Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Mun valmistautuminen on varmaan enemmän ollut henkistä. Mutta ruokailutottumuksia olen ajatellut muuttaa paremmiksi, enemmän kasviksia ja hedelmiä ja veden juontia. Painoakin pitäisi saada pois, mutta laihduttaminen tuntuu olevan tosi vaikeeta (johtuneeko osittain pco:sta).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun valmistautuminen on varmaan enemmän ollut henkistä. Mutta ruokailutottumuksia olen ajatellut muuttaa paremmiksi, enemmän kasviksia ja hedelmiä ja veden juontia.

 

Samanlaisia ajatuksia. Lisäksi ajattelin lueskella netistä "vauvatietoutta", faktaa ja kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisäksi ajattelin lueskella netistä "vauvatietoutta", faktaa ja kokemuksia.

Totta, tämä myös. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ainakin aion syödä paljon kasviksia, maitohappobakuja ja kalanmaksaöljyä (yök), erityisesti raskaana. jos kolmonen olisi allergiaton vauva sitten, tuntuisi edes että on itse yrittänyt tehdä jotain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloin syödä foolihappoa samalla, kun raskautta alettiin yrittää. Kuulemma jenkeissä suositellaan, että foolihappoa syötäisiin jo 3 kk tuota ennen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käytiin apteekissa ostamassa foolihappoa ja raskaus multitabseja.

 

Itselle Multitabseja ja miehelle foolihappoa (sitä kun suositellaan monissa tutkimuksissa, että simppojen laatu paranee sitä syödessä)

 

Matalat foolihappopitoisuudet näyttäisivät liittyvän miehillä sperman heikkoon laatuun. Ravinnossa tärkeitä foolihapon lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät, marjat ja kokojyvävalmisteet. (vau.fi)

 

Niin ja sitten ajattelin nuo ibuprofeiini särkylääkkeet vaihtaa parasetamol vaihtoehtoon...joten näitäkin hankin samalla.

 

Muuten ajattelin olla stressaamatta ja ainakin ovis päivään asti syödä ja juoda mitä mieli tekee.... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin!

 

Täällä on nyt otettu tosissaan myös tjottailu (mun kohdaltani jopa yritys). Aion pitää huolen, että seksiä on riittävästi, toki sitä on riittävästi varmasti muutenkin, mutta pitää silti pitää huoli, että mielellään vähintään jokatoinen päivä. Mä en tästä enää nuorene (29v), joten alkaa hirvittämään tämä oma ikäkin. Ja niin pitkään olen tätä toivonut, ihanaa kun pääsee vähän höyryämään näistä asioista.

 

Kävimme kaupassa, ostin greippimehua ja selitin miehelle mikä "taika" siinä on. Hän vaan naurahteli mun jutuilleni ja muistutti mua, että jos oon nättinä, niin varmasti saan kyytiä. Näin mieskin on mukana. Ja ihan kiva, ettei seksistä unohdu se ilonpitokaan, ettei hampaat irvessä vauvaa tehdä.

 

Joten, nyt on greippimehut ostettu ja raskausmultitabseja syödään. Miehelle olen syöttänyt silloin tällöin monivitamiinipillereitä ja kiltisti se on ne syönyt kun olen eteen kantanut. :) Tarvitsee ne siittiötkin vähän vauhtia ;)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon huono vauvanyrittäjä :D . Tästä nää huono-äiti-syndroomat nyt sitten alkaa. Mä en oo tehny mitään muuta kuin rekkaantunut tänne ja lopettanut ehkäisyn käytön. Punkkua valuu kurkusta alas samaan malliin kuin ennenkin.

 

Jos joskus plussa napsahtaa, niin sitten luonnollisesti korjataan elintapoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monivitamiini foolihapolla käytössä + kalaöljykapselit sekä mulla että miehellä ja mulla vielä lisäksi maitohappobakteerit (takana raju antibioottikuuri pari kk sitten). Ajattelin myös vähentää sokerin syöntiä ihan muutenkin kuin raskautta ajatellen, tulee parempi olo kaikin puolin. Sit kun yritys alkaa niin joka toinen päivä meiningillä mennään täälläkin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

lopetin kaikki lääkkeet (mieliala, nesteenpoisto, panacodit ja muut särkylääkket ja unilääkkeet), yllättävän hyvin meni! parempi olo ilman niitä! ja aikaa mennyt jo 3 kk ilman!

 

lisäsin liikuntaa (3->5 krt/vko)

 

aloin absolutistiksi

 

tarkkailen mahd hyvin makeutusaineita (ettei sakkariinia tai syklamaattia, pari karkkia olen ehtinyt jo mokata ja syödä vaikka sis. sakkariinia :(

 

monivitamiinit kehissä, kahvinjuontia en osaa lopettaa...

 

yritän nukkua enemmän ja stressata asioista vähemmän

 

yms. yritän pitää parisuhdetta mukavalla tasolla siis silleen ettei vauvapuuhat ole koko juttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi en ole kyllä valmistautunut ollenkaan muuta kuin ajatuksen tasolla...

Lähinnä ajattelin sitten miettiä tarkemmin näitä elintapoja, jos se testi plussaa näyttää. Tietenkin, jos yrityskiertoja alkaa kertyä niin varmaankin tulee hankittua noita vitamiinejä ym. Mutta ainakin toistaiseksi mennään aika matalalla profiililla. Yleisesti ottaen koen, että mun elämä on aika tervettä ja sen pitäis riittää :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oon huono vauvanyrittäjä :D . Tästä nää huono-äiti-syndroomat nyt sitten alkaa. Mä en oo tehny mitään muuta kuin rekkaantunut tänne ja lopettanut ehkäisyn käytön. Punkkua valuu kurkusta alas samaan malliin kuin ennenkin.

 

Jos joskus plussa napsahtaa, niin sitten luonnollisesti korjataan elintapoja.

 

Heh, ihan kun itse oisin kirjottanut! Pisti hymyilyttämään tuo punkku.. :D No, nyt on plussa napsahtanut itsellä, joten hyvästit punkulle! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun on jo 1.5 vuotta saanut tulla jos tulee ja siitä reilusti jo yli puoli vuotta enemmän yritystä niin ei jaksa enää ns "valmistautua" mitenkään. Tai no jotenkin....otollisella viikolla on ts. pakko sitä yrittää tehdä, välistä huvittaa enempi ja välistä vähän vähemmän.

 

Aikaisemmin mietin että mites ne 2 viimeistä viikkoa kun ei vielä tiedä onko vai ei ja voiko syödä sitä ja tätä....nyt syön ja juon mitä lystää niin kauan kunnes on todistettavissa raskaana. On nimittäin alkanut mieleen hiipiä ajatus että jos tämä on tätä seuraavat 5-7 vuottakin niin ei sitä elämää voi syrjään laittaa aina kahdeksi viikoksi joka kuukausi. Kaiken kaikkiaan elämäntapani ovat olleet terveelliset ennen tätä "projektiakin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä valmistaudunko muuten kuin henkisesti. Raskaus-tabsit jne tulee sitten jos tulee plussa. Rahaa myös yritämme säästää, siinäpä se.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varsinaisesti valmistaudu mitenkään, katsotaan elintapoja sitten uusiksi kun plussa tulee. Alkoholia en juurikaan normaalisti käytä, joten siitä ei stressiä tarvitse ottaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minäkään sen kummemmin ajatellut valmistautua. Kuvittelen ainakin, että jo nyt on kohtalaisen terveelliset elintavat. Voi tosin olla, että tämä ajatus vielä tästä muuttuu jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkään ihmeellisesti en toistaiseksi ole valmistautunut, mutta näin alkuun tietenkin ehkäisy on jätetty pois (yllättäen) :rolleyes: . Greippimehua ostin kaupasta viimeksi kun käytiin (mistä muualta kuin täältä keksitty :lol: ), foolihappoa olen harkinnut, mutten olen saanut sitä vielä hankituksi, kuntosalille pitäisi mennä 2 kk:n tauon jälkeen (sitten kun jaksaa innostua). Alkoholia en muutenkaan kamalasti juo, että se tuskin on ongelma ja nytkin on juhlat tiedossa ja aion kyllä juoda :) ... Kasviksia ja hedelmiä syön jo muutenkin paljon.

 

 

muoks Niin ja kahvin juontia olen vähentänyt siihen kolmeen kuppiin...

Edited by hippu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tässä muutenkin yrittänyt parantaa ruokailutottumuksiani, joten samallahan se auttaa tuohon raskautumiseen ja tulevaan raskauteenkin.

 

Olen siis myös aloittanut greippimehun juonnin ja syön vitamiineja. En syö foolihappoa erityisesti, vaan omega-3:a, joka sisältää foolihappoa. Tupakkaa en polta ja alkoholin kulutusta olen pyrkinyt rajaamaan niin, että en varmasti ole raskaana, kun käytän. Muutenpa en juurikaan ole muuttanut tapojani.

 

Painoa varmaan vois pudottaa vielä muutaman kilon, mutta kun ei tuo liikunta nappaa sitten yhtään. Toivottavasti syksyn kiireet tuovat ratkaisun, kun yksinkertaisesti on liikkeellä yli puolet vuorokaudesta... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikuntaa olen lisännyt ja ruokailu on muuttunut terveellisemmäksi.

 

Jos plussaa tulee niin sitten ehkä jotain vitamiinilisää ja tietysti alkoholi pois.

 

Rahaa ollaan säästetty ja haettu isompaa asuntoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikuntaa olen lisänyt. Edellisen raskauden tiimoilta kunto oli päässyt aika pahasti rapistumaan ja toivoin, että saisin jokseenkin hyvän kunnon takaisin ennen kuin pikkukakkonen ilmottaisi itsestään. Raskauden aikanahan ei sitten enää saisi kuntoa varsinaisesti nostaa vaan ylläpitää sitä kuntoa mitä on siihen asti tullut hankittua. Ensimmäinen raskaus meni minulla todella hyvin ja uskon siihen osittain vaikuttaneeni hyvän peruskuntoni. Nyt kun raskauden myötä kunto pääsi heikkenemään niin sitä on ihan uudella tavalla oppinut arvostamaan liikunnan harrastamista! Sitä todella jaksaa paremmin kun on fyysisesti hyvässä kunnossa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin ja sen myötä mm. kahvinjuonti on vähentynyt. Olen myös yrittänyt tsempata ruokavalion ja liikunnan suhteen. Mieskin vaihtoi tupakoinnin lenkkeilyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin tällä viikolla syömään raskaus multitabseja ja greippimehuakin kokeilen. Ja sitä foolihappoahan on jo noissa multitabseissa, joten en sitä erikseen enää ota...

 

Alkoholia tai kahvia en juo muutenkaan, joten nekin ovat poissa laskuista. Tulehduskipulääkitys vaihtuu Panadoliin (tarvitsen niitä päivittäin reumasärkyjen vuoksi). Vahvan reumalääkkeen jätin pois jo reilu 3 kk sitten, että ehtii poistua elimistöstä ennen raskautta.

 

Kiloja tarttis tiputtaa ja kasviksia syödä enemmän, mut ei pysty kaikkea kerralla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vaihdettiin ruokavaliota.

Kasvissyönnillä ja lapsettomuudella kun on jonkin sortin yhteys, niin päätettiin kokeilla samalla kun jätettiin turhat hiilihydraatit pois.

 

Eli karpaten mennään, ja kahden kuukauden kokeilun jälkeen tulikin plussa. Meni tosin kesken, mutta samalla linjalla jatketaan ja nyt on tuhdit vitamiinitkin tukemassa. Jos seuraava plussa jäisikin sitten pysyvämmäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valtaosa maailman ihmisistä tuskin syö murto-osaakaan siitä eläinvalkuaisesta mitä me hyvinvoivat länsimaalaiset, mutta silti juuri se valtaosa sikiää. Mihin tuo kasvissyönti ja lapsettomuus -juttu perustuu? Jonkun vitamiinin puutteeseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now