Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Tupakan lopetus vaikein.. Kylläkin vasta keväällä/kesällä 2011 aletaan yrittämään, mutta sitä ennen haluan olla täysin "kuivilla" tupakasta (vieroitusoireet lakanneet ja osaa elää ilman sitä..) Ehkä teen uuden vuoden lupauksen ja lopetan tupakan polton 1.1.2011..

 

Seuraavaksi vaikein asia on liikunta (erityisesti selän ja vatsalihasten vahvistaminen). Olen todella laiska (laiha kylläkin olen), pitäs ottaa itteään niskasta kiinni ja alkaa treenata.. (Minä en edes tiedä mitä selkälihakset on.....) :D

 

Sitten.. no.. netissä surffailu ja tiedon hamuaminen!

 

Ja henkisesti valmistautuminen (tai no ennemminkin psyykata itelle että jaksaa odottaa enintään 8kk....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on alkanut ittekseen puhuun vauvasta viime aikoina, niin voi olla että ensi vuoden puolella aloitellaan tjottailu...

 

Mutta nää asiat on sellasia mitä olen tahtonut jo kauan tehdä, eli välttää eineksiä. Näitä menee ihan sikana, kun MÄ en osaa laittaa ruokaa. Nyt 2 viikkoa sitten tein ensimmäistä kertaa makaronilaatikkoa ja nyt haluan tehdä sitä koko ajan! Se oli hyvää, halpaa ja mä en epäonnistunut sen tekemisessä!

Ollaan alettu juomaan maitoa ihan pävittäin, mikä on täysin uutta mulle. mä vihaan maitoa, mutta nyt olen kuin mikäki vasikka. Hedelmiäsyödään viahtelevasti hirveitä määriä, tyyliin satumoita meni tässä joku aika sitten koko ajan ku ne oli hyviä, nyt ihan kauheita kaupassa..

Pudottaa vähän painoa, se putosikin tässä jo, olen lievästi liikalihava painoindeksin mukaan. Se 5 kg kun saisi pois, niin olisi hyvä.

Parisuhde meillä on hyvä, mutta nyt olen panostanut seksielämään enemmän, kun halut palasivat pillereiden jätön jälkeen.

Rahaa me säästetään jo nytten, mutta tahdon jättää liika herkuttelut kertaan viikko, siis sipsit, limukat, pitsat.. Erityisesti light limukat tulis jättää kokonaan, niitä meillä juodaan lähes päivittäin, eikä se varmana tee hyvää jos lapsia meinaa, eikä ittelle muutenkaan.

 

Haluaisin välttää lisäaineita, väriaineita ja muita yökötys myrkkykemikaali sekoituksia. Kosmetiikkaa mulla ei mee yhtään, muuta ku hiuslakkaa ja rasvaa silloin töllöin.

 

Ja liikuntaa aijon harrastaa enemmän! Ja juoda enemmän vettä. Ja venyytellä iltaisin, niinkuin sillon joskus.

 

Kylläpä näitä löytyis, vielä ku vaan saisi ittensä noudattaan noita oikeasti. Mutta jos saisin tietää olevani raskaana, niin luultavasti silloin olisin supertarkkaavainen kaikesta. Tupakkaa en polta, alkoholia silloin tällöin VÄHÄN.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikille, uusi olen foorumilla joten lyhyen lyhyt esittäytyminen:

 

Olen 22 v vielä hetken aikaa opiskeleva nainen, joka aloittaa miehensä kanssa vauvan yrityksen vuoden vaihteen jälkeen. Pillerit vielä hetken aikaa käytössä, vaikka malttamattomasti jo haluaisin ne heittää veke :grin:.

 

Nyt tuohon mahdolliseen raskautumiseen ja siihen valmistautumiseen: olen syönyt jo hyvän aikaa vitamiineja + hivenaineita, eli D-, C- ja B-vitamiineja, jossa mukana myös foolihappo. Lisäksi syön sinkkiä, magnesiumia ja maitohappobakteereita, näitä myös siis koska ovat hyväksi vastustuskyvylle (eikä muuten flunssat vaivaa!). Vitamiinien lisäksi olen siirtymässä vähitellen mahdollisimman paljon luonnonmukaisiin tuotteisiin, eli meikit ja shampoot yms. vaihdan pikkuhiljaa mahdollisimman vähäkemikaalisiin ja luonnonmukaisiin. Jonkun mielestä ehkä turhaa hössötystä, mutta se on sellaista johon oon pyrkinyt jo ennen näitä raskaushaaveita. Lisäksi oon yrittänyt vähän saada painoa lisää (terveellisin keinoin), koska mulla on aika matala painoindeksi ja se saattaa hankaloittaa asiaa jonkin verran.

 

Rahaa tietysti säästetään mitä voidaan. Vakituisen työpaikan onnistuin myös saamaan, eli sen puolesta asiat on hyvin. Muuta ei tällä hetkellä oikein voi tehdä, paitsi malttamattomana odottaa tammikuuta :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

raskausmultivita,maitohappobakteerit,greippimehu,karpalomehu...onhan näitä poppaskonsteja... ja sitten tietty alkoholin käytön minimointi... korkeintaan viinitilkka ruuan kanssa sillointällöin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt pitäs saada edellisen raskauden kilot karistettua ja kroppa muutenkin kuntoon. Esikoinen on nyt 8 viikkoinen ja vauvakuume uudelleen aivan hirveä! :D Vaikka järki sanoo että nyt pitää laittaa kilot kuriin ja kropan antaa hetki levätä edellisen raskauden jäljiltä, niin ei ne järkisyyt kyll kauaksi kanna :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä "ruokavaliossa" E-EPA, magnesium, Multivitamin (jossa foolihappo eikä A-vitamiinia), Aloe-juoma ja greippimehu grin.gif Lisäks oon pyrkiny vähentämään hiilareita (lähinnä jauhoja) ja lisäämään vihreitä, mutta se nyt ei varsinaisesti liity raskautumisyritykseen..

 

Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja lisäks sitten koiran ulkoilutukset. Unirytmin koitan pitää mahdollisimman tasasena.. Alkoholia oon vähentäny, mutta uv:na joutuu tekee poikkeuksen..girl_wink.gif

 

Noh ja yritän olla ottamatta asioista ylimääräsiä paineita.. ja olla toki antelias girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön kalaöljykapseleita (omega-3, magnesium, B6- ja B12- vtamiini, foolihappo), D- vitamiinia ja erikseen vielä magnesiumia. Nyt olisi tarkotus kokeilla vehnistä ja greippimehua (ei oo kyl meikän herkkua ollenkaan). Myös se valmiste jossa on karpalo ja maitohappobakteerit samassa pillerissä kiinnostaisi kokeilla. Sais kaks kärpästä samalla iskulla.

 

Peruskunto on ihan rapakunnossa, joten mikä tahansa liikunta tekisi varmasti hyvää kropalle. Erityisesti selkä on kipeä todella usein, joten ehkäpä niiden selkälihaksien vahvistaminen olisi ensimmäinen juttu. Vatsalihaksetkin ovat johonkin hävinneet rasvakerroksen alle...girl_sad.gif

 

Alkoholia käytän todella vähän, joten suurta vähennettävää ei siinä ole. Tupakkaa en ole koskaan polttanut.

 

Noiden kaikenlaisten herkkujen popsiminen on kyl pahasta (just eilen väsäsin tuollasta laihdutuskakkua grin.gif ), mutta ku ne on niin hyvää.. En siis syö karkkia enkä juo limpparia vaan heikkouteni on leivonnaiset girl_sad.gif

 

Stressin vähentäminenkin olisi varmasti hyvästä, ku oon herkkä stressaamaan KAIKESTA.

Rahansäästö ei tässä tilanteessa onnistu, kun ei tuosta opintotuesta ole paljon mitä säästöön laittaa ja miehen rahat menee elämiseen. Vauvan tarvikkeita katselen ja vertailen kovasti kaupoissa. Muutamia vaatteitakin olen sortunut ostamaanki..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion valmistautua raskauteen hakemalla aktiivisesti vakituista työtä. Tällä hetkellä olen määräaikaisessa työsuhteessa ja jotenkin kokisin oloni turvallisemmaksi, jos tiedossa olisi vakipaikka, johon äitiysloman jälkeen palata. Mutta... Jos vakituista työpaikkaa ei löydy, niin ei voi mitään. Ei ressiä :)

 

Alkoholin käyttöä yritän vähentää. Viikonlopun punaviineistä tinkiminen on kyllä ollut hieman kaihoisaa ;) Noh, hyvää valmistautumista pitkään alkoholittomaan kauteen!

 

Check-listalla lasta ajatellen on jo:

- mies, jonka kanssa olen avioliitossa

- asunto (3h+k)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ehkä vois syödä foolihappoa. Liikkua. Opetella syömään terveellisemmin (aikomuksena vuoden karkkilakko, alkoi 1.1.2011). Ja luoda sellaista pohjakuntoa, että jos vaikka alkuraskaudestakin vielä uskaltais käydä sitten kevyenkevyillä juoksulenkeillä. Hampaassa on reikä, että se pitäis paikata tai jos on viisaudenhampaassa, poistaa vaikka. Ja jäykkäkouristusrokote on ollu jo monta vuotta hankkimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... Eipä mitään sen kummempaa hifistelyä mutta lapsi olisi tervetullut kun keväällä ostettiin talo ja siellä olisi yksi makuuhuone ihan tyhjänä odottamassa asukasta. Miehellä on pahempi autokuume kuin vauvakuume vaikka hänkin lasta toivoo ja katseleekin uutta autoa sillä silmällä että takakonttiin mahtuu vaunut ja takapenkille istuin. Tämä on huomattava parannus puolen vuoden takaisesta jolloin katseli silmät kiiluen kaksipaikkaisia urheiluautoja joiden takakonttiin olisi hyvällä tuurilla mahtunut piknik-kori...

 

Noita vitamiineja voisi kyllä hieman tutkiskella ja alkaa pikkuhiljaa syömään; tällä hetkellä en ota mitään lisäravinteita eikä ole kyllä mitään kremppojakaan ollut, ei edes flunssanpoikasta, mutta ei kai se pieni vitamiinilisä pahastakaan olisi.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön jo valmiiksi kalsiumia, D-vitamiinia ja jotain omegavalmistetta. Mielestäni syön monipuolisesti ja siksi en ole mitään multivitaa ostanut, mutta nyt voisin hankkia sellaisen raskauteen sopivan.

 

Olen viimeisen puolivuotta säästänyt ahkerasti ja aion jatkaa niin kauan kun jään äippälomalle, jotta on taloudellisesti mahdollista jäädä mahdollistesi hoitovapaalle. ( En ole siis vielä raskaana. Yritys vasta aloitettu)

 

Ajattelin olla tämän vuoden syömättä karkkia, koska niissä on vaan turhia lisäaineita. Muutenkin aion panostaa vieläkin enemmän terveelliseen ruokaan ja ostaa kalaa useammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tarkoitus jättää ehkäisy kesällä pois. Sitä ennen olisi tarkoitus pudottaa painoa, liikkumalla enemmän ja syödä terveellisemmin. Myös juhlimista voisi hyvin vähentää. Kotona pitäisi vielä vähän paikkoja laittaa kuntoon, mutta peruspuitteet on kunnossa. Meillä on omakotitalo, eli tilaa riittää ja hyvä auto, johon lapsen istuin ym. mahtuisivat hyvin :)

 

Syön tällä hetkellä omega 3-kapseleita. Joitakin muita vitamiineja pitäisi myös alkaa harkitsemaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin syödä foolihappoa. Nyt pitäisi alkaa syömään kyllä terveellisemmin ja saada vähän painoakin putoamaan. Muuten kaikki tuntuisi olevan valmiina raskautta varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin, että en kylläkään juurikaan ole valmistautunut, mutta sitten hokasin, että onhan näitä:

* Kävin gynellä tarkastuksessa ja selvittämässä mitä reseptilääkkeiden kanssa (silmätipat, antibiootit jne.)

* Kävin hammaslääkärissä hoitamassa kaluston kuntoon.

* Tietoa aiheesta hankkii nonstop

* vaihdoin vitamiinit raskauspainotteisiin (sis. foolihapon) jo ennen aloitusta

* työ, asunto ja hyvä parisuhde on jo.

* ruokavalion muokkaus (tosin muista syistäkin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mä kävin hammaslääkärissä repimässä viisaudenhampaat pois ja paikkaamassa kasan reikiägirl_crazy.gif Oltiin just pari viikkoa etelän auringon alla, joten d-vitamiinia kaiketi kropassa on. Foolihappoa käyn kaiketi sitten huomenna ostamassa, kun kerran te muutkin sitä syöttegirl_haha.gif Muuten meillä syödään joka päivä itse tehtyä ruokaa, puuroa aamuisin ja lounas töissä, et se lienee OK. Alkoholia voisi vielä ennestään vähentää, vaikka mitään kännejä ei ole tullukaan enää viime vuosia vetästyä. Karpalouutekapseleita syön päivittäin virtsatietulehdusten estoon. Meillä on korkeakoulututkinnot suoritettu, vakituiset työpaikat ja omakotitalon etsintä päällä, et puitteet on olemassa...

 

 

Parisuhde on oikein mallillaan, et eikai tässä sitten muuta voi...paitsi muistaa lopettaa ne pillerit tällä viikollagirl_haha.gif

Edited by elca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painonpudotusta ja talon remonttia olis hyvä saada aikaiseksi ennen raskautta grin.gif Vaikka eipä sitä kai ikinä voi olla tarpeeksi valmis raskauteen/vauvan tuloon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tuohon mahdolliseen raskautumiseen ja siihen valmistautumiseen: olen syönyt jo hyvän aikaa vitamiineja + hivenaineita, eli D-, C- ja B-vitamiineja, jossa mukana myös foolihappo. Lisäksi syön sinkkiä, magnesiumia ja maitohappobakteereita, näitä myös siis koska ovat hyväksi vastustuskyvylle (eikä muuten flunssat vaivaa!). Vitamiinien lisäksi olen siirtymässä vähitellen mahdollisimman paljon luonnonmukaisiin tuotteisiin, eli meikit ja shampoot yms. vaihdan pikkuhiljaa mahdollisimman vähäkemikaalisiin ja luonnonmukaisiin. Jonkun mielestä ehkä turhaa hössötystä, mutta se on sellaista johon oon pyrkinyt jo ennen näitä raskaushaaveita. Lisäksi oon yrittänyt vähän saada painoa lisää (terveellisin keinoin), koska mulla on aika matala painoindeksi ja se saattaa hankaloittaa asiaa jonkin verran.

 

Rahaa tietysti säästetään mitä voidaan. Vakituisen työpaikan onnistuin myös saamaan, eli sen puolesta asiat on hyvin. Muuta ei tällä hetkellä oikein voi tehdä, paitsi malttamattomana odottaa tammikuuta :grin:

 

Ihan kuin minun näppiksestäni! Minä myös olen pikkuhiljaa kiinnostunut enemmän luonnonmukaisesta kosmetiikasta! Juuri päätin vaihtaa kasvojenhoitotuotteet Weledan tuotteisiin.

Miten hiusvärit, siis kaupan?? Vaikuttaako ne, tietääkö kukaan?? Pakkokait se juurikasvu on värjätä pois.. :/

 

Niin, ja minä myös olen yrittänyt (kylläkin jo vuosia) saada lisää painoa, mutta kai sitä sitten tarpeeksi tulee kun on raskaana.. Selkälihaksia ku vielä sais niin vola!

 

Rahaa meillä ei oo mitä säästää, tällähetkellä säästetään nimittäin häihin.. Vähän hirvittää lähteä tähä vauvahommaan ku mitään ei oo säästössä ja meillä on huonot tulot, noh, kaikki aina järjestyy, sanoo mieheni minulle kun ressaan raha-asioita.. :)

 

Olin aikaisemmin kirjoitellut että 8kk pitää vielä jaksaa odottaa, hölynpölyt, vauvakuume vei meillä voiton ja yrityskerta 1 menossa.

 

Tupakan jättänyt kohta kuukausi sitten pois erittäin onnistuneesti (oli joku ihmeen keuhkoinfektio, olin vähä huonossa kunnossa keuhkojen takia, oli hyvä sauma lopettaa ku ei pystyny polttaa 2 viikkoon...), alkoholia en uskaltanut enään viime vloppuna käyttää ja jätin pois A-vitamiinia runsaasti sisältävän ravintolisän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hiuksia saa värjätä ihan normaalisti, kunhan ei ihan viikoittain ala värjäämään :) Itse värjäsin kampaajalla 2 kertaa raskauden aikana. Tästä aiheesta on ollut keskustelua jossakin muussa ketjussa täällä.. olisko odotus- puolella, kannattaa katsoa! Eli raskauden aikaiseen kosmetiikan käyttöön pätee yks sääntö: kohtuus kaikessa. Itse en käyttänyt itseruskettavia voiteita, ym "turhia" tuotteita. Dödöä, meikkejä, kosteusvoiteita käytin normaalisti. Niistä ei ole haittaa.

 

Raskaana ollessa kroppa tietää mikä on liikaa mikä ei: esimerkiksi harva sietää raskausajan herkistyneellä hajuaistilla yhtään mitään erikoisempia hajusteita ym tuotteita. Ihokin saattaa herkemmin reagoida voimakkaisiin hajusteisiin. Itse jouduin hankkimaan hajutonta ph 5,5- suihkusaippuaa apteekista kun iho herkistyi ja etenkin raskauspahoinvoinnin takia kaikki ylimääräiset tuoksut tekivät pahaa.

 

Isot onnittelut tupakoinnin lopettamisesta!!! girl_dance.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

MOI kaikki! Meilläkin alkaa olla raskauden yritys lähellä... Ensi kesänä olemme päättäneet alkaa toteuttamaan vauvahaavettamme mieheni kanssa! JIPPIIIII :lipsrsealed: Mutta kesään on vielä aikaa, joten on hyvää aikaa valmistautua vauvan yritykseen... Näitä keinoja olen ajattelut käyttää:

- Pidän huolen omasta ja mieheni ruokavaliosta. Pyrimme välttämään eineksiä ja syömään monipuolista perusruokaa

- Otan D- ja B-vitamiineja (jossa foolihappoa), maitohappobakteereita sekä välillä monivitamiinia. Lähempänä kesää aion ottaa myös kalsiumia sekä E-EPA-rasvahappoja (jos en syö kalaa)... Näitä koitan syöttää välillä myös miehelleni :grin:

- Liikun säännöllisesti ja vahvistan etenkin selkä/vatsalihaksiani kuntosalilla.

- Aion pudottaa muutaman kilon painoa. Ihan omaksi ilokseni, oishan se kiva olla kesällä biitsikunnossa,hehh,

-Luen tätä palstaa... Ihana kuulla muiden kokemuksia!!!

 

Sitten kun oikesti pääsemme yrittämään niin varmaankin juon myös greippimehua. Tosin juon sitä myös tällä hetkellä vaihtelun vuoksi kun aina ei jaksa juoda tavallista appelsiinimehua... Greippimehu on onneks hyvää, ihanan raikasta! Niin ja sit kun oikeesti yritetään niin varmaan pitää vähentää alkoholin käyttöä. Tai ei ainakaan pitää mitään alkoholillisia bileiltoja semmosen normaalien viikonlopun viinilasillisten lisäks:D

 

Mites, onko joku käyttänyt ovulaatiotestejä selvittääksensä omaa kiertoa? Kun ei oo oikein hajua ovulaation ajankohdasta e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Muutenkin tuntuu, että keho vielä sekoilee pillereiden lopetuksen takia kun kierrot vähän heittelee... Toivon mukaan tasoittuvat ennen kesää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion laihduttaa vähintään 10kg painosta.

En tällä kertaa turvaudu rosksruusn ylettömään syöntiin.

Muistan vitamiinivalmisteet.

Kasviksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun on tarkoitus panostaa erityisesti monipuoliseen ruokavalioon ja ennen kaikkea riittävään määrään ruokaa. Paino helpommin putoaa kuin nousee ja nyt täytyy keskittyä varsinkin riittävien rasvahappojen saantiin, kun niillä on niin paljon vaikutusta hormonitoimintaan.

 

Ja rahankäyttöäkin täytyy vähän tarkkailla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-vitamiinia käytän aina ympäri vuoden ja foolihappoakin olen popsinut useamman kuukauden siinä vaiheessa kun yrittäminen tulee ajankohtaiseksi. Alkon käyttöä aion vähentää/lopettaa kokonaan viimeistään yrityksen alkaessa. Kalansyöntiä pitäis myös reippaasti lisätä tai sitten ottaa päivittäin kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä (mainio kasviperäinen omega-3 lähde!). Raha-asioita pitää miettiä tarkemmin, ja lueskelen tietysti tätä foorumia yms. vauvajuttuja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidän huolta että syön terveellisesti ja monipuolisesti. Liikuntaa (kuntosali+lenkkeily) jatkan samalla tavalla, sillä se auttaa stressin hallinnassa...Viikonloppusiiderit jätän pois nekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now