Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

^ Tarpeellisten aminohappojen ja vitamiinien (+ maitorasva on hyväksi hedelmällisyydelle) riittävään saantiin mun ymmärryksen mukaan. Mutta ei siis tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö kasvissyöjätkin sikiäisi. Osa nyt vaan on hedelmällisempiä kuin toiset ja heillä ei ruokavaliokaan välttämättä paljoa vaikuta tässä projektissa.

 

Mutta kun taustalla on polykystiset munasarjat, niin hiilareiden välttäminen tekee ihan hyvää. Ja koitappa välttää hiilareita kasvissyöjänä ja saada tarpeeksi proteiinia siinä samalla. Kun pavut on aika nounou, ja soijatuotteita en enää halua syödä.

 

Mä olen kaiken googlettelun, tutkimusten ja kirjojen lukemisen jälkeen hyvin vakuuttunut siitä, että kasvissyöjä voi parantaa raskautumismahdollisuuksiaan syömällä edes jotain eläinperäistä. Varsinkin jos raskautumisessa on kestänyt jo pitkään, ei eläinperäisten tuotteiden lisääminen ruokavalioon ole välttämättä kovin huono juttu jos aatteet antavat edes luomulle periksi. Mun kohdalla se tässä tilanteessa tarkoittaa sekä luomulihaa, -kananmunia että -maitotuotteita.

 

Päätös oli mun elämäni vaikeimpia, joten en sitä ihan hepposin perustein tehnyt. Sen verta pitkään kuitenkin tuli elettyä kasvisruokavaliolla ja olin jo vakaasti ryhtymässä vegaaniksi.

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuka tässä mistään ismeistä on puhunutkaan. En sanonut mielestäni missään vaiheessa että kasvissyönti suoraan aiheuttaa lapsettomuutta. Sanoin, että niillä on jonkinsortin yhteys.

 

Aihetta ei mun mielestä ole vielä tutkittu tarpeeksi, käytän siis itseäni koekaniinina :D

 

Voi olla sattumaa että raskauduin 2kk sen jälkeen kun aloitimme lihansyönnin, tai sitten ei. Kasvissyönti kun saattaa heikentää myös miehen hedelmällisyyttä alentamalla testosteronitasoja, mutta tosiaan suuressa osassa on varmasti ollut noi hiilarit. Aika paljon tuli kuitenkin puputettua papuja, perunaa, pastaa jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kasvissyönnistä luopuminen oli niin kova pala kuin kirjoitit, niin kyllä sillä jokin syvempikin merkitys on silloin ollut. Elin kuusi vuotta vegaanina eikä sitä kyllä pelkästä hyvästä tahdosta ja uteliaisuudesta uutta kohtaan tehdä. Olen nykyään lakto-ovo-vegetaristi eikä ainakaan meitä hoitavalla klinikalla asiaan puututtu millään lailla. En myöskään löytänyt klinikan sivuilta mitään tietoa kasvissyönnin "huonoudesta"; sen sijaan useampaankin otteeseen törmäsin muistutukseen, että pilkun päälle eläminen minkä tahansa elämänohjeen kanssa ei ole hyvästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apropoo vielä: mun mies syö lihaa ja silti sen sperma on kehnoa. Ruokavalion rukkaaminen täysin päinvastaiseksi kuin aikaisemmin kuulostaa mun mielestä melko rajulta vedolta - mikäs siinä, jos se toimi. Mutta mulle kyllä pitää tarjoilla vähän tukevampaa todistetta kuin "aalla ja beellä on ehkä jokin korrelaatio".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä olen valmistautunut raskauteen alkamalla syömään foolihappoa tai monivitamiinejä. Lisäksi olen hieman vähentänyt kahvin ja kokiksen juontia. Ja nyt syksyllä olisi tarkoitus vielä alkaa liikkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varsinaisesti mitenkään, elämäntavat on melko hyvällä mallilla jo ihan valmiiksi. Foolihappoa harkitsen, mutta selvittelen ensin saanko sitä jo normaalista ruokavaliostani riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön monivitamiini- ja kalaöljyvalmisteita, joista jälkimmäisiä olen syönyt kyllä muutenkin. Yleiskuntoa yritän nostaa, alun pahoinvointi jää vähäisemmäksi kun kunto on hyvä. Muuten en erityisemmin asiaan valmistaudu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otin monivitamiinit taas kesän jälkeen käyttöön, kuten normaalistikin. Kuukauden sairastelun jälkeen haluaisin päästä taas juoksemaan ja liikkumaan. Mutta ei mitään erikoista. Yritän saada täältä vinkkejä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskautta odotellessa ainoa muutos on ollut foolihappo, jonka syömisen aloitin muutamaa kuukautta ennen yrityksen aloitusta. Magnesiumia ja kalkkia tulee syötyä muutenkin ja elintavat ovat pääosin kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin:

 

- Vähentää tupakointia ennen plussausta (silloin loppuu töpröttely kokonaan).

- Yrittää olla stressaamatta raskaudesta, koska kroppani reagoi herkästi stressiin.

- Päästä eroon energiajuomista.

- Lähtemällä useammin lenkille tuulettumaan täältä neljän seinän sisältä.

- Yrittämällä olla tuhlaamatta omaisuuksia raskaustesteihin (joka erityisen vaikeaa

kun tahtoisi jo tietää tuloksen :D )

- Syömällä terveellisesti kuitenkaan karkkipäiviä ja herkutteluhetkiä unohtamatta.

- En juo normaalistikaan juuri koskaan alkoholia (ei vaan maistu).

- Yrittää nukkua ne 8h yössä, että olisi muutenkin virkeämpi olo aamulla eikä sortuisi

niin helposti mässäilyyn.

- Lupaan syödä myös vihanneksia ja hedelmiä!!! :P

Edited by curly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ensimmäinen, jopa radikaali muutos, oli heinäkuun alussa lopetettu tupakointi. Lasten tekeminen ei ollut suinkaan ainoa syy, vaan 10 vuoden kessuttelu alkoi muutenkin tuntua järjettömältä humputukselta. Alkoholia tulee otettua vähemmän, esim. kirkkaita vältän kokonaan (en tiedä onko tällä niinkään vaikutusta raskautumiseen tms, mutta ei varmasti haittaakaan).

 

Henkisesti valmistaudun jo nyt siihen, että rakkaimmat harrastukset on lopetettava. Olen myös enemmän sinut vartaloni kanssa ja opettelen koko ajan kuuntelemaan sitä paremmin. Yritän myös opetella rentoutumista, tämä on varmaan minulle kaikkein haastavinta.. koko ajan pitäisi tehdä jotain.. :D

 

Hyviä rasvoja enemmän ja ehkä joku vitamiinivalmiste. Ja greippimehua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aloitin foolihappolisän jo kuukausi ennen yrityksen aloitusta, syön raskausmonivitamiinia ja 300µg foolihappoa lisäksi + kalaöljy kapseleita. Vähennän kahvin ja colan juontia, niin ettei päiväannos ylitä sitä yli 300mg. Myös miestäni olen pyytänyt vähentämään kahvin juontia :) Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Alkoholista kieltäydyn kokonaan näin ainakin yrityksen alkuvaiheessa.

 

Näillä mennään ja kovasti toivotaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Liikuntaa olen lisänyt.
Nyt olen lisäksi aloittanut raudan syömisen. Kasvissyöjänä hemoglobiinini tipahtaa säännöllisesti suositusten alarajoille ja tarvitsen siksi silloin tällöin säännöllisesti rautakuureja. Rautaa ei kuitenkaan suositella syötäväksi ekalla raskauskolmanneksella ja koska sen syöminen nostaa hemoglobiinin vasta muutaman -kolmen kk:n kuluttua niin ajattelin nyt olla "kaukaa viisas". Nyt kun saisi tankattua hyvät rautavarastot niin sillä voisi sitten porskuttaa tyytyväisenä vaikka koko raskauden yli! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja lisäys. Särkylääkkeitä pyrin välttämään, tarvittaessa käytän vain Panadolia. Joku tutkimus kertoi iburofeiinin ja vastaavien voivan vaikuttavan hedelmällisyyteen..

 

http://www.felicitas.fi/suomi/tietopankki/...llisyyteen.aspx

 

Tuossa linkissä lisää tietoa. Toivottavasti toimii.

 

Voi apua! Mulla todettiin just migreeni ja olen vetäny päänsärkyyn ihan järkyttäviä määriä särkylääkkeitä! Hui kamalaa.. pitääkin tarkistaa mikä vaikutus tuolla migreenilääkkeellä on raskautumiseen. Olipa hyvä tajuta tuokin asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime aikojen ruokailutottumukset ovat olleet niin huonolla tolalla, että ajattelin siirtyä nyt vähintäänkin tummaan leipään ja karsia turhat karkit ym. namit nyt pois ja alkaa muutenkin pitämään kunnosta parempaa huolta. Ja tupakoinnin ajattelin lopettaa kun tuo aski loppuu, niin pääsee eroon tuostakin kiusankappaleesta :lol:

 

Mitä mieltä olette, jos ton greippimehun korvais oma tekemällä sitruunamehulla? esim. 1l vettä, johon parin sitruunan mehu? En ole mistään löytänyt greippimehua ja sitruunamehu vois olla tyhjätaskusen opiskelijan vastaus ongelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huvikseni eräs päivä ostin Greippimehua, ja kotona totta kai korkkasin purkin heti. Yök. Täällä ei ainakaan greippimehu tuu mukaan ruokavalioon. En osannu ees kuvitella että vois maistua noin - pahalta :wacko:

Hammashuoltoa oon tässä suorittanut. Uutta aikaa pitää olla varaamassa koko ajan <_< Painoa en tiettävästi ole pudottanut, ja tainnut se aikaisemmin mainitsemani kiinteytyskin jäädä. Itse asiassa en tiedä edes tämän hetken painoani. Jos menen puntarille ja näen painoni, järkytyn luultavasti :lol:

Luulen kuitenkin olevani normaalin painoindeksin rajoissa. Jatkan samoilla liikunta tavoillani ainakin. Kertojen lisäys ei ehkä olisi pahitteeksi. Aihe on nyt enemmän ajankohtainen sillä nyt yk1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös pyrkinyt välttämään tulehduskipulääkkeiden käyttöä, eli kuutautiskivutkin olen yrittänyt kestää pelkän parasetamolin voimalla. Liikunnan lisääminen, muutaman kilon painonpudotus ja terveellisempi ruokavalio on myös olleet tavoitteena, vaihtelevalla menestyksellä. Ladyvita Plussaa olen käyttänyt lisäravinteena foolihapon yms. takia jo yrityksen aloittamisesta saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tupakoinnin jos tässä lopettas ja työpaikan vaihtas (vähemmän stressiä). Isäntä sitten on aloittanut vitamiini ja muu pillerikampanjan, niitä pakkosyöttää joka päivä (toim. huom. syön jo muutenkin monipuolisesti ja hyvin...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä alotin B-vitamiinivalmisteen syönnin tänään, siinä on foolihappoakin.

greippimehuakin ostin, mutta jää muuten ainoaks tölkiks, minkä juon, niin kamalaa on :lol:

normaalistikin yritän olla ottamatta mihinkään buranaa tms, nyt vielä vähemmän.

 

tupakoinnista ei tarvi huolehtia, kumpikaan meistä ei polta, minä en ees oo koskaan kokeillut.

alkoholiakin käytetään sen verta vähän ettei senkään pitäis olla mikään este.

Edited by neula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo kyllä valmistautunut oikeen mitenkään kun yrityksen aloittaminenkin tapahtui jotenkin vaivihkaa ja nopeasti... Jotenkin on vaikea lyödä joulun suunnitelmia lukkoon kun en tiedä voisiko silloin jo olla raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja lisäys. Särkylääkkeitä pyrin välttämään, tarvittaessa käytän vain Panadolia. Joku tutkimus kertoi iburofeiinin ja vastaavien voivan vaikuttavan hedelmällisyyteen..

 

http://www.felicitas.fi/suomi/tietopankki/...llisyyteen.aspx

 

:blink: Joka päivä oppii jotain uutta. Sen mä olen kyllä tiennyt, että ibuprofeenia ei saisi ottaa raskaana ollessaan, mutta tää oli kyllä mulle ihan uutta tietoa. Mitähän tuolla säännöllisellä käytöllä tarkoitetaan, onkohan esim. se säännöllistä, jos ottaa särkylääkettä (ibuprofeeni) kuukautiskipuihin parina päivänä joka kuukausi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now