Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Rautakuurin voisin vetäistä, kun sitä ei alkuraskaudesta saa syödä, ja voi hyvin olla rautavarastot taas tyhjänä, vaikka hemoglobiini onkin normaali.

Tyhmä kysymys: miksei rautaa saa syödä alkuraskauden aikana? Syön nyt raskaus-multitabseja, joissa on myös rautaa, eli pitääkö ne muka jättää pois jos raskautuu? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritys alkaa vasta parin kuukauden päästä, mutta ainakin gynellä kävin papan ottamassa ja muutenkin tarkastuttamassa että kaikki on hyvin. Muutenkin aina kesän korvilla alkaa tulemaan sellanen "elä terveellisesti"-olo joten nyt sellanen on vielä vahvempana. Ehkä juuri liikuntaa olen yrittänyt lisätä ja koittanut saada sen vielä enemmän osaksi jokapäiväistä elämää, jotta se sitten raskauden aikanakin säilyisi ja tuntuisi helpommalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Noissa Multitabseissa on vaan 10-20 mg rautaa, joten kyllä niitä voi varmasti syödä. En muuten edes ole varma, mistä tuon "kiellon" olen tempaissut. Mahdollisesti siitä, että yleensä rautalisää tarvitsee vasta 2. kolmanneksella.

 

Muoks. Käytännössä voi olla myös hankalaa syödä rautatabletteja alkuraskaudesta. Niistä kun tulee monille huono olo yms. Parhaan tehon saa myös syömällä ne tyhjään mahaan, mikä ei itsellä ainakaan onnistunut kuin heti aamusta, ja sekin vasta reilusti rv 20 jälkeen :lol:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus aloittaa yritys tuossa alkusyksystä. Itselläni ruokavalio olisi hyvä saada hieman nykyistä monipuolisemmaksi ja lisätä samalla myös vitamiinien saantia. Lisäksi haluan ylläpitää vähintään tämänhetkisen kuntotasoni huolehtimalla säännöllisestä liikunnasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyhmä kysymys: miksei rautaa saa syödä alkuraskauden aikana? Syön nyt raskaus-multitabseja, joissa on myös rautaa, eli pitääkö ne muka jättää pois jos raskautuu? :huh:

Aloin syömään myös multitabsin raskausvitamiineja jo yritys aikana ja oon syöny siitä asti ihan koko raskauden. Neuvolassa sano ettei haittaa mitään, jos niitä syö, ne on kuitenki tarkotettu raskautta yrittäville ja raskaana oleville. Parempi kuitenki syödä, jos epäilee oman ruokavalion ykspuolisuutta tms. ja mulla ainaki onki sit hemoglobiini pysyny koko raskauden ihan ok lukemissa vaikka vähän onki laskenu.

 

Greippimehua vedin kans yritysaikana, mutta sekotin siihen vähän appelsiinimehua ja oli hyvää.

Edited by iines26

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälllä viikolla on tarkoitus mennä ostamaan foolihappoa, mutta samalla taidan myös ostaa raskausvitamiineja. Täytyy kysyä varmaan neuvoa apteekissa kun käsittääkseni rautaa ei saisi sisältää, kun on kilpirauhasen vajaatoiminta eli rauta tabletti täytyisi ottaa illalla ja lisätä aamulla thyroxin annosta kun on jo raskaana, mutta noista paras keskustella lääkärin kanssa kun plussa tulee, toivottavasti pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luultavasti pidän tarkempaa huolta B12-vitamiinin ja foolihapon saannista, muuten mun elämäntavat taitaa olla aika hyvässä kunnossa. No okei, ehkä suklaan ja makean ja sipsien syöntiä voisi rajoittaa aika rankalla kädellä.

Pääasiassa valmistaudun varmaankin lukemalla vain paaaaaljoooon, kirjoja, lehtiä, tätä foorumia... Mua hämmentää. Ajattelin ottavani mahdollisen raskauden ihan lunkisti, turhia murehtimatta ja stressaamatta. No, nyt vain odottelen, että saisin itseltäni oikean luvan uppoutua kaikkeen raskaus-vanhemmuus-lapsi-juttuihin. Eihän se ole yhtään mua! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on foolihapot ostettu, ja painonpudotus alkanut. Toivottavasti saan painoa putoamaan, koska suvussa on diabetesta, joten riski on suurempi mitä painavampi oon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitamiineja olisi tarkoitus alkaa syödä. Tupakoinnin olen jo lopettanut (toinen kierto yritystä menossa jo) enkä ole alkoholia juonut. Olen yrittänyt syödä terveellisemmin lisäämällä kasvisten ja hedelmien syömistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä kaupasta/ minkä merkkistä greippimehua ootte juonu? Ajattelin sitä kokeilla, mutta en tänään löytänyt kaupasta...

 

Tähän mennessä oon valmistautunut vaan lisäämällä hedelmiä ja vihanneksia ruokavalioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se Valion on varmaan tehokkainta, mutta myös aika kirpakkaa. Mä en sitä pysty juomaan, kun tulee vain närästys. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tavoitteena aloittaa yrittäminen vuoden kuluttua. Vielä en ole tehnyt mitään muutoksia. Miten aikaisin pillerit kannattaisi lopettaa? Olin ajatellut vuodenvaihdetta, eli puoli vuotta jäisi aikaa kehon tottua. Onkohan se liian vähän?

 

Syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen eli ruokavaliota ei tarvitse paljoa onneksi muuttaa. Lääkkeitä ei ole käytössä. Kuntoilen jonkin verran, mutta sitä pitäisi lisätä, ja varsinkin vatsa- ja selkälihasten kuntoa kohentaa. Haluaisin varmaan käydä jonkin synnytysjooga- tai vastaavan kurssin. Alkoholin käyttöä pitäisi vähentää, sitä kuluu vielä aika paljon.

 

Minulla ei ole vielä varsinaista vauvakuumetta, mutta lähestyn kolmeakymmentä vuotta ja nyt alkaa olla aika. Olen kyllä aina halunnut lapsia, kuten myös kumppanini, mutta sitä on vuosi vuoden jälkeen vain lykätty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pakko kommentoida kun kysyit mun tämänhetkisestä mieliaiheestani. ;) Itse hölmönä lopetin pillerit vain pari kk ennen kuin yrityksen oli määrä alkaa ja tässähän sitä yhä kärvistellään kolme kuukautta sen jälkeen odotellen ekoja luomukuukautisia. Puoli vuotta voisi hyvinkin olla riittävä aika, mutta nämähän on tosi yksilöllisiä juttuja. Mielestäni aika monella täällä on ongelmia pillereiden sekoittaman kierron kanssa ja pillereiden lopettamisesta hyvinkin se puoli vuotta toisilla jo.

 

Gyneni mukaan asiaan vaikuttaa myös se, onko kierto ollut aikanaan säännöllinen ennen pillereitä. Säännöllinen kierto on kai helpompi palauttaa ennalleen.

 

No mutta joka tapauksessa tämän kokemukseni jälkeen lopettaisin pillerit ainakin puoli vuotta ennen kuin yrityksen on määrä alkaa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kierto palautui normaaliksi heti pillereiden lopettamisen jälkeen, joten yksilöllistähän tuo on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietit pillereiden lopettamista lunnis. Se varmaan on tosi yksilöllistä, kuten kahdesta aikaisemmasta vastauksestakin on jo käynyt ilmi. Mä olen siinä käsityksessä, että jos kierto "on ollakseen" kohdallaan niin se normalisoituu kyllä heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Näin kävi myös mulla vaikka 15 vuotta lähes olin niitä ehtinyt popsia. Uskomatonta oikeastaan. Useat lähteet ovat myös sen kannalla, että pillereiden loputtua omat hormoonit lähtevät erityisen tehokkaasti käyntiin ja juuri niinä ekoina "luomukiertoina" on helpoin raskautua. Tästä olen kyllä lukenut muunkinlaista tietoa. Itellä oli taustalla myös endo, johon e-pillerit toimivat lääkkeenä, josta syystä ei uskalla olla pillereitä popsimatta "turhaan". Joka tapauksessa kovasti onnea yritykseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös kierto normalisoitui heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Pillereitä olin syönyt 10 vuotta ja eka kierto oli muistaakseni noin 30 päivää ja seuraavassa kierrossa tulin raskaaksi. Mulla tosin kuukautiset aina olleet tosi säännölliset, joten se saattao vaikuttaa asiaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjauduin juuri tänne sivustolle, vaikka olen jo yli vuoden käynyt lukemassa viestejä, eli kuumeilu on mulla ollut päällä aika pahanakin jo yli vuoden. Nyt on pilleripaketissa jäljellä enää alle viikko, joten annoin itselleni luvan kuumeilla virallisesti myös tällä palstalla (onneksi voin naikkareista siirtyä tänne, nimi on kyllä eri)...

 

Ostin apteekista pelkkää foolihappoa sisältävän valmisteen, ja aloitin sen syömisen edellispäivänä. Paketissa lukee, että se sisältää 150 % päivittäisestä foolihapon tarpeesta, joten syön sitä vain joka toinen päivä, koska epäilen muutenkin syöväni tarpeeksi kyseistä vitamiinia... Mutta varmuus on aina varmuus!

 

Olen yrittänyt laihduttaa jo kohta kymmenen vuotta, ja sen vuoksi en ole oikeastaan koskaan käyttänyt salaatinkastiketta salaatissa. Öljyssähän on enemmän energiaa kuin voissa (öljy on 100 % rasvaa, kun taas voissa on vettä jne.). No, joka tapauksessa olen nyt pari kuukautta sitten alkanut käyttämään rypsiöljypohjaista salaatinkastiketta. Salaatti on nykyään vieläkin parempaa kuin ennen, ja jos onnistun joskus raskautumaan, kehittyvän lapsemme aivot tarvitsevat tyydyttymättömiä rasvahappoja. Rypsiöljyssä rasvahappokoostumus on aivan loistava, huomattavasti parempi kuin esim. oliiviöljyssä, jota aina hehkutetaan. Kerrankin jokin halpa on myös hyvää.

 

Viinin juontia pitäisi vielä kyetä vähentämään, mikä on tosi hankalaa, kun kuohuviini on niin hyvää näin kesällä. Toivoisin, että tuleva isäkin pystyisi vähentämään juomistaan, mutta tiedän, etten onnistu vakuuttamaan häntä, vaikka hänen tarvitsisi himmailla vain yrityksen ajan :(

 

Vaatteita en uskalla ostaa valmiiksi, vaikka mieli tekisi. Onneksi vauvaosastolle pääsee aina sillointällöin hipelöimään, kun kavereille on alkanut syntyä lapsia melko tiheään tahtiin ja sen vuoksi vastasyntyneille pääsee ostamaan lahjoja. Siinäpä taitaa mun valmistautumiskeinot olla. Ainiin, ostin jo aikaa sitten myös kuumemittarin, niin voin sitten mittailla aamulämpöjä kielen alta ihan omalla mittarilla (eikä sillä vanhalla, joka on ollut ties kenen kainalossa). Mutta alan tähän tieteelliseen toimintaan vasta muutaman kuukauden päästä, jos vauva ei ilmoita tulostaan sitä ennen...

Edited by Lakka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommentoin vielä lyhyesti tuota pillereiden lopettamista, että itselläni siis on ollut tosi säännöllinen kierto (27-29) ilman pillereitä, eli se ei näemmä takaa sitä, etteikö lopettamisen jälkeen olisi ongelmia. <_< Oon syönyt pariin otteeseen monta vuotta pillereitä putkeen ja edelliselläkin kerralla kyllä kesti, ennen kuin se kierto käynnistyi, mutta sitten palasi taas normaaliksi säännölliseksi itsekseen. En vaan yhtään muista, kauanko tuolloin jouduin odottelemaan ja tällä kertaa kun lopettamiseen liittyi vauvahaave, niin hermot ei kestäneet kolmen kuukauden odottelua pidempään ja kävin gynellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin fyysinen kunto paremmaksi, lähinnä keskivartalon lihakset. Minulla on selkäongelmia ja selkä on varmasti kovilla raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greippimehua minä join väkisin lasin aamuisin ja söin multitabsin raskausvitamiineja jo etukäteenkin =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostin apteekista pelkkää foolihappoa sisältävän valmisteen, ja aloitin sen syömisen edellispäivänä. Paketissa lukee, että se sisältää 150 % päivittäisestä foolihapon tarpeesta, joten syön sitä vain joka toinen päivä, koska epäilen muutenkin syöväni tarpeeksi kyseistä vitamiinia... Mutta varmuus on aina varmuus!

 

En muista mistä luin, mutta foolihapon kanssa pitäisi samanaikaisesti nauttia B12-vitamiinia, jotta se imeytyisi. Elikkä joko jonkin B12:a sisältävän ruuan kanssa tai tabletin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappo kyllä imeytyy ilman B12-vitamiinia, mutta ilman B12-vitamiinia foolihappo ei pysty muuttumaan aktiiviseen muotoon, jota jakautuvat solut voivat hyödyntää. B12-vitamiinin puutos on kyllä tosi harvinainen, sillä normaalilla ihmisellä on elimistössään varastossa kyseistä vitamiinia niin paljon, että vaikka ei saisi lainkaan B12-vitamiinia ravinnosta, kestäisi pari-kolme vuotta ennenkuin puutosoireita alkaisi ilmaantumaan.

 

Foolihapon imeytymistä voivat häiritä esimerkiksi alkoholi ja lääkkeet (esim. epilepsialääkkeet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teen selkä- ja vatsalihasliikkeitä joka aamu. Mulla on paljon selkävaivoja historiassa, joten tulevat varmaankin tarpeeseen. Nyt lomalla olen käynyt jumpissa. Ja juon greippimehua :rolleyes: (uskon sen oikeasti olevan vain taikauskoa, että se mihinkään auttaisi ja tästä kuulen myös mieheltä..). Pakko silti juoda ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole valmistautunut mitenkään. En edes tiedä aiheesta mitään. Täytyy lueskella näitä juttuja ja tehdä sitten jotain jos ei tärppää. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now