Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Foolihappoa olen päivittäin syönyt. Kovasti yrittää, että syö terveellisemmin ja säännöllisemmin... Aina ei vaan onnistu :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä myöskin tuo laihis on päällänsä. 20kg saisi kyllä keveästi pudota. Sairastan PCO:ta niin karppauksella mennään, josko se suurentaisi mahdollisuuksia vaikka yk1 vasta menossa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etsimällä kuumeisesti isompaa taloa. Tämä eläinmäärä + vauva tietää ahdistavan ahdasta elämistä tässä kaksiossa, kun tuntuu nyt jo, ettei säilytystila riitä. Haluammaltamme alueelta on vain todella vähän taloja tarjolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön jatkuvasti b-vitamiineja, sinkkiä, kalaöljyä, d-vitamiinia, maitohappobakteereja ja ajoittain muutakin. Sinänsä raskautumista varten en ole hankkinut erityispillereitä. Tarkoitus olisi saada muutama kilo lisää, vaikka en alipainoinen olekaan. Mutta jotenkin ei vissiin hormonitoiminta pelaa, ja rasva voisi tehdä estrogeenituotannolle hyvää.

 

Elämäntapani on aika bueno jo valmiiksi: syön terveellisesti, harrastan liikuntaa, en polta, alkoholia käytän hyvin vähän, hoidan parisuhdetta... Ainoa paha kompastuskivi on stressi, sillä siinä olen järkyttävän hyvä. Täytyy vissiin yrittää meditoida tai jotain :D Kun nimittäin juuri aloitin uudessa työssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taidan kans alkaa valmistautua vitamiinilisällä. Hirvittää jo valmiiks, ku aiemmissa raskauksissa mulla lasi hb ihan valtavan alas ja millään sitä ei saatu nostettua ylöspäin. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa olen syönyt kuukauden. Vitamiineista syön C, D, omega, sinkki ja magnesium. Kai B:tä pitäis vielä hankkia... Samoin laihdutan. Henkisesti olen valmistautunut jo vuosia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitamiineja tullut popsittua tämän yk 1 aikaan, nyt meinasin seuraavassa kierrossa aloittaa greippimehu kuurin :D Sit jos tekisi asialle jotain, ja pudottais edes 6kg pois..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin Ladyvita Mama -valmisteen (otan vaan 2 tablettia ohjeesta poiketen, kun mun veriarvot on muista syistä tarkassa seurannassa ja kaikki ravinto, lääkitys ja ravintolisät myös vaikuttaa niihin ja kaikki muutokset pitää tehdä varovasti) ja foolihapon.

 

Lisäksi tein yhden isomman päätöksen; lopetin kolmivuorotyön ja jäin ainakin muutamaksi kuukaudeksi kotiin lepäämään. Oon siis sairastanut vakavasti vuodenvaihteessa, keuhkoveritulpan, ja haluan itseni nyt varmasti terveeksi vauvahaaveitakin ajatellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskautta yritetty, silti plussa yllätti!

Kaappiin jemmasin jo useampi kuukausi sitten Pirkan Omega-3 + kalaöljy + foolihappo + bde-vitamiini -kapselit sekä ACOn Raskaus-monivitamiinitabletit.

Mulla valmistautuminen alkaa vasta nyt kun raskaus on selvillä. Isoimmat muutokset tulee olemaan ruokavalion kanssa sekä tupakoinnille äkkistoppi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta-alkaja kysyy: Pitääkö Leidivita Maman lisäksi syödä erikseen foolihappoa? Suositteletteko jotakin tiettyä foolihappoa?

 

Kiitos! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hortensia, syötkö sitä sen 3tabl päivässä? Päiväannoksessa on foolihappoa näemmä 500 µg, eli kyllä sen pitäisi riittää. 400 mikrogrammaa on se normimäärä. Jotkut syö toki enemmänkin, jos on esim. diabetes tms. Täällä HUSin sivuilla lisää aiheesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jo pari kk ennen yritystä syönyt raskausajan vitamiineja ja siihen vielä päälle monia muita vitamiineja (jotka täytynee jättää pois jos tärppää?). Lisäksi kalaöljy ja vehnänalkioöljy, ei ainakaan haittaa nekään kun yleensä on puutetta rasvoista.

 

Tarkoitus oli pitää kuntokuuri keväällä mutta se jäi ja paino itseasiassa nousi osti kg :( Siitä morkkis, mutta jospa tässä kesällä saisi tasoittumaan.

 

Muuten sitten olen valmistautunut lukemalla, ompelemalla kokeeksi pari vaippaa ja lähinnä panikoimalla ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä oikeastaan muulla tavalla ole tulevaan raskauteen valmistunut kuin syömällä jo nyt äitiys/imetysvitamiineja foolihaponsaannin yms. turvaamiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo aatellu mitenkään valmistautua. Ehkä vois vitamiinipurkin käydä apteekista hakemassa. Eihän siitä haittaakaan oo..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön erityisen paljon kaikkea tuoretta vihannesta ja hedelmää. B-vitamiinit ja kalaöljy on käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ehdottomasti terveellistämällä elämäntavat. En polta enkä koe mitään tarvetta alkoholin juomiseen, mutta ruokailu on hyvin epäsäännöllistä ja usein epäterveellistäkin. Vitamiinien puutteen näkee hyvin esim. huonoista kynsistä. Sen kaiken aion korjata, ennen kuin aletaan edes yrittämään vauvaa. 

 

Sen lisäksi haluaisin pudottaa n. 10 kiloa painoa. Olen vain noin puolet siitä ylipainon puolella, mutta haluan takaisin painoon, jossa tunsin olevani parhaimmillani. Sitähän vain edesauttaa ruokailutapojen muuttaminen ja lenkkeilyn säännöllistäminen. Minulla on muutamasta ylimääräisestä kilosta huolimatta aika hyvä kunto, urheilullisen taustan johdosta, joten useammin lenkkeily ei onneksi kuulosta kovin kamalalta ajatukselta.  :)

 

Eli pähkinänkuoressa, haluan muuttaa elämäntavat terveellisempään suuntaan. Erityisesti hiilihappojuomien juominen saisi luvan loppua, tai ainakin rutkasti vähentyä. En ole vielä ottanut kovin paljoa selvää raskauden aikana tarvittavista vitamiineista ja muista, mutta mitä nyt muiden viestejä olen lukenut niin varmasti alan syömään foolihappoa ainakin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Mesi vastauksesta! :) Olen toistaiseksi syönyt ihan vain tavallisia Multivita Plus-tabletteja. Nyt kun opiskelin asiaa vähän lisää, jätän ne oitis pois ja käyn heti huomenna ostamassa Multivitan raskaus-imetys-vitamiineja. En ole siis raskaana, vaan olemme vasta käynnistelemässä tätä projektia. Näitä juttuja ja vinkkejä kun lueskelee, tuntuu, että purkkeja saisi olla lukuisia. Noh, itse ajattelin alussa tyytyä em. Multivitaan. Katsotaan sitten, mitä myöhemmin mahdollisesti tarvitaan. Ja niin, tein päätöksen alkaa juoda enemmän maitoa. Tai näin kesällä vaikka jätski päivässä. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään muuten ravitsemusterapeuttikin sanoi käynnillä, että - ylläri - foolihappoa on fiksua syödä raskautta suunnitellessa ja odottaessa, mutta että myös mun annos (1500 mikrogrammaa eli 1,5 milligrammaa) on maltillinen. Muistaakseni purkista yhden tabletin vahvuus oli 500/0,5 ja se on kolmasosa siitä, mitä itse käytän (saan osan toisesta monivitamiinista ja osan tuosta varsinaisesta foolihappovalmisteesta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun yrityksen aloittamiseen on vielä muutama kuukausi yritän pikkuhiljaa muutta ruokavaliota parempaan suuntaan ja lisätä urheilua. Syön muuten ihan hyvin, mutta herkkuja syön liikaa ja maitotuotteita liian vähän. Paino on normaalipainon alarajoilla, mutta kuntoa olisi hyvä kohottaa reippaastikin, että kroppa kestää raskauden ja synnytyksen aiheuttamat rasitukset. Monivitamiinitabletteja, jotka sisältävät mm. foolihappoa, olen jo alkanut syödä.

Muut muutokset tulevat sitten aikanaan jos tulen raskaaksi. Silloin lopetan tietysti alkoholin käytön kokonaan (nyt juon toisinaan viiniä ruoan kanssa ja illanistujaisissa). Vitamiini- ja ravintolisiä katson myös sitten tarkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt sain itseäni niskasta kiinni ja lopetan tupakin polton! Muutenki olen alkanut syömään terveellisemmin ja monipuolisemmin. Myöskin ruoan tekoa olen alkanut opettelemaan. Mies tekee meillä kaikki ruoat, joten päässy hieman unohtumaan miten mausteita kannattaa käyttää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa olen syönyt yrityksen alkamisesta asti. Greippimehuakin ostin jossain vaiheessa pari purkillista mutta se kokeilu jäi lyhyeen kuten monet muutkin "projektini" :D Mitään tämän kummempia "vippaskonsteja" en ole edes harkinnut kokeilevani. Painoa toki tarkkailen sivussa mutta sitä tekisin muutoinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now