Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Ostin foolihappovalmistetta, d-vitamiinia syön muutenkin. Omega-kapseleita pitää syödä säännöllisemmin, käytössä mustaherukan siemenien öljy (auttaa myös atooppisen ihon kuntoa + vähentää sitten myös vauvan riskiä saada atooppista ihottumaa).

 

Ruokavalio on valmiiksi jo aika monipuolinen ja terveellinen, mutta kiinnitän nyt huomiota entistä enemmän elintarvikkeiden puhtauteen. Suolan määrää vähennän entisestään.

 

Liikuntaa pitäisi saada lisättyä, talvi on ollut turhan rauhallinen sen suhteen. Ostan kausikortin johonkin jumppaan tai kuntosalille ja kelien lämmetessä (edes vähän!) yritän muistaa käydä kävelemässä ahkerasti.

 

Painoa yritän saada maltillisella tahdilla laskemaan muutamia kiloja. Yrittäisin ilman (pian alkavaa) yritystäkin.

 

Hammaslääkärin jonoon pitäisi ilmoittautua molempien. Ja gynen tarkastuksessa pitäisi varmaan käydä.

 

Lisäksi sitten luen paljon aiheeseen liittyvää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjallisuutta on tullut täälläkin luettua ja kiinnitetty huomiota terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon.

 

Tuli mieleen, että kuinka moni käy gynekologin tarkistuksessa ennen varsinaisen yrityksen aloittamista? Olisiko se jopa suotavaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse haluan käydä tarkistuttamassa, että kaikki on hyvin. Jos vaikka jotain ongelmia olisikin (muutoksia papa-kokeessa tms.), niin mukavampi hoidella kuntoon ilman raskautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lisännyt liikuntaa ja ottanut säännöllisesti foolihappoa parin kuukauden ajan. Pyrin syömään enemmän kasviksia ja samalla karsimaan makeita herkkuja.. ;) Painoa vois myös pudotella muutaman kilon verran..

Lisäksi kävin tarkistuttamassa hampaat keväällä (tämän tosin olisin tehnyt varmaan muutenkin..:))

Edited by manda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausvitamiinit, koitan syödä terveellisemmin, kuntoilla.

Ei muuta, rento asenne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön terveellisemmin viellä kuin yleensä, eli lisään kasviksia, vaikka nyt jo syödään päivittäin kyllä. Jätän alkoholin pois, paitsi iltaisin nautin puoli lasillista punaviiniä, kohtua vahvistaakseni :girl_haha: Syön Ladyvita Mamaa, juon aamulla tuoremehun sijasta lasin greippimehua, yritän alkaa taas liikkua enemmän (ollut vuoden tauko opintojen/työn takia, normisti olen himourheilija) ja pitää kai kokeilla sitä vehnänalkioöljyäkin.... Nyt tosin hieman mieli maassa kun eilen tuli varhainen keskenmeno ja hanat on auki, ehdin jo reilun viikon iloita plussasta :girl_sad: Mutta eteepäinhän tästä on vain mentävä ja jospa se viides villis sieltä ilmoittaisi tulostaa pian...konstit on ainakin monet! :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin arviolta vuosi ennen yrittämisen aloittamista on itselläni selkeä suunnitelma: painoa alas vähintään 10 kiloa, mielellään vaikka 20. Olen siis reippaasti ylipainoinen ja suvustani löytyy diapetestä enkä halua omalle kohdalleni sitä raskausajan diapeettesta. Lisäksi olisi varmaan hyvä opetella samalla juomaan (vettä tai mitä tahansa nestettä), sillä kärsin vakituisesta nestevajauksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei painon pudotustarvetta ole, mutta haluaisin nostaa yleiskuntoa ja löytää kropastani muutaman lihaksen (varsinkin niitä keskivartalon lihaksia) ennen vauvan yrittämistä. No, saisi tuo 2-4kg lähtäkin jos on lähtäkseen ;) "Onneksi" tässä on aikaa vaikka kuinka.

 

Haluaisin myös saada liikunnan elämäntavaksi itselleni, tällä hetkellä liikkumiseni on vain pyörällä kulkemista.

 

Annivaara, kuinka tuo vakituinen nestevajaus ilmenee? Minulla on varmaan sellainen, kun en oikein muista koskaan juoda vettä. Juon nesteitä ihan hävettävän vähän, tuo onkin muuten asia johon voisin alkaa kiinnittää huomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annivaara, kuinka tuo vakituinen nestevajaus ilmenee? Minulla on varmaan sellainen, kun en oikein muista koskaan juoda vettä. Juon nesteitä ihan hävettävän vähän, tuo onkin muuten asia johon voisin alkaa kiinnittää huomiota.

 

(Annivaara, näyttönimenmuutoksen jälkeen :) )

 

Mulla siis näkee ihan siitä, että mulla tuntuu olevan jatkuvasti nälkä. Tai ei välttämättä siis täysin jatkuvasti, mutta vähän väliä tuntuu olevan tarvetta katsoa, mitä välipalaa löytyisi, vaikka siis ei kunnolla nälkä olekaan. Tämä yhteys siis selvisi, kun kävin joskus aikoja sitten terveydenhoitajan kanssa puhumassa painonpudotuksesta ja muusta. Hän sanoi, että mikäli en ole oppinut tunnistamaan janoa, saattaa jatkuva näläntunne olla oikeasti jano, ei nälkä.

 

Huomaan myös ruokaillessani vetävän ruokajuomaa (usein rasvatonta maitoa) lasitolkulla, joten kyllä kroppa sitä kaipaa. Plus herkemmät lihaskrampit liikunnan jälkeen, päänsärky, ihon ja muun kropan kuivuminen (myös se ikävämpi kuivuminen) sekä uskon osan selkäkivuistani johtuvan nesteenpuutteesta (tästä ei mitään lääketieteellistä perustetta ole, olen vaan muilta kuullut).

 

Ja lisäksi ihan vaan järjenkäytöllä, jos ihmisen pitäisi juoda se jokin kolme litraa päivässä ja itse juon varmaan litran, parhaimmillaan puolitoista, niin ei voi olla tarpeeksi.

 

 

Tiivistettynä: tajuan juovani älyttömästi, jos satun eksymään juotavan ääreen (vaikkei siis jano olekaan), lihaskrampit, päänsärky ja "näläntunne".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tärkeimpänä lopetin tupakanpolton. En halua lisätä sikiön riskejä edes alkuraskaudessa. Vitamiinien käyttöä jatkan kuten aikaisemminkin; otan päivittäin Multivitan, 10 µg D-vitamiinia siihen päälle ja kalaöljyä. Yritän syödä monipuolisesti ja välttää esimerkiksi keinomakeutusaineita. Alkoholia voin käyttää, mutta vähennän määrää ja lopetan plussaan. Liikuntaa jatkan kuten ennenkin. Tarkkailen myös miehen lisäravinteiden käyttöä, koska hänellä on tapana ylittää suositukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuntuu, että mä olen ihan ummikko valmistautumisessa, kun muiden juttuja lueskelee..

 

Me ollaan säästetty rahaa nyt vuoden verran sitä varten, että mahdollisen lapsen syntymän jälkeen voin jäädä äityslomalta vielä hoitovapaalle ilman, että raha on ongelmana.

Foolihappoakin aloin syömään ensimmäisestä hormoonittomasta kierrosta, mutta sekin on näköjään liian myöhäistä, oisi pitänyt aloittaa jo kuukausia sitten :)

Terveelliset elämäntavat on jo muutenkin ja urheilua harrastan. Valmistaudun mä sen verran, että puran energiaa vauvan torkkupeiton tekemiseen, kai sekin jotain on..

 

Alkoholia käytän muutenkin harvoin ja satunnaisesti, mutta senkin käytön lopetan vasta plussaan. Hiuksia värjään ja meikkiä käytän. Enkä edes raskautuessa niiden käyttöä ajatellut lopettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tärkeimpänä se, että saadaan talo valmiiksi ennen raskautta/alkuraskauden aikana. Näillä näkymin tupareita voisi suunnitella lokakuulle, joten asia on kunnossa mikäli kaikki menee edes suunnilleen niinku ollaan suunniteltu (siis rempan aikataulut). Vähän olis ehkä kiva saada myös kroppaa nätimmäksi, mutta ei mulla taida riittää itsekuri. Ylipainoa ei siis ole, mutta muutaman kilon voisi kiinteytyä. Vaan taitaa haaveeksi jäädä, oli sitten raskautta tulossa tai ei, nimim. ruokafriikki :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ollut ajatellut valmistautua mitenkään, mutta ainakin, tämän ketjun perusteella, foolihappoa pitäisi alkaa käyttää :girl_sigh: Muuten aion jatkaa rennolla otteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MÄ ajattelin kanssa tota foolihappoa hankkia, tämän ketjun aktivoimana.

Muuten yritän elää terveellisesti, niinkuin aina ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No enpä juuri mitenkään erityisesti. Raskausvitskuja olen syönyt ja tähän ekaan kiertoon hommasin emättimen maitohappobakteerit :girl_smile:

 

Liikunta, karppaus, painonpudotus ym ovat ihan ilman raskaustoiveitakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen aloittanut vehnäalkioöljyn ja foolihapon syömisen. Lisäksi olen lisännyt liikunnan määrää. Hammaslääkärissä olisi tarkoitus myös käydä, mutta sinne olisin muutenkin menossa, vaikka raskautta emme suunnittelisikaan. Siinäpä ne. Niin ja tietysti Vaukkarointi on yksi tärkeä valmistautumismuoto. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveissa ois saada eka muksu ensi vuonna, mieluusti kesällä. Sen vuoksi asialle pitäis alkaa tosissaan tehdä jotain nyt syksyllä, jännittäviä aikoja tässä siis miehen kanssa eletään. Etenkin se hetki kun ne kumit oikeesti heitetään pois.

 

Tähän mennessä olen raskauspyrkimyksiin parantamalla lihaskuntoa, ruokavaliota vähähiilarisempaan suuntaan, syönyt mustikoita (!) ja e-pillerit jätin pois jo huhtikuussa. Lisäksi olen vähentänyt asioista stressaamista, onnistuu helposti kun on opiskelija. Gradu tosin on työn alla, mut siitä ei pidä liikoja stressata grin.gif

 

Periaatteessa olen sitä mieltä että luonto nää hommat hoitaa, jos on hoitaakseen mut kuvittelen että itsekin voin jotenkin edesauttaa asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa aloin syömään hiljattain. Jonkin verran olen lueskellut vauvalehtiä ja lapsenhoitokirjoja. Ruokavalio ja liikuntatottumukset ovat muutenkin aika hyvällä tolalla, mutta sitten toivottavasti raskauduttuani koitan jättää herkkuja vähän vähemmälle. Alkoholinkäyttöä en meinaa jättää ennen plussaa, mutta vältän runsaampaa juomista, jota tosin muutenkin olen harrastanut aika harvoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raha-asioita olen alkanut laittaa järjestykseen nyt häiden ja häämatkan jälkeen. Olisi tarkoitus säästää, koska tarvitaan kyllä isompi asunto jos plussa tulee. Kauhea tarve on kanssa päästä ylimääräisestä roinasta eroon ja aloittaa vähän niin kuin puhtaalta pöydältä. Eli siis pitkän tähtäimen suunnitelmia... ja nyt taidan hankkia niitä foolihappopillereitä vihdoin tämän ketjun muistuttamana. Ai niin, yleensä olen lahjoittanut kaikki neulomani vauvanvaatteet kummilapsille ja muille lähipiirissä oleville pikkuisille, mutta nyt niitä onkin alkanut jäädä omiin kaappeihin kuin vahingossa odottelemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pakko mainita noista foolihapoista, että kävin minäkin ostamassa tänään sellaisia, niitä Möllerin Sydämelle vai mitä ne ny oli. Foolihapot taitaa olla semmone ravintolisä, jota kannattaa hankkia, vaikkei mitään muita ravintolisiä ikinä söisikään tai vaikka vihaisia ravintolisiä yli kaiken. Onneksi Mölleri oli tuttu merkki jo entuudestaan, ettei oo niin kauhea kynnys aloittaa napsimaan niitä, namnam grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri tänään 38+0 mietin, että miten olisi kannattanut valmistautua raskauteen, ja ajattelin tulla tuomaan terveiset tänne:

 

Kannattaa ennen raskautta ja alkuraskaudessa treenata vatsa-, selkä-, ja jalkalihaksia. Ne joutuu mun mielestä kovimmalle koetukselle tässä, mutta hyvä lihaskunto näillä alueilla auttaa tosi tehokkaasti mm. niin, ettei tuu pahoja selkäkipuja kun maha alkaa painaa. Omaa kehon linjausta kannattaa myös tsekkailla peilin kanssa läpi raskauden, ettei selkään pääse tulemaan pahaa notkoa. Ja lantiopohjan lihaksia kannattaa treenata myös jo ennen raskautta, mitä isommaksi maha kasvaa, sitä vaikeampi niitä on tunnistaa.

 

Plussaonnea kaikille kuumeilijoille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En valmistautunut mitenkään muuten kuin aloittamalla Multivitan raskausvitamiinien syömisen. Söin anyways terveellisesti ja painoindeksi oli hyvä, joten tarvetta suuremmin muuttaa tottumuksia ei sillä saralla ollut.

 

Pitääkin Sueen vinkin mukaisesti aloittaa lihastreenit :)

Edited by Mumpsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa aion ruveta syömään (nytkin saan sitä jo jonkin verran B-vitamiinitableteista ja MoniTabseista), MoniTabsit ehkä vaihdan raskausmonivitamiineihin. Kuntoa pitäisi kohottaa (etenkin vatsalihaksia). Niin, ja rahaa aion säästää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin tupakoinnin ja aloin syömään Multivitan raskausvitamiineja heti, kun lapsen tulolle oli näytetty vihreää valoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön Raskaus-Multivitaa sen foolihapon takio ja otan teelusikallisen vehnänalkioöljyä lisäksi, mutta muuten en aio valmistautua mitenkään ennen plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now