Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Syömällä foolihappoa ja olen myös miettinyt ladyvitan mama -vitamiinien aloitusta. Säännöllisestä liikunnasta yritän myös pitää kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lueskellut tätä ketjua jo jonkin aikaa, nyt uskallan itsekin kommentoida. Meillä ei siis ihan vielä ole yritys alkanut, mutta uskomattoman paljon sitä voi jo varustautua raskauteen ;) Minulla tämä on kyllä lähtenyt vähän erilaisista jutuista kuin greippimehusta tms. liikkeelle, mutta ehkä nekin jossain vaiheessa tulevat kuvioihin.

 

Tällä hetkellä huomaan aina välillä, että pohdiskelen, mihin koloon meillä sopisi kehto, tai mitkä huonekalut pitäisi turvallisuussyistä vaihtaa toisiin vauvan tuloa ajatellen. Pesänrakennus siis käynnissä, ja pahenee vaan. Raskausaikana menee tätä vauhtia varmaan koko sisustus uusiksi.

Lisäksi olen alkanut kierrellä kaupoissa ja netissä äitiysvaateosastoilla. Niin, ja näillä foorumeilla :D Luen myös paljon raskauteen, synnytykseen ja vauvoihin liittyviä tekstejä. Tietysti yritän tehdä kaiken vähän salaa, ettei koko lähipiiri huomaa :ph34r: Mies tietää kyllä jo, joten kotona ei tarvitse sentään jännittää näitä juttuja.

 

Kun yritys (pian!) alkaa, teen vielä seuraavat elämänmuutokset:

- Alan tarkkailla kiertoa (en ole tehnyt tätä aiemmin, koska 15 vuotta pillereillä... ja nyt täytyy, koska monirakkulaiset munasarjat)

- Vähennän rajusti herkkuja, erityisesti irtokarkkeja (joita menee nyt ihan oikeasti liikaa!) ja lisään tilalle entistä enemmän hedelmiä

- Jätän alkoholin lähes kokonaan (ei nytkään kulu kuin pari annosta kuussa, joten tämä ei ole ongelma)

- Jätän kahvin (jota en nytkään juo kuin kupillisen viikossa) ja

- Sanon "EI" joillekin hienoille projekteille, joita joka tapauksessa aukeaa eteeni, ja jotka joka tapauksessa stressaisivat minua. Toki jotain hauskaa pitää aina olla meneillään, mutta rajansa kaikella...

 

Muuten elämäntavat ovat jo niin hyvällä mallilla, ja kuntokin ihan ok, etten lähde turhia riuhtomaan :D

 

Muoks. Ai niin! Nyt jo on käynnissä raskauteen valmistautuminen myös siten, että me puhumme miehen kanssa tosi paljon siitä, miten haluaisimme viettää raskaus- ja vanhempainloma-aikaa, ja siitä, miten haluaisimme kasvattaa lapsemme. Kyllä tämä mielestäni on aivan oleellinen osa omaa valmistautumistani, en vaan irtokarkkihuumassa muistanut :D

Edited by Phalene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tuo foolihappo, onko siitä siis hyötyä jo raskautumista ajatellen vai onko välttämätön vasta raskauden aikana? Mahtaako multitabs olla riittävä sen suhteen kun näyttää sisältävän foolihappoa? Mitä tuo greippimehu tekee, siihen törmää monilla foorumeilla?

Oon ollut aina tosi huono syömään vitamiineja, kun en sitten pidä millään pillereiden nielemisestä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa pitäisi käyttää jo 3kk ennen raskautta jotta varastot on täynnä raskaaksi tullessa. Ja sitten ekan kolmanneksen ajan eli sen minkä sikiön tärkeimmät elimet kehittyvät.

Ei edesauta raskaaksi tulemista, mutta riittävän hyvä foolihappitaso ehkäisee mm joitain sikiön kehityshöiriöitä (kuten keskushermostoputken sulkeutumishäiriötä)

Edited by Mekku

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaikki täällä syö foolihappoa, apteekissa en nähnyt sitä missään sellaisenaan vaan monivitamiinitableteissa mukana. Niitäkö syötte? Mulla on sellaisia joissa on 100% päivän foolihappo, mutta pitäisikö syödä enemmän? En ihan joka päivä muista syödä niitä :/

 

Aloitin tätä syömään reilu 3kk sitten kun oli päätetty että vuodenvaihteessa e-pillerit jää pois. Ja joka aamu otan yhden, pidän purkin yöpöydällä joten muistaa aamulla sen ottaa :)

 

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/FOLIREN-FOOLIHAPPO-400-MIKROG-100-TABL

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 21.1.2016 at 4:23 PM, nasunen said:

 

On 21.1.2016 at 3:03 PM, Hymyhylly said:

-

Edited by Snapper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön Folirenia, siinä 400 mikrog. Raskaana ollessa ja imettäessä pitäisi (Finelin suositusten mukaisesti) saada 500 mikrog. Itse ainakin luotan, että tuon tabletista uupumaan jäävän 100 mikrog saan ruoasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä syön "vain" oriolan monivitamiinia raskaus ja imetys :)

 

Näissä foolihappoa 500mikrog

Edited by tinka28

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudotin painoani lievästä ylipainosta normaalipainoindeksiin. Vieläkin saisi viitisen kiloa lähteä, mutta se on sitten vain kosmeettista. Syön tyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, ja olen nyt käynyt labrassa useammin, jotta arvot pysyvät varmasti hyvinä. Foolihappoa itselle ja sinkkiä miehelle pitäisi käydä apteekistä vielä hakemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaan aikaan kun jätin ehkäisyrenkaan pois niin aloin syömään foolihappoa (Foliren). Vitamiinilisiä en ole koskaan aiemmin syönyt, mutta nyt kyllä mietin jos jonkun monivitamiinipurkin kävis ostamassa.. ei kai niistä haittaakaan ole :)

 

Ruokavalioa ehkä pikkasen koittanut säätää terveellisempään suuntaan ja vähentänyt valmisruokien syöntiä. Muuutta ei ny mitään radikaalia muutosta entiseen missään suhteessa muuten. Liikkua tietenkin pitäisi enemmän kun peruskunto on aika kehno.. ehkä se tästä kun alkaa kevättämään niin liikunta puolikin petraantuu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin jo pari kuukautta ennen edellistä, keskenmennyttä raskautta syömään raskausvitamiineja, kalaöljytabletteja, d-vitamiini-+kalsiumlisää ja maitohappobakteereja. Lisäksi kovasti keskityin monipuoliseen ruokavalioon mutta ilman suurempaa stressiä kumminkin :)

Tuota samaa pilleriannosta oon edelleen siis jatkanut keskenmenonkin jälkeen, ja syöttänyt samat tabletit myös miehelle. Terveellinen ruokavalio ja liikunta on nyt ollut vähän vähemmällä mutta josko se motivaatio tästä pian paranisi kun uusi yritys alkaa toivottavasti ensi viikolla! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin valmistautumisen jo vuosi sitten kun jätin hormonaalisen ehkäisyn, tarkoituksena kierron tasaaminen. Syön terveellisesti (ja yritän syödä riittävästi), liikun, otan foolihappoa + muita vitamiineja, syön greippiä... Luen vauvatietoa netistä, oon ostanut muutaman raskaustestin, yritän painaa duunia ennen vauvan tuloa, että saisin paremmat äippärahat.

 

Mies valmistautuu mun raskautumiseen syömällä foolihappoa (kun patistan!) ja selvittelemällä noita talousasioita kuntoon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vitamiinit käytössä ja ylimääräisenä foolihappo. Yritän myös liikkua enemmän ja kiinnitän huomiota etenkin lihaskuntoon. Viime raskaudessa selkäongelmat olivat sen verran pahat, että yritän varautua jo ennalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan jo muutenkin olen kääntänyt elämäni hieman kohti terveellisempää. Viime kesästä on pelastusrengas kasvanut vyötärölle joten se olisi tarkoitus saada pois terveellisemmillä elämän tavoilla. Ja ei se varmaan pahaa tekis napata joku vitamiini purkki mukaan ens kerralla kun apteekissa vierailee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahvin voisin jättää vähemmälle. Liikun ja syön ihan terveellisesti muutenkin. Pitäisi selvitellä, miten liikunta muuttuu raskauden myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa yritys vuoden sisään, joten hissukseen yritän valmistautua raskauteen:

 

- nostan painoa 3-4kg (nyt BMI on 19 eli hieman alhainen)

- lisään ruokavalioon tummanvihreitä vihanneksia, greippiä ja venhänalkioöljyä

- vältän prosessoitua ruokaa, gluteiinia ja valkoista sokeria

- en juo alkoholia

- parannan fyysistä kuntoa, salitreeniä ja liikkuvuusharjoitteita etenkin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin syömään foolihappoa kun ehkäisy jätettiin pois. Henkistä valmistautumista toiseen lapseen on tehty jo jonkun aikaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritys alkaa parin kk sisään, ja aloitettuna on Multivita raskaus ja imetys sekä omegat. Lisäksi, vaikka terveellisesti syönkin, on tarkoitus vielä parantaa ruokailutottumuksia ja pudottaa vähän painoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen ensimmäistä raskautta ei mitään, kkm ahdistuksessa aloin urheilla ja paino putosi n 10-15kg. Tällä hetkellä syönyt vitamiineja, multivitamiinia, e-vitamiinia, arginiiniä, ja rasvahappolisää. Muuten ei muutoksia. Sellaisia syön jotka tukevat limakalvoa ja mitat ovatkin parantuneet. Aiemmin luomuna mitattiin 7mm ovikseen jälkeen, nyt parhaimmillaan jo 9mm kp7ssä. Kp 10-12 mitat vaihdelleet 8-10mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitan korjata elämäntapoja pysyvästi (pudottaa painoa, syödä terveellisemmin & säännöllisesti, liikkua enemmän), syön vitamiineja ja yritän vaan olla ajattelematta asiaa, eli turha stressi pois (mission impossible).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrityksen alkuun on vajaat 10 kuukautta ja tarkoitus olisi:

 

- Pudottaa painoa lievästä ylipainosta selvästi normaalipainon puolelle (noin 5 kiloa olisi ainakin hyvä pudottaa)

- Opetella muutenkin syömään terveellisemmin

- Vähentää alkoholinkäyttöä

- Parantaa kestävyyskuntoa, lihaskunto onkin jo hyvällä mallilla

 

Ensi keväänä jätän minipillerit pois ja noin 3 kuukautta ennen yrityksen aloitusta alan syödä foolihappoa.

 

Itseni tuntien pitäisi myös jo etukäteen löytää hyviä rentoutumis- ja stressinhallintakeinoja.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now