Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

^Tervetuloa unksi!

Nimim: "Mäkään tääll kauan oo viel ollut" :)

 

Olemme miehen kans opiskelijoita ja asumme vuokrakämpässä ja tulot ovat.. no, pienet. Mutta vauvakuume on kova ja omista menoista on valmis tinkimään lapsen takia ja asioilla on tapana järjestäytyä. Meillä on onneksi vielä läheiset välit molempien perheisiin joille olemme ilmoittaneet vauvahaaveistamme ja ovat sanoneet olevansa tarvittaessa apuna. Vaikka emme todellakaan sukulaisten hoidettavaksi aio lasta hankki, vaan on kiva tietää että tarvittaessa saa lapsenhoitoapua esimerkiksi jos molemmilla on tenttejä tms.

 

Ja miehellä on onneksi akateeminen vapaus suunnitella opintojaan, itse olen aika kiinni koulussa. Mutta kuten sanoin, asioilla on aina ollut tapana järjestäytyä ja on meilläkin suunnitelmat b, c, d,.... valmiina :)

 

Meillä on aina laskut tullut hoidettua, katto on pään päällä pysynyt ja jääkaapissa on aina riittänyt ruokaa opiskelijabudjetista huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut ajatellut valmistautua siihen muuten kuin henkisesti. Siinä onkin valmistautumista, sillä olen melko ailahtelevainen vauvakuumeilja. Mulla on ollut kuumetta ajoittain jo viimeisen viiden-kuuden vuoden ajan, mutta en ole koskaan uskaltanut ryhtyä tuumasta toimeen. Mieskin on kuumeillut jo monta vuotta, mutta niin sitä vieläkin ollaan lapsettomia. Voi siis olla, että jos en heti tässä ekassa pillerittömässä kierrossa raskaudu, niin alan taas jänistää... :rolleyes:

 

Täytyy kyllä myöntää, että ei mulla silti koskaan aiemmin ole ollut yhtä voimakasta vauvakuumetta kuin nyt. Mahassa jännittää koko ajan, eikä tämä palstalla pyöriminen ainakaan auta asiaa. :D Sitä paitsi elämäntilanne lapsea ajatellen on nyt parempi kuin koskaan ennen, sillä opinnot on kohta plakkarissa ja ikääkin aivan riittämiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Tervetuloa unksi!

Nimim: "Mäkään tääll kauan oo viel ollut" :)

 

Kiitos curly! :) Mä liityin tänne alunperin jo öö...olisko ollu alkuvuodesta, mutta silloin en jotenkin vielä aktivoitunut kirjoittelemaan kun yritys ei ollut vielä ajankohtaista. Nyt kun päätös tehtiin, ajattelin että täällä on varmaan mukavampi purkaa suurimpia tuntemuksia samanhenkisessä seurassa. Ettei mies joudu yksin kestämään tätä höpinää.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mies on ainakin helpottunut että kirjoittelen tänne. Se ei ymmärrä mun tarvetta vatvoa jotain asiaa kymmeneltä eri kantilta :) Ja tääl voi lukea toisten kokemuksia, jakaa mielipiteitä yms.

 

Esimerkiksi muiden opiskelijoiden kokemuksia oli mielenkiintoista lukea kun päätettiin alkaa tjottailemaan. Ennakkoon varoitan addiktiosta, mikä tähän sivustoon kehittyy salakalavasti :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin ruveta syömään jotain vitamiinilisää tai pelkkää foolihappoa ja lisäksi valmistaudun henkisesti roikkumalla täällä ihan liikaa :D Parempi roikkua täällä kuin papattaa solkenaan avokille, sillä vaikka hän aloitteen tekikin, niin tiedän että hän myös hermostuu helposti tyyliin "ei nyt tehdä tästä isoa juttua!" enkä todellakaan halua, että hän alkaa epäröidä tehtyä päätöstä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun piti tänään hankkia foolihappoa, mutta eksyttiikin kaverin kans mäkkäriin, niin ne rahat meni sitten sinne! :lol: Unohdin aamulla ottaa lompakon mukaan kouluun ja mukana oli vain kymppi rahaa :) Mutta foolihappoa olisi tarkoitus alkaa syömään. Nyt harmittaa, että keskenmenon jälkeen sorruin tupakkiin taas, mutta määrät ovat pysyneet "järkevissä" mitoissa, mikäli tupakoinnin kohdalla näin saa edes sanoa.

 

Forget-me-not: Meilläkin mies halusi pitää asian ekana omana tietonaan (noin 2kk sitten) mutta nyt uskaltaa jo kavereilleenkin puhua asiasta avoimesti, tarvitsi kai ensin oman hetkensä sulatella asiaa ennen muille kertomista. Mä oon meillä se hölöhölö, mies maltillisempi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Kyllä tänne selkeästi meinaa jonkun sortin riippuvuus muodostua. Tosin työt meinaa rajoittaa täällä netissä roikkumista, mikä hieman toki ottaa päähän. :angry::P

 

Mutta joo, selkeästi tämä on parempi kanava fiilistelylle ja omille höpinöille, sillä mun mies on kanssa just semmoinen että vaikka aloite oli sen, niin se varmaan ahdistuisi jos mä sille kokoajan höpöttäisin. Just noin kun Forget-me-not tuossa ilmaisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostin tänään sitruunoita ja Omega3- rasvahappokapseleita. Sitruunoista teen "home made"- sitruunamehua ja rasvahappokapseleilla saan kuivan ihon kuntoon. Tämän lisäksi syön silloin tällöin D-vitamiinia ja suunnittelen lenkkipäiviä.

 

Voi curly! :lol: Ihana toi sun "suunnittelen lenkkipäiviä"!! hih, mulla ihan samat valmistelut täällä. ;)

 

Lisäksi oon nyt tahkonnut koulussa ihan hirmusti opintopisteitä kasaan, niin en sitten joudu siirtämään valmistumista, vaikka olisin välillä vuoden poissa. Luojalle kiitos kirjatenteistä! Jos ei meille vauvaa suoda, niin ainakin valmistun sitten vauhdilla. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja unksille vielä: ite oon myös täysin riipuvainen vauva.infosta :) Perustin äsken oman päiväkirjankin, kun pakkohan tänne on joka päivä ja monta kertaa tulla lukemaan, myötäelämään ja haaveilemaan.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kyll kait ajattelu kuluttaa kaloreita..edes 2.. tai ..1? :lol:

 

Sain tänään ostettua ne foolihapotkin, mua nauratti kun foolihappolaatta näytti mielestäni ihan e-pillereiltä! :)

 

Nyt pitäs vaa päästä noista tupakista eroon. Tuntuu, että vaikka kuinka liikkuisi ja söisi terveellisesti, niin tuo tupakka jotenkin vie pohjan kaikelta..

Jos ei muuta, ni nikotiinikorvaushoito vois olla paikallaan ennen yrittämisen aloittamista ni mieskin olis vielä vierellä. Mä en kuulemma ole sitä kaikkein mukavinta seuraa ilman nikotiiniannostani :rolleyes: Ja sitten plussaukseen voisi lopettaa kaikki nikotiinivalmisteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä se kaloreita polttaa, ainakin 3! Varsinkin, jos ajattelee oikein hartaasti ja hitailla rattailla.. :lol: Mulla kanssa nyt foolihapot hankittu ja samoin raskausajan LadyvitaPlussa, koska jostain luin, että voi se auttaakin, tai ei ainakaan negatiivisesti vaikuta, jos niitä napsii jo yritysaikana. En kyllä muista, mistä tää tieto on peräisin, joten älkää hei uskoko mua!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No kyll 3 kalorin takii jo kannattaa nähä vaivaa, eli täällä jatketaan mietiskelyä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, kait mä yritän valmistautua lähinnä henkisesti. Tätä foorumia olen selaillut, ja tänään ostin elämäni ensimmäiset vauva lehdet, kun oli tarjouksessa kaksi yhden hinnalla.

 

Elämäntavoissa en koe olevan suurempaa korjaamista, olen normipainoinen, syön monipuolisesti, liikun, enkä käytä ollenkaan alkoholia tai polta. D-vitamiinia aloin nyt syödä, en niinkään mahdollista raskautta ajatellen, vaan jotta säästyisi flunssilta ja muilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun valmistautuminen on myös enemmän henkistä kuin fyysistä. Puhun asiasta paljon miehen kanssa ja suunnitellaan asioita ja käydään läpi erilaisia juttuja kaikkeen mahdolliseen liittyen jo nyt. Mielikuvaharjoittelua ;) Liityin tänne ja luen mielenkiinnolla erilaisia aiheita. Eri vauvalehtiäkin olen ostanut ja lukenut... Rahaakin ollaan laitettu pieni potti säästöön, jotta on varmasti aikanaan varaa ostaa juuri ne vaunut ja pinnasängyt ja sitterit mitä halutaan. Ja opintoja olen yrittänyt saada vähän eteenpäin, ettei olisi enää luentokursseja jäljellä. Tenttejä ja esseekursseja kun voi hyvin tehdä kotoakin käsin.

Fyysisellä puolella mulla on projektina keskivartalon lihasten vahvistaminen, sillä selkäongelmia on jo nyt, enkä halua olla aivan raihnainen raskaana, jos siihen vaan itse pystyn vaikuttamaan. Lenkkimäärääkin olen yrittänyt saada tasaisemmaksi, koska uskon, että hyväkuntoiselle raskaus- ja vauva-aika on jollain tavalla vähemmän rasittavaa. Ainakin siinä mielessä, että mulla esim. unen laatu riippuu pitkälti siitä, olenko liikkunut ja ulkoillut tarpeeksi. Raskausmonivitamiineja aion hankkia lähipäivinä, mutta greippimehuja en edes harkitse. Kyllä nämä saa riittää mun osalta tässä vaiheessa, tehdään sitten tilannekatsaus jos/kun raskaus joskus saa alkunsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Valtaosa maailman ihmisistä tuskin syö murto-osaakaan siitä eläinvalkuaisesta mitä me hyvinvoivat länsimaalaiset, mutta silti juuri se valtaosa sikiää. Mihin tuo kasvissyönti ja lapsettomuus -juttu perustuu? Jonkun vitamiinin puutteeseen?

 

 

Kasvissyönnillä ainakin pitää huolehtia mm. b12-vitamiinistä, sitä ei nimettäin saa ollenkaan kasvissyöjät yhtään mistään..paitsi siitä purkista.

 

Ite oon sitä mieltä, että ihan sama kunhan on terveellinen ja itselle sopiva ruokavalio. Ja pitää katsoa se tarkasti tuossa kasvisruokavaliossa, että proteiinia tulee tarpeeksi. Eli käyttää vaikkapa www.fineli.fi ruokakori-toimintoa ja kattelee, että tuleeko edes itsellensä tarpeeksi sitä. Sitten vielä vauvankin tarpeiksi.

 

Näin entisenä kasvissyöjänä tuli mieleen nuo seikat, että tuo proteiini ei oo kuitenkaan mikään pikkujuttu..samoin b12 tarvitaan siis enemmän kun on sikiö mukana menossa :lol:

 

Veikkaan, että nuo tyypit, jotka sattumalta sikiää paljon..niin ensinnäkin siellä päin harrastetaan varmaan aika paljon sitä seksiä, mikä itseasiassa on länsimaissa se ongelma näissä vauvayrityksissä -liian vähäinen seksi niin ei nappaa (työkuviot, harrastukset..). Toinen on se, että onhan siellä puhtaampi ympäristö, ei välttämättä pidetä kovin kummoisia alusvaatteita (miehille ei tutkitusti sovi ne tiukat, liian kuumaa siittiöille) ja sitten kyllähän kasviksistakin saa prodea ja muuta..käsittääkseni noissa maissa yleensä syödään kaikkea kasvisproteiinia paljonkin. Toisin kuin sitten moni länsimaalainen kasvissyöjä ei välttämättä muista vedellä sitä proteiinia kummoisesti, on nähty :mellow:

 

Mun mielestä oli ihan hauskat neljä ohjelmaa ylen areenalta katsottuna, Saammeko vauvan. Kannattaa katsoa, tuossa oli paljon just esimerkiksi siittiöistä juttua ja muuta..ainakin mun mielestä ihan hauskasti kerrottuna. Kyllä tuntui, että yleisin ongelma on se, että ei harrasteta seksiä..ja jos oletetaan, että jossakin vaiheessa on ovis..niin sen jälkeen unohdetaan koko peittojen heiluttelu. OVis tuleekin sitten myöhemmin ja koko kierto meni siinä :huh:

 

Itse olen valmistautunut näin pari kk etukäteen, eli otin käyttöön nuo raskausvitamiinit ja omega3seen vaihdoin kalanmaksaöljyt. Sen kummemmin en kyllä ole valmistautunut..paitsi häiriköimällä vauvapalstoilla ja lukemalla hyödyttömiä juttuja :P Ja tuleehan sitä joskus kateltua söpöjä lastenvaunuja jne, eiköhän tämäkin ole sitä henkistä valmistautumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä vaan lista pitenee sitä mukaan kun yrityskierrot lisääntyvät... :rolleyes:

 

Nyt on syöty muutama kuukausi foolihappoa, pari kuukautta kalsiumia ja nyt viimeinen kuukausi oikein tehostetusti D-vitamiinia. Jonkin aikaa söin myös multivitaa ja kalaöljyä, mutten ole saanut vielä ostettua uusia kun ne loppuivat. Ostan seuraavat sitten raskaus-versioina kun seuraavan kerran eksyn apteekin suunnille. ;) Lisäksi, kahvia en "tarvitse" enää edes sitä kupillista päivässä ja olen jaksanut käydä yllättävän säännöllisesti joogassa koko syyslukukauden. Ai niin ja painoindeksi on saatu alipainoisesta normaalipainon puolelle.

 

Viimeisin saavutukseni onkin sitten viime viikolla toteutunut hammaslääkärillä käynti (jee, ei taaskaan yhtään reikää! :P ) ja ajan varaaminen suuhygienistille hammaskiven poistoon.

 

Henkinen valmistautuminen alkaa pursuta jo korvista. Kaikki mahdollinen sen kummemmin erittelemättä on opeteltu ja selvitetty jo varmaan vuosi sitten, ja nyt kun olen opetellut neulomaan ja jopa käyttämään ompelukonetta (ja huutonettiä! :blink: ), alkaa materiaalinen valmistautuminenkin saavuttamaan maksiminsa...

 

Nyt vaan pitäisi sitten ryhtyä raskaaksi - helppo homma? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon alkanut vähän kuntoilla, kun ystäväni sai just vauvan ja hän sanoi, että meinasi synnytyksessä kunto loppua aivan täysin. Mulla on huonohko yleiskunto, niin pelottaa, etten jaksa synnytystä alkuunkaan, jos nyt tulisin raskaaksi... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monivitaamiinit iskin yöpöydälle yk1-kp1 ja siitä olen muistanut päivittäin ottaa :D

Käyn salilla/jumpassa/tanssimassa 2-3 krt viikossa koska se on todella piristävää ja antaa hyvän olon tunteen, ja lisäksi olen viime aikoina innostunut tekemään kävelylenkkejä.

Syön säännöllisesti, terveelliset perusteet, mutta kyllä mä herkuttelen eikä suunnitelmissa ole jatkossakaan olla syömättä suklaata joka päivä ;)

Paino on normaalin alarajoilla, normaalin puolelle suuntaan varmuuden vuoksi.

Buranat annoin miehelle ja ostin paketin Panadolia itselleni.

En polta, mutta alkoholia on biletyksen mukana kuvioissa ollut enemmänkin ajoittain, mutta olen tässä kuukauden pari vähentänyt dramaattisesti ja nyt kun yritys ekaa kertaa käynnissä, pidän määrät ihan minimissä jos ylipäätään mitään otan.

Greippiä vihaan niin paljon, että siihen mehuun en kyllä vielä koske kepilläkään...

Henkisesti valmistaudun täällä (tietty!) ja unet on yllättäen erittäin vauvapainotteisia, että alitajunta työstää myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin toivonut, että joku olisi kertonut mulle tämän / painottanut tätä ennen vauvayritystä:

 

"Hyvä peruskunto on hyvän olon ja jaksamisen perusta raskausaikana. Hanki mahdollisimman kova kunto ja hyvä lihaskunto, erityisesti selkä- ja vatsalihakset. Käy väkipakolla jumpissa, vaikka ei aina kiinnostaisikaan ja yritä jaksaa tehdä lihaskuntoliikuntaa myös alkuraskauden aikana, vaikka veto olisi kuinka poissa. Hyvä kunto ja hyvä lihaskunto pitää monet raskausvaivat pidempään poissa ja saa nauttia hyvästä olosta kauemmin. Mittauta hemppa ja syö rautaa jos se on heikohko (120:n tuntumassa) jo ennen raskauden yritystä."

 

Ja jos ikinä toista kertaa yritän raskaaksi hankkiutua, niin toivottavasti tämä on se minkä jaksan pitää mielessä... :rolleyes:

Edited by Claudia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrityksen odottelua vielä vuosi edessä, mutta monesta raskauteen valmistautumiseen liittyvästä asiasta olisi varmasti jo nyt hyötyä. Ja näitäpä voisinkin tässä lähiaikoina aloitella:

 

-Omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen. Olen aikamoinen sohvaperuna ja tarvitsen motivaatioporkkanan liikkuakseni. Vuosi sitten kävin kahdesti viikossa salilla häitä varten (tämä reippailu on lopahtanut jo aikaa sitten), nyt voisin ottaa raskauteen valmistautumisen motivaattoriksi. Etenkin minun täytyisi saada selkälihaksia vahvistettua ja pidettyä hartia- ja niskan seudun lihaksia toimivina, niistä kun aiheutuu jo nyt vaivoja. Yleiskunnon kohottaminen lenkkeilyllä ja pyöräilyllä olisi myös tavoitteena.

 

-Vitamiinien syönti. Inhoan tablettien nieleskelyä enkä syö mitään vitamiinivalmisteita, vaikka syytä varmasti olisi. Näitä voisin alkaa napsimaan.

 

-Gynekäynti, paikkojen tsekkailua ja tiedon saantia.

 

-Hammaslääkärilläkin voisin käydä.

 

-Perustimme häistä ylijääneillä säästöillä säästötilin vauva-aikaa varten. Tarkoituksena olisi sitten joskus ostella ihan palkoista kaikki vauvantarvikkeet sun muut, mutta ideana olisi saada mahdollista hoitovapaata varten hieman elämää helpottavaa puskuria. Käsittääkseni äityslomalla saatavat tuet ovat ihan ookoo-tasoisia, mutta jos haluankin jäädä hieman pidemmäksi aikaa kotiin lapsen kanssa saattaa se olla hyvin hankalaa/mahdotonta ilman säästöjä.

 

-Työn kannalta on myös ihan hyvä asia saada lisäkokemusta hommien hoitamisesta siten, että sitten jos/kun tulen raskaaksi, voin vain keskittyä niihin asioihin, eikä työasioista tarvitsisi huolehtia niin paljoa. Toisin sanoen haluan siis saavuttaa sellaisen taitotason, että pystyn rutiinilla pärjäämään töissä, enkä uuvuta itseäni siellä liikaa.

 

-Ainiin, ja sitten yksi pinnallinen asia. Haluan saada tiettyjä asioita tehtyä elämässä ennen vauvan tuloa. Lähinnä toivoisin voivamme tehdä muutaman sen tyylisen kaukomatkan, joita ei välttämättä voisi sitten moneen vuoteen lapsen kanssa tehdä. Lisäksi odotan kovasti tämän vuoden kesälomaa, koska se on oikeastaan ensimmäinen pitkä, kunnon kesäloma ilman opiskelu- tai muita velvollisuuksia. Haluan siis päästä nauttimaan kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa, terassisiidereistä ja illanvietoista kavereiden kanssa ikään kuin varastoon raskautta ja vauva-aikaa ajatellen. Jotenkin tuntuu, että päästyäni toteuttamaan näitä "itsekkäitä" toiveita, olisin niiden jälkeen valmiimpi äidiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä kuusta lähtien lopetan humalajuomisen ja humalatupakoinnin... Vappu meni nyt miten meni....:(

 

Olen myös valmistautunut tekemällä asioita mitä en yleensä tee: käyn spontaanisti kavereiden kanssa ulkona, olin ystävättären kanssa ulkomailla alkuvuodesta ja nyt viemässä teini-ikäisen pikkusiskoni ulkomaille loppukesästä. Ei ole kuitenkaan tuntunut omanlaiselta toiminnalta, mutta onhan tässä nyt ollut "pakko" kokeilla miltä tuntuisi "menettää" nuoruus ;) Ei miltään!

 

Liikuntaa harrastan tosi paljon muutenkin ja syön terveellisesti, eli ei siinä sen ihmeellisempiä :) Normaalikokoinen ruhokin löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen alkanut syömään B-vitamiinia säännöllisesti ja vähän alentanut painoa, että olisin normaalipainossa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihdoin vitamiinit ja omega-3:t odottajalle sopiviin ja koitan pysyä fyysisesti hyvässä kunnossa, koska jos on kovin huono olo/kova väsymys raskauden aikana, ei varmaan tule pidettyä kuntoa yllä. Lähtökohdan kannattaisi olla siis mahdollisimman hyvä :) painoa koitan pitää sopivan alhaisena ja syödä terveellisesti (mutta silti tarpeeksi) ja ravintosuositusten mukaan (sivuaineena ravitsemus grin.gif joten tietoa ainakin riittää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now