Aurora

Miten aiot valmistautua raskauteen?

926 posts in this topic

Minulla valmistautumiseen kuuluu terveellisempi ruokavalio ja liikunnan lisääminen. Greippimehua pitää myös ostaa kaupasta mukaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tää valmistautuminen yritykseen on sitä, että syön nautinnolla mozarella-juustoa ja kraavikalaa :P ei sitten tuu raskaana ollessa paha mieli kun ei saa syödä. Ja näitä siis kuluu ihan kiitettävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutustun mitä tulee olla syömättä raskaana ollessa. Nyt jo oon mm. pyrkinyt vähentämään kolan juontia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä nyt eivät liity vain raskauteen valmistautumiseen, mutta ylipäätään oman terveyden takaamisen vuoksi yritän pitää huolta siitä, että syön monipuolisesti ja liikun riittävästi. Koira kyllä melkeinpä jo takaa sen, että liikuttua tulee päivittäin ja toistaiseksi työmatkat hoituvat pyöräillen. Lisäksi olen kunnostautunut kalsiumlisän syömisessä. Aiemmin olen ottanut kalsiumtabletteja vain muistaessani, mutta viimeisen parin kuukauden aikana olen yrittänyt kehittää siitä tavan. Minulla on laktoosi-intoleranssi, enkä ehkä muutoin saisi tarpeeksi kalkkia.

 

Jos valmistautumiseen voi laskea raskautuneiden ja jo lapsen saaneiden ystävien ja sukulaisten kanssa juttelu aiheesta, niin sitä tulee harjoitettua aina tilanteen salliessa. Lisäksi lehdistä ja netistä tulee luettua raskauteen ja lapsiin liittyviä juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittelin tänään tonne teratologiseen palveluun ja kyselin mun lääkkeistä. Siellä se nainen sitten kertoili muutakin huomioitavaa (kuten perusasiat eli tupakoinnista ja alkoholista) sekä korosti tota foolihapon tärkeyttä ja sanoi, että suosittelevat sitä jo yritysvaiheessa. Kävin sitten tänään ostaan Multivita-tabseja. Foolihappoa pitäisi saada 400mg päivässä ja noissa on 300mg. Ajattelin, että loput saan sitten ruokavaliosta kun mulla kuitenkin ihan kohtuu terveellinen ruokavalio on (ainahan sitä tosin voisi syödä lisää tuoreita kasviksia ja hedelmiä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lueskellut miten muut valmistautuu, ja ajattelin, että kun (mini)pillerit jätän pois niin käyn ostamassa Multi-tabsei. Lauantaina söin viimeisen pillerin, ja tänään piti käydä ostamassa multi-tabsei, mutta unohtui.

Eli siis multi-tabsei ajattelin ruveta syömään. Ja kuntoo täytyis kohottaa, mutta aina se on vaan huomenna :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolihappoa syön ja elän niin terveellisesti kuin pystyn. Muutaman kilon painonpudotus ei olisi pahitteeksi, mutta en ole ottanut siitä stressiä. Ruokailutottumuksia olen yrittänyt muuttaa terveellisempään suuntaan ja lisännyt liikuntaa, eiköhän nuo muutamat kilot sillä lähde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nukkumalla, urheilemalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Taidan myös  aloittaa multitabsit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varmaan mitenkään erikoisesti. Tai no on kai tämäkin näillä vauva foorumeille pyöriminen josnkun laista henkistä valmistautumista mahdollisesti tulevaan raskauteen ja vauva elämään. Toki olen kyllä joskus nuita vitamiinejakin miettinyt. Pääasiassa kyllä syön melko terveellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis ehdottomasti myös ruokailutottumusten parantaminen! Etenkin pitäis totutella syömään aamupala! Ei tulis elosta varmaan mitään sitten raskaus aikana kun ei söis säännällisesti tai jos ei söis aamupalaa :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan mitenkään.

Lääkärissä kävin astmalääkitystä tarkistuttamassa, mutta turha keikka oli. Itse tiesin paremmin lääkeaineet, joita lääkitykseni sisälsi :unsure: Astmalääkitys nyt siis tauolla, mutta jos raskaaksi tulen ja oireilen, aion kysyä lääkityksestä vielä uudemman kerran joltain pätevältä tohtorilta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun aloitettiin yritys, aloin käydä uimassa pari kertaa viikossa kilometrin verran, tarkistin jonkin verran syömisiäni (lähinnä vähensin herkkuja ja lisäsin kasviksia+hedelmiä) ja vähensin myös alkoholinkäyttöä (en lopettanut kokonaan). Muistaakseni aloitin myös kalkkitablettien ja jonkin vitamiinivalmisteen syönnin, mutta nämä taisin jättää sikseen jossain välissä, kun yritys venyi yli vuoteen. Myös alkoholinkäyttö palasi entiselle kohtuutasolle, kun en enää jaksanut stressata vielä siitäkin lapsettomuuspelon lisäksi. Vielä pari päivää ennen plussaa join hyvän illallisen kanssa sekä punaviinit että vähän viskiäkin, mutta plussaa seuranneessa onnessa ja hämmennyksessä en osannut sitä surra, vaikka vähän hilkuille menikin istukan kehityksen ajankohdan kanssa.

 

Ylipäänsä olin mielestäni ehkä vähän niponuuka yritysvaiheen alussa, mutta tietyn pisteen jälkeen totesin, etten voi panna elämääni hyllylle kunnes raskaudun, jos siihen meneekin vielä kauan. Tosin elämäntapani olivat kai kohtuullisen järkevät jo valmiiksikin, vaikkeivät mitenkään ensiluokkaisen hyvät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika paljon olen pyrkinyt valmistautumaan. Painoa olen tiputtanut, foolihappoa olen syönyt jo parin vuoden verran (lähinnä kyllä sen takia, että "kärsin" sen puutteesta lääkitysten vuoksi), lääkärin kanssa keskustellut lääkityksistäni mahdollisen raskauden aikana, varannut hammaslääkärille ajan ja nyt sitten jätin viimeisimpinä tietenkin pillerit pois, kun lääkäriltä saimme "luvan" yritykselle. Tänään käyn hankkimassa vitamiinipillerit, vaikka syön aika monipuolisesti ja terveellisesti. Muuten elän normaalia elämää ja syön niinkuin ennenkin, koskaan ei voi tietää kauanko tätä yritystä kestää.

 

Miehen kanssa ollaan keskusteltu paljon, ja sovittu suurinpiirtein mitä missäkin tilanteessa tehdään. Kauanko yritetään, mitä hoitoja ollaan valmiita käymään läpi, jos lasta ei kuulu, montako keskenmenoa kestetään, halutaanko adoptio jnejne. Tietenkään koskaan ei voi tietää, miltä sitten tuntuu, ja mitä ajatuksia siinä vaiheessa herää, jos kaikki ei sujukaan hyvin. Minusta on kuitekin kiva tietää jo etukäteen toisen ajatuksia, kyllähän ne suuntaa-antavia ovat.

 

Lisäksi olen lukenut paljon lehtiä/kirjoja.

 

Minulle raskauden yrittäminen vaati suunnittelua sairauteni ja vahvan lääkityksen vuoksi, siksi asiaa on pitänyt miettiä jo pidemmän aikaa ennen varsinaista yritystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin juomaan greippimehua ja syömään Multi Tabsin raskaus monivitamiineja. Muuta en aio tehdä. Elämäntavat on ihan tarpeeks hyvät jo valmiiks (ei kyllä täydelliset mitenkään, mutta ei tarvikaan) ja raskaus on jo tuttu juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Energiajuomat pois. :) Eli huomasin pienen riippuvuuden niihin. En siis oo niitä päivittäin muutenkaan juonu, mut sanoisko viikottain ja nyt ku edellisen kierron olin juomatta ni heti ku menkat alko ni alle 10min mulla oli energiajuoma-pullo kädessä... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt täytyy myöntää, että minä olen ulkona kuin lumiukko tuosta foolihappojutusta... :unsure: Mikä sen funktio oikein on...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt täytyy myöntää, että minä olen ulkona kuin lumiukko tuosta foolihappojutusta... :unsure: Mikä sen funktio oikein on...?

 

 

Foolihapon syönnistä raskautta suunniteltaessa/yrittäessä löytyy netistä paljon tietoa (itse hain hakusanoilla foolihappo raskaus). Äidin foolihapon puute voi aiheuttaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön. Raskauden aikana sen tarve kaksinkertaistuu. Tässä linkissä oli ihan kivasti tietoa lisää http://www.kuopionlaakeinformaatiokeskus.f...kysymys7-03.pdf Tuolla suosittelivat näköjään aloittamaan foolihapon syönnin niiden kuukautisten aikana, jonka jälkeen raskauden toivotaan alkavan. Suurin osa ihmisistähän saa foolihappoa riittävästi ravinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä viittiikö tätä edes täällä tunnustaa, mutta mulla meni valmistautuminen ehkä vähän liiankin vasurilla.. siis juuri ennenkuin jätin renkaan pois, söin suunnilleen paketillisen brietä ittekseni (en antanut miehelle yhtään, vaikka se on hänenkin herkkuaan!) ja nautin muutaman lasin punaviiniä (sattui vielä pahanmakuinen viini, tai no ei mikään tosi hyvä kuitenkaan). Siinä se mun valmistautuminen! :P (Nyt kaikki asiaan vakavuudella suhtautuvat ois valmiita lyömään mua...) En tod. kuvitellut tulevani raskaaks heti, joten esim. foolihaponkin syvällisimmän merkityksen tajusin joskus raskausviikolla 16 :rolleyes: Hyvä minä! Soitin neuvolaan että vieläkö tälle jotain ehtii tehdä kun en oo yhtään foolihappo-vitamiinipilleria syönyt niin terkka sanoi että se juna meni jo... rv 12 jälkeen on sinänsä se ja sama syökö tuota foolihappolisää. Olikin sitten helpotus kuulla rakenneultrassa, ettei mitään rakennevikoja ole havaittavissa. Että olen vähän myöhäisherännäinen näitten raskausjuttujen suhteen, sitä mukaa olen asiaa ottanut haltuun kun on raskaus edennyt. Ja välillä silloinkin näemmä vähän jälkijunassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä olen jostain syystä käsittänyt, että ennen raskautumista tai jopa parilla ekalla raskausviikolla (kun ei tiedä olevansa raskaana) on ihan sama syökö "kiellettyjä ruokia" vai ei.

 

Että korkeintaan joku kunnon perseiden vetäminen saattaa viivästyttää ovulaatiota.

 

Olenko väärässä? Vai pitääkö jo yritettäessä vältellä graavikaloja tai juustoja? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valmistautuminen on ollut lähinnä tiedon keräämistä ja muiden tarinoiden lukemista. Nyt syksyllä myös terveelliset elämäntavat ovat tulleet toivottavasti jäädäkseen. Vitamiiniasiat on ehkä tarkistuslistalla, mutta ainakaan vielä en ole ajatellut aloittaa mitään erityisiä valmisteluita raskauden eteen. Vai pitäisiköhän sittenkin... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä oikein oo vielä (kun me vasta tjottaillaan) valmistautunut mitenkään muuten, paitsi että allergialääkkeet oon jättänyt pois ja särkylääkkeitä välttelen myös, kun ei tiedä, onko raskaana vai ei... Ei ne kyllä varmaan vaikuttaisi sikiöön edes 2 ekan viikon aikana? Ja niin, liityin tänne ja lueskelen näitä palstoja :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allergialääkkeet ja tulehduskipulääkkeet heikentävät mahdollisuuksia tulla raskaaksi, paracetamolia taas voi kipuun käyttää aivan normaalisti yrittäessa ja raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now