkin saattaa tulla otettua jos siltä tuntuu B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sen kummemmin, selkälihaksia pitäis yrittää vahvistaa, ja ruokavalioon lisätä kasviksia ja hedelmiä. Muuten on terveelliset elämäntavat, ja liikun paljon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön Beroccaa ja rautatabletteja, jotta elimistön rautavarastot vahvistuisi, koska oon taipuvainen heikkoon hemoglobiiniin. Myös liikuntaa ois tarkoitus hieman lisätä ja vähentää herkkujen syöntiä.

 

Kuumeillessa väsään jo vauvaneuleita varmuuden vuoksi sekä tytölle että pojalle sopivia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauteen minun olisi kai syytä valmistautua treenaamalla vatsa- ja selkälihaksia, jotta tukevat hyvin raskausaikanakin. Tosin, niitä tulee varmasti ensi kesänä treenattua ihan huomaatattakin mukavan ulkoilmaharrastuksen parissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ajatellut kans nimenomaan noita vatsa- ja selkälihaksia, et ne pitäis koittaa saada kuntoon tässä raskautta odotellessa. Selkävaivat kun varsinkin on niin yleisiä raskaanaolevilla ja mun selkälihakset on ihan surkeessa kunnossa, joten selkä alkais varmaan jo aika pian oireilee. Mutta en sitten kuitenkaan oo vielä ainakaan ehtinyt/jaksanut/voinut/kyennyt......... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kyllä myöntää, että Adalmiina77:n tavoin tikkuan jo neuleita. Mutta sehän onkin jo vauvan tuloon valmistautumista, ei niinkään raskauteen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudotan painoa, tai ainakin tarkoitus olisi. Ylipainosta on vaan haittaa, ja eipä kai sekään mitään haittaa, että oppii vihdoin syömään terveellisesti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudotan painoa, mutta sitä olisin tehnyt varmasti muutenkin. :) Muutoin en ole vielä ajatellut asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ajatellut treenata vatsa- ja etenkin selkälihaksiani, jotka todella tarvitsevatkin vahvistusta. Myös jotain vitamiineja voisin alkaa syödä kun en tiedä saanko kaikkea tarpeeksi ravinnosta mahdollista tulevaa raskautta ajatellen. Pitäisikin tutkia eri vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

noPPa: älä muuta virka.. :rolleyes:

 

Pitäis tuota painoa pudottaa, tosin ihan häidenkin takia. Mutta vois tämän vauvaprojektinkin takia yrittää hieman. Pitäis taas ostaa lisää vitamiinejä, pari kk oon jo syöny, mut nyt ne loppu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now